MŠMT schválilo prodloužení nejžádanějších aktivit projektu Cesta ke kvalitě do srpna 2012. Díky tomu mohou učitelé ještě využívat workshopů a služeb terénních poradců autoevaluace. Evaluační nástroje vytvořené v projektu jsou trvale přístupné na Metodickém portálu RVP.CZ.
Ověřené evaluační nástroje
Pro školy bylo připraveno a v praxi ověřeno 30 evaluačních nástrojů, které pomáhají s hodnocením školy. Jde o dotazníky pro žáky, rodiče i učitele, hospitační protokoly, doporučení, jak vést rozhovory se žáky, či metodické průvodce apod. Nástroje jsou trvale přístupné na portálu www.rvp.cz a školy je mohou zdarma využívat ke zjišťování stavu v různých oblastech školního života. Evaluační nástroje projektu využilo dosud více než 320 škol, do aktivit vzájemného učení a využití podpory ze strany terénního poradce se zapojilo přes 350 škol. Největší zájem je o nástroje na zjišťování klimatu školy. Zcela unikátní je pak rámec pro vlastní hodnocení školy, díky němuž škola získá celistvý obraz o všech oblastech.
Vzdělávání
Ředitelé škol a učitelé měli příležitost se zúčastnit akreditovaných vzdělávacích programů. V rámci projektu bylo celkem proškoleno 437 koordinátorů, kteří se pak na svých školách starali o oblast vlastního hodnocení. 40 z nich navíc absolvovalo ještě kurz pro poradce. Toto vzdělávání je součástí trvalé nabídky NIDV.
Poradci navštěvovali školy
Na školu, která požádala o pomoc, přijel poradce a učitelé společně s ním hledali cesty, jak postupovat při vlastním hodnocení, jaký nástroj zvolit, jak pracovat s výsledky.
Kromě toho měly školy během projektu možnost předávat si své zkušenosti s prováděním vlastního hodnocení, navzájem se inspirovaly, učily a hodnotily při workshopech, recipročních návštěvách a Peer Review.
„Projekt povzbudil pedagogické pracovníky, aby si začali navzájem sdělovat zkušenosti ze své práce. Důležité je i to, že partnerství vytvořená v rámci projektu velmi často pokračují, i když daná aktivita již skončila,“ zdůrazňuje hlavní manažer projektu Martin Chvál.
„Pominu-li konkrétní předávání zkušeností o autoevaluaci, nejpodstatnější smysl celé akce je v tom, že vzájemné návštěvy učitele vyvedou ze stereotypu každodenní rutiny. Proto by bylo správné, kdyby se něčeho podobného zúčastnili i ostatní pedagogové, nejen vedení školy a osvědčení ‚tahouni’,“ zhodnotil přínos vzájemných návštěv škol jeden z účastníků.
Databáze inspirativní praxe
Na základě zkušeností škol vznikla databáze inspirativní praxe, která je k dispozici na webových stránkách projektu: http://www.nuov.cz/ae/inspirativni-praxe. Aktuálně je zde zveřejněno 25 příkladů inspirativní praxe z různých typů škol, takže je mohou využít například i málotřídní školy nebo základní umělecké školy.
Kde najdete informace o vlastním hodnocení škol
Metodický portál RVP.CZ v sekci označené EN, který obsahuje i SW podporu práce s evaluačními nástroji.
Webové stránky projektu www.nuov.cz/ae, kde jsou pro vás:
- publikace vydané v rámci projektu ke stažení (viz také str. 4 tohoto časopisu);
- projektový bulletin „Na cestě ke kvalitě“, který objasňuje jednotlivé fáze vlastního hodnocení škol;
- nový výkladový slovník termínů z oblasti vlastního hodnocení.
Článek vyšel v časopise VZDĚLÁVÁNÍ, čtvrtletníku Národního ústavu pro vzdělávání, ročník 1, číslo 2/2012, ISSN 1805-3394. Ke stažení na http://www.nuv.cz/publikace-a-periodika/vzdelavani-2-2012.
1 komentářů:
Promiňte, mohl by mi někdo poradit jestli je lepší pracovat:
s přiklady dobré praxe nebo
s databází inspirativní praxe?
Abych v tom neměl ještě větší galimatyáš, víte?
Okomentovat