Druhý díl seriálu mapující historii vzniku Digitálních učebních materiálů (DUM) se zaměřuje na specifika, která by DUM vytvořený podle původní koncepce měl splňovat.
První slova popisující uživatelům, co to DUMy jsou, se objevila začátkem roku 2008 na titulní stránce dum.rvp.cz: V převážné
většině jde o pracovní listy, prezentace, testy, videa a zvukové
ukázky, které můžete používat ve výuce. Jejich kombinace a způsob
využití závisí na konkrétním uživateli. Mají svá specifika, jsou
vytvářeny učiteli z praxe a obsahově je garantují odborní recenzenti.
Slovo „digitální“ neznamená, že je k jejich použití vždy nutný počítač,
ale fakt, že jsou distribuovány elektronicky. Aktuální popis DUMů je v podstatě nezměněn a je stále umístěn v rubrice Pro autory DUM.
Pro upřesnění toho, co vlastně DUMy jsou a především toho, co nejsou, bylo potřeba jít za hranice obecnější definice. Proto vznikl v květnu 2008 blogový příspěvek Patří sem ten DUM?, na který se z titulní stránky několik let odkazoval výše uvedený text. Pro vytvoření textu detailněji pojednávajícího o DUMech byl ještě jeden důležitý důvod – strategie v konkurenčním „boji“ o návštěvníky (můžeme-li to tak nazvat) vyžadovala odlišení portálu od ostatních webů a portálů podobného zaměření cílících na stejnou uživatelskou skupinu. Proto byl jednoznačně deklarován požadavek na to, aby se z úložiště DUMů nestalo skladiště, které je svým obsahem pro všechny a v důsledku pak vlastně pro nikoho.
Dnes je možné na Internetu najít velké množství materiálů označených jako DUMy, které ale s RVP nesouzní nebo dokonce svým zaměřením a didaktickým podáním jdou proti jeho principům. Metodický portál RVP.CZ by takové materiály obsahovat neměl.
Existuje několik málo výjimek, kde se s očekávanými výstupy nepracuje. První je zaměření DUM na konkrétní průřezové téma, kde očekávané výstupy není možné přiřadit (v RVP nemají průřezová témata formulované povinné očekávané výstupy) a materiál lze zařadit pouze do tematických okruhů. Druhou výjimkou je předškolní vzdělávání, kde se materiály řadí do činností, témat nebo jejich kombinací. Poslední výjimkou je odborné vzdělávání, kde se v RVP s očekávanými výstupy taktéž nepracuje, místo toho je možné pracovat s nabídkou odvětví, průřezových témat a gramotností, pododvětví, oborů a vzdělávacích oborů.
V tomto bodě se střetávají dva trendy, které se mohou zdát být v protikladu. Na jednu stranu se očekává garance kvality a obsahové správnosti, na druhou stranu hovoříme o komunitním profesním serveru založeném na (spolu)práci uživatelů. Dosažení obojího je náročná, nikdy nekončící práce, na které je potřeba neustále pracovat. Posouzení úspěšnosti je v rukou čtenáře. Typické pro tento bod mohou být někdy vyhrocené komentáře v diskuzi pod jednotlivými DUMy – ač někdy neomalené, přesto právě kritika a komentáře z praxe pomáhají zásadním způsobem kvalitu udržovat.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Pro upřesnění toho, co vlastně DUMy jsou a především toho, co nejsou, bylo potřeba jít za hranice obecnější definice. Proto vznikl v květnu 2008 blogový příspěvek Patří sem ten DUM?, na který se z titulní stránky několik let odkazoval výše uvedený text. Pro vytvoření textu detailněji pojednávajícího o DUMech byl ještě jeden důležitý důvod – strategie v konkurenčním „boji“ o návštěvníky (můžeme-li to tak nazvat) vyžadovala odlišení portálu od ostatních webů a portálů podobného zaměření cílících na stejnou uživatelskou skupinu. Proto byl jednoznačně deklarován požadavek na to, aby se z úložiště DUMů nestalo skladiště, které je svým obsahem pro všechny a v důsledku pak vlastně pro nikoho.
Obrázek 3 Horní část titulní stránky dum.rvp.cz z 6. června 2008. Zajímavé může být srovnání tehdejšího počtu DUMů (321) s aktuálním stavem v roce 2012 (7 735) |
Specifika DUM
Nově vzniklý prostor pro sdílení učebních materiálů potřeboval detailnější vysvětlení toho, co lze za DUM považovat a co jím již není. Tato specifika byla důležitá jak pro autory DUMů (vznik byl autorům z řad učitelů honorován), tak pro recenzenty (i to byli placení učitelé). Níže uvádím původní specifika Metodického portálu RVP.CZ pro DUMy a doplňuji je aktuálními informacemi a komentáři.Soulad s RVP
Výzkumný ústav pedagogický v Praze jakožto provozovatel RVP.CZ byl zároveň autorem rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání a gymnázia. Těžko tedy hledat instituci, která by byla povolanější pro další podporu školské reformy. Právě tou měl Metodický portál RVP.CZ být.Dnes je možné na Internetu najít velké množství materiálů označených jako DUMy, které ale s RVP nesouzní nebo dokonce svým zaměřením a didaktickým podáním jdou proti jeho principům. Metodický portál RVP.CZ by takové materiály obsahovat neměl.
Přiřazení k očekávanému výstupu
Činnostně zaměřené očekávané výstupy vyjadřují, jaké úrovně osvojení učiva mají žáci na konci vzdělávání, resp. období, v daném oboru dosáhnout, tzn. jakými žádoucími vědomostmi, dovednostmi, postoji a hodnotami mají disponovat. Očekávané výstupy jsou v rámcových programech přesně definovány, proto by neměl být problém pro každý očekávaný výstup najít digitální materiál, který může pomoci k jeho dosažení. Tímto propojením DUM s důležitou složkou vzdělávacího obsahu RVP je úložiště Metodického portálu zcela unikátní.Existuje několik málo výjimek, kde se s očekávanými výstupy nepracuje. První je zaměření DUM na konkrétní průřezové téma, kde očekávané výstupy není možné přiřadit (v RVP nemají průřezová témata formulované povinné očekávané výstupy) a materiál lze zařadit pouze do tematických okruhů. Druhou výjimkou je předškolní vzdělávání, kde se materiály řadí do činností, témat nebo jejich kombinací. Poslední výjimkou je odborné vzdělávání, kde se v RVP s očekávanými výstupy taktéž nepracuje, místo toho je možné pracovat s nabídkou odvětví, průřezových témat a gramotností, pododvětví, oborů a vzdělávacích oborů.
Garantována kvalita a obsahová správnost
Všechny metodické příspěvky umístěné na Metodickém portálu musely projít obsahovou a gramatickou kontrolou. Tu zajišťovali odborní recenzenti z praxe i akademických institucí a jazykoví korektoři. Stejně je tomu i u DUMů. Pokud je příspěvek na portálu zveřejněn, měly by být tyto vlastnosti v pořádku. Jelikož ale nikdo nedisponuje „jediným správným názorem“, mohou sami uživatelé uvádět ke každému DUMu vlastní hodnocení (pomocí hvězdiček) a komentářů.V tomto bodě se střetávají dva trendy, které se mohou zdát být v protikladu. Na jednu stranu se očekává garance kvality a obsahové správnosti, na druhou stranu hovoříme o komunitním profesním serveru založeném na (spolu)práci uživatelů. Dosažení obojího je náročná, nikdy nekončící práce, na které je potřeba neustále pracovat. Posouzení úspěšnosti je v rukou čtenáře. Typické pro tento bod mohou být někdy vyhrocené komentáře v diskuzi pod jednotlivými DUMy – ač někdy neomalené, přesto právě kritika a komentáře z praxe pomáhají zásadním způsobem kvalitu udržovat.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat