RESPEKT: Podle ministra školství Petra Fialy nebyly maturity úplné fiasko

středa 19. září 2012 ·

Přečtěte si rozhovor RESPEKTu s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy Petrem Fialou o tom, proč se stal ministrem a jaký má názor na maturity. Jak se změní zkouška dospělosti pro příští rok a proč považuje chování státu u maturit za nespravedlivé?


Z rozhovoru Hany Čápové s Petrem Fialou v iHNED.cz vybíráme:

Pokus zavést státní maturitu skončil fiaskem. Dětí, kterým maturita nespravedlivě uškodila, jsou stovky. Co s nimi teď bude?

To, co říkáte, je pro mě na celých maturitách to nejzávažnější. Pro mě není podstatné, že si třeba vyšší verzi matematiky zapsaly pouze tři a půl procenta žáků, ani to, že nějaké úlohy byly těžší, než měly být, když potom došlo k nápravě. Pro mě je nepřijatelné, že maturita byla nespravedlivá v individuálních případech – třeba v případě odmítnutí písemné práce, kdy maturant netrefil slohový útvar, protože ho to na škole učili jinak. A je tady ještě jedna závažná věc, která jde mimo vzdělávací systém. Musíme si uvědomit, že toto je jedna z prvních zkušeností mladého člověka se státem. A stát se chová nespravedlivě. To je hlavní důvod, abychom udělali všechno pro to, aby se to neopakovalo. Máme problém s důvěrou v autority, instituce, to je známá věc o české politické kultuře. A to nemůžeme prohlubovat.




27 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
20. září 2012 v 8:04  

Samozřejmě, že nebyly. V mnohém fakt splnily účel. Např. ukázaly, že na maturitních oborech studuje minimálně jedna pětina žáků, kteří tam nemají co pohledávat. Dále pak ukázaly, že ani ten zbytek za mnoho nestojí.

Anonymní řekl(a)...
20. září 2012 v 9:42  

Ad anonymní 8:04 - A učí je samí polobozi a géniové, jenž jen hází perly sviním, co?

poste.restante řekl(a)...
20. září 2012 v 10:12  

Já se potýkám spíše s opačným problémem.
Do škol přicházejí samí géniové a ti neschopní učitelé z nich během pár let udělají úplné blbce.

Anonymní řekl(a)...
20. září 2012 v 10:18  

Dovysvětlení z 9:42 a reakce na poste.restante: Já se nezastávám žáků a nekritizuji šmahem všechny učitele. Ale věc má i druhý úhel pohledu. Hodně žáků nebylo schopno napsat maturitní slohovku podle zadání, prostě hodně žáků na to nemá mentálně. To je fakt. Ale hodně češtinářů se neobtěžovalo na nový formát zkoušky žáky připravovat, to je taky fakt. O to víc pak zástupci této skupiny v médiích vykřikovali, jak to byla ošklivá a zlá maturita, ze které studenti blinkali.

poste.restante řekl(a)...
20. září 2012 v 11:22  

Také si myslím, že vidět svět jednobarevně a jednostranně je nesmyslné.
Když soudný učitel s 15 lety praxe o žákovi prohlásí, že na tento typ školy prostě "nemá", není to většinou myšleno nijak urážlivě vůči žákovi. Je to jen vyjádření odhadu jeho mentálních a inteligenčních možností. Je prostě naivní myslet si, že například medicínu může dokončit i žák s těžkou mentální retardací. A samozřejmě, že i učitel vyjadřuje pouze svůj názor a může se mýlit. Není nijak výjimečná situace, kdy se dva učitelé v hodnocení téhož žáka zcela rozcházejí. Nedávno jsem tu vzpomínal Alberta Einsteina, který byl označován za nevzdělavatelného.

A k tématu článku samotného.
Myslím, že navzdory všem výhradám, kterých k dosavadnímu průběhu státních maturit mám i já osobně hodně, je především nutné vzít v potaz, že předchozí stav naprosté anarchie byl v důsledcích pro společnost mnohem horší. Státní maturitu prostě potřebujeme.

