David Hawiger: Úspěšný EU PES ... jak kde a jak v čem

pondělí 22. října 2012 ·

Dnes jsem si přečetl článek na MŠMT s názvem Program „EU peníze školám“ zaznamenal úspěch. Chápu, že lidé, řídící na centrální úrovni OP VK, nemají příliš často prostor pro vypuštění dobré zprávy. Takže se nedivím, že vezmou zavděk i publikování takových údajů, jejichž dosažení je "samo sebou".


Naposledy jsem se tématu EU PES na svém blogu věnoval v článku EU PES na základkách je v půlce. V něm jsem se pokusil o reflexi stavu k začátku tohoto roku. Našli jste v něm:

  • základní statistická data k 26.1.2012;
  • domněnku (potvrzenou v rámci aktuální informace z MŠMT), že nejvíce se utrácí za ICT;
  • přáním, aby MŠMT podpořilo realizaci nějakého rozcestníku kvalitních DUMů;
  • tvrzením, že projekt EU PES může doplatit na záměnu zdrojů a cílů, což aktuální informace z MŠMT bezděky dokazuje (hovoří o úspěšném uvolňování zdrojů, ale neobsahuje jedinou informaci o naplnění cílů);
  • vyslovením obavy, že tehdy zbývající čas bude ve znamení vyčerpání a přání "těch dole", aby to už měli za sebou.

Jak se mi jeví situace dnes?

I přes poměrně skoupá čísla ze zprávy MŠMT lze dedukovat, že projekt EU PES finalizuje. Proto bych očekával poněkud pestřejší informace. Tyto statistiky byly naposledy k dispozici k 1. 4. 2012, navíc poskytují pouze členění uvolněných financí do jednotlivých šablon. Tedy víceméně distribuci peněz do zdrojů. Bohužel však ani zde nemáme jasno, kolik se pořídilo ICT a jakého typu (interaktivní tabule, desktopy, tablety apod.), kolik školy investovaly do literatury (učebnice, odborná literatura do školních knihoven...) a kolik uviděli pedagogičtí pracovníci na výplatních páskách (za tvorbu vzdělávacích materiálů, za přímou vyučovací činnost či za řízení projektu).

V zásadě však nejdůležitější informace nejsou dostupné vůbec - jakým způsobem jsou naplňovány cíle celého projektu. Pořízení techniky či finanční krytí jiných zdrojů to určitě není. Mám-li cíle hrubě zúžit pouze do vytvoření a publikování vzdělávacích materiálů, pak pedagogická veřejnost má velký problém dohledat a následně využívat vytvořená díla (viz výsledek hledání slov "DUMy EU peníze školám"). Výjimku tvoří dvě internetové stránky:

  1. Portál RVP.cz byl nastartován před projektem EU peníze školám, nicméně místo jeho podpory došlo fakticky k jeho útlumu. O tom svědčí i poměrně mírný nárůst DUMů v průběhu realizace projektu.
  2. Na potřebu vytvoření úložiště DUMů tedy zareagoval komerční sektor, přičemž nejvýraznějším počinem je portál DUMy.cz. Počet nahraných vzdělávacích materiálů (již okolo 40 tisíc) dokazuje užitečnost takového řešení.

Tak jde o úspěch nebo neúspěch?

Kdyby se neobjevila zpráva MŠMT, nezatěžoval bych se hledáním odpovědi. Zveřejněné tvrzení MŠMT však považuji za předčasné a tedy účelové... Minimálně proto, že neznáme u projektu EU peníze školám kritéria úspěšnosti. Jde-li o jev dočasný, pak se doufám v dohledné době dozvíme více. Přece jen máme zkušenosti z minulosti, kdy na začátku pompézně prezentované "celorepublikové projekty" nakonec končily v tichosti a rozpačitě.

Převzato z blogu autora Davidův sloupek

26 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
22. října 2012 v 8:25  

Přidám zkušenost z jedné nejmenované školy. Koupilo se 6 interaktivních tabulí a 15 notebooků pro učitele.

