Nechceme školáky srovnávat, ale ukázat jim, v čem jsou v celorepublikovém měřítku dobří a na čem by měli naopak zapracovat, tvrdí Česká školní inspekce o často kritizovaném plošném testování žáků pátých a devátých tříd základních škol. Do budoucna proto plánuje školákům vedle suchých čísel, jak u zkoušky uspěli, posílat i obšírné slovní hodnocení.
Z článku Lucie Nekvasilové v Týden.cz vybíráme:
"Pokud by to opravdu bylo tak, že se žák dozví, že byl například dobrý v procentech, ale ve slovních úlohách dopadl jen průměrně, a tudíž se mu doporučí, aby se jimi zabýval podrobně, bylo by to výborné," řekl on-line deníku TÝDEN.CZ předseda Asociace pedagogů základního školství ČR Jaroslav Štercl. Plány České školní inspekce však podle něj zatím mají řadu "ale".
Aby pro školáky mohlo skutečně vzejít z testů kvalitní doporučení, v čem jsou dobří a kde by naopak měli přidat, musí se přesně nastavit obsah zkoušek včetně typů úloh. "A obsah se může stanovit na základě zakázky státu, co vlastně má být monitorováno. Standard ale zatím není dopracován," doplnil Štercl.
Přečtěte si: Testy školákům poradí, co se mají doučit, plánuje inspekce
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
26 komentářů:
Vzhledem k tomu, že nejsou dobře definovány cíle vzdělávání, fakticky jsou nastavovány prostřednictvím toho, co zjišťují testy.
A testy (za drahé státní a evropské peníze) vytváří úřad - ČŠI.
Komu se to nezdá divné, nechť si zkusí například představit, jak by to vypadalo, kdyby zákony psali a hned podle nich i soudili policajti.
Jestli si toto čeští učitelé nechávají líbit, pak u mě opravdu hodně klesají v ceně. A takovémuto ultratotalitnímu školství své potomky v žádném případě nesvěřím (možnosti už k tomu zaplaťbůh jsou). Jen mě mrzí, že na takový hnus musím dál přispívat z daní. Asi i s tím budu muset něco udělat.
to 9:48
Ano, zcela určitě s tím něco udělejte, budeme vděčni.
Jenom nechápu, proč už několik let, skoro 10, nikomu nevadilo, že učí bez osnov a standardů?
Zkuste si to aplikovat na zákony.
První, komu to mělo vadit, byli a jsou učitelé. Jsou to totiž hlavně oni, kdo by měl cíle vzdělávání (nejen standardy a osnovy, to je až další krok) vytvářet, resp. se na té tvorbě v patřičně velkém rozsahu podílet.
A s tou vděčností nespěchejte. Až to udělá víc lidí, nebude na učitelské platy vůbec. Zájmem učitelů by mělo být, aby na ně naopak byli lidé ochotni platit daně.
Jo, kde jsou ty časy, kdy učitel byl intelektuálním předvojem...
To 9.51: "Jenom nechápu, proč už několik let, skoro 10, nikomu nevadilo, že učí bez osnov a standardů?" Není divu, že kromě magora Dobeše, který si nepřečetl obsah RVP (neučí se podle nich zdaleka deset let), nikomu osnovy nechybí. A pokud budou standardy připravovat bez kontroly a bez diskuse zaslepení fanatici jako Dominik Dvořák, tak nebudou chybět opět nikomu.
Dokud sami učitelé nepochopí, k čemu jsou ve skutečnosti cíle vzdělávání, případně pak i standardy a "osnovy", bude zle jim i nám.
Ještě jednou a po lopatě: cíle vzdělávání musí existovat a musí je brát za své nejen učitelé, ale i "zbytek občanů", protože jedině pak je ten "zbytek občanů" schopen mít k učitelům i ke vzdělání a vzdělávání respekt a dávat na to všechno patřičnou část svých daní.
Tím, kdo především a hlavně musí cíle vzdělávání tvořit (ne jednou vytvořit, ale průběžně vytvářet) jsou sami učitelé (nejen ti na školách, ale i ti na PF, včetně výzkumníků) - ví o tom nejvíc, nebo alespoň by měli vědět. Ale musí "u toho být" a mít možnost si říci své i ten "zbytek občanů". Jinak to nefunguje.
A ministerstvo je tu jen od toho, aby to organizovalo, technicky zabezpečovalo, staralo se o přísun a rozdělování státních peněz - a nakonec také o nějakou tu kontrolu, zda se někde nekrade nebo zda se nějaký budižkničemu za veřejné peníze nefláká.
Dokud sami učitelé nepochopí ...
