Ondřej Neumajer: Historie DUMů na portálu RVP

pondělí 10. září 2012 ·

Digitální učební materiály (DUMy) patří v regionálním školství v posledních letech k jednomu z nejfrekventovanějších pojmů. Autor tohoto třídílného seriálu popisuje na základě vlastních zkušeností dosud nezveřejněné informace o vzniku tohoto nového fenoménu, přibližuje původní specifika DUMů a myšlenky pro jejich využití ve vzdělávání v českém školství. Jakožto spoluautor konceptu DUM, modulu DUM na Metodickém portálu RVP.CZ a šablon použitých v projektu EU peníze školám předkládá původní myšlenky, které vedly ke zrodu fenoménu, který v českém regionálním školství již několik let rezonuje.

Z historie aneb první veřejná zmínka o DUMech

Jedna z prvních veřejných zmínek o Digitálních Učebních Materiálech u nás pochází z roku 2008 z tehdy nově založeného blogu nepříliš invenčně nazvaného Metodika podle stejnojmenného zkráceného názvu projektu ESF realizovaného Výzkumným ústavem pedagogickým (VÚP), který zajišťoval financování Metodického portálu RVP.CZ. Blog Metodika začal vycházet v únoru 2008 a byl jedním z prvních v nově vzniklé blogosféře na doméně blogy.rvp.cz určené učitelům a tématu vzdělávání. Postupně do tohoto blogu přispívalo několik generací členů pracovního týmu Metodického portálu a popisovalo v něm novinky a vývoj tohoto národního portálu pro učitele. Blog byl aktivní čtyři roky během budování Metodického portálu RVP.CZ, což jeho příspěvky zachycují dodnes.

Zmíněné blogové příspěvky, ke kterým se za chvíli dostaneme blíže, byly vyvrcholením osmiměsíčních příprav práce na novém konceptu národního portálu pro učitele. V roce 2007 měl již Metodický portál za sebou několik let provozu. Jeho podobu od roku 2005 zachycuje služba Internet archive. Původním posláním RVP.CZ byla pomoc učitelům při zavádění rámcových vzdělávacích programů (RVP) do praxe. Odtud pochází název domény RVP.CZ, která se později stala z hlediska obsahu portálu do jisté míry zavádějící. Na počátku plnil portál RVP.CZ svoji funkci především nepravidelným publikováním odborných článků souvisejících se zaváděním RVP.

V srpnu 2007 vznikl pro interní potřebu VÚP dokument s všeříkajícím názvem „Rozšíření Metodického portálu o výukové objekty a aktivity podporující aktivizaci návštěvníků“. Autoři studie (O. Nešpor, O. Neumajer a P. Sokol) v ní popisují vizi vytvoření datového úložiště výukových objektů a jeho nasazení na RVP.CZ. Ačkoli tento dokument při pohledu zpět nepřinášel pronikavě nové poznatky, navrhoval něco do té doby v oblasti českého veřejného školství těžko představitelného – přetvoření webu do podoby portálového řešení postaveného na participativním webu druhé generace (tzv. Web 2.0), tedy rozšíření o profesní komunitu, spolupráci, sdílení obsahu, sociální rozměr, to vše na základech otevřených řešení (open-source), standardů metadat a širokopásmového Internetu. Prvním pokusem o rozšíření portálu v tomto duchu mělo být právě úložiště výukových objektů, viz Obrázek 1.