Bohužel v PC učebně zůstalo jen 15 počítačů, takže pro výuku v běžných předmětech v početnějších třídách je nepoužitelná a většina kantorů na noteboocích spíše serfuje na internetu než se připravuje na výuku.

Využití interaktivních tabulí je tristní. Neproběhla potřebná školení. Nebyly k nim zakoupeny potřebné interaktivní učebnice ani PC výukové programy a většina materiálů zveřejněných na dumy.cz je zoufalá. Na RVP.cz je to o dost lepší.

Jestli to takto vypadá na většině škol, tak potěš pánbůh.

Anonymní řekl(a)...
22. října 2012 v 10:11  

Bohužel vypadá.

BoBr řekl(a)...
22. října 2012 v 10:52  

Je to opravdu hodně zlé. Víte, ono na počátku stálo rozhodnutí, že než ty peníze jako obvykle prohnat přes soukromé firmy se známým systémem provizí, bude lepší je poslat rovnou do škol. Podíváte-li se na to z tohoto úhlu, věc se celkem podařila.
Jenže to nestačí. Pořád dokola opakuji, že bez celkové koncepce se nehneme. Aktuálně zaváděné testování to nezachrání. I u něj lze pozorovat známou snahu prohnat co nejvíce peněz jedním kanálem. Je skličující si uvědomit, že nejsme schopni ty peníze rozumně nasměrovat ke skutečnému rozvoji školství. Nejhorší je, že jsem pomalu dospěl k závěru, že převod zbylých miliard do jiných resortů je nakonec to nejlepší, co se dá v dané situaci udělat.

Anonymní řekl(a)...
22. října 2012 v 11:26  

Evropské fondy na MŠMT jsou dlouho neřešenou katastrofou, kterou ODS považuje za dobrý zdroj peněz pro své financování. Ministr Fiala na všechno "kašle", hlavně ať má klid. Tito lidé by do příštího programovacího období neměli dostat ani korunu.

Anonymní řekl(a)...
22. října 2012 v 11:34  

Anonymnímu 22. října 2012 8:25

Tak na tohle je jediné řešení - vyhodit ředitele. Pokud vrchní manažer školy není schopen zorganizovat, aby didaktická technika byla normálně přiměřeně využívána při výuce, zaslouží jít do penze.
Tvorbu jednoduchých interaktivních materiálů na výuku v programu SmartNotebook zvládne každý (začít mohla třeba malá skupinka učitelů přírodovědných předmětů, která by se navzájem učila ovládat funkce), na některé interaktivní výukové materiály se dá zdarma napojit přes internet - nemá-li zatím škola prostředky na zakoupení učebnic (jak je to možné? zapomnělo se?? - mohlo být o jeden noťas méně, a bylo by to!)

Karel Vlášek řekl(a)...
22. října 2012 v 11:51  

Školy, které si koupily předražené SMARTboardy za 100-120 000 a nechaly si dodávky rozepsat, budou dotace stejně vracet. EK se takhle ochcávat nenechá. Takže i ve vaší škole si už ředitel může balit fidlátka.

Ondřej Neumajer řekl(a)...
22. října 2012 v 11:57  

Dovolím si připomenout článek Strategické desatero ředitele k interaktivním tabulím, ve kterém je stručně uvedeno, co je potřeba na škole udělat, aby interaktivní tabule dávaly smysl.
ON

Anonymní řekl(a)...
22. října 2012 v 12:52  

Dokonce i NKÚ, který se na to dívá vlastně jen z hlediska "účetního", konstatoval, že je to jeden velký prů... (složený z mnoha menších).

To úplně nejdůležitější z jeho sdělení (a zároveň to, co MŠMT ve svých reakcích zásadně pomíjí) je fakt, že ani dodatečně nebyla vůbec nastavena kritéria, kterými by měla být poměřována úspěšnost celého toho cirkusu - ač to bylo "evropským komisařům" slíbeno, jinak by oni zase neslíbili prachy. Podtrhuji neslíbili, o uvolnění nemůže být řeč, hrozí dokonce, že vrátíme i zálohy - minimálně nás donutí převést je do jiných programů a tenhle blázinec si každopádně "zatáhneme" z jiných našich daní, než z těch které jsme poslali do "Evropy".

