V České republice je již řadu let poměrně vysoká svoboda v oblasti formy vzdělávání. Můžete dítě svěřit základní škole, můžete si školu vybrat, můžete děti učit doma. Rozhodli jsme se, že prozkoumáme další cestu, a zůstali jsme na ní.
Spolu s několika dalšími rodiči jsme byli postaveni před těžké dilema. Přejeme si, aby naše děti docházely do školy v místě, kde žijeme. Měly by si umět samy do školy dojít, po škole přirozeně pobýt s kamarády, odpoledne si přijít na svačinu a pak třeba vyrazit na trénink. Školu také vnímáme jako součást života v obci, očekáváme, že v rámci této instituce budou děti získávat první občanské kompetence. Zároveň chceme, aby jejich vzdělávání probíhalo v bezpečném a podnětném prostředí, které respektuje jejich individualitu. Naše představy se bohužel neprotnuly s realitou.
Myšlenka, že budeme sami učit děti doma, se nám rovněž příliš nezamlouvala. Všichni si vážíme práce, kterou máme, a negativní důsledky kariérní pauzy pro život jednoho rodiče i rodiny jako celku jsou poměrně známé.
Co všechno jsme řešili
Jedna bezesná noc přinesla řešení, které je překvapivě jednoduché. Využijeme rodinné centrum, jehož činnost jsme z důvodu vypovězení nájmu z obecních prostor a také odrůstání dětí zakladatelů omezili, jako platformu pro organizované vzdělávání i pro děti z dalších rodin s podobným zájmem. K tomu najdeme učitele podle svých představ a nějaké místo, ve kterém se děti budou cítit dobře.
Začali jsme se poohlížet po jiné skupině, která už má s takovým modelem zkušenost, a dodnes zůstáváme v překvapení, že jsme ji nenašli. Je možné, že se nám někdo ozve třeba po přečtení tohoto článku, každopádně jsme si začali sami skládat všechny informace a promýšlet organizační nastavení.
Pojmenovali jsme si tři oblasti, kterým se musíme věnovat. První je legislativní základ, protože se rozhodně nechceme dostávat do problémů s úřady. Další je řešení prostoru a provozu, třetí, jistě však ne poslední významem, je oblast pedagogická či kurikulární.
S překvapením jsme zjistili, že paragraf 41 Školského zákona, podle kterého probíhá „tradiční“ domácí vzdělávání, zcela vyhovuje našemu záměru. Odpovědnost za výuku je na straně rodiče, stát však rodiči nenařizuje, aby sám výuku vedl. Dále využíváme zákona o sdružování občanů, jimž se řídí naše rodinné centrum, které má od počátku ve svých cílích „umožnit rodinám se vzájemně společensky i neformálně stýkat, vzdělávat se a využít svých dovedností a znalostí, obohatit děti o nové kamarády, vztahy a zkušenosti.“ Našli jsme dokonce základní školu, ve které jsou všechny naše děti zapsány a která s námi spolupracuje nejen při zákonem předepsaném přezkoušení, ale i v rámci projektových dní a neformálních setkávání.
Vhodný prostor jsme hledali několik měsíců. Od začátku jsme viděli skupinu jako malou, do počtu dvanácti dětí, takže bychom mohli využívat například klubových prostor turistického či vodáckého oddílu, kde se dopoledne nic neděje. Nikde jsme však nepochodili a zjistili jsme, že není vůbec jednoduché získat pro naši vizi podporu okolí.
Nakonec jsme si pronajali rodinný dům, jehož jedno patro slouží naší malé škole. Těch několik měsíců bezdomoví narušilo dynamiku jejího zrodu a uvádělo nás do úzkých při hledání učitele a dalších zájemců. Nicméně model školy doma se nám v prvním roce osvědčil a jiný prostor už nehledáme.
