„Škola není schopná reagovat na rychlost změn současného světa. A dokonce se o to ani příliš nesnaží," říká jeden z našich nejzajímavějších a nejprovokativnějších odborníků na vzdělávání Ondřej Šteffl (58). Podle něj škola v podobě, jak ji známe dnes, vydrží už jen léta, možná pár desetiletí. Mluvili jsme o tom, proč to tak je a jak to bude vypadat, až se současná škola rozpadne.
Z rozhovoru Martina Komárka s Ondřejem Štefflem v Literarky.cz vybíráme:
Není ale síla školy právě v tom, že učí v nějaké struktuře, v kontextu, zatímco internet nebo televize přinášejí sice záplavu informací, ale zcela bez záruky, že se poskládají do nějakých použitelných srozumitelných celků?
Jsme zase u toho, že škola neví, co má za současné situace dělat. Mohla by využít toho, že veřejný prostor převzal část její původní práce a navíc, že to mnohdy dělá poutavější formou, které nemůže konkurovat. A mohla by se soustředit na to, co zbývá, na to podstatné. Ale škola nezkoumá, co to je.
Takže jsou to dvě otázky: První, že vzdělávání mimo školu je chaotické, nekontrolované. Druhá, co by ve škole mělo zbýt. Zkusme to probrat postupně...
Dobře. Ono je to s těmi riziky „ne-školního" vzdělávání někdy také trochu mýtus, který živí i konzervativní učitelé. V tomto ohledu je mým oblíbeným příkladem počítačová hra World of Warcraft. To není žádná primitivní střílečka, nýbrž vysoce sofistikované cvičení komunikace, zvládání konfliktů a krizových situací, týmové spolupráce, rozhodování, hodnocení lidí, dělení rolí... A například firma Hewlett Packard vyhledává na manažerské pozice nikoli nositele vysokoškolských diplomů, ale úspěšné hráče World of Warcraft...
No dobře, ale to přece neznamená, že z internetu nebo televize na ty teenagery neproudí šílené množství nestrukturovaných informací...
Vzdělávání ve veřejném prostoru má řadu různých podob. Od toho proudu informací, o kterém mluvíte, po skvělé přednášky, kurzy, výukové programy, vzdělávací portály. I špičkové americké univerzity si to už uvědomily a otevírají kurzy po internetu pro desetitisíce studentů. Končí s představou, že pan profesor vejde do posluchárny a osloví pár desítek studentů. Nebo existují takové projekty jako stránky TED.com, kde je víc než tisíc přednášek od osobností jako je třeba Bill Gates. Ten za žáky zpravidla do školy nezajde...
Ondřej Šteffl: Škola to nepřežije
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
29 komentářů:
Ondřej Šteffl je odborník na vzdělávání? A teď prosím tu o Sněhurce. :)
Ano, jeden z "nejzajímavějších" a "nejprovokativnějších".
Je však otázka, co tím bylo myšleno...
Proč uvádíte, že Ondřej Šteffl je odborníkem na vzdělávání? To není pravda. Firma, kterou založil, ze zabývá pouze testováním. Na obsahu vzdělávání se nijak nepodílí.
Podle něj škola v podobě, jak ji známe dnes, vydrží už jen léta, možná pár desetiletí.
Tohle se dá s vysokou mírou pravděpodobnosti prohlásit třeba i o manželce.
Pokud se činovníkům podaří najít jiný způsob, jak
1. pohlídat děti v době, kdy se rodiče snaží vydělat na daně,
2. přesměrovávat alikvotní část těch daní a
3. upoutávat před volbami pozornost zpitomělých voličů,
pak může škola skončit neprodleně.
Na vzdělávací a výchovnou funkci školy už nevěří ani kocour naší paní správcové.
"vydrží už jen léta, možná pár desetiletí."
Tak to je odbornik na slovo vzaty.
Nebude-li prset, nezmoknem.
Nesouhlasím s předřečníky. Studenti umí výborně to, co jsme je ve škole vůbec neučili, a to, co se snažíme je naučit, si pamatovat nechtějí, protože to pro svůj budoucí život považují za zbytečné a zatěžující. Nakolik mají pravdu, se bohužel dozvědí až za několik let.
