Přečtěte si: Podojená státní maturita

čtvrtek 27. září 2012 ·

Dobrá zpráva pro studenty. Maturity budou lehčí. Špatná pro Českou republiku.


Z glosy Marka Přibila v Týden.cz vybíráme:

Špatná jednak proto, že se potýkáme s dramatickým poklesem úrovně školní výuky, tím i vzdělanosti, a jednak z hlediska dosavadních finančních nákladů. Ministr školství Petr Fiala mi včera sdělil, že podle jeho informací stála příprava státních maturit opravdu zhruba miliardu a půl. Šílená suma (!), uvědomíme-li si, že se konaly teprve dva ročníky (každý vyšel na další stovky milionů) a že od roku 2014 nejspíš žádné jednotné maturity nebudou.(...)

Právě tito lidé způsobili státu nemalé škody, když do televizních kamer v uplynulých letech dokola opakovali, jak je vše bezvadně připraveno. A škody nejen finanční. Zejména zdiskreditovali maturitu jako takovou. Za "pouhou", opakuji, 1 500 000 000 korun. Každý slušný kabinet by se přitom po takto donebevolajícím maturitním průšvihu, jakého jsme v Česku svědky, odporoučel. Ne však Nečasův. Ten přežije i aféru s metanolem.

30 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
27. září 2012 v 11:49  

Stejně si 96 % maturantů volilo základní úroveň. Proč tedy vyhazovat další stamilióny i za přípravu vyšší úrovně?

poste.restante řekl(a)...
27. září 2012 v 14:08  

Stejně lidi bourají, tak proč vyhazovat peníze za autoškolu?

1. Vyšší úroveň opravdu, ale opravdu nemusí stát stamiliony.

2. Většina gymnazistů je schopna složit nižší úroveň po prvním ročníku. Ušetřeme tedy další peníze a vůbec je dál neučme.

3. Proč by si, probůh, soudný maturant volil vyšší úroveň, když mu to ve výsledku ale absolutně ničím nebude k užitku.

Anonymní řekl(a)...
27. září 2012 v 15:44  

Maturanti na gymnáziích ve skutečnosti skládali dříve mnohem vyšší úroveň maturity! Stačilo se jít podívat na ústní zkoušky nebo si přečíst jejich slohovky... Tak tomu bude i v budoucnu.

Pytlik Blaha řekl(a)...
27. září 2012 v 20:05  

Vyloženě mě fascinuje pojetí maturitní zkoušky jako nepodkročitelného minima. To rozhodně zkvalitní leccos.
Začínám se těšit na to, až mi v restauraci přinesou ještě poživatelné jídlo a jak následný lékařský zákrok tak tak přežiju.
V tomto smyslu se mi jeví více klasifikačních stupňů jako poměrně zbytečná rozmařilost. Protože mi nečiní potíže pracovat s dvoustavovou informací, uvítám, pokud se klasifikace výsledků takové zkoušky zredukuje na uspěl/neuspěl.
Tedy klasika 1/0.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
28. září 2012 v 0:13  

poste.restante řekl(a)...

Maturitu jako CÍL a VYVRCHOLNÍ středoškolského vzdělávání nelze rozumně zjistit JEDNOTNOU zkouškou ani s deseti úrovněmi. Nakreslete si Gaussovku, vemte 70 % a uděljte si tam "zuby"

Problém je v tom slově maturita. Když tomu budete říkat třeba Minimální státem garantovaný standard, rázem je po problémech.



Ondřej Šteffl řekl(a)...
28. září 2012 v 0:15  

Pytlik Blaha
Ano! 0/1 jako u řidičáku, atestací, soudcovských zkoušek apod.

Anonymní řekl(a)...
28. září 2012 v 8:18  

To Pytlík Bláha:
Ono tomu v praxi také tak vždy bylo, v dotaznících bylo Maturita Ano/Ne. Poslední, koho zajímaly známky, byly rodiče.

Anonymní řekl(a)...
28. září 2012 v 8:55  

ad O.Š.

Já si nemyslím, že maturita by měla být CÍLEM středoškolského vzdělávání, to bychom pak dospěli do fáze (a dobrý příklad je právě to testování ke získání řidičského oprávnění), kdy by studenti celé 4 roky nedělali nic jiného, než se učili obsah testů a donekonečna trénovali obdobné úlohy.

Už nyní je od učitelů slyšet, že nutně potřebují vědět, co bude obsahem maturity, aby na to studenty připravili... To mi ale připadá postavené na hlavu. Přece studenti se učí primárně pro to, aby obstáli v životě. Maturita je jen jedna ze zkoušek, kterou absolvují.

Anonymní řekl(a)...
28. září 2012 v 10:18  

to 28. září 2012 8:55
Souhlasím s tímto názorem.

