Učitelů máme dost, nové nebereme a neaprobované už vůbec ne, zní ze základních škol v Olomouckém kraji. Výjimkou jsou angličtináři. Například v Mohelnici už sáhli k takzvanému testu učebních dovedností, při kterém se uchazeč rovnou postaví před děti, aby ukázal, jak výuku zvládá.
Z článku Šárky Novotné v iDNES.cz vybíráme:
"Nyní bych spíš uvítala, kdyby někdo ze zaměstnanců odešel, je tu opravdu velký přetlak," říká například Zuzana Absolonová, ředitelka litovelské ZŠ Vítězná. V sedmi případech chtěli odmítnutí uchazeči učit na druhém stupni, jeden na prvním. Neúspěšný byl také zájemce o místo pedagogického asistenta.
Přečtěte si: Učitelů je nadbytek, ti bez aprobace tak ze škol mizí. Kromě angličtinářů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
27 komentářů:
Základní školy hodně zeštíhlely. Mnoho učitelů bylo odejito nebo sami odešli - prý až 20%. Zato na středních školách se drží kdekdo, hlavně známí a jejich kamarádi, zuby nehty a není odvaha s tím něco udělat. Takže paradoxně - ačkoli střední školy čeká teď vlna hubených let, každá zaměstnává haldy učitelů a nic se s tím nedělá. Stát platí, prostředky jdou na nabubřelé SŠ stejně jako na hubené základky. Ať někdo vypočítá poměr žáků na jednoho učitelé na obou typech škol - a budeme se divit.
Přímá vyučovací povinnost = 22 hodin týdně. Myslíte, že když to týdně neodučí, bere plat za nic? Když o tom prd víte, tak aspoň blbě nekecejte na diskuzích.
Pane z 13.28, vy jste asi spadnul z višně co? Každý učitel je placen pouze za hodinu, kterou odučí. To že má škola nějaký počet učitelů, není celkem vůbec rozhodující. Důležitý je počet jimi odučených hodin. A ten jaksi nenatáhnete. No ale nevím jestli vůbec odpovídat někomu, kdo kolem sebe šíří takové bludy......
No on ten dotyčný ze 13:28 má v něčem i pravdu. Počet žáků v průměru na jednoho učitele je na ZŠ kolem 21, kdežto na SŠ kolem 8. Je to způsobeno především tím, že na SŠ vznikly mraky různorodých učebních oborů a to jenom proto, aby se tyto SŠ udržely nad vodou. A tak najdete na SŠ kadeřnice vedle nástrojařů a číšníků. Žáci z těchto různorodých učebních oborů se slučují do větších skupin jen na všeobecné předměty, ale na odborné už to samozřejmě nejde. Jenže počty žáků na SŠ klesají a klesají a tutíž i počty žáků ve skupinách klesají a klesají. A to, že se skoro žádné SŠ nezrušily, ale pouze sloučily, situaci vůbec neřeší. Střední školství je u nás opravdu velmi rozbujelé. Řekl bych až nenažrané. Ano učitelé na SŠ jsou placeni za odučenou hodinu, jenže na ZŠ mají učitelé ve třídách až 30 žáků a na učňácích většinou 10!
Učím na gymnáziu, v každé třídě - primě i prvním ročníku - začne 30 žáků. Mnoho se jich neodstěhuje ani nepropadne, někteří se přistěhují, takže i v nejvyšších ročnících máme 25-30 žáků. Anonymní z 7.9. 13:28 by měl svá pochybná tvrzení doložit konkrétními čísly.
Anonymní ze 13:28 mluvil o SŠ obecně. Situace na gymnáziích je samozřejmě od situace na učňácích rozdílná. Takže to upřesním: učitelé na ZŠ a gymnáziích učí až 30 žáků, učitelé na učňácích většinu hodin 10 žáků. Když zapátráte na internetu důkazy k tomuto tvrzení najdete celkem snadno.
Tak udělejme ze všech škol víceletá gymnázia. Ono se toho zase až tak moc nezmění.
A když se to pojme hezky z gruntu, mohou se přidat i první stupně zš a školy mateřské.
Představa šestnáctiletých gymnázií mne vyloženě fascinuje. Ve třech letech pošlete dítě do instituce a v devatenácti vám sice vrátí naprostého magora, ale zase těch úspor v kapitole!
Vzdělávání ve veřejném prostoru má řadu různých podob. Od toho proudu informací, o kterém mluvíte, po skvělé přednášky, kurzy, výukové programy, vzdělávací portály. I špičkové americké univerzity si to už uvědomily a otevírají kurzy po internetu pro desetitisíce studentů. Končí s představou, že pan profesor vejde do posluchárny a osloví pár desítek studentů. Nebo existují takové projekty jako stránky TED.com, kde je víc než tisíc přednášek od osobností...
Zase máte pane autore na mysli Vaše oblíbené střední školy, nejlépe elitní gymnázia. Ale co ty spousty normálních škol - základní stupeň, ostatní SŠ? Kolik z jejich žáků se domníváte, že si ve volném čase dobrovolně a se zájmem pouští vzdělávací pořady? Nenechte se vysmát.
