I průměrně nadané děti dnes mají maturitu a vystudují vysokou školu. A to je správně. Problém je, co studují a k čemu jim to bude.
„Mládí ke strojům!“, tak nějak by patrně znělo heslo ve zkratce vystihující způsob, jakým o vzdělávání přemýšlel minulý ministr školství Josef Dobeš. Byla to docela zásadní změna kurzu: po většinu polistopadové éry jsme spíš doháněli západní Evropu, kde na vysokých školách studovalo podstatně víc mladých lidí než u nás. Když pak počet vysokoškoláků vystoupal na šedesát procent populačního ročníku, rozšířil se názor, že by bylo vlastně lepší vzít zpátečku. Prý moc lidí studuje, zato odborná učiliště zejí prázdnotou. Tažení proti masovosti vysokých škol ani proti „příliš početným“ všeobecným gymnáziím ale neprospěje nikomu. Snad kromě montoven, kterým schází levná pracovní síla.
Z interview Kristýny Balajové, redaktorky týdeníku Euro, s Ondřejem Štefflem v Blog.Aktuálně.cz vybíráme:
Takže vy byste nechal odborná učiliště, o která je malý zájem, spíš přirozenou cestou vymřít?
Ano, přesně tak. Koneckonců jedna věc začíná postupně docházet i těm podnikům, které se za učiliště tolik bijí: vyučení nedokážou jejich nároky splnit. Místo, aby se okamžitě po škole uchytili v některé z těchto firem, končí velice často na pracovním úřadě. Jen v učebních oborech strojírenství a stavebnictví je nezaměstnaných celých dvacet procent absolventů. Kromě toho podle statistik už rok po vyučení nedělá celá třetina absolventů učilišť to, na co se vyučili, a po dvou letech je to už víc než polovina. Ta čísla jednoznačně ukazují, že jsou odborná učiliště nefunkční a neefektivní. Dnes na ně nastupují zpravidla děti, které buď nemají vůbec žádné studijní předpoklady, anebo jsou ze sociálně velmi slabého prostředí, kde schází motivace ke vzdělání a často i k práci. Obsah výuky neodpovídá populaci, která tam chodí. Ty děti by potřebovaly pravděpodobně úplně jiný přístup, než jaký jim dnes učiliště nabízejí. Hlavně by ho ale potřebovali daleko dřív. Na učilišti je už pozdě, s takovými dětmi se musí intenzivně pracovat už od nejpozději od základní školy. Žádné učiliště nedokáže motivovat děti, které z rodiny nemají základní pracovní návyky, chybí jim jakákoliv motivace k učení a do školy chodí jenom proto, že musí. Nelze od nich plošně očekávat, že budou úspěšně pracovat v oboru, ve kterém se vyučily. Proto by bylo mnohem vhodnější přenést těžiště profesního vzdělávání až do pomaturitní úrovně a pro ty, kteří jsou dnes na učilišti, vyvinout jinou formu vzdělávání, jak o tom mluví třeba studie Beyond Current Horizons.
Ondřej Šteffl: Až bude truhlář bakalář
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
20 komentářů:
Zajímalo by mě, jestli "Každý, kdo má dnes všech pět pohromadě, ví, že musí mít minimálně maturitu" je ironie nebo to pan Šteffl myslí vážně.
To je podle mého problém českého školství. Volá se tady po řemeslnících, ale zároveň existuje přesvědčení, že na maturitu nedosáhne jenom s prominutím blbec. Takže při dnešních počtech lidí hlásících se na střední školu tyto pochopitelně vymírají. Je to dané demografickou křivkou, ale taky tímto společenským tlakem. Je obecně model tříleté, čtyřleté střední bez maturity dnes úplně mrtvý pro rychle se měnící trh práce nebo ne? Na sever a západ od nás to stále funguje. Ve Finsku má jejich maturitu něco přes 60% lidí a je to certifikát pro vstup na vysokou, odborné školy jsou ale stejně plnohodnotnou větví a popularitu mají rozhodně větší než u nás.
Je opravdu potřeba, aby se řemeslníci učili 6 a více let? Není to ztráta času a peněz?
Ale nakonec, ať si každý studuje, jak jen dlouho chce. Nemá-li nic kloudnějšího na práci a najde-li na dobu studií nějakého donátora.
Problémek, ale pominutelný, vidím snad jen v tom, že smysluplná aktivita, myslím vzdělávací, se poslední dobou posouvá do vyšších věkových lejvlů, kde je efektivita zkompetentňovacího procesu přeci jenom nižší. Z toho dovozuji, že míra skutečně dosaženého vzdělání nemusí být přímo úměrná délce studia. A tak, aby to pak nedopadlo tak (hezká větička), že budoucí magistři budou na stejné úrovni jako před lety druháci na střední.