Velmi citilivým tématem je hledání a výběr učitelů. Od začátku jsme se rozhodli pro model, kdy najdeme člověka, který nám bude vyhovovat, a okolo něj vybudujeme zázemí. Nábor učitele, který by odpovídal našim vysokým očekáváním, byl velmi zdlouhavý proces. Po půlroční zkušenosti, kdy absence učitele způsobovala značnou nejistotu mezi zájemci, jsme změnili přístup a rozhodli se definovat kurikulární kostru naší školy a nabídnout ji jako produkt zájemcům ze strany rodičů i učitelů. Hlavní učitelka, se kterou v září zahájíme další školní rok, k nám přišla zřejmě díky tomu. Opustili jsme rovněž představu jednoho všemocného učitele a dali jsme dohromady tým, který by se měl vhodně doplňovat. Je mezi nimi i táta jednoho z žáků a máme už (velmi dobrou) zkušenost s tím, že v případě nemoci učitele můžeme suplování zajistit svépomocí.
Komunita komunit
Protože jsme byli (zřejmě) první, kdo celý nápad zdokumentoval a publikoval na webu, začaly se na nás obracet další skupiny s podobným záměrem. Pod hlavičkou Unie center pro rodinu a komunitu, které jsme členy, se uskutečnilo setkání jejich zástupců. Shodli jsme se, že je zapotřebí vytvořit obecný popis, rámcovou metodiku našeho modelu, aby se zájemci nemuseli spoléhat jen na slova zakladatelů.
Unie center nakonec iniciovala projektové partnerství, které získalo grant ve Středočeském kraji na vyškolení lektorů a propagaci námi využitého modelu organizace vzdělávání dětí školního věku. Zdá se, že nám pod rukama roste něco většího než jen pouhé řešení z nouze. Cítíme proto velký vděk vůči všem, kteří v naší úzkostné společnosti vyjednali v oblasti vzdělávání onu míru svobody, která nám to umožňuje.
Nikola Křístek
psáno pro časopis Rodina a škola, září 2012
Škola Robinson Radotín www.dobra-skola.cz
Unie center pro rodinu a komunitu www.uniecenter.cz
PS:
Termín, který jsme začali používat pro popsaný organizační model, zněl Komunitní individualizované vzdělávání – KIV. Je to možná výstižné označení, nemá však potenciál zdomácnět v běžné řeči.
Hledali jsme další termíny, ale většinou byly „obsazené“ nebo nepopisovaly hlavní charakteristiky našeho modelu. Po škole komunitní, domácí, miniškole a mnoha dalších nás nejvíce zaujal název nabídnutý jedním z rodičů … sdružená škola.
Budeme rádi, když v komentářích vyjádříte i svůj názor na vhodnost takového pojmenování popsaného modelu.
Nikola Křístek: Škola, kterou si rodiče vytvořili sami
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Výborně! To je přesně ono:
vzdělávací družstva.
Tedy, jestli jsem to správně pochopil.
Pokud se to rodičům podaří dotáhnout přes střední školu až do alespoň magisterského studia, pak se rodí generace oborníků, kteří se po dobu svého studia připravovali přesně na to, co budou ve svém životě potřebovat, a to na základě konsensu životních zkušeností svých rodičů.
Nejsem si jist, jestli jsem to přehlédl, ale nikde jsem v uvedeném textu nezaznamenal slůvko kompetence.
Pěkný způsob "obejití" zákona a vytvoření vlastní školy ale ne školy. Jen malé doporučení - hodně dobře vyřešte pojistku odpovědnosti jak občanského sdružení tak i učitelů. Mohla by to být legrace za mnoho desítek milionů.
to Pytlik Blaha:
a) děkuji za oslavné zvolání... v tuto chvíli se jedná o děti mladšího školního věku, zatím počítáme s přechodem na 2. st. kvalitní ZŠ... uvidíme, co se bude dít.
