V rámci debat o rušení praktických škol upozorňujeme na text spolupracovnice EDUin, který přibližuje inkluzivní praxi v USA.
Debata o postupném utlumování praktických škol a přesměrování jejích žáků do hlavního vzdělávacího proudu je v českém prostředí mimořádně bouřlivá. Tento plánovaný krok ministerstva školství se setkává s odporem velké části odborné i rodičovské veřejnosti. Proto nabízíme k diskusi článek studentky psychologie Radky Slámové popisující praxi v jedné základní škole poblíž Chicaga. Vysvětluje, jak se soužití dětí s velmi různým stupněm nadání realizuje v USA, a naznačuje cílový stav, k němuž bychom mohli směřovat.
Citace z textu:
Co by se stalo, kdyby děti nadané, handicapované a “normální” společně absolvovaly základní vzdělání v jednom typu školy? ”To by byla zkáza našeho školství!” varují ředitelé. “Náš Pepíček by se mezi těmi blbci nic nenaučil!” děsí se rodiče. Mně osobně se tento nápad ze začátku také moc nezdál, a tak jsem se rozhodla na vlastní oči přesvědčit, zda to může fungovat.
Protože studuji v USA, kde děti “normální” většinou chodí na základní školu se svými nadanými a handicapovanými vrstevníky, nemusela jsem takovou školu hledat dlouho. Dohodla jsem se se speciání pedagožkou Emily, která pracuje na jedné základní škole poblíž Chicaga, že ji budu týden pozorovat při práci.
Celý text si můžete přečíst ZDE.
EDUin: Děti nadané, handicapované a „normální“ v jedné třídě? V Americe to jde.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
17 komentářů:
Tělesné tresty ve školách?
V mnohých státech to jde.
Jak toto vidí slečna Slámová?
Text jsem přelétl je zběžně, ale zaregistroval jsem: na skupinu 15-20 speciální padagog s asistentem, aktivity společně i samostatné, ve škole psycholog sociální pracovník, logoped...
To je jako když jsem Francouze učila vařit knedlíky. Mají mouku, vajíčka, vodu, sůl, droždí, tak proč by to u nich nemohlo jít, říkali a mlsně se olizovali po českých dělových koulích.
Jaké bylo jejich překvapení, že to nešlo! Stačila jiná mouka, ta naše hrubá se u nich nedělá, a byl z toho blebajs. Kdo mi zajistí, že americké školy vaří ze stejných surovin, jako my??
No, tady je to ještě jednodušší. Chybí hlavní ingredience - rozumné množství peněz.
Nechápu jak může vzdělaný konzervativec Fiala ze sebe dělat takového pitomce a plánovat, jak "poručí větru dešti" a vytvoří inkluzivní vzdělávání zadarmo.
v americe to dělají špatně.
Proč by to u nás nešlo? S tolika lidmi dalšího pedagogického personálu bychom dělali větší zázraky než v Americe!
Emilina škola byla obyčejná veřejná základka, která se nijak nezaměřovala na podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Proto mě překvapilo, že měla tato škola o velikosti 700 žáků celkem 8 speciálních pedagogů, 9 asistentů učitele a více než 130 žáků – slabších i nadaných – jimž se věnovala speciálně. Každá dvojice tvořená speciálním pedagogem a asistentem učitele měla na starosti 15-20 žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Kolik základních škol u nás má 700 a více žáků?
Školu s alespoň jedním asistentem aby pohledal a i ten má často smlouvu na dobu určitou, anebo je placený z nějakého projektu.
V Americe mají spoustu věcí. Třeba školy s 2000 a více žáky. A také školy, kde jsou u vchodu detekční rámy a ochranka.
Dejte našim školám srovnatelné hmotné i pesrsonální vybavení, dejte jim finanční prostředky odpovídající alespoň průměru civilizovaných zemí a pak se pojďme bavit o integraci a inkluzi.
V USA kupříkladu slibují republikáni, že slevní drahý benzín, který tu stojí zhruba osmnáct korun za litr.
Je to divný svět, ta Emerika.
Pardon, i v usa zlevňují. To máme společné.
Kupodivu.
V Émerice toho mají víc, co je jiné. Například ve 41 spolkových zemích nemusí (nikoliv nesmí) učit psát rukou, ale pouze na klávesnici.
A také - mají tam tak náročné školství (myšleno na kognitivní dovednosti žáků) - jako máme my? Pokud se někdo ve škole učí točit hůlkou nebo kopat do mičudy, tak to se integrace dá realizovat!
A taky mají trest smrti oběšením, zastřelením, elektrickým křeslem, smrtící injekcí. Taky si stále myslí , že válku v Afganistanu lze vyhrát, že Darwin byl idiot,... Stále však přemýšlím nad tím, proč "kupují mozky" v celém světě, převážně však v asijských zemích, kde ve školách panuje přísný dril a disciplína.
handicapovanými vrstevníky,..?
Nemám představu, co tím je myšleno. Jde i o děti s IQ pod 70? Žáky s IQ nad 70 přece dávno ve školách hlavního vzdělávacího proudu máme, máme i tělesně postižené. A vskutku je vidět, že našemu školství chybí nejen asistenti, pomůcky, učebnice. Chybí především peníze. Jsme v EU skutečně již na konci nebo je za námi ještě to Bulharsko?
kupují mozky
Omlouvám svoji divergentní kebuli, ale nejsou někde k mání nějací slušnější poslanci či ministři, klidně i z druhé ruky. Myslím, že drobná investice by se vyplatila.
Koukal jsem na aukro, a nic...
mentální retardace lehká (IQ 50–69), středně těžká (IQ 35–49), těžká (IQ 21–34) a hluboká (IQ nižší než 20).
Tak s některými typy si neporadí ani horda asistentů s 10 vysokými školami.
pro anonymní 22:47
Tak to se hrozně pletete - i takové děti mají někteří z nás doma... JP
18. října 2012 23:35
Velmi lituji, ale spojit žáky s IQ 120 s žáky s IQ 50 je totální békovina.
totální békovina
Moje řeč. S těma génii to není k žití. Pořád o něčem hloubají, vedou divný řeči, nepřeskočí kozu a ani ponožky moc nenosí.
Ještě, že těch týpků nad 120 moc není. Dva, tři v ročníku úplně stačí.
Anonymní 19. října 2012 20:44
S tím souhlasím. Přečtěte si, na co jsem reagovala! JP
Okomentovat