I zkušenosti z podzimního kola maturit ukazují, že slabým místem je práce validační komise. Studenti by si měli překontrolovat hodnocení svých prací.
V testu lehčí matematiky podzimního kola státních maturit se pravděpodobně vyskytuje chybně formulovaná úloha, jejíž existenci validační komise nezachytila. Na EDUin se také obrátila studentka s upozorněním na chybné hodnocení výsledků v jejím testu. Zvláště ti studenti, jejichž bodové hodnocení je na hraně úspěšnosti, by si měli překontrolovat hodnocení a zvážit žádost o přezkum výsledků.
Součástí lehčího testu z matematiky byla i tato úloha:
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 14
Auto vyjíždělo na cestu s polovinou nádrže. Po 100 kilometrech jízdy zbývala ještě
třetina nádrže a při příjezdu do cíle jen pětina nádrže. Spotřeba paliva je přímo úměrná ujeté
vzdálenosti.
14 Vypočtěte, kolik kilometrů auto ujelo.
Podle zveřejněného klíče správných odpovědí je řešením úlohy výpočet 180 km. Při bližším pohledu je ale zřejmé, že v zadání je formulační chyba. Spotřeba má prý být přímo úměrná ujeté vzdálenosti. Jenže autor(ka) úlohy ve skutečnosti nemyslel(a) spotřebu, ale množství spotřebovaného paliva. Spotřeba automobilu je samozřejmě (v tomto zjednodušeném případě) konstantní – znamená průměrné množství paliva spotřebovaného na ujetí 100 km.
Pokud by spotřeba byla přímo úměrná ujeté vzdálenosti, tak by jednak na začátku pohybu byla nulová, což je nesmyslné, jednak by správný výsledek musel být menší než 180 km, jak uvádí Cermat. Taková úloha měla být validační komisí vyřazena. Validační komise ale žádnou z úloh tohoto testu nevyřadila. Tuto chybu nelze považovat za opomenutelnou, protože právě slovní úlohy z matematiky jsou založené na přesných a jednoznačně vyložitelných formulacích.
Na EDUin se obrátila studentka se dvěma ukázkami chybného hodnocení úloh. Hodnotitel Cermatu například neuznal její výsledek úlohy č. 5. Studentka uvedla, že řešením je 1/5, podle Cermatu je správný výsledek 0,2. I elementární znalost matematiky stačí k tomu, aby bylo jasné, že jde o totožný výsledek.
Je proto důležité, aby studenti opravdu pečlivě prostudovali hodnocení svých testů, protože mohou obsahovat podobné chyby, které rozhodují o jejich úspěchu či neúspěchu u státní maturity.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Je potěšitelné, že Cermat tentokrát rychle zveřejnil testová zadání i klíče správných odpovědí, ale jako velmi problematické se ukazuje, že některé chyby pravděpodobně validační komise neodhalila. Je důležité si uvědomit, že neznáme složení validační komise. Nejedná se o orgán na Cermatu nezávislý a není tedy fakticky stanovena ani jeho jasná odpovědnost. To dále komplikuje podobné případy, jako je ten, na nějž tentokrát upozorňujeme. Ve skutečnosti neexistuje nestranný kontrolní orgán, který by podle možností dodatečně opravil chyby Cermatu a ručil za správnost vyhodnocení státní maturity. V tomto konkrétním případě by například úlohu vyřadil, případně by jasně odpověděl na otázku, proč vyřazena nebyla, a nesl za takové rozhodnutí odpovědnost. Pokud by pochybil, mělo by být možné se na něj obrátit a vyžadovat nápravu.“
12 komentářů:
Tohle už tu bylo za minulého režimu. Tuny vykladačů Leninova díla nám vysvětlovaly, jak to soudruh Lenin myslel s tím, či oním. Nově nám pan Feřtek vnucuje, že když někdo napíše spotřeba, tak nemyslí spotřeba, ale průměrná spotřeba. Vzniká otázka, co by měl autor napsat, kdyby měl na mysli průměrnou spotřebu, aby to vyhovovalo eduinským vykladačům. Lépe by bylo, kdyby se obecně prospěšná společnost věnovala něčemu, co by bylo prospěšné a ne jen průměrně prospěšné.
Směšné! Dlouho jsme se s kolegyní tak dobře nepobavily. EDUin tak dlouho hledal, až našel:)
Spotřeba paliva je jasně definovaný termín, ať už si cermat nebo paní Carcy myslí, co chtějí. Stačí nahlédnout do technického průkazu téměř každého auta.
Matematika, na rozdíl od jiných disciplín, pracuje s přesnými pojmy.
Ale přeci Cermat dává pravidla- to že žádná nedodržuje, do toho přeci nikomu nic není. Studenti jsou podle nich povinni vědět, co kdo čím myslí ;)
A pak že není čeština důležitá. Kdyby nechali tvůrci příkladů udělat na text jazykovou korekturu, mohla se chybička ve vyjádření odchytit. A chudák Eduin by se neměl čeho chytat.
Tedy jestli je "spotřeba" podle běžných technických parametrů vozidla poháněného palivovým motorem pojímána jako množství paliva spotřebovaného průměrně na každých sto kilometrů, pak by měla být "průměrná spotřeba" vztažena spíše k době provozu. Třeba měsíčně spotřebuji průměrně šedesát litrů benzinu.
Jinak by totiž pojem průměrná spotřeba bylo něco jako největší maximum, nejvýhodnější optimum, dřevěné prkno nebo pytlíkový sáček. Nebo tak nějak.
Žáci jsou divní lidi. Jednou jedna taková žákyně našlapala všechny odpovědi testu na první stránku papíru. Na můj sarkastický dotaz, proč se nepřesvědčila, že na druhé straně listu bývá zpravidla taky volné místo, mi opáčila, že v zadání bylo jasně uvedeno: pište čitelně a šetřete místem, přece!
Nově nám pan Feřtek vnucuje, že když někdo napíše spotřeba, tak nemyslí spotřeba, ale průměrná spotřeba.
Paní Carcy, pro se tak hloupě ztrapňujete? V článku je uvedeno něco jiného.
Jenže autor(ka) úlohy ve skutečnosti nemyslel(a) spotřebu, ale množství spotřebovaného paliva. Spotřeba automobilu je samozřejmě (v tomto zjednodušeném případě) konstantní – znamená průměrné množství paliva spotřebovaného na ujetí 100 km.
EUDin je spolek, ke kterému mám odpor, ale to neznamená, že když má někdy pravdu, že ji budu automaticky popírat.
Jak vysokou částkou bude autor příkladu za svoji nepřesnost pokutován? Musí být dostatečně vysoká, aby se mu náklady na doučovací kurzy čj vyplatily. Pro příště.
Pane Blaho, kdyz uz ponocujete, abyste prispel do diskuse, uzijte nejaky podpurny prostredek, jinak budete psat nesmysly jako "auto s palivovym motorem" a pritom se navazet do Cermatu, jak ne zcela precizne komponuje testove otazky. Tak si zamette pred svym prahem a dospete svuj sen...
Paní Carcy, v oblasti napsaných nesmyslů zatím vedete vysoce na body.
nejaky podpurny prostredek
Palivové motory spalují, paní Carcy, motorová paliva.
Zvláště pak pokud vyjíždějí s polovinou nádrže.
S polovinou nádrže by nemělo auto vůbec vyjet, neb je nezpůsobilé provozu. Maturanti mají čerstvě naučený zákon kvůli zkouškám na řidičák, takže jim nepochybně tohle vyskočí hned jako první věc. Záleží na tom, s jakou polovinou, protože ve většině případů auto stejně nepojede.
Maturanti z odborných škol technického směru zjistí, že úloha je neřešitelná, protože chybí ještě jeden údaj o spotřebě.
Okomentovat