Novela státních maturit prošla v Poslanecké sněmovně velkou převahou hlasů. Pokud ji v předepsaném termínu schválí i Senát a prezident, bude třeba vyřešit mnoho sporných otázek okolo konkrétní podoby jednoúrovňových maturit.
Mezi změnami v nové podobě maturit, která by měla platit pro příští dva roky, je nejzávažnější zrušení vyšší úrovně a redukce státní části jen na didaktické testy z jednoho povinného a dvou volitelných předmětů. Je ale dobré si uvědomit, že změna přináší další problémy, které je třeba co nejdříve vyřešit. Přinášíme jejich stručný výčet.
- Jaká bude podoba didaktických testů? Cermat předpokládá, že náročnost jednoúrovňového testu bude vyšší než náročnost dosavadního testu základní úrovně. I ten ale byl pro mnoho studentů obtížně splnitelný. Jakým způsobem a podle jakých kritérií tedy stanovíme náročnost testu?
- Jak budeme pomáhat slabým studentům? První dva ročníky ukázaly, že pro poměrně velkou část maturujících je zkouška náročná. Pokud nechceme snižovat úroveň zkoušky, měli bychom se zabývat otázkou, jak poskytnout učitelům metodickou pomoc, aby uměli zlepšit výsledky studentů.
- Kdo bude rozhodovat o korektnosti úloh? Je třeba vyřešit existenci na Cermatu nezávislého orgánu, který bude rozhodovat, které úlohy v testech jsou nekorektní a neměly by být při hodnocení započítány. To zatím dělá fakticky anonymní Validační komise Cermatu a bylo by vhodné tuto praxi nahradit ustanovením na Cermatu nezávislého kontrolního orgánu.
- Kam se budeme odvolávat? Je třeba dořešit zatím velmi nepřehledný systém odvolávání a poskytování informací studentům o výsledcích jejich zkoušky.
- Ověřujeme opravdu to podstatné? V celém tomto procesu je třeba si neustále klást otázku, jestli státní maturita i v nové podobě opravdu ověřuje to, co je pro profesní i občanskou budoucnost studentů důležité. Jen tak se vyhneme tomu, aby se státní maturita postupně stala jen samoúčelnou zkouškou pro zkoušku. Tato úvaha je rozhodující pro koncipování nového maturitního modelu, který by měl platit od roku 2015.
Odbornou diskusi o problémech nové podoby státních maturit a hodnocení písemných prací můžete sledovat na webu eduin.cz ZDE, nejnovější příspěvek Ondřeje Hausenblase z Pedagogické fakulty UK najdete ZDE
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Je třeba začít řešit, co s velkým počtem těch, kteří maturitu nesložili. Po prvních dvou ročnících se ukazuje, že i po opravných zkouškách nakonec zůstane bez maturity desetina studujících. To je problém pro ně osobně, ale je to velmi neefektivní i z hlediska státní investice do vzdělávání. Je pravděpodobné, že to ani v příštích letech nebude jiné. Ministerstvo školství by tedy mělo začít hledat způsob, jak odhalit, kde přesně je podstata problému a jak studentům a učitelům pomoci, aby své výsledky zlepšili.“
3 komentářů:
A co kdyby se konečně dalo za pravdu těm, kteří říkají (bohužel se k nim hlásím), že ne všichni jsou schopni maturitní studium zvládnout. Maturita vyždauje určitou úroveň abstrakce a ta není všem dostupná - pro řadu studentů je v matematice problém zvládnout zlomky, natož výrazy.
Ze se bEDUini nepouci v zahranici ...
Treba zrovna v Tunisu maji uspesnost u maturit kolem 50%
Není mnoho otázek, tak zjevně demaskujících neprofesionalitu EDUINu, jako otázka "Jak budeme pomáhat slabým studentům?".
Střední vzdělání má tři stupně v několika kategoriích (C, J, E, H, L, M, K), to jste si nečetli školský zákon a NV 211/2010 Sb.?
Slabý student na maturiní vzdělávání nepatří. Jsou pro něho vytvořeny kategorie C, E a H.
Ufff!!!
Okomentovat