Publikujeme komentář z Mladé fronty Dnes, zveřejněný na EDUin.cz, který reaguje na výtky k práci
expertní komise pro reformu státní maturity a na provizorní koncept
jednoúrovňové státní zkoušky.
Zmiňovaný otevřený dopis ministru Fialovi
najdete ZDE a dvoudílný rozhovor Jakuba Nováka s Martinem Mikulášem ZDE.
Jednoúrovňová maturita je paskvil. Nový ministr reaguje na individuální selhání některých maturitních hodnotitelů rozložením celého systému. Maturita bude příliš lehká a neumožní kontrolovat, co se studenti naučili. Ztratí na efektivitě a prestiži u studentů i veřejnosti. Změny navíc navrhla komise, v níž chybí odborníci – češtináři, matematici a jazykáři, proto je výsledek tak žalostný.
To jsou hlavní výtky kritiků „hibernovaného maturitního modelu“, který má platit pro příští dva roky. V čem mají pravdu a v čem se mýlí?
Komise není rada moudrých
Výtky vůči složení komise jsou do značné míry nepochopením. Nejde o komisi odborníků na testování a jednotlivé předměty. Je sestavena především ze zástupců organizací, jež jsou nějakým způsobem „uživateli“ a „objednavateli“ státní maturity. Proto jsou tu politici z parlamentních školních výborů, zástupci asociace krajů, unie školních asociací, asociace ředitelů gymnázií, zástupci krajských úřadů a univerzit. To však neznamená, že odborníci nemají slovo. Kromě ústřední školní inspektorky, která je součástí komise, je u každé schůzky i ředitel Cermatu pan Jiří Zíka. Je na něm, koho ze svého odborného týmu si přivede. Pokud považuje některý z nápadů předložených komisí za nerealizovatelný či nerozumný, měl by se ozvat.
Hlavním cílem maturity pro příští dva roky je příliš neuškodit. Je to nedůstojně malý cíl? Kdo zažil letos studenty, kterým maturita nezaslouženě zabránila nastoupit na zahraniční či prestižní vysokou školu, ten si to nejspíš nemyslí. Je samozřejmě pravda, že takových bylo málo, řádově nejspíš desítky, ale přesto jde o těžko omluvitelné pochybení. Právě to snížilo autoritu a respekt státní maturity, ne rozhodnutí ji na dva roky redukovat a zmrazit. Je dobré rozlišovat příčinu a následek.
Model 2015+
Pokud změna projde parlamentem, stát příští rok zadá a zkontroluje jen didaktické testy z jednoho povinného a jednoho volitelného předmětu. Úroveň bude jen jedna, protože tu vyšší si vybíralo jen čtyři procenta studentů. Písemky z češtiny se budou opravovat na škole. Výjimkou bude cizí jazyk, který poběží jako dosud, pod vedením Cermatu. Nikdo už nečeká, že by se na základě téhle maturity přijímalo na vysoké školy nebo že by spasila kvalitu těch středních.
V oněch dvou letech maturitního příměří by měl vzniknout model maturity 2015+, který musí vyřešit základní rozpor, který je v konceptu státních maturit skrytý. Zároveň totiž chceme hlídat onu tolikrát vzývanou „spodní laťku“ i mít náročnou maturitu, která „získá svou ztracenou váhu i autoritu“. Jedna z uvažovaných možností je, ať stát zadává a kontroluje testy, které ohlídají maturitní minimum. A na škole ať je ambice, aby maturita s jejím razítkem měla váhu. Do toho, jak to udělá, by stát nezasahoval, maximálně by poskytoval školám metodickou pomoc – tedy například radil, jak hodnotit, a ke kontrole doručil úředně jmenovaného maturitního komisaře.
Nevyřešených problémů je samozřejmě spousta. Má být součástí státních testů povinně i angličtina a matematika? Co se školami, které žádné ambice nemají? Co s pětinou studentské populace, pro kterou je zatím i minimální laťka těžko překročitelná? Dalších deset pochybností stojí v řadě.
Slyšet své kritiky
Právě proto je dobré naslouchat kritikům nového modelu. Výtky vypočítaé v úvodu textu pocházejí z otevřeného dopisu, který minulý čtvrtek zveřejnili dva učitelé češtiny, Jiří Kostečka a Josef Soukal, kteří se dlouhodobě podílejí na přípravě státní maturity a patří mezi její mediálně nejviditelnější zastánce. Na jejich textu stojí za povšimnutí především jeho tón. Sice vytýkají ministrovi a zmražené maturitě leccos, ale zároveň slibují, že změní to, co se ukázalo v prvních dvou ročnících maturity jako sporné. Například upraví kritéria hodnocení písemných prací. Ta by podle nich měla napříště sloužit především školám jako metodický nástroj. Vítají diskusi, kterou maturita vyvolala, a jde jim o to dospět k funkčnějšímu maturitnímu modelu.
Výborný nápad. Ale proč se nediskutovalo už loni? Zájemců a argumentů bylo dost, ale Cermat, organizace pro niž oba pánové v různých rolích pracovali, na připomínky kritiků nereagoval. Kdyby tak učinil včas, nemusel se dostat do defenzivy, kdy horko těžko obhajuje zbytky svých bývalých pravomocí.
