Článek informuje o nápadech kanadského profesora vzdělávacích technologií z Faculty of Education University of Regina Alece Courose na to, jaká témata lze zpracovávat prostřednictvím tvorby videa ve výuce.
Ráda bych se s vámi podělila o nápady, na něž jsem narazila v blogu (Open Thinking) kanadského profesora vzdělávacích technologií z Faculty of Education University of Regina Alece Courose, který sám sebe označuje za otevřeného učitele (Open Educator). Spomocník o jeho práci již jednou referoval, a to v článku Otevřený online kurz pro kanadské studenty učitelství.
Couros svůj článek uvozuje slovy nám dobře známého duchovního otce konektivismu Stephena Downese: „… před deseti lety ani jeden student ze sta, ba, ani z tisíce, nemohl tvořit videa jako tato. Přitom se jedná o zásadní a důležitou dovednost, ale také nezbytnost, nejen kvůli tvorbě samotné, ale také kvůli zvládnutí dnes stále běžnější komunikace realizované prostřednictvím videa.“
Alec má v oblasti videa nepochybně veliký přehled. Je sběratelem nejrůznějších druhů těchto materiálů. A o své zkušenosti je ochoten se s námi podělit. Zaměřuje se na rozličné metody práce s videem a experimentuje s možnostmi dalšího využití. Jeho cílem je předložit pedagogům metody posouvající žáky z role pouhých konzumentů digitálních médií k tvůrcům (Bloomova taxonomie v digitálním světě).
1. Rozhovor s budoucností
V prvním případě se jedná o fiktivní rozhovor samotného tvůrce s někým (třeba známou osobností nebo se sebou samým), v němž je jedna z postav posunuta v čase. Alec používá jako příklad oblíbené video Jeremiaha McDonalda s názvem „Rozhovor s mým dvanáctiletým já: Edice k 20. výročí“, v němž McDonald použil svou vlastní, dvě desetiletí starou, nahrávku, kterou pořídil ve 12 – ti letech.
Alecův bratr George tento typ činnosti označil jako ideální výukovou aktivitu na začátek nebo konec školního roku. Je vhodná pro žáky jakéhokoli věku. Jedná se o zábavnou činnost, která může být při vhodně voleném tématu i hodně přínosná. Obsah může reflektovat třeba jejich vývoj v průběhu delšího časového období. Další variantou je rozhovor žáka s literární, historickou, nebo populární osobností. Inspiraci můžete najít například zde - A Conversation With My 12 Year Old Self: Star Wars Edition (Anakin Skywalker vs. Darth Vader).
2. Posun žánru filmu
Tento typ videa spočívá v tvorbě traileru k určitému filmu, který převypráví hlavní obsah příběhu, ovšem se změnou žánru. Mezi oblíbené příklady patří The Shining as a romantic comedy, Mary Poppins as a dark horror film, Home Alone as a horror/thriller, Superbad as a thriller, Ferris Bueller’s Day off as an indie “coming of age” film a Mrs. Doubtfire as a horror film.
Video projekty se změnou žánru nevyžadují náročné technické dovednosti, studenti jsou schopni vytvořit stejně dobrá videa i se základními možnostmi střihu. Jsou vyzýváni k tomu, aby se učili zacházet s pravidly vyprávění příběhu, a to na základě práce s jednotlivými prvky, které video vytváří (hudba, efekty, střih, apod.). Učí se zacházet s prvky různých žánrů a porovnávat je, a také získávají představu o práci režiséra či producenta.
3. Dabování příběhu (lipdub)
O tomto přístupu k video-tvorbě Spomocník již informoval v článku Už jste slyšeli o Lip Dub? Alec se zmiňuje o televizním kanálu BoredShortsTV, kde děti píší a nahrávají audio příběhy a dospělí je potom hrají, přičemž artikulují synchronizovaně s dětskými hlasy. Mezi nejoblíbenější patří tyto klipy: “Principal’s Office”, “Dance Class”, “Basketball Class”.
Ve škole by se podle Alece dalo něco podobného zorganizovat tak, že by žáci prvního stupně vytvořili příběhy (text, hra a zvukový záznam) a žáci 2. stupně nebo studenti střední školy by kreativně realizovaly filmovou podobu. Takový projekt by vyvolal spolupráci nejen mezi žáky ale i učiteli, a navíc by se postaral o velmi vtipnou a zábavnou činnost s výstupem pro celou školní komunitu.
4. 60 sekundová zkratka
Na YouTube je ke zhlédnutí množství videí, která stručně líčí příběhy různých hollywoodských filmů, a to vše v 60 sekundách. Pozoruhodnými příklady jsou 60 Second Fight Club, Jaws in 60 Seconds, Kill Bill 1 & 2 in One Minute, One Take nebo Lord of the Rings in 60 Seconds. Výborným zdrojem pro autory podobných zkratek je web 60 Second Recaps site.
Díky podobným aktivitám studenti zdokonalují své schopnosti efektivně zacházet s technikou a komunikovat pomocí počítačových sítí. Jsou dobré pro rozvoj schopnosti vnímat realitu a chápat literaturu a populární média.
5. Animace
Tou je Alec od dětství okouzlen, jako první viděl Neighbours od Normana McLarena. Za poslední roky shlédl nepřeberné množství animací jako Tony vs. Paul, Western Spaghetti, Rwandan Grand Prix, Sorry I’m Late, Human Skateboard, PEN Story, dále také hudební animace jako Wildlife Control, Dream Music: Part 2, Against the Grain a neuvěřitelné Her Morning Elegance.
Způsobů, jak vytvořit animaci je mnoho. V případě následujícího videa od Lasse Gjertsena se můžete přesvědčit, že se nejedná pouze o skládání proměnlivých obrázků za sebou, ale o skvělý způsob tvůrčího vyjárření. Díky animaci může tvůrce zvládat i takové činnosti, které by ve skutečnosti nesvedl. Autor následujícího videa např. konstatuje, že neumí hrát na bicí ani na piáno, a přesto vystupuje jako talentovaný hudebník.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat