Druhé čtení Vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Jde v něm především o změnu státní maturity.
Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, předstupuji před vás v tuto pozdní hodinu, abych vás seznámil s novelou školského zákona, která navazuje na vládní novelu zákona o rozpočtovém určení daní, ale také, a to v tuto chvíli považuji za podstatnější, na akutní potřebu vyřešit situaci týkající se státních maturit.
Z novely zákona o rozpočtovém určení daní, která bude účinná od 1. ledna 2013, vyplývá, že 7 % podílu obcí na sdělených daních se bude vypočítávat na základě počtu dětí a žáků v mateřských a základních školách zřizovaných obcí. Změny v rozpočtovém určení daní je proto nutné promítnout do několika ustanovení školského zákona, resp. je potřeba zrušit nadbytečná ustanovení, podle kterých dosud musí domovská obec uhradit neinvestiční náklady na dojíždějící žáky v obci, která zřizuje školu.
Návrh již byl projednán výborem pro veřejnou zprávu a regionální rozvoj, který s ním vyslovil souhlas a usnesl se na jediném pozměňovacím návrhu, formální změně v § 163 odst. druhém, s čímž Ministerstvo školství souhlasí.
Zásadnější a významnější změnou, kterou by předpokládaná novela školského zákona měla zahrnovat, jsou úpravy ustanovení o maturitní zkoušce. Všichni jste jistě obeznámeni s vážností situace, která nastala v souvislosti se státními maturitami letos v květnu a která měla konkrétní negativní dopad na mnoho mladých lidí. Musíme si přiznat, že se státní maturitní zkoušku podle stávajících pravidel nepodařilo dobře provést. Bohužel situace je o to horší, že pokud bychom postupovali podle platného zákona, nastanou v příštím roce ještě další změny. Ve společné části bude zavedena zkouška z cizího jazyka a z třetího předmětu, o nichž již nyní víme, že je patrně nebude možné zajistit bez rizika dalších vážných problémů.
Problematickou situaci jsem řešil bezprostředně po nástupu do úřadu třemi kroky, personálními opatřeními, auditem a také sestavením názorově, ideově, profesně komplexní pracovní skupiny pro revizi maturit, která doporučila novou podobu maturitní zkoušky.
Výsledkem práce této expertní skupiny je stabilizační návrh změn v organizaci maturit, které by mohly, měly platit na jaře roku 2013 za předpokladu, že se podaří formou pozměňovacího návrhu k tisku 732 tyto změny schválit.
Ministerstvo školství zde předkládá návrh, který akceptuje doporučení pracovní skupiny. S návrhem se ztotožnil podvýbor pro regionální školství a do svého usnesení jej přijal také výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Jak výboru tak členům podvýboru velmi děkuji za spolupráci v této věci.
Pozměňovací návrh výboru obsahuje opatření, která povedou zejména ke zjednodušení procesu společné části maturitní zkoušky v těchto čtyřech bodech.
Za prvé budou zachovány dva předměty jako povinné. Český jazyk a literatura a matematika nebo cizí jazyk. Tato změna je velmi naléhavá právě proto, že zákon nyní ukládá od roku 2013 povinně maturovat z cizího jazyka a ještě z dalšího třetího předmětu.
Tím druhým bodem je výběr ze dvou předmětů pro nepovinnou část zkoušky.
Třetím potom jedna obtížnost maturitní zkoušky a tím čtvrtým je to, že by hodnocení písemných slohových prací z českého jazyka bylo ponecháno na školách. Tato opatření nejsou, a to bych chtěl zdůraznit, žádnou novou koncepcí státních maturit.
Smyslem je na základě dosavadních zkušeností upravit pravidla maturitní zkoušky tak, aby odpovídala tomu, co se od státu jako od garanta vzdělávací soustavy očekává, aby dala letošním maturantkám a maturantům a také jejich vyučujícím a ředitelům škol jistotu a čas na přípravu a také v neposlední řadě, aby nám všem poskytla krátký oddechový čas. Musíme se zastavit a zajistit to, aby maturita nikoho nepoškozovala. První skutečný kontakt mladého člověka se státem nesmí vést k deziluzi, že se stát nechová spravedlivě. Vedlejším, ale ne nepodstatným efektem popsaných změn budou také úspory ve výši zhruba 50 milionů korun v příštím roce. Části týkající se úpravy státních maturit v předkládané novele školského zákona musí nabýt účinnosti dnem vyhlášení. Vyhlášena by měla být nejpozději 14. listopadu t. r., protože následující den začíná technicky a časově velmi náročný proces přípravy maturitní zkoušky.
Dámy a pánové, nebál bych se říci, že situace v letošním roce byla velmi špatná. Věřím, že nikdo z nás nechce, aby se příští rok opakovala. I když si také umím představit jiné formy maturitní zkoušky, v danou chvíli, v tuto chvíli nemáme jiné možnosti než tu, kterou doporučila pracovní skupina napříč politickým spektrem, zájmovými skupinami a všemi dotčenými stranami a kterou podpořil sněmovní výbor i podvýbor. Není to v žádném případě krok zpátky, je to jenom to, že neuděláme krok kupředu.
Dámy a pánové, zachovejme nyní to, co je na maturitní zkoušce pozitivní, což je nepochybně ona nepodkročitelná mez znalostí a definice společné úrovně znalostí. Odstraňme evidentní chyby a udělejme maturitu tak, jak ji odborná veřejnost doporučuje. Dámy a pánové, prosím vás o podporu novely školského zákona, která přinese jistotu všem mladým lidem, jejich rodičům i školám, které se na květnovou maturitu připravují.
Děkuji vám za pozornost.
Petr Fiala v PSP dne 18. září 2012
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat