Publikujeme text, který pokračuje v polemice o možné formulační chybě v testu z lehčí matematiky v podzimním kole maturit a obecněji se zabývá problémem formulace úloh a rolí validační komise.
Vážený pane řediteli,
děkujeme za rychlou reakci. Odpovídáme takto veřejně, protože jsme přesvědčeni, že se jedná o důležitou debatu i pro podobu příští maturity.
Bohužel máme pocit, že v reakci odpovídáte v některých bodech na něco jiného, než obsahuje naše původní tisková zpráva zmiňující chybu ve formulaci úlohy č. 14.
Nejde nám o to, používat v úlohách striktně odbornou terminologii. Naopak, přimlouváme se za jasné a i laikovi srozumitelné formulace. V prvním odstavci vysvětlujete, že „z formulace otázky jasně vyplývá, že se jedná o spotřebu paliva za ujetou vzdálenost“. Ale z diskusí studentů nad touto úlohou (ty byly iniciátorem našeho upozornění) je zřejmé, že to rozhodně takto jasné není. Ostatně celá rozsáhlá debata na webu eduin.cz ukazuje, že na spornou formulaci existují dva vyhraněné názory. Navíc máme za to, že celý problém by se vyřešil prostě tím, že by se věta „Spotřeba paliva je přímo úměrná ujeté vzdálenosti,“ změnila na „Množství spotřebovaného paliva je přímo úměrné ujeté vzdálenosti.“ Taková formulace by vyloučila jakoukoli pochybnost, a přitom je každému srozumitelná. Nejasnost, zda je míněna průměrná spotřeba nebo spotřebované množství, by odpadla. Vámi uváděný příklad „spotřeba vody“ není identicky. Tento výraz nemá onu dvojznačnost, opravdu jím vždy myslíme celkovou spotřebu.
Stejně tak naše upozornění nijak autorům nevytýkalo „idealizovaný model životní situace“, chápeme, že to je v podobných úlohách běžné. Výtka směřovala k nejednoznačné formulaci, kterou navíc bylo možné během přípravy testu, kdy každou úlohu kontroluje několik lidí, snadno opravit. V případě, že formulace je sporná, považovali bychom za správné, aby takovou úlohu validační komise vyřadila, a to i v případě, že by statistické vyhodnocení testů ukazovalo, že pravděpodobně nezpůsobila významné množství chybných odpovědí.
Důležitější nám ale připadá Vaše zmínka o nutnosti vážit míru otevřenosti při debatách o kvalitě evaluace. Píšete „Cermat proto pečlivě chrání nezávislosti všech osob, které se na přípravě či realizaci, zejména pak zadání zkoušek podílejí.“ Odpovídáte tak na naši připomínku, že validační komise by měla být veřejně známý orgán.
V této věci se naše názory opravdu liší. Právě proto, že Cermat důsledně tají autory úloh i jejich recenzenty, připadá nám nepřijatelné, aby i validační komise byla tajný orgán bez adresy, o němž netušíme, kdo je jeho členem, jakou má v té věci kvalifikaci a nakolik je v případném konfliktu zájmů. Tedy jestli například nejde zároveň o autora úloh, vedoucího hodnotitelských týmů atp. Takové uspořádání totiž zásadně snižuje věrohodnost validační komise a tím i věrohodnost státních maturit a jejich vyhodnocení. Celou debatu o sporných úlohách bychom si mohli ušetřit, kdyby bylo možné obrátit se na nezávislou validační komisi a ona by k tomu problému vydala jasné stanovisko. Jestliže takovou možnost nemáme a na výtku odpovídáte místo představitele validační komise vy, ředitel organizace, jíž onu chybu vytýkáme, považujeme to za systémovou chybu. Proto budeme i nadále usilovat o to, aby validační komise v příštím modelu maturity byla na Cermatu nezávislým orgánem s veřejně známým složením a vlastní odpovědností.
Pro pořádek odpovídáme i na poslední odstavec dopisu, kde zmiňujete případ konkrétní studentky a hodnocení její práce z matematiky. Ano, souhlasíme, to je věc standardně řešitelná odvoláním. V tiskové zprávě jsme na to upozorňovali proto, aby si studenti hodnocení překontrolovali, protože konkrétní příklad dokládá, že může obsahovat chyby, jež mohou rozhodnout o jejich úspěchu či neúspěchu u opravné maturity.
S pozdravem
Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin o.p.s.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s.
Vyjádření ředitele Cermatu Jiřího Zíky
Původní tisková zpráva EDUin o chybě
Odpověď řediteli Cermatu. Věc: Chyba v matematice
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat