Profesní sdružení pedagogů bijí na poplach a vyzývají k záchraně české vzdělanosti. Nyní mají slušnou šanci, protože v čele resortu školství stojí člověk, kterému leží na srdci kvalita českých škol daleko víc než politická kariéra či osud konkrétní vlády. Nestraník Petr Fiala chystá velké změny, maturitou počínaje, proměnou vysokých škol a zavedením učitelských atestací konče.
Z rozhovoru Kateřiny Perknerové s ministrem školství Petrem Fialou v Deník.cz vybíráme:
Váš předchůdce Josef Dobeš skutečně vylepšil platy hlavně absolventům pedagogických škol, jejichž nástupní plat nesmí klesnout pod 20 tisíc korun. Zrušil se i věkový automat, takže přidáno dostali také nekvalifikovaní učitelé. Vy to chcete nějak změnit?
Spíš chci říct, že výše těch prostředků a jejich přerozdělení je jen jedna věc. Druhá – a důležitější – je perspektiva učitelů. Ta spočívá v nástroji, který je v zahraničí běžný, tedy v kariérním řádu. Pedagog by měl mít jistotu, že na základě dosažených zkušeností a zvyšování kvalifikace dosáhne ve škole nějaké pozice. Chceme-li mít kvalitní školy, musíme mít kvalitní učitele a ty budeme mít tehdy, pokud to povolání bude mít prestiž a bude atraktivní pro mladé lidi. Když si teď víc všímáme mezinárodních studií, podle nichž klesá čtenářská gramotnost a matematické schopnosti českých dětí, tak bychom neměli pominout i upozornění, že český vzdělávací systém nepracuje dobře s učiteli, že v něm chybí kariérní řád, ředitelé jsou zavaleni administrativou. To musíme změnit a já to vnímám jako větší výzvu než sledování meziročních výkyvů rozpočtu.
Přečtěte si: Ministr školství Petr Fiala: Nechtějme od společné maturity příliš mnoho
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
musíme mít kvalitní učitele a ty budeme mít tehdy, pokud to povolání bude mít prestiž
No jo, vlastně... Tak to by mne nenapadlo.
Ještě najít, kde se ta prestiž fasuje, a nastudovat si z příručky kritéria pro rozpoznání nezpochybnitelných učitelských kvalit.
Tady už chybí jen kvalifikované prohlášení o školství jako jedné z vládních priorit. Hned vedle boje proti korupci, aby to bylo dostatečně důvěryhodné.
Pro mě osobně je pan Fiala velké zklamání. Jeho chování vypadá jako kdyby nebyl ministrem školství, ale zaměstnancem vlivových skupin, které naše školství živí. Kastrace maturit určitě udělala radost testovacím firmám a zavedení kariérního řádu určitě potěší firmy, které se zabývají pořádáním akcí na další vzdělávání učitelů.
Je jasné, že zavedení kariérního řádu povede k velkému nárůstu osvědčení a zkoušek, kterými se budou chlubit naši učitelé. Zatím však stále nemohu objevit mechanismus, kterým tato osvědčení zlepší výuku na školách.
Pro mě osobně je perspektiva zavedení kariérního řádu demotivující, protože po zkušenostech s SIPVZ, kdy jsem po večer konfiguroval server naší počítačové sítě a přes den jsem se musel školit v posílání mailů a minimalizování oken, se nehodlám žádného dalšího povinného dovzdělávání účastnit.
Největšího zlepšení by se dalo dosáhnout tím, že by se jak učitelům tak dětem vyplatilo své úkoly plnit pořádně. V současnosti tomu tak není, pan Fiala kastrací maturit situaci jenom zhoršil (například na školách, kde letos odevzdali všichni stejné práce a pak je stát znásilňoval tím, že chtěl, aby písemky napsali znova, příští rok konečně zase citlivě rozdají zasloužené jedničky a dvojky) a tak si zasloužil čestné místo v galerii hrobařů.
Martin Krynický
Zase někdo objevil Ameriku! Ve školství jsem 20 let a 20 let tohle poslouchám, výsledkem je, že po 20 letech praxe nedosáhnu se svým tarifem a osobním ohodnocením ani na průměrný plat.
Vy máte nějaké osobní hodnocení?
Tak to máte aspoň na Prestiže v novém designu, testované na bezpečnost a ochranu zdraví dle ČSN EN 20347:2005.
Okomentovat