Dagmar Stárková: Moderní chemické editory ve výuce na základních a středních školách

pondělí 15. října 2012 ·

Užitečný přehled možností využití moderních chemických editorů ve výuce na základních a středních školách s důrazem na ty, které jsou volně dostupné, včetně odkazů na ně.

V současné době existuje pro výuku chemie nemalé množství technických didaktických pomůcek softwarového rázu. Přesto je využití výpočetní techniky v hodinách přírodovědných předmětů na základních i středních školách spíše vzácné. To prokazuje i Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2010/2011 [1].

Jak Spomocník opakovaně dokládá, do škol (a i do těch českých) se postupně dostávají technologie v podobě lehkých nebo ultralehkých notebooků (např. První vlaštovka od Google se vznáší v oblacích), interaktivních tabulí (např. Interaktivní tabule zvyšuje úspěšnost, SMART Notebook v chemii), tabletů či chytrých telefonů (např. Nástup tabletů je definitivním vítězstvím 1:1, Kdy bude učení s mobilem běžné?, Mobilní telefony LEGÁLNĚ ve výuce). S dostupným hardwarem se otvírá otázka ve výuce využitelného softwaru.

První skupina aplikací využitelných v hodinách chemie je zaměřena na vyhledávání a zobrazování požadovaných informací, případně na testování (online i offline). Sem patří elektronické periodické tabulky prvků (např. interaktivní projekt Ptable), kvízy a různý vědecký popularizační software (např. doplňky do prohlížeče Google Chrome) či videa (např. Steve Spangler a jeho pořad pro děti).

Nelze opomíjet ani applety, např. Interactive Simulations, které mohou být ve výuce velmi nápomocné tam, kde danou problematiku není možné jiným způsobem znázornit či přiblížit. Více o nich např. v článcích Zkvalitnění výuky chemie prostřednictvím využívání appletů [2] či Experimental Activities as Part of TPCK in Pre-graduate Chemistry Teacher Education [3].

Druhou skupinu aplikací tvoří programy, v nichž je možné vytvářet různé typy vzorců sloučenin nebo jejich 3D modely, psát chemické rovnice a komentovat je či schematicky sestavovat laboratorní aparaturu. Pokročilejší chemické editory integrují obě funkce. Podívejme se na ně trochu podrobněji.

Kritéria výběru

Před využitím určitého chemického editoru ve výuce (ať už přímo ve škole, nebo v domácím prostředí žáků) by měl učitel zvážit uplatnitelnost v konkrétním prostředí a technické, nechemické parametry dané aplikace. V úvahu je zapotřebí brát faktory jako místo výuky, dostupné prostředky, schopnosti učitele i žáků, ale také věk žáků. Ne vždy totiž musí být využití chemických editorů ve výuce žádoucí.

Zařízení, náročnost na hardware a software
  • Aplikace určené pro stolní počítače, notebooky, netbooky, mobilní telefony, tablety či interaktivní tabule.
  • U jedné aplikace může existovat několik různých verzí, mezi nimiž si uživatel volí tu určenou pro jeho zařízení.
  • Většina nástrojů pro tvorbu je určena pro stolní počítače, notebooky či netbooky; mobilní aplikace jsou zaměřeny převážně na vyhledávání a zobrazování informací (často nutné mobilní připojení k internetu).
  • Hardwarová i softwarová odlišnost způsobuje nekompatibilitu aplikací i mezi stejným typem zařízení. Vznikla tak např. aplikace TouchMol, která je určena přímo pro tablety (zatím pouze pro operační systém Windows 8, verze pro Android a iOS se připravují):

Operační systém a licence
  • Chemické editory mohou být určené pouze pro jeden daný operační systém, ale i platformě nezávislé.
  • Lze se setkat s různými druhy licencí, ať už světově známými open source (GNU GPL, GNU LGPL, BSD apod.) či proprietárními, určenými pro konkrétní produkt.
  • Ve škole i doma jsou upřednostňovány freewarové aplikace.
Funkčnost
  • Aplikace fungující offline při instalaci často zabírají místo na disku knihovnami, např. vzorců bílkovin či laboratorních nástrojů.
  • Režim online umožňuje vyhledávání dat prostřednictvím internetu, připojení k síti však u technologií 1:1 může zvláště ve školním prostředí činit potíže.
  • Některé aplikace vyžadují stažení a instalaci dalších rozšíření, např. Javy (ne každý považuje tyto doplňky za žádoucí).
  • Mezi nejjednodušší editory patří ty spouštějící se přímo v internetovém prohlížeči (např. Ketcher, 2D Sketcher, ChemWriter, JSDraw).
Jednoduchost, přehlednost, srozumitelnost
  • Propracovanější chemické editory mohou být pro běžného uživatele nepřehledné nejen základním vzhledem editoru, ale i složitostí nastavení.
  • Pro potřeby základní školy je vhodné zvolit aplikace jednodušší na ovládání i design, na střední škole si pak učitel může vybrat dle svého uvážení.
  • Učiteli jsou k dispozici volně dostupné manuály či tutoriály.
Jazyk
  • Hlavním jazykem většiny aplikací je angličtina, jen některé podporují češtinu.
  • Existuje možnost vytvořit českou verzi, pokud to licence a tvůrci umožní.
  • Problematická může být u cizího jazyka chemická nomenklatura.
  • Jednodušší chemické editory využívají i ikonického znázorňování. Pak není znalost angličtiny nezbytná.
Webový editor Ketcher

Ukládání
  • Některé aplikace využívají svůj vlastní formát, jiné podporují již existující a prověřené datové formáty, např. 2D Sketcher:
 
  • Vytvořené struktury se často ukládají jako obrázek (např. png), dá se s nimi tak pracovat v různých programech. Tuto jednoduchost ocení jak učitel (příprava prezentace na hodinu), tak žák (tvorba referátu v textovém editoru).
  • Běžně podporovaným je formát sk2 (ACD/ChemSketch Document), ve webových editorech se často objevuje MDL MOLFile (s příponou .mol) nebo Daylight SMILES (.smiles).
Celý článek na spomocnik.rvp.cz

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.