BP
Škola to nepřežije ... ale hlavně že nás přežije pan Šteffl. Nasadí se SCIO učebnice a scio testy a bude vymalováno. Nemělo by se to zavést neprodleně?
To jsou zase patlaniny. No ano zase ten internet. Jenže mám obavy, že ten je dobrý k vyhledávání informací, nikoliv však vhodný k výuce především takových předmětů jako je matematika, fyzika a chemie. Výuka těchto předmětů totiž skutečně musí být dobře strukturovaná, vše musí na sebe navazovat a žáci musí učivu porozumět, čehož není bez učitele až tak snadné dosáhnout. Zrušme tedy školu a dosáhneme pouze toho, že z dalších generací vychováme stádo přírodovědných hlupců.
No jistě. Co je Štefl za odborníka na vzdělávání? Je to normální byznysmen, člověk, který si ze vzdělávání udělal kšeft. To samo o sobě není špatné, ale nazývat ho odborníkem na vzdělávání, to teda v žádném případě. Hanba.
V textu neni explicitne definovano, co oznacuje autor slovem skola. Pokud je to soubor vsech tech anachronismu, petrifikovaneho systemu prerozdelovani bez podpory schopnych, umela zamestnanost, nulovy zajem o vysledek - o vzdelane dite- pokud tomu rika skola, pak at skonci co nejdrive. Kazdy ocenuje na skole to, co mu konvenuje a odsuzuje, co se mu prici. Obavam se, ze o tom pan Ondrej ale nemluvi.
Vzdělávání ve veřejném prostoru má řadu různých podob. Od toho proudu informací, o kterém mluvíte, po skvělé přednášky, kurzy, výukové programy, vzdělávací portály. I špičkové americké univerzity si to už uvědomily a otevírají kurzy po internetu pro desetitisíce studentů. Končí s představou, že pan profesor vejde do posluchárny a osloví pár desítek studentů. Nebo existují takové projekty jako stránky TED.com, kde je víc než tisíc přednášek od osobností...
Zase máte pane autore na mysli Vaše oblíbené střední školy, nejlépe elitní gymnázia. Ale co ty spousty normálních škol - základní stupeň, ostatní SŠ? Kolik z jejich žáků se domníváte, že si ve volném čase dobrovolně a se zájmem pouští vzdělávací pořady? Nenechte se vysmát.
Mnoho učiva by se mělo zredukovat a nahradit něčím aktuálnějším nebo raději procvičit důkladně to základní. Ale proč jste tedy sám horoval pro zavedení RVP jako spásy vyučování, když vlastně pro efektivizaci vzdělávání ničím nepřispěl, spíše naopak, každý učí co chce a kolik chce. Obecné, nekonkrétní formulace učiva i výstupů snesou leccos.
Mno já bych řekl, že paušálně vše odmítnout jako blbost, je v podstatě to nejjednodušší.
Až do svého důchodu se o zánik instituce školy neobávám. Ale že školy za dvacet či padesát let budou asi dost odlišné od těch současných, tak o tom vůbec nepochybuji.
Jen mám obavy, že momentálně kráčíme směrem běžné americké školy, jak bývá zobrazována ve filmech. Detekční rámy s ochrankou u vchodu, bezbranní učitelé, šikana jedničkářů, nadvláda hlupáků mezi žáky i u zřizovatele.
"Detekční rámy s ochrankou u vchodu, bezbranní učitelé, šikana..."
ano, tohle naše školy nepřežijí a už teď učitelé hlavně ženského pohlaví kvůli tomu odpadávají pro žaludeční vředy a deprese.
Jenže o tom p. Šteffl nic nepíše.
Měl jsem tu "čest" zažít pana "odborníka" Šteffla v roli učitele fyziky v rce 1983 jako žák na gymnáziu v Chebu. Výuka byla chaotická, nikdo si z jeho hodin prakticky nic neodnesl. Čím to je, že skoro všichni tzv. odborníci na vzdělávání jako učitelé stáli za starou bačkoru? Možná, že kdyby spadli ze svých podnikateslých výšin zpět do reality každodenní praxe (na běžných ZŠ), neplácali by takové kraviny.