Jen si říkám, co jiného jsou přijímací zkoušky - než zjištění, zda všichni, kteří jsou přijati, splňují nepodročitelné minimum? Kdyby zůstaly přijímačky při vstupu na střední školy, nemuselo by se "to" (mnohdy úroveň ZŠ) vychytávat maturitou na té nejspodnější úrovni a mohla by být řádná, bez ostudně nízké úrovně.

Anonymní řekl(a)...
28. září 2012 v 13:31  

Další neuvěřitelný text. Nevím, jak jeho autor přišel na to, že od roku 2014 jednotná maturita nebude. To mu snad také řekl ministr?
I když - po letošních maturitách už bych se vůbec nedivil...

Pytlik Blaha řekl(a)...
28. září 2012 v 20:35  

studenti se učí primárně pro to, aby obstáli v životě

Inu, což o to. Jen bych rád připodotknul, že středoškolské studium nesestává jen z povinného a dvou volitelných předmětů a že zásadně odmítám učit svoje žáky lhaní, podvádění, rozkrádání a všelijaké neurvalosti.
To se zpravidla naučí velmi dobře sami. Třeba jako ovládání mobilu nebo nového schematu fejsbůku.

Anonymní řekl(a)...
28. září 2012 v 20:52  

Inu, což o to. Jen bych rád připodotknul, že středoškolské studium nesestává jen z povinného a dvou volitelných předmětů

a on to snad někdo tvrdí?

zásadně odmítám učit svoje žáky lhaní, podvádění, rozkrádání a všelijaké neurvalosti.

Studenti jakéhos humanitního oboru provedli dost značný průzkum mínění žáků o vlastnostech jejich učitelů (2. st. ZŠ, G). Divil byste se, kolika špatných vlastností si žáci na kantorech všimli a jak je měli zmapované. No a že se mladí učí příkladem starších, to přece děl i Comenius, tak se nezříkejte odpovědnosti. Taky nejste svatý, zřejmě.
Ve špatných vzorech ovšem nezaostává ani rodičovstvo. Jak se ti zelenáči pak mají vyznat, co pro život potřebují víc - poznání, nebo lokty.

Pytlik Blaha řekl(a)...
28. září 2012 v 21:26  

on to snad někdo tvrdí?

Pokud ne, tak rozhodně naznačuje.
Mnozí nebo někteří, abych neurazil, jazykáři a matematici nám předkládají ideu, že tak či onak vyšperkovaná nebo zpackaná koncepce jednotné maturity buď spasí nebo s konečnou platností zabije české školství.
Nezaregistroval jsem, že by se většina mně známých žáků posledního, zdůrazňuji až posledního ročníku střední školy, nějak vážněji zabývala maturitními zkouškami kdykoli před vánočními prázdninami.

Taky nejste svatý

Pokud ne, tak blahařečený rozhodně ano.

poste.restante řekl(a)...
28. září 2012 v 22:57  

Divil byste se, kolika špatných vlastností si žáci na kantorech všimli a jak je měli zmapované.

A to já bych se vůbec nedivil. Onehdá nám o tom vyprávěli na hodinách vývojové psychologie, žeáno. Dítka mají pefektně zmapované veškeré zlozvyky vyučujících, počínaje "naprosto nemožnou" blůzkou češtinářky, kterou nosí už 3 roky až po přesně spočítané často opakované slůvka "takže" u fyzikáře. Vědí vcelku přesně, že občankář leze do zadnice řediteli a matikář má pořád výmluvy, proč nestihl opravit písemky...
Ono to totiž jaksi patří k věku (2. st ZŠ a G), že je jedinec poněkud hodně kritický k dospělým a naopak hodně vztahovačný, sebestředný a naprosto nekritický vůči sobě. Většina z toho normálně vyroste. Vy, já, ani blahořečený a málem svatý kolega Blaha jsme nebyli nejspíš jiní, že? ;-)

poste.restante řekl(a)...
28. září 2012 v 23:02  

Ondřej Šteffl
Nějak si nevzpomínám na svůj příspěvek, který citujete...

S nápadem neoznačovat "státem garantované minimum" vznešeným názvem "maturita" samozřejmě souhlasím. Sám tuto ideu hlásám už pár let, protože současná maturita si toto označení prostě nezaslouží.

Pytlik Blaha na nebesích řekl(a)...
28. září 2012 v 23:59  

státem garantované minimum

Mně se to "minimum" nějak nezdá. A pokud se vztahuje k mému pedagogickému vzdělání, pak se mi to slůvko vyloženě nelíbí.
Přimlouval bych se za termín "státem garantované maximum"", protože mám takový osobně svíravý pocit, že ať budeme dělat, co budeme dělat, víc z většiny maturantů stejně nedostaneme.

