EDUin publikoval odpověď středoškolské učitelky Veroniky Valíkové (MF Dnes, 19. 9.) na text Jiřího Kostečky, který vyšel o dva dny dříve v témže deníku.
Vážený pane kolego,
především dovolte, abych Vám připomněla, že „skandál“ kolem maturitních slohových prací spustili právě učitelé češtiny, ke kterým studenti chodili kvůli posouzení „nulových“ slohových prací. Kdyby byly slohy opraveny podle pravidel spisovné češtiny a nikoli podle šesti kritérií CERMATU, z nichž minimálně dvě (1A a 1B – naplnění tématu a útvaru) a možná i další dvě (2B – volba lexika, 3B – soudržnost textu) jsou poněkud subjektivně vnímatelné (jinými slovy, nelze je opravit červenou tužkou a existují pouze v hlavě hodnotitele), těžko by se rozzlobili i novináři a ministr školství. Právě češtináři na nedostatky v opravování slohů upozornili (a upozorňovali na ně dávno před letošní maturitou). Hodnocení slohů podle zákonitostí funkční stylistiky je poněkud sporné – funkční stylistika může dobře sloužit k třídění a rozlišování textů, ale aplikovat ji na maturanty a „nulovat“ jim slohy proto, že použili ve zprávě špatný čas či za dvě hodiny netrefili reportáž, to považuji za velký přehmat centrálního hodnocení jako celku.
Za ještě závažnější přestupek proti pravidlům „slušného“ a tvořivého psaní považuji fakt (který navíc potvrdily Š. Baumgartnerová a A. Kapustová v příručce Jak uspět MPP, novamaturita.cz), že byl student při psaní svázán i tezí. Pokud psal vypravování Jak jsem se stal pověrčivým, musel ve své práci dospět k pověrčivosti. Pokud si zvolil téma Svět je tuze malý a o náhody není nouze, nesměl dospět k závěru, že náhody neexistují. Toto považuji za zásadní omezování myšlení a tvořivosti a nemohu s tím souhlasit i z hlediska svého přesvědčení.
„Vzbouřená hysterie“ maturantů a jejich rodičů byla logická – veřejnost na tento způsob hodnocení nebyla připravena, školy nevydávaly opravené slohy, ba někdy ani originální texty (jen často nedostatečná hodnocení CERMATU) a některé písemky skutečně nebyly na pětku. S kolegy jsem přes léto opravila asi 17 slohů – z nich pouze jeden bych nenechala projít (některé visí na našem webu maturita2012sloh.cz). Z naší sedmnáctky u odvolání uspěli jen dva. Nyní mi většina „propadáků“ hlásí jedničky nebo dvojky. Toto považuji za „absurdní divadlo“.
Ještě slůvko k Vašemu povzdechu, že v maturitní komisi ministra Fialy není žádný češtinář, s výjimkou pana Hausenblase. Jistě, také mě to mrzí. Na druhou stranu, pan ministr problému pravděpodobně rozumí, vystudoval totiž v Brně obor čeština – dějepis. A česky umí rozhodně lépe než jeho předchůdce.
Veronika Valíková, učitelka ČJL
Zdroj: EDUin.cz
Veronika Valíková: Ad J. Kostečka: Dalmyránu aneb opravdu zpackaná maturita?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Že má paní Valíková více nedostačivostí, jsem si už ověřila dříve, že však nemá ani schopnost porozumět psanému textu, je u češtinářky více než skličující. Navíc u ní absentuje schopnost správně citovat dílo, na něž se odvolává: "...Š. Baumgartnerová a A. Kapustová v příručce Jak uspět MPP, novamaturita.cz...", jehož název ve skutečnosti zní "Jak na to - písemná práce z českého jazyka".
Možná by mohla jako jedna z těch, kteří bazírují na každém slovíčku v testech rovněž řádně argumentovat, takhle se jen opakovaně diskvalifikuje jako učitelka i autorka. Možná by pro ni mohlo být místo na úřadu práce...
Paní Valíková je super. Nádherně emotivní a teatrální, když líčí do TV, jak žáci brečeli a blinkali :).
A jak krásně argumentuje - v komisi není až na jednoho zástupce žádný češtinář, ale to nevadí, protože ministr češtinu vystudoval. Něco jako v týmu operatérů byl jediný lékař, ale to nevadí, protože ministr zdravotnictví vystudoval medicínu :).
Pro paní Simonu:
Paní Valíková neodkazuje na Vámi uváděnou knihu, ale na materiál s tipy pro žáky, který metodičky vytvořily o prázdninách, viz odkaz
http://www.novamaturita.cz/jak-uspet-u-maturitni-pisemne-prace-z-ceskeho-jazyka-1404035883.html.
Chybně je tedy v tomto případě pouze iniciála u Gabriely Baumgartnerové.
H. Průžová
Vzkaz pro p. dr. Kostečku:
Velká gratulace a poděkování za dnešní vystoupení v Radiožurnálu!
Je skvělé slyšet mluvit někoho za stranu obhájců náročné a spravedlivé maturity, konečně. Řekl jste to výborně, naprostý souhlas.
Učitel
Ještě jeden pro pana Kostečku:
Třeba teď novináři po akci, která měla co nejvíce znevěrohodnit státní maturitu, zahájí akci novou: pohoršovat se nad katastrofální úrovní maturantů v mateřském a cizím jazyce a v matematice...
HP
Děkuji, jen to šlo příliš rychle, navíc redaktorka měla otázky připravené, ale my jsme je dopředu neznali. Nedostal jsem se tak bohužel k poslední věci, kterou jsem chtěl ještě uvést, totiž že údajné problémy s hodnocením byly opravdu záležitostí nevelkého počtu nezodpovědných hodnotitelů, ne systému. Life pořady jsou vždycky trochu zrádné. Snad příště.
Jiří Kostečka
http://www.tyden.cz/rubriky/nazory/podojena-statni-maturita_247240.html
Okomentovat