A údajně chybějící státní portál na sdílení DUMů jsou už vyloženě vyhozené peníze. Jak zde již mnohokrát zaznělo, většina DUMů nestojí za nic. Nejsou ani rovnocennou náhražkou za prehistorické profesionální vzdělávací materiály, které školy desítky let "opatrují" nemajíce kvůli škrtům ONIV na nové. Čekat od většiny DUMů nějaké zlepšení kvality výuky, ba dokonce "hromadně sdílené" - pro to je nemístný optimismus velmi slabý výraz.

DUM = Doplatek k Učitelské Mzdě, vyplácený za splnění čistě administrativních podmínek, nezahrnujících jakýkoli kontrolovatelný požadavek na zlepšení výsledků práce.
(Hlavní administrativní podmínkou je nakašírovat svůj kousek potěmkinské vesnice, zakrývající vypuštění většiny peněz do nepřehledné změti IT firem, agentur, lobbistů a stranických penězovodů.)

Anonymní řekl(a)...
22. října 2012 v 13:07  

"Školy, které si koupily předražené SMARTboardy za 100-120 000 a nechaly si dodávky rozepsat, budou dotace stejně vracet. EK se takhle ochcávat nenechá. Takže i ve vaší škole si už ředitel může balit fidlátka."

Ono to možná dopadne tak, že odbor dotací na MŠMT to pustí, takže to v konečném důsledku nepostihne školy, ale státní rozpočet neproplacenými miliony od EK.

A ještě úvaha k tvorbě materiálů. U nás na škole někteří řvou k čemu to je. Odpovídám, že k tomu, aby se učitel metodicky posunul trošku dál. Jenže oni toho někteří bohužel nejsou schopni. Např. naprostá většina učitelů netuší, jak má vypadat správně sestavený didaktický test, netuší, že na prezezntaci není důležitá barevnost, ale přehlednost. projděte si materiály na www.dumy.cz a zjistíte, že i mezi těmi nejlépe ohodnocenými jsou prezentace, které jsou nečitelné, pracovní listy, za které by se měl stydět i učitelský elév.

Ještě, že na ten server nelezou rodiče. nevím, co by si ti vzdělanější o učitelích pomysleli.

Anonymní řekl(a)...
22. října 2012 v 13:41  

(Pro 13:07)

Zato tam lezou autoři a nakladatelé učebnic a už chystají pěkných pár trestních oznámení. Musí se to dokumentovat velmi důkladně, od Policie ČR v tomto ohledu žádné kvalifikované vyšetřování a zdárné doplnění důkazů nelze čekat, ale přesto to vypadá, že některá padnou ještě letos.

Anonymní řekl(a)...
22. října 2012 v 14:00  

Ha ha ha, řehtám se už teď, a to ještě nepřispěl Blaha Pytlik...

Pytlik Blaha řekl(a)...
22. října 2012 v 14:27  

řehtám se už teď

Srandistů všude plno.
Tak to abych si zbalil svých pět klasifikačních stupňů a vandroval na jiný portál.
Co se DUMů týče, nějak jsem se vysmekl, asi jako u maturit, v klidu si dělám to, co jsem dělal celá léta a zesměšňuji se jiným způsobem. Ve školství je tolik možností...

Anonymní řekl(a)...
22. října 2012 v 16:16  

Jo, jo. Už je tady zase to zapeklité porušování autorských práv.

Když jsem měl před několika lety problém s kolegou, protože obšpízl celý vysokoškolský materiál do Smartnotebooku, vydával to za svůj materiál pro žáky základní školy a ještě to chtěl zaplatit, dostal jsem sprda od ředitele, že zbytečně buzeruju a narušuju dobré vztahy na pracovišti. Teď světe div se tento kolega dělá ředitele a buzeruje podřízené kvůli dodržování autoských práv. Myslíte si, že je jeho autorita v tomto směru vysoká? No nic moc, podřízení mu na to kašlou.

Jo svět je malý a o náhody v něm není nouze.