Je mi celkem jedno, jestli mě v hospodě obslouží rerum commercialum doctor, bude-li dostatečně kultivovaný, což ovšem nemusí být nutně výsledkem jakkoli dlouhodobého studia. Tolik hovad s tituly jako českém oudolí se jen tak nevidí.
"Tolik hovad s tituly jako českém oudolí se jen tak nevidí."
Upřímně řečeno si nejsem vůbec jist. Ti, co dnes absolvují VŠ, byli třeba v PISE ještě celkem dobří, dokonce výborní. A já vůbec nemám tušení, jak vypadají vysoké školy třeba ve Španělsku nebo v Řecku. Takže k výše uvedené tezi mám stejnou důvěru jako k opačné.
Hovad s tituly je všude po světě fůra.
všude po světě fůra
Mnou zmíněné hovadství se, pane Šteffle, ani tak netýká kvality vzdělání, jako se týká kvality chování.
To české oudolí je lehká nadsázka. Nemám tolik relevantních informací o stavu planety, spíš dovozuji ze sdělovacích prostředků a osobního života.
"I průměrně nadané děti dnes mají maturitu a vystudují vysokou školu. A to je správně."
Proboha, co je správného na tom, že lidé s IQ=85-110 získávají vysokoškolské tituly? Budu z Vás blinkat, autore...
Rozumějte, to je správně - pro Scio, mají se čím živit. Běda, kdyby je státní maturita vyřadila ze hry.
průměrně nadané děti dnes mají...
...průměrnou maturitu a vystudují průměrnou vysokou školu. Podprůměrně nadané děti pak zítra budou mít podprůměrnou maturitu a budou studovat podprůměrnou vysokou školu.
Cituji:
1. "Tak je to spravně, tak to ma byt."
2. "Dcerka moc rozumu nepobrala, tak že by šla studovat aspoň na tu učitelku zvláštní školy."
"Tolik hovad s tituly jako českém oudolí se jen tak nevidí."
Z literatury:
"Bědaoba moje tituly jsou z humanitních věd. Z historie a klasické literatury. S tím člověk nemá příliš velký výběr pracovních příležitostí".
"Historie a literatura? To se divím. Vždycky mi připdalo, že po číšnících je poptávka."
"Pche, všechno obsadí absolventi kateder krásných umění. My obvykle skončíme u bezpečnostní služby."
John Moore, Hrdinstvi pro zacatecniky
Nu dobrá tedy, uznávám, omlouvám se českému oudolí a opravuji:
Tolik hovad s tituly jako na Zeměkouli se jen tak nevidí.
Jestli se ovšem přes tu marsovskou kuriozitu někdo ozve, že je tam mají ve větší míře taky, pak to prohlášení holt rozšířím na celou soustavu.
Jen znovu zdůrazňuji, že hovadsví nesměřuji k vědomostem, ale k aplikačním aktivitám.
"I dělník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále".
Nic proti tomu, aby truhlář měl vysokou školu. Pořád mi ale přijde rozumnější, aby první bylo řemeslo a pak nadstavba. Problém je, že drtivá většina dnešní mládeže má problém použít pilu, hoblík, pilník, kladívko. Anebo pájku. A to už ani nemluvím o programování. Na to už je ve dvaceti pozdě.
---
Snad se dokonce začínám těšit na energetickou krizi... A to už je hodně smutné.
Prokristapána, kdo z těch kdo se zde zastávají učilišť opravdu ví, co všechno musí umět soudobý KVALIFIKOVANÝ truhlář (když už je tu použit jako příklad), nemluvě o případu, že by dokonce v oboru samostatně podnikal?
Bakalářský časový rozsah vzdělávání je pro to stěží dostačující. Jiná věc je, co kdy a jak ho kdo naučí. Nejspíš by měl mít možnost si různé užitečné předměty a obory "zapsat" nejen na vhodné střední, ale možná už i základní škole...
aby první bylo řemeslo
Už jsem to tu v nějaké souvislosti psal:
lituju, že jsem se nevyučil nějakénu přiměřenému řemeslu, abych dělal smysluplnou práci a něco hodnotného po mně zůstalo.
Tesař, zedník, zahradník, předseda dozorčí rady...
I průměrně nadané děti dnes mají maturitu a vystudují vysokou školu. A to je správně.