Anonymní řekl(a)...
29. září 2012 v 9:23  

Státem garantované minimum? Spíše státem garantované maximum. Nejsou tak vlastně gymnázia zbytečnou institucí? Ignorant

Protiva řekl(a)...
29. září 2012 v 9:36  

Výsledky státní maturity jsou NE S M Í R N Ě C E N N É !

A to především tím, že ukázaly, že cca 30% tzv. studentů na střední školu vůbec nepatřilo.

Tvrzení, že vrácení slohovek k opravení zpátky k vyučujícímu je OBJEKTIVNĚJŠÍ je už vysloveně lživé a ubohé svojí transparentní hloupostí.

Pan ministr Fiala se tak těmito rozhodnutími zařadil do dlouhé fronty nekompetentních tragédů, kteří v posledních 23 letech ministerstvo školství tzv. "řídili".

Anonymní řekl(a)...
29. září 2012 v 10:18  

Podojená příští maturita.
To jste si snad mohli ušetřit výdaje. Jen aby se nám náhodou studenti nebouřili - a s nimi i davy jejich příbuzných a advokátů. Kéž by se tak starali o vzdělání potomků o pár let dříve.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
29. září 2012 v 11:24  

poste.restante řekl(a)... 28. září 2012 23:02
Nějak si nevzpomínám na svůj příspěvek, který citujete...

Reagoval jsem na Váš příspěvek z 27. září 2012 14:08, neb jsem z něj nabyl dojmu, že by se Vám dvou úrovňová státní maturita líbila. Snažil jsem se vysvětlit, že kontinuum žáků i škol je spojité a že i při pětiúrovňové budou žáci, kteří by mohli by vysoko nad pátou úrovní, a nebo třeba těsně po třetí, ale budou se připravovat na druhou, čili pod své možnosti. A čím víc by bylo úrovní, tím větší bude iluze, že taková maturita je jediným cílem, a cokoliv nad tím je zbytečné.

Proto státní zkouška nemá být cílem, a proto se to nemá jmenovat maturita. A protože podle zákona i podle praxe jde hlavně o to, zda občan maturitu má či nemá, jde jen o jednu úroveň - 0/1.

Čili: státní minimální zkouška 0/1 + co nejlepší školní maturita. A školní maturitu lze zlepšovat ba i objektivizovat mnoha, mnoha způsoby. Ale o tom tady nikdo nediskutuje.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
29. září 2012 v 11:31  

Protiva řekl(a)... 29. září 2012 9:36
... ukázaly, že cca 30% tzv. studentů na střední školu vůbec nepatřilo.

Čím to jenom je, že ve Finsku mají na úrovni našich 30% propadlíků asi jen 8 % dětí?

Smyslem školy není oddělit "zrno od plev", ale snažit se pomoci všem žákům, aby dosáhli svého maxima. O to se stěží bude snažit někdo, kdo hned na počátku vychází z předpokladu, že jsou nějací žáci, kteří tam nepatří.

Aby bylo jasno, já vůbec neříkám, že má mít maturity každý, ale že každý má mít šanci a dostat přiměřenou podporu, aby jí získat mohl. A pokládám za jisté, že mnohým se přiměřené podpory nedostane. (Šanci zaručuje ústava.)








Anonymní řekl(a)...
29. září 2012 v 11:48  

Čím to jenom je, že ve Finsku mají ...

Mám obavy, že problémem budou finance + přísný výběr kompetentních učitelů + prestiž učitelského povolání+kvalitně (na míru šité)školní vzdělávací programy+...Ostatně RVP vycházelo především z finského modelu (a jak se to v rámci ČR podělalo). Bude asi nutné si srovnat a reálně porovnat přísun financí do školství ve Finsku a v ČR. Nedávno jsem někde četl, že v rámci EU je za námi jen Bulharsko. Co s hrubým platem 20 000,- Kč udělá 35 učitel? Najde si brigádu, začne navíc podnikat nebo si sežene další práci. Jaká pak bude asi energie takového učitele? Jaká bude jeho motivace podávat vysoce kvalitní výkony? Možná je to ta hlavní příčina. Z mých kolegů na průmyslovce podniká nebo navíc po práci dělá duhou šichtu 62%, na ZŠ 41%. Na ostatních školách to bude zřejmě podobné.

poste.restante řekl(a)...
29. září 2012 v 11:52  

Ondřej Šteffl
Aha, už rozumím. Já jsem jen špatně pochopil strukturu Vašeho příspěvku. Myslel jsem, že mne citujete a vzpětí reagujete.

Já se v podstatě kloním spíše k dvouúrovňové maturitě, i když si umím představit i jednoúrovňový, ale funkční model.

Rozlišoval bych:
1."závěrečnou zkoušku" = Vaše "státní minimální zkouška 0/1", tedy doklad o tom, že středoškolák absolvoval úspěšně povinný rozsah středoškolského vzdělání a
2. "opravdovou maturitu", která by byla podmínkou nutnou k přijetí na VŠ a která by byla povinná na oborech, primárně připravujících pro VŠ studium, tedy gymnáziích, technických lyceích atd.
Takový model má své výhody i nevýhody, to jistě.