Jestli je mu dnes, řekněme, 55 let, bylo mu tenkrát 26. Byl tedy těsně po škole. To je chaotický kdekdo - to pro mě není argument.
Pan autor je jako já - ročník 1954, takže tehdy už měl pár let praxe za sebou.
Kolemjdoucí.
9. září 2012 9:34
Nezlobte se, učil již 3-4 roky. To už by snad něco zvládnout měl. Za tu dobu se již pozná , zda to v člověku je nebo není.
Šteffl je bezesporu šikovný podnikatel a své srovnávací zkoušky umí dělat určitě dobře (a výborně je umí školám prodávat). Žádným odborníkem na vzdělávání ale není, a to ani teoreticky, ani prakticky. Vše, co komentuje, komentuje s ohledem na svůj podnikatelský vývoj. To by si měl každý čtenář textů pana Šteffla vždycky uvědomit!
Myslím že to už pochopil každý. Šteffl je schopný prodavač testů, a vše, co vypouští veřejně, je jen podpora pro jeho dobrý byznys.
skoro všichni tzv. odborníci na vzdělávání jako učitelé stáli za starou bačkoru?
Můžete to, prosím, nějak doložit? Jsou instituce a funkce, kde se to odborníky na školství přímo hemží, neboť jsou na tom založeny snad dokonce ze zákona, totiž.
Takové bačkorocucy. Nabízí se úvaha, že čím víc budou tyto instituce bytnět, tím víc se bude zvyšovat kvalita aktivního pedagogžstva.
kamínek řekl(a)... 9. září 2012 7:37
"Měl jsem tu "čest" zažít pana "odborníka" Šteffla v roli učitele fyziky v rce 1983 jako žák na gymnáziu v Chebu."
A kterejpak ty jseš kamínku? Že bych se podíval do svého notesu, jaký já mám záznam, o tom, co jsi si odnesl z mé fyziky :-). Třeba jsi tam ani nechodil... Ono takové zobecnění Čím to je, že skoro všichni tzv. odborníci na vzdělávání jako učitelé stáli za starou bačkoru? je vážně divné. Znáš alespoň dva? A nebo vlastně žádného.
Pravdu má ovšem kolega Blaha, když píše, že škola v podobě, jak ji známe dnes, vydrží už jen léta, možná pár desetiletí se dá říct i o jeho manželce, o mé taky. Takže vlastně je to banální tvrzení.
Takže by mě spíš zajímalo, kolik lidí si přečetlo rozhovor celý, je tam řada zajímavějších myšlenek.
Stejně jako kolega Blaha zkoumám, kde že jsou ta místa, kde jsou odborníci na vzdělávání. Nevíte někdo?
V Naardenu v hrobě číslo 8 ve valonském kostelíku.
kde že jsou ta místa
Tak já to tedy, pane Šteffle, zkusím. Popořádku a bez předjímané míry důležitosti:
ministerstvo školství komplet, jemu podřízené ústavy, pedagogické fakulty, inspekce česká školní, příslušný sněmovní a senátní výbor či podvýbor, rady krajů, měst a příslušné odbory či oddělení jejich úřadů, školské odbory, všelijaké asociace všech, co do školy chodili, ředitelny v neposlední řadě a kuchyně každé domácnosti, v které dítko právě sdělilo špatnou známku či kárající zápis v žákovské knížce. Uff.
V Naardenu
Tam, pane Zene, nespočívá odborník na školství, ale Učitel!
Pytlik Blaha řekl(a)... 10. září 2012 0:53 ministerstvo školství komplet, jemu podřízené ústavy, pedagogické fakulty... No tak to já jsem teda rád, že nejsem odborník, to jen novináři všechno popletou
Pytlik Blaha:
To take byl posledni (u nas) respektovany (dluzno dodat in memoriam) odbornik na skolstvi.
Okomentovat