Mnoho učiva by se mělo zredukovat a nahradit něčím aktuálnějším nebo raději procvičit důkladně to základní. Ale proč jste tedy sám horoval pro zavedení RVP jako spásy vyučování, když vlastně pro efektivizaci vzdělávání ničím nepřispěl, spíše naopak, každý učí co chce a kolik chce. Obecné, nekonkrétní formulace učiva i výstupů snesou leccos.
7. září 2012 13:28
Učím část úvazku na ZŠ a zbytek na průmyslovce. SŠ opravdu čekají velmi hubená léta. Očekávám propouštění učitelů, slučování škol, popřípadě rušení některých. Na průmyslovce bylo v každém ročníku 5 tříd. Nyní je po dvou třídách. Na ZŠ byly vždy 3-4 třídy v ročníku. Nyní jedna. Na sousedním osmiletém gymnáziu mají v primě 16 žáků. Hodně učitelů má jen částečný úvazek. Tato situace se zřejmě netýká Prahy a velkých měst. Venkov se evidentně vylidňuje, protože mladí rodiče odchází za prací do větších center. Bude následovat vytváření dalších sociálně vyloučených oblastí. Ignorant
Pardon, příspěvek v 21:40 patřil pod Štefflův článek.
Argumentovat průměrnými počty žáků na učitele a srovnávat střední školy se základními může jen problematiky neznalý diletant. Trochu mne překvapuje, že takové názory slyším od učitelů.
Především autor příspěvku z 13:28opomenul skutečnost, že středních škol je více typů. Gymnázia ještě stále vesměs naplňují třídy, pochopitelně za cenu poklesu úrovně přijímaných žáků.
Jenže existují také umělecké obory, kde bývá běžně ve třídách pod 15, ale také i pod 10 žáků.
Na základkách většina předmětů nebývá půlena na skupiny. Na odborných školách je tomu naopak. Nebo si snad někdo myslí, že lze efektivně vyučovat základy CADu, anebo připravovat učně elektrikáře ve skupinách po 30 žácích?
Ale není nutno středním školám závidět. Střední školy nejsou jen slučovány, ale také rušeny a těm slučovaným jsou snižovány výkony. A na rozdíl od vesnických malotřídek je nikdo zachraňovat z obecních rozpočtů nebude.
Jinak souhlasím s ignorantem. Na střední školy nejhubenější léta teprve přijdou. Už dnes jsou v zájmu úspor od zřizovatelů požadavky na slučování paralelních tříd, pokud je v nich v součtu méně než 34 žáků. Skvělá cesta ke "zkvalitnění" výuky.
Gymnázia ještě stále vesměs naplňují třídy...
Ale za jakou cenu? Že berou všechny, kdo se přihlásí? A že pak zcela chybí žáci na jiných oborech? Je to snad nějaká zásluha, že gymnázia dokáží při všem úsilí stále ještě naplnit třídy? Fraška: soukromé G u nás přetahuje studenty státnímu za slib obědů zdarma.
A ve výsledku? Půlí se žáci na předmětech,kde by se vůbec nemuselo, vymýšlejí se zbytečné předměty a kroužky a semináře, nafukují se úvazky. A stát platí, často jdou peníze na SŠ na úkor základek.
soukromé G u nás přetahuje studenty státnímu za slib obědů zdarma.
S příspěvkem z 9:22 souhlasím, tak tomu opravdu většinou je.
Ale ruku na srdce. Vy by jste jako ředitel či učitel gymnázia postupoval jinak? Neotevřel by jste třídu, když uchazeči "na gymnázium nemají" a vyhodil dva či tři kolegy? Vedl vlastní školu k úpadku?
Neni chyba spíše v systému, který nás nutí chovat se nesmyslně, až neeticky a korupčně? Proti vlastnímu přesvědčení a hlavně proti zájmům celé společnosti?
Jen drobná poznámka k argumentaci použité ze začátku diskuse. Na SŠ (nejlépe to jde na gymnáziu) lze zaměstnat téměř libovolný počet učitelů, protože pro každého vytvoří dostatečný počet hodin - i pomocí všelijakých volitelných předmětů. Co na tom, že tam chodí jen dva studenti, tre faciat collegium. Přece bychom někoho nevyhodili jen proto, že je málo studentů. (Trochu přeháním, ale podstatu to snad vystihuje.)
Učil jsem na gymnáziu šest let.
Většina diskutujících vůbec nezná pravidla pro SŠ. Historicky je doloženo, že skupina učňů, kterou lze bezpečně učit a naučit řemeslo, musí být maximálně 12členná /přesto skupiny spojujeme, kde jen to jde, protože finance jsou směšné/. Problém je v tom, že RVP obsahuje příliš mnoho hodin pro učně. Každý den od osmi do tří, to je nad jejich možnosti. Přivítal bych revizi počtu hodin, tím by ubylo i úvazků. Pokud tedy chcete šetřit. Věřte, že neormativy pro střední školy, ne gymnázia, jsou tak šibeniční, že nezbývá, ani při stoprocentní naplněnosti, ani na osobní. Je to prostě vše o tom, že do školství jdou jen 4 % HDP, zatímco jinde je to procent šest. Navíc tunelů, viz rádobyškolení všeho druhu, která většinou stojí za píp, je příliš.