Obrázek 1 Původní schéma z roku 2007 plánovaného rozšíření Metodického portálu RVP.CZ o DUMy, tehdy nazývané úložiště výukových objektů

Bavíme se o roce, kdy byla ukončena v počátcích korupčně rezonující Státní informační politika ve vzdělávání (SIPVZ, nesprávně v médiích označovaná za Indoš) a jiný národní portál EDU.CZ měl za sebou několik mediálních skandálů a pošramocenou pověst. Při procházení původních materiálů, které se k tehdy plánovaným změnám na RVP.CZ vztahují, bylo možné ve SWOT analýze v soupisu slabých stránek nalézt třeba tento, dnes možná již úsměvný bod: převažující pasivita a nedůvěra cílové skupiny pedagogů k interaktivnosti, Internetu a ICT jako celku. Předkladatelé projektu museli vyvracet převládající názor, že působit pomocí Internetu na učitele prostě nebude fungovat a utvrzovat, že tento pokus již nyní ministerstvu školství vyjde. Na druhou stranu v tomto roce již existovaly portály, které zveřejňovaly výstupy SIPVZ projektů škol, jako např. Ve škole obsahující již tehdy 1 074 objektů zabývajících se prací s interaktivními tabulemi, či vzdělávací a informační portál školství Zlínského kraje Zkola.

Zajímavé může být, že v celé studii se o digitálních učebních materiálech nikde nehovoří. Pro popis výukových objektů se zde používá anglický termín Digital Learning Objects (DLO). Zato se zde objevuje později v ČR často citovaná definice Davida Wileyho, který považuje za výukový objekt jakýkoli digitální zdroj, který může být opětovně využit pro podporu vzdělávání.

Studií navržená koncepce portálu byla tehdy ve VÚP přijata a projektový tým začal pracovat na rozšíření Metodického portálu o úložiště výukových objektů. V dalších letech byl portál rozšiřován o další moduly postavené na principech popsaných ve studii, jako např. Blogy, Diskuze, Wiki, Digifolio, Odkazy, či E-learning.

S názvem DLO však byla potíž. Ten se manažerům projektu nezamlouval, a to především proto, že se nejednalo o český výraz. Po brainstormingu, oslovení dalších učitelů a dlouhých diskuzích pak byl nadpolovičním množstvím hlasů projektového týmu přijat název Digitální učební materiál (DUM) a tím vzniklo nejen označení pro výukové objekty, ale i název nového modulu RVP.CZ umístěného na doméně dum.rvp.cz. Původní pojem Úložiště DLO a navrhovaná doména uloziste.rvp.cz tak (naštěstí) nikdy na veřejnost nepronikly.

Ačkoli tedy termín DUM byl na Internetu a různých konferencích skloňován již od roku 2008, pedagogická periodika jeho zavedení docela dlouho úspěšně vzdorovala. Kromě rozhovoru s autory Metodického portálu uveřejněného v květnu 2008 pod názvem Digitální učební materiály v časopise Moderní vyučování bylo o DUMech referováno až v roce 2009 v článku Digitální učební materiály na síti v Učitelských novinách a dále pak v roce 2010 opět v Moderním vyučování v článku Výukové objekty jako pomocná ruka učitelům. Dnes tento pojem patří do slovníku každého učitele zapojeného do projektu EU peníze školám – a to je vlastně většina.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

3 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
10. září 2012 v 11:07  

pojem patří do slovníku každého učitele zapojeného ... a to je vlastně většina

Jste si, pane Neumajere, jist tou většinou?

Anonymní řekl(a)...
10. září 2012 v 12:41  

Jestli autor spíš nemyslel hru Doom, kterou by mohla učitelská většina hrát na počítačích od Indoše (to by možná ty kraksny zvládly).

No, většina do DUMu zapojená není. Navíc ten DUM, to je taky čertovo kvítko. Ze zvědavosti jsem se na některé podíval, a musím říct, že přidaná hodnota těchto výtvorů je ... jak jen to říct, asi neutrálně - není žádná. Ale když si to (my jako daňoví poplatníci) zaplatíme, tak to máme. Je to jedním slova nádhera :)

Anonymní řekl(a)...
10. září 2012 v 14:16  

Jediný reálný užitek z DUMů, hlavně těch financovaných z projektů placených EU, vystihuje následující interpretace této "slavné" zkratky.

DUM =
Doplatek k
Učitelské
Mzdě.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.