Reakce na článek Maturita u ledu
Je s podivem, že expertní komise pro reformu maturitní zkoušky není sestavena z expertů, jak se vyjádřil jeden ze členů této komise. Osobně se domnívám, že něco tak důležitého, jakým je výstup z vyššího sekundárního vzdělávání, by ale měli řešit právě opravdoví odborníci. Tedy domníval jsem se… Pan Feřtek přenáší tuto odpovědnost na ředitele Cermatu, pana ing. Jiřího Zíku, který si může na zasedání komise přivést skutečné odborníky z řad pracovníků Cermatu. Takže expertní komise kritizuje práci organizace (CERMAT), která připravila, dle mého názoru kvalitně, státem garantovanou maturitní zkoušku. Pracovníci této organizace však mají prostřednictvím svého ředitele na experty z komise dohlížet. Jak jinak si lze vysvětlit slova jednoho ze členů komise, že „pokud (pan ing. Jiří Zíka) považuje některý z nápadů předložených komisí za nerealizovatelný či nerozumný, měl by se ozvat.“ Expertní ministerská komise radí skutečným expertům a zároveň je nabádá, aby jí radili. Nazval jsem před nedávnem tuto ministerskou aktivitu divadlem. Po vyjádření pana Feřteka se přikláním k přesnějšímu vymezení žánru. Je to fraška.
Pan Feřtek také kritizuje své oponenty, že nejsou schopni rozlišit mezi příčinou a následkem. Maturita totiž podle něj zabránila skvělým studentům nastoupit na prestižní zahraniční školy. Upřímně, nerozumím tomu, jak premiantovi mohla tato zkouška zabránit vstupu na prestižní školu. Snad jen, že by maturitu nesložil nebo by ji složil se špatným výsledkem? Pak to ale patrně nebyl takový premiant. Nebo místo popisu napsal vyprávění a jeho slohová práce byla hodnocena jako nedostatečná? Na to by si měl ale zvykat. Zejména, pokud se hlásí na prestižní zahraniční školu. Jak jsem již uvedl v jednom rozhovoru, to je totiž běžná praxe v mezinárodních testovacích systémech. A pokud se student cítil poškozen, mohl využít standardních opravných (odvolacích) procedur. I to je běžná praxe. Jisté procento chyb se zkrátka připouští i u mezinárodních zkoušek. Samozřejmě, že tyto chyby je nutné posléze napravit. Jednoúrovňový systém ale neumožní akreditovat naše maturity z jazyka dle standardů Rady Evropy. Tím budou poškozeni vlastně všichni studenti usilující o studium na kvalitních západních univerzitách. Budou si totiž muset zaplatit jinou akreditovanou jazykovou zkoušku. Začínám se v příčinách a následcích sám ztrácet. Pan Feřtek má asi pravdu. Chybu udělali hodnotitelé, metodici a CERMAT, chybné jsou i mezinárodní standardy… Tolik příčin je na jednoho člověka (studenta-premianta) až příliš.
A proto je nutno pozvednout prapor a zahájit bitvu, jejímž výsledkem má být něco, co „příliš neuškodí“. Maturovat se bude za garance státu jen formou didaktického testu a jen na jedné jediné úrovni. Totiž, ohlídá se „spodní laťka“. V každé základní učebnici pedagogiky se pozorný čtenář dozví o biologických determinantech výchovy a vzdělávání, o individuálních rozdílech ve vlohách, inteligenci, talentu… Pozornému čtenáři musí být jasné, že „spodní laťku“ mají rozdílné části populace různou. Proto se u nás dlouhodobě studenti formou přijímacích či talentových zkoušek nebo prospěchu z předcházejícícho stupně vzdělávání rozřazují na různé typy škol. Mají pak společnou „spodní laťku“ a tu jim lze postupně a přiměřeně zvyšovat. Je proto také logické, že „výsledná laťka“ těchto skupin žáků může být (a obvykle je) jiná. Jak dospěl expertní ministerský tým k teorii, že jedna laťka pro všechny bude lepší než víceúrovňový systém, když ministerstvo trvá na 70% úspěšných maturantů v daném populačním ročníku, je mi záhadou. Ale vlastně… není. Pletu si příčinu a následek. Příčinou špatné úrovně našich žáků, která se odráží v neslavných výsledcích v mezinárodním srovnání (následek), je totiž zřejmě fakt, že po žácích chceme příliš! Vždyť bychom se měli spokojit s laťkou „nejspodnější“! Pak se budeme opět skvět na předních pozicích v mezinárodních žebříčcích! (Ne)zaměnit příčinu a následek. To je nový lék na nemoci našeho školství!