b) upozornění na absenci slova "kompetence" ... to je pochvala nebo stížnost? :)
to Anonymní 10/9/12 11:21 :
doufám, že "obejití zákona" je metafora, ne právní výrok... zatím jsme nenarazili na zákonnou normu, kterou bychom porušovali ať už materiálně nebo "v jejím duchu". Budu rád, když zde popíšete (nebo mi na info@dobra-skola.cz pošlete i případný rozvinutý komentář) riziko, které naznačujete... zmiňujete částku, která mi připadá velmi vysoká ... a nerad by sebe, mé spolupracovníky anebo zájemce o sdružené školy nechával v pocitu ohrožení bez jasného důvodu. Nechci v žádném případě rizika podceňovat, zároveň se snažím mazat čerty ze zdí...jinak bychom ani nemohli začít.
Děkuji a zdravím.
Musím, pane Křístku, uvést pár věcí na pravou míru. Uvykl jsem časem sdělovat informaci v dvojsmyslech, narážkách, nadsázkách a mezi řádky, abych se co možná nejvíce vyhnul možným atakům od potrefených. Taková je doba. Pro mnohé i drobný profit je dost velký na to, aby se chovali jako svině. Kolikrát stačí zvednout telefon... a pak se dějí věci.
A tak se mnohdy stane, že vyhodnotit, jak jsem to vlastně myslel, je poměrně komplikovaná záležitost. Kolikrát už ani já sám nevím, co jsem vlastně chtěl říci.
No jo, co jsem to vlastně chtěl říci. Aha, Že můj příspěvek je vesměs oceňující. (Odborníci i tady na čš nás informovali, že chválit se nemá, protože se tím chválící staví nad chváleného.)
Už jsem se několikrát vyjádřil v tom smyslu, že státem rozpočítané peníze na jednoho žáka by měli obdržet rodiče a uvážit, jak s nimi naloží ve prospěch svého potomka. Vzdělají-li si jej sami, obrátí se na způsobilého profíka nebo na vzdělávací instituci. A pak ovšem také ponesou odpovědnost za svoje rozhodnutí. Jak bývá u zákonných zástupců dítěte zvykem.
Vy jste se sdružili. Nakonec touto cestou se, tuším, už zase vydávají i třeba drobní producenti potravin. Takže ještě jednou: výborně!
Jedno z možných nebezpečí ovšem vidim v tom, že se toho zase chytí inovátoři a budou zakládat družstva, až to bude hvízdat. To už je pak velmi blízko k rozkulačení kdečeho a k masivnímu zakládání kompostů.
Absenci pojmu kompetence pak oceňuji ze všeho nejvíce. Vnímal bych skoro jako návrat ke kořenům, všem nebo aspoň většině pitomců navzdory.
Kdyby tak někdo, vám podobný, tady někde poblíž hledal čistotného a přítulného učitele...
Děkuji za vysvětlení,
nevím, kde je "poblíž", ale je možné, že za pár let bude to bude někde poblíž :)
Zakládání "družstev" je sice možné (a při dnes nepředstavitelném převedení státního příspěvku na vzdělávání dítěte do rukou rodičů by bylo asi rychlé), ale mi je to šumák a nevidím v tom "nebezpečí". Ani přes odkaz na kompost či co jsem to nepobral.
Budeme s dalšími lidmi vypracovávat metodiku organizace sdružených škol, nebudeme si to šušnit pro nějaký esoterický poradenský byznis... a předpokládám, že tento relativně jednoduchý model chytnou lidi, kterým záleží na jejich dětech.
... a budou chtít rozvíjet jejich "životní gramotnost" :)
Myslím, že anonymní z 10. září 2012 11:21 mohl mít na mysli pojištění odpovědnosti při výkonu zaměstnání (pojištění "na blbost") a úrazové pojištění. V práci máme pojištění právní ochrany a taky nelitujeme. Osobně se mi v té souvislosti vybavila škola, která měla špatnou pojistku a na plaveckém výcviku se jim téměř utopil jeden žák. Odškodnění a náhrady léčebných výloh pak musela řešit nejen škola, ale i obec jako zřizovatel.
Okomentovat