EDUin: Děti nadané, handicapované a „normální“ v jedné třídě? V Americe to jde.

čtvrtek 18. října 2012 ·

V rámci debat o rušení praktických škol upozorňujeme na text spolupracovnice EDUin, který přibližuje inkluzivní praxi v USA.


Debata o postupném utlumování praktických škol a přesměrování jejích žáků do hlavního vzdělávacího proudu je v českém prostředí mimořádně bouřlivá. Tento plánovaný krok ministerstva školství se setkává s odporem velké části odborné i rodičovské veřejnosti. Proto nabízíme k diskusi článek studentky psychologie Radky Slámové popisující praxi v jedné základní škole poblíž Chicaga. Vysvětluje, jak se soužití dětí s velmi různým stupněm nadání realizuje v USA, a naznačuje cílový stav, k němuž bychom mohli směřovat.

Citace z textu:

Co by se stalo, kdyby děti nadané, handicapované a “normální” společně absolvovaly základní vzdělání v jednom typu školy? ”To by byla zkáza našeho školství!” varují ředitelé. “Náš Pepíček by se mezi těmi blbci nic nenaučil!” děsí se rodiče. Mně osobně se tento nápad ze začátku také moc nezdál, a tak jsem se rozhodla na vlastní oči přesvědčit, zda to může fungovat.

Protože studuji v USA, kde děti “normální” většinou chodí na základní školu se svými nadanými a handicapovanými vrstevníky, nemusela jsem takovou školu hledat dlouho. Dohodla jsem se se speciání pedagožkou Emily, která pracuje na jedné základní škole poblíž Chicaga, že ji budu týden pozorovat při práci.

Celý text si můžete přečíst ZDE.

17 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
18. října 2012 v 10:13  

Tělesné tresty ve školách?
V mnohých státech to jde.
Jak toto vidí slečna Slámová?
Text jsem přelétl je zběžně, ale zaregistroval jsem: na skupinu 15-20 speciální padagog s asistentem, aktivity společně i samostatné, ve škole psycholog sociální pracovník, logoped...

Anonymní řekl(a)...
18. října 2012 v 11:06  

To je jako když jsem Francouze učila vařit knedlíky. Mají mouku, vajíčka, vodu, sůl, droždí, tak proč by to u nich nemohlo jít, říkali a mlsně se olizovali po českých dělových koulích.
Jaké bylo jejich překvapení, že to nešlo! Stačila jiná mouka, ta naše hrubá se u nich nedělá, a byl z toho blebajs. Kdo mi zajistí, že americké školy vaří ze stejných surovin, jako my??

Anonymní řekl(a)...
18. října 2012 v 11:23  

No, tady je to ještě jednodušší. Chybí hlavní ingredience - rozumné množství peněz.

Nechápu jak může vzdělaný konzervativec Fiala ze sebe dělat takového pitomce a plánovat, jak "poručí větru dešti" a vytvoří inkluzivní vzdělávání zadarmo.

peekaa řekl(a)...
18. října 2012 v 13:07  

v americe to dělají špatně.

Anonymní řekl(a)...
18. října 2012 v 16:27  

Proč by to u nás nešlo? S tolika lidmi dalšího pedagogického personálu bychom dělali větší zázraky než v Americe!

poste.restante řekl(a)...
18. října 2012 v 19:38  

Emilina škola byla obyčejná veřejná základka, která se nijak nezaměřovala na podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Proto mě překvapilo, že měla tato škola o velikosti 700 žáků celkem 8 speciálních pedagogů, 9 asistentů učitele a více než 130 žáků – slabších i nadaných – jimž se věnovala speciálně. Každá dvojice tvořená speciálním pedagogem a asistentem učitele měla na starosti 15-20 žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Kolik základních škol u nás má 700 a více žáků?
Školu s alespoň jedním asistentem aby pohledal a i ten má často smlouvu na dobu určitou, anebo je placený z nějakého projektu.

V Americe mají spoustu věcí. Třeba školy s 2000 a více žáky. A také školy, kde jsou u vchodu detekční rámy a ochranka.

Dejte našim školám srovnatelné hmotné i pesrsonální vybavení, dejte jim finanční prostředky odpovídající alespoň průměru civilizovaných zemí a pak se pojďme bavit o integraci a inkluzi.

Pytlik Blaha řekl(a)...
18. října 2012 v 19:53  

V USA kupříkladu slibují republikáni, že slevní drahý benzín, který tu stojí zhruba osmnáct korun za litr.
Je to divný svět, ta Emerika.

Pytlik Blaha řekl(a)...
18. října 2012 v 19:56  

Pardon, i v usa zlevňují. To máme společné.
Kupodivu.

Anonymní řekl(a)...
18. října 2012 v 22:16  

V Émerice toho mají víc, co je jiné. Například ve 41 spolkových zemích nemusí (nikoliv nesmí) učit psát rukou, ale pouze na klávesnici.

A také - mají tam tak náročné školství (myšleno na kognitivní dovednosti žáků) - jako máme my? Pokud se někdo ve škole učí točit hůlkou nebo kopat do mičudy, tak to se integrace dá realizovat!

Anonymní řekl(a)...
18. října 2012 v 22:19  

A taky mají trest smrti oběšením, zastřelením, elektrickým křeslem, smrtící injekcí. Taky si stále myslí , že válku v Afganistanu lze vyhrát, že Darwin byl idiot,... Stále však přemýšlím nad tím, proč "kupují mozky" v celém světě, převážně však v asijských zemích, kde ve školách panuje přísný dril a disciplína.

Anonymní řekl(a)...
18. října 2012 v 22:30  

handicapovanými vrstevníky,..?

Nemám představu, co tím je myšleno. Jde i o děti s IQ pod 70? Žáky s IQ nad 70 přece dávno ve školách hlavního vzdělávacího proudu máme, máme i tělesně postižené. A vskutku je vidět, že našemu školství chybí nejen asistenti, pomůcky, učebnice. Chybí především peníze. Jsme v EU skutečně již na konci nebo je za námi ještě to Bulharsko?

Pytlik Blaha řekl(a)...
18. října 2012 v 22:41  

kupují mozky

Omlouvám svoji divergentní kebuli, ale nejsou někde k mání nějací slušnější poslanci či ministři, klidně i z druhé ruky. Myslím, že drobná investice by se vyplatila.
Koukal jsem na aukro, a nic...

Anonymní řekl(a)...
18. října 2012 v 22:47  

mentální retardace lehká (IQ 50–69), středně těžká (IQ 35–49), těžká (IQ 21–34) a hluboká (IQ nižší než 20).

Tak s některými typy si neporadí ani horda asistentů s 10 vysokými školami.

Anonymní řekl(a)...
18. října 2012 v 23:35  

pro anonymní 22:47
Tak to se hrozně pletete - i takové děti mají někteří z nás doma... JP

Anonymní řekl(a)...
19. října 2012 v 20:44  

18. října 2012 23:35

Velmi lituji, ale spojit žáky s IQ 120 s žáky s IQ 50 je totální békovina.

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. října 2012 v 21:33  

totální békovina

Moje řeč. S těma génii to není k žití. Pořád o něčem hloubají, vedou divný řeči, nepřeskočí kozu a ani ponožky moc nenosí.
Ještě, že těch týpků nad 120 moc není. Dva, tři v ročníku úplně stačí.

obyčejná učitelka řekl(a)...
19. října 2012 v 21:35  

Anonymní 19. října 2012 20:44
S tím souhlasím. Přečtěte si, na co jsem reagovala! JP

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.