Projev v PSP při třetím čtení Vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové. Mám potřebu apelovat na Poslaneckou sněmovnu, aby nepodpořila tuto normu, aby ji nepodpořila proto, že přijetí této normy znamená zásadní propad v konkurenceschopnosti České republiky.
Jsem velmi rád, že opakovaně je zde snaha poslouchat ujištění o tom, že matematika do budoucna bude součástí státní maturity, povinnou součástí státní maturity. Problém však je, že konkurenceschopnost České republiky se každoročně propadá tak, že Česká republika je v mnohých parametrech dnes poslední zemí v konkurenceschopnosti v rámci Evropské unie a každý rok se propadá v uznávaných mezinárodních žebříčcích o jednu až tři příčky směrem dolů.
Za této situace úvaha o tom, že si dáme čas a že se připraví nová verze státních maturit, a že při druhém čtení tady pan ministr říkal, že možná v roce 2015 už by tak mohlo být, znamená propad konkurenceschopnosti České republiky každoročně o dvě, tři příčky, to znamená za ony tři roky v roce 2015 to znamená propad možná o deset příček v konkurenceschopnosti České republiky.
Já vím, že to tady zjevně moc nikoho netrápí, ale realita je taková, že pan ministr školství pohřbívá konkurenceschopnost České republiky. Teď a nyní tedy vyrábíme národ dělníků. Teď a nyní tady pravicová vláda posílá české studenty ke strojům. Čeští studenti vysokých škol ke strojům. Možná, že by se to někomu nalevo líbilo, ale reálně je to politika pravicové vlády. Pošleme naši inteligenci ke strojům. To je reálná politika této pravicové vlády. Chceme dělníky s vysokoškolským vzděláním.
Zaznělo tady, že byly mylné informace z Ministerstva školství, jak jsou maturity připraveny. Zaznělo tady, že současné chyby vedou Ministerstvo školství k tomu, že není přípustné, aby tyto současné chyby v budoucnu ohrožovaly důvěryhodnost státních maturit. Státní maturity jsou nedůvěryhodné tak, že vysoké školy je nechtějí jako limit pro přijímání na vysoké školy. Naopak těžší verze státních maturit, především z matematiky, bylo jediné světlo na konci tunelu, aby v několika následujících letech se vysoké školy začaly řídit při svém přijímání právě tímto parametrem. Jestliže v roce 2015 zavedeme těžší verzi státních maturit, tak jediné, na co se můžeme těšit je to, že v roce 2018, možná v roce 2019 vysoké školy přijmou tento parametr. To znamená, že reálné zpoždění místo toho, aby už to příští rok začalo fungovat, máme víc než o 5 let. A to jsem ještě optimista, že v roce 2013, v roce 2014 nebude zvolena natolik populistická vláda, že pro ni bude ještě výhodnější státní maturity zrušit úplně.
Opakovaně tady v posledních třech týdnech apeluji na to a žádám, aby se pan premiér vyjádřil k úpadku konkurenceschopnosti České republiky. Opakovaně říkám, že v efektivitě využívání veřejných státních prostředků jsme na 120. místě na světě, že jsme poslední zemí v Evropské unii podle uznávaných švýcarských žebříčků konkurenceschopnosti. A přesně v tomto ohledu můžeme nyní sledovat, jak ministr školství, nyní nový, dostane pro Ministerstvo školství ze státního rozpočtu možná o něco více peněz v situaci, kdy zjednodušíme, zprimitivníme státní maturity. Je to přesně příklad toho, jak paradoxně samotné rozhodování nad rozpočtem školství na nás přesně v tomto parametru dále povede k tomu, jak budeme v mezinárodních žebříčcích dále srovnáváni.
A jenom tady v tomto kontextu drobné odbočení. Když se tady pořád připomíná, že důležitější než žebříčky konkurenceschopnosti jsou hodnocení ratingových agentur z toho, jak se zadlužujeme, tak připomínám, že Česká republika se i v tomto parametru srovnání zemí propadla za poslední rok o pět příček na 60. pozici, z 55. na 60. pozici z hlediska míry zadluženosti, což je i jeden z parametrů konkurenceschopnosti. Ale je to jenom jeden z dílčích parametrů.