Školní maturita vždy bude buďto oborově zaměřená - SOŠ a SOU, anebo různé úrovně, jak správně popisujete.

A že maturita nemá být CÍLEM vzdělání, tak o tom nemám sebemenší pochybnost. Jinak bychom opravdu mohli veškerou výuku zdredukovat na nácvik testů a "zbytečné" předměty zredukovat či vypustit. :-)

Ondřej Šteffl řekl(a)...
29. září 2012 v 12:10  

poste.restante

potíž je, že vaše rozlišení na 1. a 2. maturitu by vyžadovalo v každém, z asi závazných právních stovky předpisů rozhodnout, o kterou z maturit v nich jde (třeba v zákoně o lihu :-))

V poslední větě: A že maturita nemá být CÍLEM bych doplnil slovo "státní".

poste.restante řekl(a)...
29. září 2012 v 12:57  

Já vím, že by to byla pro poslance děsná fuška. I když by, dle mého, většina odkazů odpovídala "minimální" maturitě a jen v některých případech by bylo třeba upravit na "maturitu". Takže by se to dalo sfouknout obvyklým "v textu odstavce xx se nahrazuje...".
Ale tu souvsislost se zákonem o lihu jsem nedomyslel. Takže to ještě zvážím a zkusím vymyslet nějakou právní kličku. :-)

M. Nový řekl(a)...
29. září 2012 v 13:25  

Pane Šteffle,
stále stejný dogmatik? Proč tedy

V poslední větě: A že maturita nemá být CÍLEM bych doplnil slovo "státní".

Ta nespolečná, jinak řečeno "nestátní" maturita tedy může být cílem? To tomu tedy dáváte kapky...!

Ondřej Šteffl řekl(a)...
29. září 2012 v 13:41  

poste.restante řekl(a)... 29. září 2012 12:57

Těch zákonů a vyhlášek, ve kterých je "ukončené střední vzdělání", "maturita", apod. je ke stovce, a často to jsou profesní předpisy, takže by se objevily zájmové skupiny, které by chtěly to či ono (cechy nejčastěji tu vyšší, aby si omezily přílišný příliv pracovníků). A navíc, co uděláte s těmi dosavadními maturanty, když byste někde chtěl vyšší úroveň.

Dvě úrovně jsou iluze. Proč myslíte, že je na Slovensku po 4 letech pokusů zrušili.

A mimochodem v Norsku zavedli, že kdo se osvědčí v praxi (což zatím přesně nevím, jak to upřesňují), může na VŠ i bez maturity.



Anonymní řekl(a)...
29. září 2012 v 22:30  

Sleduji z povzdálí, jak se učitelé hádají o to, jestli je dobré to co dělají, jestli by něco šlo vylepšit ... pak jsou do svých kabinetů ... a nezlepší nic. V podmínkách, kdy student představuje mizernou jistotu příjmu, kdy je prestiž učitele na nule, kdy je kdejaký řemeslník klidnější. A zatím lékaři děkují a chtějí odcházet podruhé i když si prý v roce 2011 polepšili v průměru o 7000Kč a minutu nenechají někoho pochybovat, že jejich práce je nedoceněna a její kvalita není zpochybněna respektive podobně bouřlivá diskuse na toto téma neexistuje. Pokud se učitelé jako stádo nechají zahnat do kouta, pak se nemohou divit, že jsou dojeni a pak na porážce.

Pytlik Blaha řekl(a)...
29. září 2012 v 23:52  

nenechají někoho pochybovat, že jejich práce je nedoceněna

Srovnávat učitele s lékaři? No, nevím, nevím. Vždycky jde o to, koho je potřeba, kdo je více žádán.
Že je člověk nemocen, pozná se snadno, leccos bolí. Ale že je člověk hloupý, ve smyslu nevzdělaný? Pro mnohé spíše úleva.
Jen si představme, jak žena bezradná volá rychlou pedagogickou pomoc:
"Pane učiteli, manžel sedí na gauči, civí do prázdna a po dechu lapá. Přijeďte jej doučit shodu přísudku s podmětem a přímou úměrnost."
Kam pak s prestiží a doceněnním!

Anonymní řekl(a)...
30. září 2012 v 5:37  

Pokud se učitelé jako stádo nechají zahnat do kouta, pak se nemohou divit, že jsou dojeni a pak na porážce.

Máte pravdu. Někdy mně to připomíná transporty židovského obyvatelstva. To myslím samozřejmě v nadsázce. Většina učitelů již na tyto poměry rezignovala a chystá se buď do důchodu nebo si hledá místo jinde. A nová generace mladých učitelů se jaksi nekoná.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.