Ano v "těch časech" sedával u nejlepšího stolu v hospodě pan nadlesní, pan lékárník a pan řídící (učitel). Občas zašel na malou stopečku i pan farář.
Tenkrát ještě po škole bylo vyžadováno, aby žáky učila vzdělanosti a úctě (nejen ke vzdělání).
Jenže dnes jde v podstatě jen o to, aby někdo pohlídal děti, než jim bude 18.
Chybou učitelstva je to, že nabyté svobody nedokázalo využít k tomu, aby si vybudovalo vlastní, respektovanou reprezentaci.
Chybou rodičovstva, je, že od školy očekává především "papír s vodoznakem" a nikoliv vzdělání.
Chybou občanstva je, že pokud samo neřeší otázku vzdělávání svého, či potomků, pak je mu školství veskrze ukradené.
Výsledkem pak je libovůle MŠMT a zřizovatelů. Na středních školách se maturuje každý rok nějak jinak a ještě ani v září se neví jak. Na základních školách MŠMT řeší "důležitá témata" - jednou chce zavádět výuky lásky k vlasti a rušit výchova sexuální a pak to zase mění na etickou výchovu, podle toho, kdo je aktuální čtvrtrok zrovna ve funkci. Skutečný obsah vzdělání je ponechán víceméně amatérskou tvorbou ŠVP na učitelích, kteří sepisují lejstra, místo aby opravovali písemky a připravovali se na výuku. Přijímací zkoušky na většinu škol jsou naprostá fraška, protože důležité nejsou znalosti přihlášených, ale POČET žáků. Poněvadž celý ten cirkus je financován normativem na hlavu žáka, což křiví vztahy ve škole a procentuálně jedním z nejnižších podílů HDP mezi zeměmi, které si říkají civilizované.
Učitelé jsou naopak ti, kteří tohle chápou velmi dobře a křičí už léta. Jenže kdykoliv se ozvou trochu víc, nastane pokřik všech ostatních, co prý by ti flákači s dvacetihodinovou pracovní dobou a osmi týdny dovolené chtěli.
Nějaké testy a dokonce ani státní maturita nic neřeší. Je to jen návnada pro veřejnost, aby si myslela, že se problémem někdo zabývá.
neučí se podle nich zdaleka deset let
Odhaduju, že už od r. 2002-3 se mluvilo o rámcích a začaly se první pilotovat. Zvěst, že osnovy jsou na nic a nikdo je nekontroluje, se rozšířila velice rychle.
Poste.restante:
... a - marná sláva - odpovědnost učitelů za to, že se s tou bídou nehnulo, bude o kousíček větší, než těch ostatních.
Protože co svět světem stojí a stát bude, od člověka, který si nechává říkat učitel, se prostě čeká, že ví semtam o něco víc a vidí semtam o kousek dál než ostatní - a taky se podle toho chová, i když je mu zrovna hmotně ouvej. Tomu poslednímu se říká poslání učitele...
Až i ten poslední člověk řekne, že pro něj nic takového neexistuje, bude konec světa.
Do té doby věřím tomu, že změna k lepšímu je možná.
P.S.:
Pro opravdového učitele je to, že mu ostatní nerozumějí a křičí na něj, že je blbej, výzva. Nikoli omluva či výmluva.
;)
v čem jsou v celorepublikovém měřítku dobří a na čem by měli naopak zapracovat
Myslím si, že to děti ocení.
U neustále hýkajícího Semeráda jsem o tom skálopevně přesvědčen.
Moje měřítko omezené dvěma dioptriemi a hranicemi parcely st. 300/2 místního katastrálního území nejspíš už není na prahu třetího tisíciletí dostatečně hodnověrné.
odpovědnost učitelů za to, že se s tou bídou nehnulo, bude o kousíček větší, než těch ostatních.
Tak o tom mezi námi není ani nejmenšího sporu.
Svalovat zodpovědnost na druhé je vždycky to nejjednodušší a naopak přihlásit se ke svému dílu zodpovědnosti, je obecně úkaz zřídkavý. Já jsem ale v tomhle bodu nesmlouvavý. Pokud je ve vzdělávacím systému něco hodně špatně, tak je to především kvůli tomu, že si to učitelé nechali hodně líbit. Měli se ozývat dokud byl ještě čas, že jsme se vydali na cestu do pekel, protože už ze znalosti podstaty problémů vyplývá schopnost dohlédnout možných důsledků.
Ale na druhou stranu je třeba poctivě přiznat, že mnozí se ozývali. Jen je nikdo nechtěl poslouchat a zhusta také byli umlčováni. Mnozí z nich včas pochopili a buďto se přizpůsobili, anebo už ve školství nejsou.
Pro opravdového učitele je to, že mu ostatní nerozumějí a křičí na něj, že je blbej, výzva. Nikoli omluva či výmluva.
