Tomáš Feřtek: Maturita u ledu

Wednesday, September 12, 2012 ·

Publikujeme komentář z Mladé fronty Dnes, zveřejněný na EDUin.cz, který reaguje na výtky k práci expertní komise pro reformu státní maturity a na provizorní koncept jednoúrovňové státní zkoušky.


Zmiňovaný otevřený dopis ministru Fialovi najdete ZDE a dvoudílný rozhovor Jakuba Nováka s Martinem Mikulášem ZDE.


Jednoúrovňová maturita je paskvil. Nový ministr reaguje na individuální selhání některých maturitních hodnotitelů rozložením celého systému. Maturita bude příliš lehká a neumožní kontrolovat, co se studenti naučili. Ztratí na efektivitě a prestiži u studentů i veřejnosti. Změny navíc navrhla komise, v níž chybí odborníci – češtináři, matematici a jazykáři, proto je výsledek tak žalostný.

To jsou hlavní výtky kritiků „hibernovaného maturitního modelu“, který má platit pro příští dva roky. V čem mají pravdu a v čem se mýlí?

Komise není rada moudrých

Výtky vůči složení komise jsou do značné míry nepochopením. Nejde o komisi odborníků na testování a jednotlivé předměty. Je sestavena především ze zástupců organizací, jež jsou nějakým způsobem „uživateli“ a „objednavateli“ státní maturity. Proto jsou tu politici z parlamentních školních výborů, zástupci asociace krajů, unie školních asociací, asociace ředitelů gymnázií, zástupci krajských úřadů a univerzit. To však neznamená, že odborníci nemají slovo. Kromě ústřední školní inspektorky, která je součástí komise, je u každé schůzky i ředitel Cermatu pan Jiří Zíka. Je na něm, koho ze svého odborného týmu si přivede. Pokud považuje některý z nápadů předložených komisí za nerealizovatelný či nerozumný, měl by se ozvat.

Hlavním cílem maturity pro příští dva roky je příliš neuškodit. Je to nedůstojně malý cíl? Kdo zažil letos studenty, kterým maturita nezaslouženě zabránila nastoupit na zahraniční či prestižní vysokou školu, ten si to nejspíš nemyslí. Je samozřejmě pravda, že takových bylo málo, řádově nejspíš desítky, ale přesto jde o těžko omluvitelné pochybení. Právě to snížilo autoritu a respekt státní maturity, ne rozhodnutí ji na dva roky redukovat a zmrazit. Je dobré rozlišovat příčinu a následek.

Model 2015+

Pokud změna projde parlamentem, stát příští rok zadá a zkontroluje jen didaktické testy z jednoho povinného a jednoho volitelného předmětu. Úroveň bude jen jedna, protože tu vyšší si vybíralo jen čtyři procenta studentů. Písemky z češtiny se budou opravovat na škole. Výjimkou bude cizí jazyk, který poběží jako dosud, pod vedením Cermatu. Nikdo už nečeká, že by se na základě téhle maturity přijímalo na vysoké školy nebo že by spasila kvalitu těch středních.

V oněch dvou letech maturitního příměří by měl vzniknout model maturity 2015+, který musí vyřešit základní rozpor, který je v konceptu státních maturit skrytý. Zároveň totiž chceme hlídat onu tolikrát vzývanou „spodní laťku“ i mít náročnou maturitu, která „získá svou ztracenou váhu i autoritu“. Jedna z uvažovaných možností je, ať stát zadává a kontroluje testy, které ohlídají maturitní minimum. A na škole ať je ambice, aby maturita s jejím razítkem měla váhu. Do toho, jak to udělá, by stát nezasahoval, maximálně by poskytoval školám metodickou pomoc – tedy například radil, jak hodnotit, a ke kontrole doručil úředně jmenovaného maturitního komisaře.

Nevyřešených problémů je samozřejmě spousta. Má být součástí státních testů povinně i angličtina a matematika? Co se školami, které žádné ambice nemají? Co s pětinou studentské populace, pro kterou je zatím i minimální laťka těžko překročitelná? Dalších deset pochybností stojí v řadě.