To ale neomlouvá excesy, ke kterým v minulosti došlo a kterým bylo možno předejít, pokud by celý projekt byl lépe a smysluplněji organizován.
Pokud v minulých dvou letech celý systém nezkolaboval, pak to není zásluha CERMATu, ani úředníků MŠMT, ale jen díky snaze a úsilí tisíců učitelů, kteří za pochodu byli nuceni napravovat důsledky diletantismu jiných.

Nejhorší je pak vědomí, že některým žákům bylo skutečně ukřivděno. A omlouvat či vysvětlovat pochybení, na která mnozí předem upozorňovali, to je prostě alibismus. "Když se kácí les, létají třísky." Tohle občas také slýchávám. Pak každému podobnému poradím, aby si jako "třísku" představil sám sebe, nebo své děti.

Druhým frustrujícím faktorem je vědomí, že odpovědní činitelé se nejsou schopni poučit. - Máme druhou polovinu září a stále nejsme schopni říci čtvrťákům, jak proběhne jejich maturita za 7 měsíců. To je neomluvitelná bezohlednost.

Přitom by stačilo uplatnit jednoduché pravidlo, které občas připomínám:
Pravidla, podle kterých bude žák maturovat, by měl znát už v době, kdy podává přihlášku na střední školu a během jeho studia by neměla být významně měněna.

Anonymní řekl(a)...
20. září 2012 v 13:34  

A co tak si skutečně přiznat, že stav středních škol je tristní. Na osmileté gymply odcházejí ze základek už i trojkaři, na čtyřleté gymply už i čtyřkaři a na ostatní maturitní obory už i propadlíci.
Takový je stav věci na straně žáků.

Stav na straně učitelů je na mnoha školách taktéž mizerný. Na učňácích s maturitou učí matematiku lidé, jimž dělá problém vypočítat příklad na zlomky ze základky, a češtinu lidé, jimž dělá problém napsat byť jedinou větu bez gramatické chyby.

Anonymní řekl(a)...
20. září 2012 v 14:24  

Velmi zvláštní je, že panu ministrovi nejvíce vadí fakt, že někteří maturanti si své selhání u maturity nazavinili sami, nýbrž mohou za ně jejich vyučující, kteří je látku nanaučili. Ale na druhé straně mu zřejmě tolik nevadí, že tisíce maturantů neumí napsat motivační dopis, neznají vyjmenovaná slova, nespočítají příklad s přímou úměrností. A učivo, které dříve bez smlouvání uměli osmáci či deváťáci, považují za pruzení neviňátek a zbytečnost pro život.
V čemž je mnozí odborníci na školství šťavnatě podporují.
Kdo finančně vyhahradí tyto ztráty naší ekonomiky, kdo rekvalifikuje pologramoty s vysokým sebevědomím?
Pokud pan ministr vidí věci v kontextu společnosti, v níž žijeme, měl by jednat jinak.

Tak dlouho se u nás pančovalo, až se ucho na černém trhu utrhlo. Tak dlouho se u nás kašlalo na pořádné vzdělání, až... a nebýt státní maturity, nikdo by to ani nepoznal.

Anonymní řekl(a)...
20. září 2012 v 14:42  

To, že máme čím dál horší žáky na všech školách je prostě fakt, můžeme se bavit, co s tím, jak to zlepšit...

To, že učitelé nekonají svoji práci, nebo ji konají mizerně, je však pro ministra asi to nejvíc znepokojivé.

proto chápu, že mu nejvíc vadí, že mnozí učitelé nedělali to, co jin NAŘIZOVAL ZÁKON.

Anonymní řekl(a)...
20. září 2012 v 15:18  

A proto je třeba zmírnit zákony a dávat maturitu zase všem. A zrušit vyšší úroveň, aby se náhodou někteří maturanti nechtěli moc povyšovat.
Jen ať si povinně napíšou test z češtiny na úrovni 7. třídy! I když psalo vyšší úroveň málo žáků, důležitá byla alespoň možnost volby; učitel např. na gymnázium připravuje třídu na vyšší úroveň z češtiny / cizího jazyka a vyberou si ji ti, kteří si na ni zároveň věří a mají pocit, že ji budou potřebovat.