Od osmi do tří je nad jejich možnosti? A v zaměstnání to bude také nad jejich možnosti? No to pak tedy nevím...
9. září 2012 9:31
Pro patnáctiletého učně je to fakt příliš. Stejně jako pro sedmdesátiletého učitele před katedrou. Asi je třeba rozlišovat. Donekonečna nelze tlačit jen na výkon. Vše má své limity.Jinak s 9. září 2012 9:20 plně souhlasím v tom, že české školství je hluboce podfinancované. Za námi je již jen Bulharsko. Přitom vláda chce z h.... uplést bič a ještě s ním práskat.
chyba spíše v systému, který nás nutí chovat se nesmyslně, až neeticky a korupčně?
Vy jste, pane poste restante, ředitel školy?
Bohudíky, kolego Blaho, ředitelem nejsem.
Mne víc baví učit.
No proto! Tak tedy jinak:
Chováte se "nesmyslně, až neeticky a korupčně"?
Tady asi někteří vůbec netuší jak jsou školy financovány.
"Půlí se žáci na předmětech,kde by se vůbec nemuselo, vymýšlejí se zbytečné předměty a kroužky a semináře, nafukují se úvazky. A stát platí, často jdou peníze na SŠ na úkor základek."
nebo
"Na SŠ (nejlépe to jde na gymnáziu) lze zaměstnat téměř libovolný počet učitelů, protože pro každého vytvoří dostatečný počet hodin - i pomocí všelijakých volitelných předmětů. Co na tom, že tam chodí jen dva studenti, tre faciat collegium. Přece bychom někoho nevyhodili jen proto, že je málo studentů."
Školy dostávají peníze normativně na žáka! Takže můžou mít jen tolik kantorů, kolik jim žáci přinesou dotace. Nějaké umělé nafukování úvazků, dělení hodin atp. je nesmysl.
Pavel
Chováte se "nesmyslně, až neeticky a korupčně"?
Já nevím, kolego Blaho.
Když přijímáme do prvního ročníku každého, kdo je schopen se podepsat na přihlášku, zavíráme oči před lajdáckostí během studia a následně každý rok snižujeme laťku, abychom nemuseli nechat rupnout půlku třídy, ...
To všechno jen proto, abychom se neocitli na seznamu "příliš náročných učitelů = na odstřel" a mohli z další výplaty zaplatit další splátku na hypotéku.
Jak jinak to nazvat?
Nemluvím samozřejně sám za sebe, ale čistě obecně. Já totiž nemám hypotéku, ale úvěr ze stavebního spoření. :-)
abychom se neocitli na seznamu
A kdo, pane poste.restante, takové seznamy vytváří a učitele dle své libovůle sortýruje?
Nejsou to ti, jejichž funkce nesmíme vyslovit?
abychom se neocitli na seznamu "příliš náročných učitelů = na odstřel" a mohli z další výplaty zaplatit ....
Máte pravdu, ono to tak doslova funguje. Ignorant
Pytlík Blaha
Ale klidně můžeme jména oněch "voldemortů" vyslovit. Jsou to ředitelé a zástupci našich škol. Jenže já jim to v tomto ohledu vlastně ani nemohu mít za zlé.
Zkuste si představit sám sebe v situaci, kdy máte dvě nenaplněné paralelní třídy o 18 žácích. Když dva odejdou, zřizovatel Vás přitlačí k tomu, abyste je sloučil do jedné o 34 žácích. To jsou odhadem 2 - 3 úvazky učitelů, kteří půjdou z kola ven. Udělejte to dva roky po sobě a jste škola zralá na zrušení, protože "optimalizovat" se musí.
Na většinu učitelů vlastně ani není třeba nijak tlačit, stačí jen naznačit, ...
si představit sám sebe v situaci
Taková chmurná úvaha o smyslu existence školy na dobrou noc vlomila se do hlavy:
udržení úrovně vzdělávání nebo míry zaměstnanosti?
udržení úrovně vzdělávání nebo míry zaměstnanosti
Jó, kdybych si tak mohl myslet, že neviditelná ruka trhu vzdělávání vyhubí jen to neplodné býlí a beztak usychající větve stromu vzdělanosti. Snad bych i sám sebe na hodinu propustil, když by to zvýšilo prosperitu země a české školství před úpadkem zachránilo.
Jenže jsem svědkem spíše toho, že když slovo "grafika" zaměníme za "design" a uděláme z oboru maturitní a umělecký, hnedle je na něj vyšší dotace. Anebo je třeba mít strejčka či známého "nahoře". To Vám pak povolí třeba maturitní obor Kynologie. Anebo další soukromé gymnázium, namísto dvou zrušených krajských a tří "zbytečných" SOŠ.
Platí jedno jednoduché pravidlo:
Hodnotitel nesmí být závislý na výsledcích hodnoceného.
Nyní však platí pravý opak a ekonomická závislost učitele na žákovi je téměř dokonalá.
Okomentovat