Podívejte se, co přináší týdenní přehled bEDUin 26/2012.
Témata týdne:
financování škol, maturity, MŠMT nevyčerpá 4–5 miliard korun z evropských peněz, vyšel český překlad publikace Rovnost a kvalita ve vzděláváníVýrok týdne:
„Je-li učitel kvalitní a má-li rád své žáky, a pokud žáci respektují jeho vědomosti a těší se na to, co se budou dovídat, pak to nemůže špatně dopadnout, i kdyby vnější podmínky školy nebyly právě nejlepší.“ z projevu ministra školství k zahájení nového školního rokuNovinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Výzkum ukazuje, co je pro žáky ideální škola: výuka za pomoci počítačů a tabletů, začátek školy v 9 hodin, více tělocviku. Taková by měla být škola podle předběžných výsledků výzkumu, který každých 10 let realizuje společnost Kalibro. MŠMT o těchto změnách neuvažuje. Ondřej Šteffl v rozhovoru pro Literární noviny odhaduje, že škola jako instituce bez progresivních změn přežije maximálně několik desetiletí.
- Potřebujeme více úrovní maturity? Proti návrhům ministerské komise se ozvaly v minulém týdnu hned dva hlasy – čtěte otevřený dopis Josefa Soukala a Jiřího Kostečky ministru školství a názor Martina Mikuláše z Matematicko-fyzikální fakulty UK, který tvrdí, že jednoúrovňová maturita je paskvil. Návrh komise obhajoval v Hyde Parku 1. náměstek ministra školství Jiří Nantl.
- Pražská ZŠ tvrdí: „Jsme na tom stále dobře“: podle článku na Aktuálně.cz se v případě nouze o školu finančně postará město, učitelů je nadbytek, takže strach o ně škola nemá a žáků je ve třídě sice více, ale dřívě to bývalo i horší… Problém ovšem je, že o školy se postarají jen ty bohatší obce, učitelů je nadbytek, ale zaplatit dobře ty kvalitní je čím dál těžší a větší problém než naplněnost tříd je omezená možnost dělení tříd na vybrané předměty pro nedostatek financí. Čerstvě zveřejněná stručná studie CERGE-EI (ke stažení zde) navíc ukazuje, že český učitel má pouze poloviční plat ve srovnání s jiným vysokoškolsky vzdělaným občanem. Ministr Fiala v Otázkách Václava Moravce slíbil, že učitelům kromě peněz vrátí i prestiž.
- Studenti volili Piráty i extrémní pravici: Ve Studentských volbách Člověka v tísni zvítězili Piráti, na třetím místě po TOP09 stanula Dělnická strana sociální spravedlnosti. Člověka v tísni výsledky překvapily.
- Burza výzkumných témat na internetu: Zelený kruh provozuje portál Věda v akci, který má zpřístupnit vědu mmj. učitelům. Poptat zde mohou například výzkum nebo se do některého zapojit.
- Co vyplňují inspektoři ČŠI na školách: ČŠI zveřejnila záznamový arch, který vyplňují její inspektoři na školách. Jmenuje se „Nástroj k registrování metod a forem výuk a dalších kategorií“.
Inspirace z praxe
- Škola, kterou si udělali sami rodiče: přečtěte si roční zkušenost rodičů, kteří v Radotíně založili vlastní školu.
- Multikulturní vzdělávání prakticky: Multikulturní centrum Praha vydalo ve spolupráci se sdružením NaZemi metodický manuál „La Ngonpo – místo setkávání“, který obsahuje 24 vypracovaných plánů hodin do různých předmětů, jež lze realizovat ve spolupráci s partnerskou školou kdekoliv na světě. Manuál je určen učitelům druhého stupně ZŠ a nižších ročníků středních škol.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 10. 9. konference Kvalita ve vzdělávání (Praha)
- 11. 9. České školství v mezinárodním srovnání – tisková konference MŠMT (Praha)
- 19. 9. konference projektu EF-TRANS (Praha)
0 komentářů:
Okomentovat