Anonymní řekl(a)...
20. září 2012 v 15:50  

dodatek k předchozímu: omluva za chybu ve slovosledu + "na gymnáziu"

poste.restante řekl(a)...
20. září 2012 v 17:23  

Souhlasím s většinou předchozího s jednou výraznou výjimkou.
Já si skutečně nemyslím, ře máme čím dál horší žáky. Současná generace není nijak výrazně hloupější, nežli generace předcházející.
Ale:
1. Vlivem populačního propadu, který nebyl donedávna nijak zřizovateli zohledněn, se na jednotlivé typy škol dostávají žáci, kteří by v minulosti neprošli sítem přijímacích zkoušek. Zhusta se přijímací zkoušky vůbec nekonají, anebo jsou primitivní náročnosti. Učitelé, zvyklí dříve na "elitu" musejí se potýkat s "trojkaři". Na školách jako SOŠ a SOU, kde bývával "střed" z výběru, se objevují žáci nevzdělavatelní, atd. Výsledný klamavý dojem je, že žáci jsou hloupější nežli v minulosti.
2. V honbě za počtem "dušiček" ve třídě a ve snaze "zatraktivnit" výuku došlo k poklesu náročnosti. I vynikající žáci zhusta znají méně, nežli jejich otcové, protože po nich nikdo nechce a nesmí chtít víc. Náročný učitel je terčem stížností a obvykle prvním na seznamu při propouštění.
3. Obvinit z vlastního neúspěchu učitele, to je přece ta nejstarší známá školní výmluva. Rozdíl je jen v tom, že dnes na ni slyší i ti, kteří by už měli mít "rozum". Platí jak pro rodiče, tak i pro zřizovatele.

Závěr:
Nemáme horší žáky, jen jsme je nechali zpanchartět.

Anonymní řekl(a)...
20. září 2012 v 17:38  

to poste.restante

Tak jest.
Takže viníky jsme my - a ten nad námi.

Pytlik Blaha řekl(a)...
20. září 2012 v 19:21  

jen jsme je nechali zpanchartět.

Už jednou jste, pane poste.restante, popřel, že byste byl ředitelem školy.
Tak jaképak my? Nebo lépe, koho tím "my" myslíte.
Za ta léta učitelování jsem se setkal jenom s pár pedagogy/němi, kteří na to docela kašlali/y. Už vesměs neučí. Jsou buď na ministerstvu školsví, v školní inspekci české, někde v ředitelně nebo jinde drží krok či někomu kufřík aspoň přidržují.

Anonymní řekl(a)...
20. září 2012 v 20:51  

Je to smutné. Většina z nás se tady docela shodne na tom, že státní maturitu potřebujeme, ale média tlačí veřejnosti, že ji učitelé nechtějí. Asi s tím budeme muset něco udělat. Nestálo by za to se přece jenom zkusit nějak zorganizovat, aby nás těch několik lidí nedokázalo tak snadno překřičet?
Martin Krynický

poste.restante řekl(a)...
20. září 2012 v 22:38  

My, kolego Blaho, jsou ti stejní "my", kteří dovolili komunistům 40 let vládnout, kteří dovolili 20 let porevolučních let vést tento stát přesně do těch míst, kde teď je.
"My" ve školství jsme přesně ti stejní my, kteří se nedokázali vzepřít všem těm nesmyslným a likvidačním krokům, kteří se nezmohli ani na jednu stávku, která by stála za řeč, kteří nedokázali ustavit svou vlastní profesní reprezentaci, jakou mají lékaři, advokáti a dokonce i "finanční poradci". Jsme to i my, kteří remcáme zde na tomto webu, místo abychom řvali a když to pomůže, tak třeba mlátili do bubnů, tam, kde to má smysl.
Dnes už nestačí jen dělat svou práci poctivě a čestně, je třeba dělat víc.

Jak to bylo v Pyšné princezně?
"Kdo zlu neodporuje, sám se proviňuje."

Pytlik Blaha řekl(a)...
20. září 2012 v 23:21  

No jo, vlastně...
Normálně jste mi, pane poste.restante, připomněl, že jak se blíží ty volby, přemýšlel jsem, koho že to budu volit. Udělal jsem si takovou drobnou analýzu, kdo toho tady za posledních dvacet nejméně zbabral a nejméně rozkradl či prošustroval.
Volba je jasná: ko-mu-nis-ti!
P.S.
Taky mě taky napadlo, že i ironie má svoje meze.