Dnes, před krajskými volbami, je mnoho učitelů a učitelek, kteří místo toho, aby měli odvahu říci, že konkrétního studenta nepustí k maturitě, v obavách z toho, že tento žák přejde na jinou školu, kde si jakési vzdělání dodělá, tak raději tohoto nekvalitního studenta k maturitě pošlou, a protože státní maturita není reálně bič pro zvyšování kvality českého školství, ale je to jenom kontrolní mechanismus pro to, abychom nepustili ze středních škol studenty, kteří nezvládají látku základní školy. A tento elementární parametr, který my nazýváme státní maturita, ještě nyní tupíme a to světélko na konci tunelu v podobě těžší verze státních maturit z matematiky definitivně pohřbíváme.
Je velmi trapné, že v současné situaci, kdy máme zvýšit zaměstnanost v České republice a kdy to slibují v zásadě všechny parlamentní strany, a kdy všichni víme, že zaměstnanost zvýšíme jedině tehdy, když sem přilákáme nové investory, když dáme prostor českým firmám pro to, aby se mohly rozvíjet, především v rozsahu znalostní ekonomiky, nikoliv dělnických profesí, tak nyní hrobař české konkurenceschopnosti a českého konkurenčního školství ministr pan Fiala definitivně zatlouká další hřebík do toho, abychom byli národem dělníků. Děkuji vám za pozornost.
Vít Bárta: Pošleme naši inteligenci ke strojům
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
23 komentářů:
Je smutné, že argumentaci proti změně zákona musí přednést politik kreditu V.B.. Nic to však nemění na tom, že má pravdu. Navíc cítím hrozbu toho, že SM tak, jak byla vyvinuta za peníze ESF, v důsledku přijetí toho zoufalého kastračního řezu, nereprezentuje nadále požadavek udržitelnosti projektu po směrnicemi EU požadovanou dobu a tedy uvedené položky, které hrdinně naši poslanci na radu pseudoexpertů odmázli, nebudou uznatelnými náklady z hlediska fondového čerpání a tuto slavnou trapnost zaplatí daňoví poplatníci více, než bylo nezbytné.
Fiala pohřbil školství.
Posílá maturanty i vysokoškoláky ke strojům. Přesně to je pravda.
Děkuji panu poslanci za jednoduchou, leč mnohými odmítanou pravdu.
Nevíte někdo, kdy bude následovat změna RVP pro gymnázia, která bude reagovat na právě přijatý zákon a vypustí všechnu tu nyní zbytečnou vatu (cca dvě třetiny toho, co teď učíme) a naopak přidá to, co parlament považuje pro studium na VŠ za nejdůležitější (zavedení záporných čísel, sčítání zlomků apod.).
Uvažuje pan ministr a dalším vylepšováním maturit, které by mohlo spočívat v zahrnutí malé násobilky a sčítání přirozených čísel do 20.
Ale nemá pravdu a sám to dobře ví, jen se vozí na vlně zájmu, jako "správný" politik.
Fakt si někdo kromě tří zde přispívajících (Bártu nepočítám, viz výše) myslí, že se vzdělanost našich středoškoláků zásadně změní tím, že se něco přidá nebo ubere na naší nekoncepční, zmatené a hlavně nehorázně předražené (tj. tunelované) státní maturitě???
to 17:20
Až budou za pár let, a bude to hodně brzy, naši pologramotní inteligenti postaveni do tvrdého konkurenčního boje o každé pracovní místo s Asiaty, to uvidí ten tanec. A své vybojované české glejty si budou moci pověsit nad postel.
Pošleme naši inteligenci ke strojům.
Chtělo by se říci, že tam nejspíš velká tlačenice nebude. Pokud by se měla vyslat inteligence sněmovní, nedá dohromady ani třísměnný provoz.
Chtělo by se, ale neřekne, protože skutečná inteligence se nikam poslat nenechá, skutečná inteligence si umí poradit.
abychom nepustili ze středních škol studenty, kteří nezvládají látku základní školy.