Radek Sárközi řekl(a)...
22. října 2012 v 18:30  

Projekt EU PES byla v jádru dobrá myšlenka - zjednodušit administrativní postupy pro příjemce peněz z OP VK a umožnit školám, aby si nakoupily techniku, pomůcky, školení, a učitelkám, aby se naučily vytvářet elektronické učební materiály pro žáky.

Bohužel se podcenila příprava:¨

1) Měl vzniknout portál, kde by byl seznam témat, které mohou učitelé zpracovávat, aby zbytečně nevznikalo paralelně třeba 500 DUMů na vyjmenovaná slova po Z.

2) Na tomto portále by se i hotové DUMy zveřejňovaly.

3) Každý šéfredaktor či nakladatel ví, že článek nebo jiný produkt určený pro školy musí nejprve projít odbornou oponenturou a před zveřejněním i korekturou. To se u DUMů nestalo. Učitelé pak mají v DUMech chyby věcné i pravopisné...

Opravdu by bylo zajímavé mít k dispozici data, kolik vlastně učitelé nakonec dostali za tvorbu DUMů zaplaceno. A kolik to vychází na hodinu práce... Mnoho to nebude!

Jeden výsledek tu ale vidím - někteří učitelé si zlepšili své dovednosti ohledně obsluhy počítače a interaktivních tabulí. To se bude určitě hodit. :-)

Ondřej Neumajer řekl(a)...
22. října 2012 v 21:22  

Pane Sárközi, o toto jsme se marně snažili v době příprav šablon skoro rok. Tehdejší vedení ministerstva, se kterými jsme o tom jednali, nás s tím posílali k šípku. Priorita byla jasná: dostat peníze do škola a nekomplikovat to. Z těchto lidí již (jako vždy) dnes na MŠMT nikdo nepracuje a výsledky jsou přesně ty, kterých jsme se obávali.
Následující ministr se svým vedením následně nepodpořil rozvoj portálu RVP.CZ, který snad mohl (těžko dnes soudit), některé tyto aktivity převzít.

Ondřej Neumajer

Pytlik Blaha řekl(a)...
22. října 2012 v 23:05  

někteří učitelé si zlepšili své dovednosti

A není to málo, Antone Pavloviči?

Radek Sárközi řekl(a)...
22. října 2012 v 23:27  

Ano, pane Neumajere, tak to bohužel bývá často, že lidé, kteří něčemu ve školství rozumějí, nejsou na MŠMT vyslyšeni... Co s tím? Bohužel jsem tento Váš návrh v té době nezaznamenal v médiích. Jinak bych se k němu připojil... Pokud jste ho tedy publikoval.

Pytlik Blaha řekl(a)...
22. října 2012 v 23:36  

lidé, kteří něčemu ve školství rozumějí, nejsou na MŠMT vyslyšeni

Hele, mne ministerstvo nevyslyšelo, už ani nepamatuju.

Unknown řekl(a)...
24. října 2012 v 10:57  

Tak je mi z této diskuse smutno. Stěžují si školy na skutečnost, že dostaly možnost využít nemalých financí k vlastnímu rozvoji? A pokud nakoupily techniku a nyní ji nevyužívají, je to snad chyba státu? Za kvalitu realizace záměru školy je vždy odpovědno její vedení. Jak je vidět na mnoha dobrých příkladech, jde to, jen to chce chtít a nepřenášet odpovědnost vedení na správce sítě, "aby něco koupili". Když zde uvádíte, že škola koupila 6 tabulí a ty se nyní nepoužívají, je to chyba těch tabulí? Ne, to je pouze technika a pracovat s ní musí učitelé. Jak mělo tedy vedení školy rozmyšlem program na jejich vzdělávání? V jakých předmětech a s jakými materiály plánovalo jejich využití? Spolehlo se na úvodní zaškolení spojené s dodávkou techniky a očekávalo zázraky? Jak si škola vybírala partnera a řešení? Podle ceny? Je SmartBoard, který se skutečně používá skutečně dražší než levná tabule, na kterou se jen promítá? (Podotýkám, že SmartBoardy neprodáváme) Podívejte se na www.activucitel.cz, je tam 16 tis. zpracovaných a velmi kvalitních DUMů, které nejsou pouze přípravami v šuplíku, ale reálnými výstupy "běžných" českých škol, které ví co chtějí. Pavel Borovička