Anonymní řekl(a)...
20. září 2012 v 23:41  

Pro Martin Krynický:
Většina z těch cca 10 - 15 aktivně zde diskutujících?
To je fakt reprezentativní vzorek učitelstva a odborné veřejnosti :-)

Anonymní řekl(a)...
20. září 2012 v 23:51  

když to pomůže, tak třeba mlátili do bubnů

Dávám Vám za pravdu. Obyčejné učitele bylo vždycky málo slyšet, tak nás reformátoři překřičeli. Že musíme reformovat naši zatuchlou školu americkými způsoby. Dát žákům svobodu, učitele osvobodit od osnov, zrušili jsme honem všechno, co u nás dobře fungovalo. Každý soudný učitel (možná i ředitel) nad tím kroutil hlavou, ale kolik se nás ozvalo v médiích, že to není správné? Že výchova má své zákonitosti a takové povolení otěží se nám vymstí? Měli jsme varovat rodiče, my pedagogičtí matadoři, že volná výchova je hrob kázně i školy a vzdělávání, i práce a zodpovědnosti. Možná bychom dnes nebyli tak hluboko v bahně, možná.

poste.restante řekl(a)...
20. září 2012 v 23:56  

Volby - tohle téma bych tu nerad otvíral. Každý nechť si volí dle svého názoru, či přesvědčení.
Ale volbami to přece nekončí. To je jen další demagogie, kterou se nás někdo snaží ovládat: "Odvol a pak už se nestarej a hlavě do ničeho nekecej, protože o tu špinavou práci se postaráme my." Na tohle já nedám. To by se jim tak líbilo.
Svou zmínkou o 40 a 20 letech jsem nechtěl nikoho k ničemu navádět. Jen chtěl zdůraznit to podstatné. - Za to, jak to tady vypadá, nemohou jen "oni", kteří tu vládnou, ale také "my", kteří jsme je to nechali takhle dělat.

Pytlik Blaha řekl(a)...
21. září 2012 v 1:01  

No jo, no. Přiznávám svůj díl viny.
Marně si vzpomínám, kdy naposled jsem s plácačkou na mouchy stál proti buldozeru.
Nechci otevírat nová a nová témata valících se průserů, ale víc než zpackané maturity mne teď děsí skutečnost, že nějaký makovec nám svým alifatickým chlastem rozvrací národní hospodářství a vytěsňuje nás ze standardně kalící únie.
Blíží se maturitní plesy, no, to bude zábava.

Anonymní řekl(a)...
21. září 2012 v 10:39  

Snažím se být realista. Proto si uvědomuji, že většinou jsem se svými názory v zanedbatelné menšině. To však neznamená, že nekomunikuji s kolegy a proto jsem přesvědčen, že v tomto případě zas tak úplně mimo nejsem. Většina učitelů (minimálně těch, které znám) je přesvědčena, že není správné rozdávat maturity zadarmo a že mělo existovat objektivní hodnocení maturit, které může zajistit pouze stát.
Výsledek, ke kterému spějeme, je dobře vidět na situaci okolo pančování alkoholu, kde stát na svou kontrolní funkci rezignoval stejně jako ve školství.
Martin Krynický

Pytlik Blaha řekl(a)...
21. září 2012 v 15:13  

stát na svou kontrolní funkci rezignoval

Téma je poněkud obšírné a určitě se mi jej nepodaří náležitě ošetřit. Jakmile mám napsat více než pět šest souviských vět, začínám mít problém. Jen úvodem jsem vyčerpal třetinu z hůry dání. A teď už vlastně polovinu. Vlastně už dvě třetiny. Ale co to říkám, už mi začíná problém.