Ono ale hodně záleží na tom, co znamená "mít maturitu" a "vystudovat vysokou školu". Oboje se vztahuje k něčemu, o čem my středněvěcí a starší máme své představy a osobní zkušenosti, které jsou ale jiné než současná situace. Jak by mělo vypadat studium na VŠ, aby ho dostatečně úspěšně zvládl i člověk s IQ pod 100? Je to stále ještě vysoká škola? A co takovému člověku přinese do života?
Krtek: Pořád mi ale přijde rozumnější, aby první bylo řemeslo a pak nadstavba.
Mně možná taky, ale naprosté většině deváťáků a jejich rodičům ne. A to nelze změnit rychle, natož nějakým předpisem.
Učit se ve dvaceti anglicky jde také hůř než v patnácti, a to nemluvím o "kvalitě chování".
I průměrně nadané děti dnes mají maturitu a vystudují vysokou školu. A to je správně.
Asi jak v kterém oboru. Pokud mi ten průměrně nadaný bude dělat operaci srdce nebo jako operátor bloku jaderné elektrárny drží palec na 50-100 miliardách, tak to bych raději, kdyby to mohly být ty více nadané.
A jen malou poznámku k tomu, ať kdo chce studuje co chce libovolně dlouho. V principu souhlasím, jen je v tom případě třeba zavést a důsledně vymáhat poplatky za studium. Není mi zcela jasné, proč mám za svůj nekonkurenceschopný plat podporovat "věčné" studenty. Když už, tak bych se raději věnoval těm, kteří na VŠ něco smysluplného dělají a snad v tom budou i pokračovat. Zdraví Pavel PEŠAT
Asi jak v kterém oboru.
Chci věřit, pane Pešate, že k operačním stolům a do velínů elektráren se lidé dostávají na základě více kritérií než je jen prostá držba diplomu z vš.
...Chci věřit, pane Pešate, že k operačním stolům a do velínů elektráren se lidé dostávají na základě více kritérií než je jen prostá držba diplomu z vš.
OK, budeme věřit spolu. Ovšem do politiky se lidé dostávají také na základě více kritérií. To mne zneklidňuje, aby to nebyl precedens.
Ovšem do politiky se lidé dostávají na základě...
Pokud nezakládají vlastní politickou stranu, pak je to zpravidla kritérium dvojjediné, klíčové pro zdárný kariérní růst.
A to držba ne vš diplomu, ale tašky šéfa a hlavně huby. Vlastní.
K tomu, aby bylo v českém školství a společnosti všechno vzhůru nohama přeci jenom ještě leccos chybí. Až bude truhlář běžně bakalář, kotelník docentem a učitel středoškolák, bude kýžený 180ˇobrat konečně dokonán. Pak nastanou ty krásné chvíle ... Ale to probuzení a sklizeň?!? Zůstanu vzhůru. Tož tak.
VM
Dokud se budeme opírat o bezduché teorie, vymýšlet si cosi nového a přitom zapomínat na odzkoušené skutečnosti, můžeme takto debatovat nadosmrti. Kdy už konečně pochopíte, že práce šlechtí? Zapomeňte na
vědecké studie. Hnůj nelze nahradit žádným umělým hnojivem. Chléb se musí péct s láskou, peníze nám k ničemu nebudou. Hudba musí znít, ne řvát.K čemu budou školy? Už dnes nesplňují základní požadavky kladené rozumem a srdcem. Rodina někam mizí a s ní i společnost. Co na to řeknete, novodobí mudrlanti? Máte nějaký nový projekt? To zoufalé slovo, požívané naprosto nevhodně a diletantsky? Stejně jako se české školství topí v "klíčové encefalitidě"? Skončil jsem ve školství, protože jsem dával facky. Včera ti takzvaní nefackovaní udělali v Jihlavě na fotbale škodu za 150 tisíc. Běžte se omluvit jejich rodičům, že Vám neudělali větší škodu. Běžte se vymluvit na práva, která mají děti,ale vzpomeňte, že když se tato práva uzákonila, nikdo nestanovil povinnosti, které jaksi s těmito právy souvisí. Nedal je do souvislosti. Kdo chce jíst, musí pracovat. Nesplním-li levou stranu rovnice, na pravé straně mě nic nečeká. Za dvacet let naše zákony a s nimi i zákony Evropské unie dokázaly nadělat víc škody než čtyřicet let komunistické nadvlády. Dnešní vláda se v ničem neliší od jiných vlád. Miliardy promrhá a po pětikorunách je "dlábí" z prostého lidu. Nesmyslnými "projekty" plete lidem hlavy a myslí si, jak je lid "blbý". Ale pozor, vážení. Postupujete přesně podle marxistického schématu. Až přejdou klepy, přijdou cepy!
Okomentovat