Slyšet své kritiky

Právě proto je dobré naslouchat kritikům nového modelu. Výtky vypočítaé v úvodu textu pocházejí z otevřeného dopisu, který minulý čtvrtek zveřejnili dva učitelé češtiny, Jiří Kostečka a Josef Soukal, kteří se dlouhodobě podílejí na přípravě státní maturity a patří mezi její mediálně nejviditelnější zastánce. Na jejich textu stojí za povšimnutí především jeho tón. Sice vytýkají ministrovi a zmražené maturitě leccos, ale zároveň slibují, že změní to, co se ukázalo v prvních dvou ročnících maturity jako sporné. Například upraví kritéria hodnocení písemných prací. Ta by podle nich měla napříště sloužit především školám jako metodický nástroj. Vítají diskusi, kterou maturita vyvolala, a jde jim o to dospět k funkčnějšímu maturitnímu modelu.

Výborný nápad. Ale proč se nediskutovalo už loni? Zájemců a argumentů bylo dost, ale Cermat, organizace pro niž oba pánové v různých rolích pracovali, na připomínky kritiků nereagoval. Kdyby tak učinil včas, nemusel se dostat do defenzivy, kdy horko těžko obhajuje zbytky svých bývalých pravomocí.

Když si na nekvalitu loňské maturity stěžovalo otevřeným dopisem skoro patnáct tisíc studentů, měl pro ně Cermat jen pohrdavé mlčení a tehdejší ministr Josef Dobeš se při hodnocení prvního ročníku maturit o jakékoli studentské kritice ani nezmínil.

Přejme tedy dnešním kritikům chystaného maturitního modelu vstřícnější zacházení. Pochybnosti v jejich otevřeném dopise rozhodně za kvalifikovanou odpověď stojí.

Autor je odborným konzultantem EDUin o.p.s. a členem expertní komise pro reformu maturitní zkoušky.

Zdroj: EDUin.cz




19 comments:

Anonymous said...
September 12, 2012 at 2:08 PM  

... kterým maturita nezaslouženě zabránila nastoupit na zahraniční či prestižní vysokou školu...

Ach, ta zlá maturita. Jeden by řekl, že za to může student, ale kdepak, ona za to může maturita. Nevzali mě na VŠ (já vím, dnes zcela neplatný předpoklad, ale třeba kdysi tomu tak bylo) - nemůžu za to já, ale přijímací test (třeba scio test). Super.

Mně se už ani nechce psát, co si o Feřtekovi, Eduinu a podobných myslím.

Anonymous said...
September 12, 2012 at 3:33 PM  

Naprosto souhlasím s prvním komentářem.

Pytlik Blaha said...
September 12, 2012 at 4:12 PM  

Naprosto souhlasím s druhým komentářem.

Anonymous said...
September 12, 2012 at 4:27 PM  

Nasprostý souhlas s třetím komentářem.

Anonymous said...
September 12, 2012 at 4:50 PM  

Naprostý souhlas s čtvrtým komentářem.

Anonymous said...
September 12, 2012 at 5:24 PM  

Souhlasím se všemi komentáři ke komentáři p. Feřteka, se kterým nesouhlasím:).
Je příznačné, že komentář páně Feřteka v Mladé frontě vyjde, zatímco text Kostečky a Soukala ne.
Autoři učebnic češtiny jsou holt mediálně nezajímaví a skoro se obávám, že je pro ně pan Feřtek i větším expertem na češtinu...

Anonymous said...
September 12, 2012 at 6:46 PM  

Boze, to je zase zvast od Fertka. Vzdyt on vubec nevi, o cem pise. Souhlasim se vsemi vyse zminenymi komentari...