Tedy ne že bych chtěl být, pane Krynický, uštěpačný nad přiměřenou mez a neberte to osobně, ale paralela s kontrolou chlastu by znamenala, že stát zkontroluje všechny láhve a to ve dvou volitelných úrovních. Nabízí se třeba dodržení normy obsahu metylu pro sociálně přizpůsobivé občany a pak norma, řekněme už nepodkročitelná, pro ty ostatní.
Pokud někdo má podklady pro tvrzení, že se někde dávají maturity jen tak každému, kdo se dostaví, nechť to oznámí na příslušných místech. Jestli takové školy existovaly v takové míře, že se kvůli tomu musely vynaložit stovky milionů, jak to, že tam v době maturit nebyli školní inspektoři od rána do večera. Nebo tam snad chyběl předseda maturitní komise? Koho tam tedy delegovali? Nějakého úplatného paznechta nebo ubožáka, který netuší, jaké úrovně vzdělání má dosahovat maturant? Jak to, že ty školy už dávno nepozavírali i s jejich řediteli a nedali jim k náhradě škodu spáchanou na adolescentech?
Tak dobře. Budoucí vzdělanci napíší práci "Klaním se Ti, Ty, červotoči pitomej.", V. Preclík
(Úvaha o našich vzorech) nebo "Ano, souhlasím s moudrým Blbem Pytlíkem", Radek Sárközi (Příspěvek do odborné diskuse) popřípadě spočítají, za jak dlouho přijede záchranka, když měl řidič autobusu jedno promile etanolu a dvě a půl promile metanolu v krvi, ale co dál? Co ostatní vzdělávací oblasti? Jak ty stát objektivně zhodnotí?
Stát to má totiž v paži, neboť smyslem existence státu je jeho existence sama. To je jako s našimami školylami.

Anonymní řekl(a)...
21. září 2012 v 17:02  

Anonymní:
"Pokud někdo má podklady pro tvrzení, že se někde dávají maturity jen tak každému, kdo se dostaví, nechť to oznámí na příslušných místech. Jestli takové školy existovaly v takové míře, že se kvůli tomu musely vynaložit stovky milionů, jak to, že tam v době maturit nebyli školní inspektoři od rána do večera. Nebo tam snad chyběl předseda maturitní komise? Koho tam tedy delegovali? Nějakého úplatného paznechta nebo ubožáka, který netuší, jaké úrovně vzdělání má dosahovat maturant? Jak to, že ty školy už dávno nepozavírali i s jejich řediteli a nedali jim k náhradě škodu spáchanou na adolescentech?"

Úžasný komentář, vzhledem k tomu, jak kolem sebe vidíme, že evidentní korupci často nejenže nedokážeme potrestat, ale ani před soud postavit. Kdo myslíte, pane Anonymní, že vám do rukou důkazy? Ředitelé tlačící na učitele (přece nebudeme poškozovat školu), učitelé, nebo snad dokonce studenti, kteří z toho profitují? Když je schopen tento problém uvést předseda jednoho ze sdružení ředitelů přímo v televizní diskusi, pravděpodobně půjde o víc než jen "jedna paní povídala". Za výmluvné pokládám, že se tento stav nikdo ani příliš nesnaží zpochybňovat. A plány pro rok 2015 a dále tomu všemu umetají cestu...

J. Soukal

Anonymní řekl(a)...
21. září 2012 v 17:03  

...že vám DÁ do rukou důkazy...

J. Soukal

Anonymní řekl(a)...
21. září 2012 v 17:30  

Ještě musím upřesnit, že korupce není nejpřesnější pojmenování, bral jsem to spíše jako příklad nepoctivého jednání.

Pytlik Blaha řekl(a)...
21. září 2012 v 17:40  

Kdo myslíte, pane Anonymní, že vám DÁ do rukou důkazy

Odhlédnu od toho, pane Soukale, že mi nemůžete přijít na jméno.
Řekl bych, že důkazy by mohl dodat ten, kdo tvrdí, že stát musí hodnotit maturanty aspoň ze tří předmětů sám, protože se to na školách šidí, neboť jsou tam divný lidi.
Takový školní inspektor by mohl namátkou odchytávat čerstvé absolventy před školou a vhodnými otázkami ověřovat oprávněnost maturitního vysvědčení. Taková cílená výstupní kontrola.

Anonymní řekl(a)...
21. září 2012 v 18:03  

Tak nasaďte detektivy do škol. Pár odposlechů, najít svědky, a je to. Nejdřív se ale musí prokázat, že stát se dopouští trestného činu, když žákům nezaručuje a neposkytuje vzdělávání podle ŠVP.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.