Když si na nekvalitu loňské maturity stěžovalo otevřeným dopisem skoro patnáct tisíc studentů, měl pro ně Cermat jen pohrdavé mlčení a tehdejší ministr Josef Dobeš se při hodnocení prvního ročníku maturit o jakékoli studentské kritice ani nezmínil.
Přejme tedy dnešním kritikům chystaného maturitního modelu vstřícnější zacházení. Pochybnosti v jejich otevřeném dopise rozhodně za kvalifikovanou odpověď stojí.
Autor je odborným konzultantem EDUin o.p.s. a členem expertní komise pro reformu maturitní zkoušky.
Zdroj: EDUin.cz
Tomáš Feřtek: Maturita u ledu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
19 komentářů:
... kterým maturita nezaslouženě zabránila nastoupit na zahraniční či prestižní vysokou školu...
Ach, ta zlá maturita. Jeden by řekl, že za to může student, ale kdepak, ona za to může maturita. Nevzali mě na VŠ (já vím, dnes zcela neplatný předpoklad, ale třeba kdysi tomu tak bylo) - nemůžu za to já, ale přijímací test (třeba scio test). Super.
Mně se už ani nechce psát, co si o Feřtekovi, Eduinu a podobných myslím.
Naprosto souhlasím s prvním komentářem.
Naprosto souhlasím s druhým komentářem.
Nasprostý souhlas s třetím komentářem.
Naprostý souhlas s čtvrtým komentářem.
Souhlasím se všemi komentáři ke komentáři p. Feřteka, se kterým nesouhlasím:).
Je příznačné, že komentář páně Feřteka v Mladé frontě vyjde, zatímco text Kostečky a Soukala ne.
Autoři učebnic češtiny jsou holt mediálně nezajímaví a skoro se obávám, že je pro ně pan Feřtek i větším expertem na češtinu...
Boze, to je zase zvast od Fertka. Vzdyt on vubec nevi, o cem pise. Souhlasim se vsemi vyse zminenymi komentari...
Pane Wagnere, neuvažujete, že byste na České škole dělal to, co zavedl u svých článků v diskuzi Eduin? "Prosíme, aby diskutující dodržovali pravidla diskuse. V případě osobních útoků budou komentáře smazány". A opravdu poctivě mazat útoky jedněch na druhých. Prosím vás o to, v rámci větší kultury veřejné debaty o školství.
A ono když s tím Feřtekem někdo nesouhlasí, tak se jedná o osobní útok? No to se tedy podívejme! Tak v tom případě s ním raději souhlasím a začnu prohlašovat, že nejlepším útokem je obrana, což už stejně vyznává naše fotbalová reprezentace.
Ke komentáři T. Feřteka, který považujeme za hodně zkreslující, a dalším věcem se vbrzku vyjádříme, přinejmenším delším komentářem.
Josef Soukal
Mlufffci eduinu tak nejak musi pomalu konstatovat, ze mudrcove, co jsou objednavateli statni maturity, dosli do slepe ulice a cekaji, ze se nekdo treba ozve a rekne jim, jak dal. Treba ten reditel Cermatu, co ho potupne prizvavaji k vysledkum svych jednani jak Hitler s Mussolinim stareho Hachu. Reknu jim, pane Fertek, ted je zajimave tema metylalkoholu, coz se venovat necemu jinemu?
"Je příznačné, že komentář páně Feřteka v Mladé frontě vyjde, zatímco text Kostečky a Soukala ne."
Nojo Kostečka a Soukal umějí napsat zprávu, oznámení a fejeton, ale článek do novin, to není uznávaný češtinářský útvar
Věřte, že takový stylista jako Kostečka novinový článek napsat umí. A určitě by dokázal kvalifikovaně vystoupit v Událostech komentářích, Hydeparku a dalších pořadech.
Jenže on ten prostor zkrátka nedostane.
A což kdybychom všichni, kdo nesouhlasíme s Feřtkovými komentáři, napsali redaktoru Tkáčovi nebo kdo je tam šéfredaktorem, aby byli objektivní a nemátli národ? Ptali se odborníků, za nimiž stojí většina?
Nakonec má pravdu p. Mikuláš - že hlavní chybou maturit byl postoj učitelů.
http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=756300
Že preference médií budou takové, jaké jsou, se dalo očekávat. S tím nemůžeme mnoho udělat. Ale je pouze chybou nás učitelů, že za sebe necháváme mluvit lidi jako je pan Feřtek a stěžujeme si na to maximálně v diskusích na České škole nebo v kabinetech.
Martin Krynický
Už kdysi jsem zmínil, že na to, že jsou učitelé "profesionální vysvětlovači faktů a souvislostí", mají mediální výstupy dosti mizerné.
Myslím, že nápad kontaktovat redakci, či dramaturgii Hydeparku není špatný. Koneckonců televize veřejné služby by měla poskytovat vyvážené zpravodajství a objektivní informovanost.
Feřtek toť pedagog!
A živí se i něčím jiným než jen kecáním do věcí, kterým nerozumí?
nápad kontaktovat redakci
Jen opatrně, abychom pana Kostečku nevyslali na nějakou estrádu.
Pan Feřtek přeci má co mluvit o maturitě, vždyť přeci také jednou maturoval, dalšího vzdělání však bohužel nemaje...
Okomentovat