Tak to už je jiné kafe. Pan myslitel pozapomněl, že tací žáci se nemají na střední školy vůbec dostat!
I kdyby zpackaná společná část maturit úplně zabila všechny dva maturitní předměty, máme tady ještě případně nezvolenou matematiku a cizí jazyky, a pak zeměpis, dějepis, společenské vědy, biologii, chemii, fyziku, na odborných školách odborné předměty a hlavně, hlavně tu máme výchovy standardní a pak tu etickou, mediální, k vlastenectví... No to by v tom byl čert, aby se nekonkurenceschopní absolventi středních škol nedostali alespoň na soupisku nějaké konkurenceschopné politické strany.
Já se vám divím, komentovat politiky. Kdyby náhodou byl VB u kormidla, mluvil by přesně opačně.
Bárta počítat umí. A že je matematika základ myšlení všeobecně, to je plná pravda. Rozumět základům takových věcí jako je finanční gramotnost a spočítat úroky, atd., by opravdu měl každý maturant. Ty abstraktní věci ať si studují specialisté.
To, že umí Vít Bárta počítat (zejména penízky), nemá s matematikou nic společného. A s tou středoškolskou už vůbec ne. myslím si, že v maturitním testu z matematiky, byť lehčím, by dopadl jako hubkař.
Pokles nastane určitě. Jen malá část lidí je ochotna pracovat na něčem, co po nich nikdo nechce a co má být užitečné v dlouhém časovém období (Zkuste si sami přiznat, zda byste chodili do práce, kdyby bylo jisté, že svou mzdu dostanete i když zůstanete sedět doma).
Čísla na ukázku. Když jsme bojovali za zachování přijímaček, nechali jsme napsat srovnávací test. Přijatí bez přijímaček byli o 18% horší než Ti , co museli přijímačky dělat. Test se psal v září tedy o 4 měsíce později, takže nešlo o žádnou krátkodobou záležitost. Navíc bez přijímaček šli všichni olympionici. Z 90 studentů mělo deset méně než 40% - všichni bez přijímaček.
Během posledních čtyř let se nastupující studenti zhoršili až o 25%. Ti první ještě dělali přijímačky, Ti poslední tři roky věděli, že žádné přijímačky nebudou.
Nedokážu si to vysvětlit jinak než tím, že pokud po dětech nic nechceme, tak ony nic nedělají.
Pokud si někdo myslí, že teď, když stát dal najevo, že středoškolská matematika není u maturity důležitá, bude jednodušší motivovat děti ve třídách, aby se pracovaly, obávám se, že nemá pravdu.
Naopak tak si myslím, že vyšší úroveň matematiky znamenala důležitou normativní laťku (všechny testy byly v porovnání s běžnou výukou progresivní, ten poslední letošní dokonce velmi, protože ho pochválili i přímí konkurenti CERMATU jako pan Botík). To všechno teď končí, opět se můžeme vrátit k maturitám, kde žáci dopředu ví, že si vytáhnou jednu z 300 dopředu zveřejněných otázek.
Nedovedu si představit, jak tyto změny přispějí k zlepšení úrovně výuky matematiky u nás.
Já osobně si pod dnešku připadám opět jako idiot. Opravdu už nevím, jak vysvětlovat skutečnost, že trávím učením tolik času, když ve skutečnosti vůbec nezáleží na tom, jestli se děti něco naučí nebo ne. Kdybych se na většinu třídy vykašlal, dělal svou matematiku s pěti, šesti, které to zajímá a kteří vidí dál než do příštího roku, ostatním nasázel dvojky a trojky, měl bych to s poloviční námahou a z pohledu společnosti se stejným výsledkem.
Martin Krynický
26. září 2012 16:54
Pri soucasnem trendu se jeste dozijeme toho, ze bude VS obchodni (scitani, odcitani, nasobeni, PROCENTA pro magisterske studium), VS literarni (pravopis), VS chemicka ("lit vodu do kyseliny je blbost") a pod.