Martin Mikuláš: Příčina a následek? – To je, oč tu běží!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Tak jsem si prečetla tento příspěvek z přehledu SCIO alias EDUIN zprav:
"V prestižní střední škole King Edward's v Birminghamu se před dvěma lety rozhodli přejít na systém zakončení SŠ studia certifikátem International Baccaleaureat (IB) oproti běžně ve Velké Británii užívaným A-levels. Ke změně přikročili proto, že zkoušky A-levels nebyly dostatečně náročné pro žáky. Kurz IB vyžaduje zkoušky ze šesti předmětů a zaručuje i poměrně široký záběr. Absolventi s dobrými výsledky ze zkoušky IB jsou patrně lépe připraveni na další univerzitní studium než absolventi zkoušek A-levels."
A říkám si, že mi to něco připomíná. Ta situace u nás se státní maturitou... Nechce náhodou SCIO zhatit projekt státní maturity a pak nabídnout svou vlastní na způsob IB? Je zajímavé, jak se dává do kontextu výkon středoškoláků a nastavená laťka. Vždyť to jde přesně proti tomu, co nyní dělá naše ministerstvo. Držím vám všem palce!
Já bych jen podotknul že skvělý student nemusí být nutně premiant. Premiant je jen cvičená opice, která na statické otázky předpisově odpovídá.
"...skvělý student nemusí být nutně premiant.Premiant je jen cvičená opice, která na statické otázky předpisově odpovídá."
Zajimave, tato definice premianta je kde?
Takce kazdy premiant je cvicena opice. Skvely student nemusi byt premiant, ale muze, takze skvely student zaroven muze byt i cvicenou opici?
Chapu to spravne?
Zdá se, že zahraniční univerzity mají velké mezery v systému přijímacích zkoušek.
Až teprve geniální hodnotitelé CERMATu odhalili, že studenti, kteří byli vybráni z tisíců uchazečů z půlky světa jsou vlastně hlupáci.co nezvládají udělat maturitu ze slohu.
Pokud napíšou např. místo reportáže vypravování nebo místo recenze sepíšou děj knihy nebo napíšou polemiku, která vůbec nepolemizuje, tak neodmaturují ani přes genialitu, která se projevuje v jiných směrech. Na to, že musí splnit zadání, je měl také někdo připravit...
Ano, máte pravdu, měl je někdo připravit, na to, co je čeká.
Loňští maturanti psali na podzim zkušební verzi celé státní maturity. Ti letošní jeli rovnou naostro. Kdyby CERMAT loni zkontroloval podstatnou část slohů, musel by zjistit, že se jeho představy o splnění kritérií téma a slohový útvar liší od toho, jak je chápou mnozí učitelé na školách. Jenže to neudělal a navíc ještě ignoroval signály, že se mnoho češtinářů neztotožňuje s pravidly, které nastavil.
Nechal propadnout spoustu studentů, kteří by za normálních okolností nepropadli a vyvolal tím vlnu kritiky. Potopil tak vyšší úroveň státní maturity, což je škoda. Ale dobře mu tak.
Jestli učitelé např. uznávají jako polemiku i zcela souhlasný text, tak je to chyba jejich.
Stačilo žáky s pravidly seznámit a slohu se poctivě věnovat.
Pokud jsme u vyšší úrovně - ne vždy si ji zvolili žáci, kteří jsou opravdu zdatní ve slohu. Někteří sami přiznali, že jsou dobří spíše v mluvnici nebo literatuře, a navíc si ještě vybrali slohový útvar, který nikdy nepsali (např. kvůli tématu, které se jim líbilo).
Když v tom nemají jasno ani učitelé, jak v tom mají mít jasno jejich žáci?
Způsob myšlení hodnotitelů CERMATu je v mnoha případech odlišný od myšlení běžných středoškolských učitelů. Letošním maturantům nebyla dána možnost si vyzkoušet nanečisto, jak budou jejich slohy hodnoceny. Pokud je podmínkou pro složení celé maturity splnění jakýchsi dvou kritérií ve slohové práci z češtiny, má se CERMAT postarat o to, aby se ke všem studentům dostala informace, jak přesně si toto splnění představuje. Takové informace CERMAT po dlouhém váhání zveřejnil na svých stránkách až před podzimními maturitami.
"Jakási dvě kritéria" byla předmětem školení v r. 2010, kterých se účastnili všichni češtináři.
A co má být, že CERMAT v r.2010 naškolil učitele, když neposkytl informace přímo studentům? Právě o to tady jde. Studenti měli informace pouze zprostředkované a dva roky staré.
Hrál jste jako dítě někdy tichou poštu?
Okomentovat