Pokud se bude podle téhle líbivé poučky chovat, budu v s vysokou pravděpodobností v brzké době nezaměstnaný učitel.
To prosím není výmluva, to je realita.
Titulek článku a iluze ČSI ve mě vzbuzují úsměv. Většina žáků ve škole ví, co se má doučit po průběžných desetiminutovkách, písemkách, testech a zkoušeních a koneckonců i podle toho, co se děje v průběhu hodiny. A kolik z nich to proboha dělá? Jedna desetina? No abych zase nepřestřelil. Jedna dvacetina?
Poste restante:
To nebylo míněno jako poučka, ale jako pokus o "koučovské" navození bojového pokřiku typu "neznám bolest!" a následného vítězství (viz film Rocky).
;)
přihlásit se ke svému dílu zodpovědnosti
Odpovědnost každého je jasně definována zákonem.
Tu parlamentním, tu božím. V našem případě je to ten, tuším, školský.
Vycházím-li z pojetí, že naše školství je tvořeno školami, pak odpovědnost za stav školství ze zákona je dána jednoznačně, předpokládám.
Do školy, kde učí učitelé přesvědčení že za vše je zodpovědný jejich ředitel a oni sami že tedy mají konat výhradně dle jeho rozkazů, bych děti rozhodně nedal.
Za kvalitu školy a celý vzdělávací proces odpovídá ředitel školy! Stačí si přečíst školský zákon.
Do školy ... bych děti rozhodně nedal
Znám docela dobře tyhle rodičovské týpky. O kvalitě vzdělávání a odpovědnostech plno řečí, ale když vyjde najevo, že se po jejich robátku něco chce, třeba aby plnilo běžné pracovní úkony nebo aby dodržovalo pravidla alespoň slušného chování, hned se tito naježí a cítí se být dotčeni.
Zpočátku se pro dítka snaží vydobýt nějaké výhody, třeba i na úkor ostatních dětí, a když nepochodí, obviní klidně učitelského blbečka z psychického týrání rovnou veškerého žactva.
Nikoli, pane Blaho.
Protože chci, aby i moje děti byly samy odpovědné za to, co dělají, předpokládám, že je k tomu lépe povede učitel, který dokáže sám být zodpovědný za své konání (i za kvalitu toho, jak učí) a nebude se jen vymlouvat na to, že mu jeho velitel, pardon, ředitel to či ono nenařídil.
Ano, je problém, když ředitel soustavně nevytváří potřebné podmínky. Je i problém, když je soustavně nevytváří ministerstvo. Ani jedno ani druhé ale odpovědnost každého učitele - podle mého názoru - "nemaže".
Vzdělávací systém a armáda jsou dvě zcela odlišné věci. Kdo chce hlavně jednoduchá pravidla pravomoci a odpovědnosti, měl by radši hledat své štěstí v nějaké té armádě.
měl by radši hledat své štěstí v nějaké té armádě
Což o to! Ale jak se ta armáda zprofesionalizovala, tak už kryply nebere.
Ale já bych přece jen tu odpovědnostní paralelu s armádou neopouštěl. V bojové situaci se mohu lstivě zamaskovat, odpoutat nepřítelovu pozornost a i vlastní život nasadit, ale kterým směrem a jakými zbraněmi má být boj veden, to tedy pardon, jako pěšák moc rozhodovat nemohu. Snad vnímáme rozdíl mezi strategií a taktikou a odpovědnost toho kterého stupně v hierarchii.
V moji odpovědností učitele je zejména, aby děti opouštěly školu poškozeny ne více, než do ní přišly. Poškozeny na těle a především pak na duši, totiž.
A když už se na mne obracíte bez vyzvání, tak si aspoň pořádně stoupněte a zahlašte se hodností a příjmením.
"Ani jedno ani druhé ale odpovědnost každého učitele - podle mého názoru - "nemaže"."
No, asi máte pravdu, ale víte, jak dlouho se dá močit (pardon, učit)proti větru?
"Ani jedno ani druhé ale odpovědnost každého učitele - podle mého názoru - "nemaže"."
No, asi máte pravdu, ale víte, jak dlouho se dá močit (pardon, učit)proti větru?
jak dlouho se dá močit...proti větru?
Promiňte, paní obyčejná kolegyně, ale co Vy o tom víte?
No právě, moc ne, proto se ptám.
Močení
Zde jsou rozhodujícími faktory objem měchýře a míra zbytnění předstojné žlázy. U toho druhého je inkriminovaný úkon poslední dobou vytěsňován roznáškou modrých růží.
Učení
To se proti větru dost dobře nedá. Pošetilec se záhy vlastními slovy zalyká.
Okomentovat