A na VS IT se bude ucit, ktsrak zadat nick do komentare na Ceske skole :-)
Nu což, všichni učitelé, kteří se ve svých předmětech spoléhali na spravedlivě hodnocené společné maturity jako na motivátor žactva k studijní píli, budou patrně muset:
1. zeptat se učitelů nespolečně maturitních a ještě lépe vůbec nematuritních předmětů, jak žáčky zvládají oni a jak je vedou k alespoň nějaké činnosti,
2. počkat pár desítek let, až se provalí, že blbce nevzdělané už doopravdy nikde do pracovního poměru neberou, natož pak na nějaké vysoké školy.
1. zeptat se učitelů nespolečně maturitních a ještě lépe vůbec nematuritních předmětů, jak žáčky zvládají oni a jak je vedou k alespoň nějaké činnosti,
Jak? Na začátku hodiny rozdat všem Diazepam. Na konci hodiny všechny probudit a vystrkat ze třídy.
2. počkat pár desítek let, až se provalí, že blbce nevzdělané už doopravdy nikde do pracovního poměru neberou...
Netřeba čekat. Které firmy, hlavně zahraniční, byly tak naivní, že ještě zaměstnaly absolventy českých ŠŠ, ty už
a/ zkrachovaly
b/ odstěhovaly se na východ
c/ právě podepisují těm šikulům výpovědi z pracovního poměru. Ony ty rekvalifikace taky něco stojí.
Evidentně nastane další pokles dnes již podprůměrných znalostí matematiky středoškoláků. Zmizí "strašák" matematiky u maturity. Jen tak dále. Zřejmě se stačí živit politologií a politikou.
Směrem k učitelům matematiky: jedna věc je matematice rozumět a umět ji, jiná věc je umět ji zprostředkovat, předat a ještě probudit lásku k ní. To umí tak jeden z 10 (?).
K fakultám pedagogickým: učíte to?
Jo ono se těžko probouzí v někom, kdo nemá na maturitním oboru co pohledávat, láska k matematice, protože valná většina těchto dětí s ní měla závažné problémy už na základce.
Navíc mi připadá, že váš příspěvek vychází z frustrace, která byla kdysi způsobena právě tím, že vám nešla matematika. Jenže ono se všechno na učitele házet nedá.
Ale dá.
"Navíc mi připadá..."
Netvořte si domněnky, jste úplně vedle - matematika mi šla, bavila mě a navíc ji i učím.
OU
To umí tak jeden z 10
Není to, pravda, příliš lichotivé hodnocení.
A jak je to, paní OU, u matikářek?
Ty bláho, úplně stejně (omlouvám se za genderovou nekorektnost).
29. září 2012 9:04
Motivovat dostatečného žáka s IQ 80 na ZŠ je úplně stejné jako motivovat tohoto žáka na SŠ. Jeho postup na SŠ je systémovou chybou státní školské politiky. Mám obavy, že u tohoto typu žáka nevytvoří potřebnou "lásku k matematice" ani jeden učitel z milionu. Ignorant
29. září 2012 9:31
Také si to myslím. Dokud se na tabuli bude něco hýbat, chrochtat a vesele poletovat (matematika pro interaktivní dotykové tabule), takové dítě se vydrží chvilku dívat a nebude tolik vyrušovat. Ale jak od něj začnete chtít trochu abstraktnějšího myšlení, bude po motivovanosti. A ono ta hejbadla s tou abstrakcí donekonečně spojovat nejde - to si myslí jen p. Šteffl s Feřtekem, protože se pořád koukají na americké učící profesory.
@Anonymní 26. září 2012 22:24
"Které firmy, hlavně zahraniční, byly tak naivní, že ještě zaměstnaly absolventy českých ŠŠ, ty už
a/ zkrachovaly
b/ odstěhovaly se na východ
c/ právě podepisují těm šikulům výpovědi z pracovního poměru. Ony ty rekvalifikace taky něco stojí."
Mohu se prosím zeptat na několik příkladů firem, které takové neodvratné neštěstí potkalo?
A ještě prosím o dovysvětlení: stačí jeden SŠ zaměstnanec a firma jde do kolen, nebo jich musí být víc?
Těším se na odpovědi ve VŠ kvalitě a přeji hezký den.
Okomentovat