Unknown řekl(a)...
24. října 2012 v 10:57  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymní řekl(a)...
24. října 2012 v 12:27  

Učím na 2. stupni ZŠ a musím souhlasit s p. Borovičkou. Pořízení a následné využívání tabulí musí přece plánovat a zajišťovat vedení školy - celá debata je nesmyslná. Koupil by snad někdo pro podnik 5 osobních aut s výbavou, a pak je nechal zamčená v garáži? JEn proto, že si nikdo nechce dělat řidičák?? Pěkná absurdita.

Naprosto potvrzuji, že je nebetyčný rozdíl mezi levnou SmartBoard tabulí, která jen promítá, co je na obrazovce PC, a mezi skutečnou interaktivní - dotykovou, řádově o polovinu dražší. Teprve na té můžou žáci aktivně pracovat.
Občas si říkám, koho to máme ve školství za moudré hlavy.

Anonymní řekl(a)...
24. října 2012 v 17:45  

No tak jsem se podíval na ten portál s materiály tolik opěvovaný panem Borovičkou. Prošel jsem si nejlépe hodnocené materály do fyziky. No věru nic moc. Jsou to úplně stejné ptákoviny jako na dumy.cz.

Anonymní řekl(a)...
25. října 2012 v 22:57  

Pro ty, kdo netuší: pan Borovička kšeftuje s ActiveBoardy, nebo jak se ty jeho tabule přesně jmenují.

Jeho jediný zájem je, aby školy co nejvíc utratily za tabule, které prodává. Je to legitimní zájem, co jiného by měl chtít obchodník.

A to poslední, co ho zajímá, je jestli DUMy, šité v programu dodávaném s jeho tabulemi, jejichž sdílení zprostředkovává na svém portálu, jsou k něčemu dobré.

Natož aby ho zajímalo, jak je kvalitní či jak se zlepšila výuka ve škole, kde si jeho tabule koupili.

Anonymní řekl(a)...
25. října 2012 v 23:40  

Neznám pana Borovičku. Ale jestli je prodejce, tak se má starat o prodej, a ne o metody výuky. Pokud prodává Active Boardy, jsou taky bezvadné, kolegové z 1. stupně si je moc chválí. To, co píše o hospodaření vedení škol a o breku učitelů, je svatá pravda. Tolik já k tomuto tématu.

Anonymní řekl(a)...
28. října 2012 v 20:51  

Pan Hawiger je zřejmě dobře placený i společností Boxed, že jí tu dělá reklamu na paskvil počin jménem dumy.cz... sbírku sra**k porušujících snad všechna autorská práva, na která si vzpomenete, vám na**ru kýbl za pár dní také... To je kvalita garantovaná gaunerem Gambou, který je za prachy schopný prodat i vlastní rodiče... odkdy se s podobnýma Česká škola zahazuje?

Unknown řekl(a)...
29. října 2012 v 9:56  

Nedá mi, abych se ještě jednou nevyjádřil. Zaprvé pokud mi někdo chce říci svůj názor, tak na anonymní odpovědi se jen těžko reaguje. Jinak prodáváme ActivBoard, za to se určitě nestydím. Určitě s nimi nekšeftujeme! Osoba, která tímto způsobem reaguje je dle mého názoru zcela "mimo". Pokud si myslí, že komerční firmy jsou jen od toho aby "levně nakoupily a draze prodaly", tak jen přispívá k současnému stavu. Také způsob vyjadřování není zrovna adekvátní. Jednou ze základních věcí o které se staráme a starat budeme je právě vzdělávání, metodika využívání moderní techniky, tvorba kvalitních materiálů apod. Ano, tato oblast náš živí, chceteli, tvoříme zisk. Děláme však svoji práci podstivě již téměř 10 let, tedy od doby kdy většina současných dodavatelů i učitelů o interaktivní výuce nic nevěděla a rozhodně nerezignujeme a nehodláme se "pasovat" do role dodavatele techniky.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.