Anonymous said...
September 12, 2012 at 6:47 PM  

Pane Wagnere, neuvažujete, že byste na České škole dělal to, co zavedl u svých článků v diskuzi Eduin? "Prosíme, aby diskutující dodržovali pravidla diskuse. V případě osobních útoků budou komentáře smazány". A opravdu poctivě mazat útoky jedněch na druhých. Prosím vás o to, v rámci větší kultury veřejné debaty o školství.

Anonymous said...
September 12, 2012 at 7:39 PM  

A ono když s tím Feřtekem někdo nesouhlasí, tak se jedná o osobní útok? No to se tedy podívejme! Tak v tom případě s ním raději souhlasím a začnu prohlašovat, že nejlepším útokem je obrana, což už stejně vyznává naše fotbalová reprezentace.

Anonymous said...
September 12, 2012 at 8:11 PM  

Ke komentáři T. Feřteka, který považujeme za hodně zkreslující, a dalším věcem se vbrzku vyjádříme, přinejmenším delším komentářem.

Josef Soukal

Simona CARCY said...
September 12, 2012 at 8:27 PM  

Mlufffci eduinu tak nejak musi pomalu konstatovat, ze mudrcove, co jsou objednavateli statni maturity, dosli do slepe ulice a cekaji, ze se nekdo treba ozve a rekne jim, jak dal. Treba ten reditel Cermatu, co ho potupne prizvavaji k vysledkum svych jednani jak Hitler s Mussolinim stareho Hachu. Reknu jim, pane Fertek, ted je zajimave tema metylalkoholu, coz se venovat necemu jinemu?

Anonymous said...
September 12, 2012 at 10:31 PM  

"Je příznačné, že komentář páně Feřteka v Mladé frontě vyjde, zatímco text Kostečky a Soukala ne."
Nojo Kostečka a Soukal umějí napsat zprávu, oznámení a fejeton, ale článek do novin, to není uznávaný češtinářský útvar

Anonymous said...
September 12, 2012 at 10:41 PM  

Věřte, že takový stylista jako Kostečka novinový článek napsat umí. A určitě by dokázal kvalifikovaně vystoupit v Událostech komentářích, Hydeparku a dalších pořadech.
Jenže on ten prostor zkrátka nedostane.

Anonymous said...
September 12, 2012 at 11:03 PM  

A což kdybychom všichni, kdo nesouhlasíme s Feřtkovými komentáři, napsali redaktoru Tkáčovi nebo kdo je tam šéfredaktorem, aby byli objektivní a nemátli národ? Ptali se odborníků, za nimiž stojí většina?
Nakonec má pravdu p. Mikuláš - že hlavní chybou maturit byl postoj učitelů.
http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=756300

Anonymous said...
September 12, 2012 at 11:19 PM  

Že preference médií budou takové, jaké jsou, se dalo očekávat. S tím nemůžeme mnoho udělat. Ale je pouze chybou nás učitelů, že za sebe necháváme mluvit lidi jako je pan Feřtek a stěžujeme si na to maximálně v diskusích na České škole nebo v kabinetech.
Martin Krynický

poste.restante said...
September 13, 2012 at 12:15 AM  

Už kdysi jsem zmínil, že na to, že jsou učitelé "profesionální vysvětlovači faktů a souvislostí", mají mediální výstupy dosti mizerné.
Myslím, že nápad kontaktovat redakci, či dramaturgii Hydeparku není špatný. Koneckonců televize veřejné služby by měla poskytovat vyvážené zpravodajství a objektivní informovanost.

Anonymous said...
September 13, 2012 at 8:56 AM  

Feřtek toť pedagog!
A živí se i něčím jiným než jen kecáním do věcí, kterým nerozumí?

Pytlik Blaha said...
September 13, 2012 at 9:16 AM  

nápad kontaktovat redakci

Jen opatrně, abychom pana Kostečku nevyslali na nějakou estrádu.

Anonymous said...
September 13, 2012 at 8:34 PM  

Pan Feřtek přeci má co mluvit o maturitě, vždyť přeci také jednou maturoval, dalšího vzdělání však bohužel nemaje...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.