Osmý ročník konference Kreativně k jazykové výuce proběhl 24. září 2012 v pražské Malostranské besedě. Konference je již tradičním vyvrcholením udílení cen Evropské jazykové ceny Label. Tato iniciativa Evropské komise je v České republice zajišťována Domem zahraničních služeb ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Cílem konference pořádané v rámci oslav Evropského dne jazyků (26. 9.) bylo představit širší pedagogické veřejnosti výjimečné a inovativní projekty a osobnosti jazykového vzdělávání v České republice. Ocenění si letos odneslo 5 inovativní projektů a 5 osobností jazykového vzdělávání.
Evropská jazyková cena Label podporuje inovativní aktivity v oblasti jazykového vzdělávání, propaguje je mezi odbornou veřejností a snaží se inspirovat ostatní k zavádění takových aktivit do jazykové výuky. V České republice jsou nejlepší jazykové projekty oceňovány od roku 2002. V roce 2004 byla Evropská jazyková cena Label rozšířena o individuální ocenění - Evropský učitel jazyků roku, které lze udělit jakékoliv osobnosti působící v oblasti jazykového vzdělávání na jakémkoli typu vzdělávací instituce.
V letošním roce se do Evropské jazykové ceny Label přihlásilo 40 projektů a 29 osobností. Všechny žádosti prošly dvoukolovým hodnocením odborné poroty složené ze zástupců Domu zahraničních služeb, MŠMT a jazykových institutů. Oceněným předali zástupci Domu zahraničních služeb a MŠMT diplom i finanční ocenění, které mohou využít na další jazykové vzdělávání, rozvoj jazykové výuky nebo setkání s projektovými partnery.
Dům zahraničních služeb/Národní agentura pro evropské vzdělávací programy připravily pro letošní Evropský den jazyků také znalostní kvíz, určený zejména pro středoškolské studenty. Otázky z jazykové, kulturní, historické a zeměpisné oblasti jsou umístěny na webových stránkách: www.evropskydenjazyku.cz od 24. 9 do 7. 10. 2012. Všichni zájemci si mohou prostřednictvím 27 otázek otestovat své znalosti. Pro prvních 500 soutěžících, kteří v kvízu obstojí, jsou připraveny zajímavé ceny.
Oceněné projekty:
Název projektu: Video pohlednice z mého města - soutěž v anglickém jazyce
Název instituce: Základní škola, Praha 13, Mládí 135
Projekt je zaměřen na vytváření videopohlednic v anglickém jazyce a motivuje učitele i žáky k používání moderních technologií při výuce jazyků. Desátého ročníku soutěže se zúčastnilo 1073 žáků ze 130 ZŠ a SŠ, včetně speciálních škol, z celé ČR a ze Slovenska. V rámci soutěže vzniklo 136 snímků, které mnohé školy využívají v rámci své zahraniční spolupráce.
Název projektu: STORY- BASED ENGLISH TEACHING
Název instituce: Základní škola a Mateřská škola Benešov, okres Blansko
Mottem projektu je „Učme se anglickému jazyku prostřednictvím pohádek a příběhů z celého světa“. Děti z Turecka, Polska, České republiky a Rumunska vybraly příběh či pohádku, která nejvýstižněji reprezentovala jejich kulturu a představily ji ostatním účastníkům projektu eTwinning. Žáci si během projektu zlepšily jazykové i počítačové dovednosti a zamysleli se nad respektováním odlišné kultury a života dané země.
Název projektu: Dvojjazyčná výuka školy pro vzájemné porozumění
Název instituce: Základní škola s rozšířenou výukou jazyků K Milíčovu, Praha 4
Projekt dvojjazyčných tříd s intenzivní výukou německého jazyka je koncipován pro žáky prvního stupně. Obsah jazykového učiva přesahuje i do ostatních předmětů a do výuky je zapojeno projektové vyučování. Na škole působí v rámci pedagogických stáží zahraniční studenti, součástí jazykového vyučování je spolupráce se školami v zahraničí a výuka německého jazyka na mateřských školách.
Název projektu: Aplikace cizojazyčných prvků ve výuce na SŠ
Název instituce: Gymnázium, Olomouc – Hejčín, Tomkova 45
Cílem tohoto projektu je další vzdělávání pedagogů a pracovníků managementu škol s důrazem na jejich jazykové vzdělávání a využití ICT ve výuce včetně osvojení si dalších moderních pedagogických metod CLIL. V rámci projektu byly vytvořeny inovativní doplňkové akreditované vzdělávací programy DVPP pro pedagogické pracovníky středních škol.
Název projektu: Hlasová výchova, recitace a dramatizace ve výuce angličtiny na ZŠ v kontextu mezinárodní spolupráce
Název instituce: 28. Základní škola Plzeň, Rodinná 39, příspěvková organizace
V rámci projektu vybudovala škola jazykovou laboratoř a využívala jejích technických prostředků při začlenění hlasové výchovy, komunikačních dovedností, dramatizace a recitace do výuky AJ. Škola navázala v rámci projektu spolupráci s partnerskou školou v zahraničí, se kterou si vyměňovala materiály, zkušenosti a žáci si rozšířili znalosti o partnerské škole a zemi prostřednictvím angličtiny při využití portálu eTwinning.
Oceněné osobnosti
PaedDr. Hana Andrášová, Ph.D.
PaedDr. Hana Andrášová působí ve funkci vedoucí katedry germanistiky Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, hlavní oblastí její vědecké a pedagogické činnosti je didaktika německého jazyka. Je spoluautorkou celé řady učebnic pro výuku němčiny, angličtiny, češtiny pro cizince, metodických materiálů a pedagogických dokumentů. Ve své výuce uplatňuje vždy nejnovější vyučovací metody orientované na schopnost komunikace a rozvoj interkulturního myšlení a života, používá nejprogresivnější učebnice našich i zahraničních autorů, které často recenzuje.
RNDr. Josef Brožík
RNDr. Josef Brožík je sluchově postižený učitel cizích jazyků na SŠ, ZŠ a MŠ pro sluchově postižené, Holečkova 4, Praha 5. Připravuje a vytváří si sám odborné texty i texty pro sluchově postižené. Mimořádné úsilí věnuje práci speciálního pedagoga, zodpovídá za výuku angličtiny sluchově postižených žáků studentů SOŠ, které velmi kvalitně připravuje až k maturitní zkoušce.
Mgr. Lenka Švecová
Mgr. Lenka Švecová se od roku 1999 věnuje pedagogické činnosti jako lektor jazykových kurzů, učitel na základní a střední škole a metodik jazykové výuky. Svoji dlouholetou pedagogickou a metodickou činnost zaměřila na rozvoj přístupů ke vzdělávacímu systému v oblasti výuky cizích jazyků. Je autorkou učebnice „Spaβ mit Max 2“ a autorkou výukového systému Jazys neboli Jazyky v souvislostech a obrazech, jehož podstatou je vnímání širokého spektra souvislostí v rámci jednoho jazyka i mezi jazyky navzájem.
Mgr. Petra Plíhalová
Mgr. Petra Plíhalová je učitelkou angličtiny na ZŠ a MŠ Klíč s.r.o. v České Lípě. Do výuky angličtiny na škole vnesla mnoho nových prvků, díky kterým žáci školy úspěšně skládají mezinárodní zkoušky YLE určené žákům ZŠ. Vytváří individuální vzdělávací plány pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami. Je autorkou množství pracovních textů a cvičení, kterými výuku doplňuje. Ve své výuce využívá ve velké míře ICT. Získala také ocenění „The Best Teacher of English Award“, kterou vyhlašuje „The Prague Post Endowment Fund“.
Ing. Danuše Černá
Paní Danuše Černá je učitelkou anglického jazyka na Střední škole technické, Zelený Pruh, Praha 4. Je autorkou projektu „Cizí jazyky pro řemeslníky“ založeném na pracovních listech a slovníku odborné terminologie pro určité učební obory. V současné době je zpracován materiál pro obory tesař, truhlář, autoelektrikář, automechanik a připraven je obor instalatér. Podílí se také na organizaci a realizaci mezinárodního školního projektu v programu Leonardo da Vinci.
0 komentářů:
Okomentovat