Témata týdne:
maturity, testování po 5. a 9. třídách, analýzy ŠVP, Comenia ScriptVýrok týdne:
„Pro úspěšné spuštění ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání v ostrém provozu od roku 2014 je rovněž nezbytná realizace některých kroků, které nejsou v kompetenci České školní inspekce (dopracování standardů, aktualizace RVP, důslednější legislativní ukotvení apod.).“ Ze Závěrečné zprávy o přípravě, průběhu a výsledcích první celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání (ČŠI, více níže).Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Maturita: Doporučujeme 3 nové, věcné texty k tématu státních maturit: článek Heleny Průžové, v němž argumentuje, proč považuje návrat k jednoúrovňovosti maturity za riskantní (článek obsahuje navíc pozoruhodné citace z žákovských prací); článek Tomáše Feřtka, v němž mmj. souhlasí s tím, že jednoúrovňová maturita je krokem zpět, ale zároveň vysvětluje argumenty pro „zmražený model“ maturit; a blog Ondřeje Hausenblase, který upozorňuje na to, že relevantních informací o úrovni studentů středních škol máme velmi málo, a tudíž je otázka, zda se kvalita absolventů SŠ skutečně horší, případně jak moc. V minulém týdnu publikoval v UN svůj text také Jiří Kostečka – kromě osobních útoků charakteru pomluvy na společnost EDUin a její pracovníky prezentuje komplexně svůj názor na státní maturity.
- ČŠI o kvalitě ŠVP a generálce testování: ČŠI uveřejnila dvě důležité zprávy – Tematickou zprávu Analýza ŠVP pro základní vzdělávání za období 2007–2011 a Závěrečnou zprávu o generálce testování v 5. a 9. třídách. V Tematické zprávě ČŠI uvádí doporučení pro další vývoj českého školství: např. doporučuje vytvořit Národní vzdělávací program, zpřesnit RVP a vzdělávací obsah v něm, vytvořit komplexní podpůrný systém pro učitele, podpořit další rozvoj vlastního hodnocení škol, ale také např. zvážit regulaci víceletých gymnázií a zvláštních škol. Závěrečná zpráva o generálce testování předpokládá spuštění ostrého provozu jen za předpokladu dořešení některých úkolů, které nejsou v kompetenci ČŠI (viz Citát týdne) – s materiálem vyjádřil souhlas ministr školství. O konání druhé generálky se má rozhodnout nejpozději v průběhu října 2012. Škoda, že ČŠI nevytváří ke svým zprávám stručná shrnutí zásadních zjištění a laický čtenář se musí nutně prokousat rozsáhlejším textem.
- Comenia Script čeká na rozhodnutí: Skončilo pokusné ověřování psacího písma Comenia Script. Tým z Pedagogické fakulty UK zpracovává výsledky pilotáže a předá její výsledky ministerstvu školství v říjnu t. r. MŠMT poté rozhodne o způsobu dalšího využití písma. Žáci, kteří pilotáží prošli, nesmějí být na svých, ani případně na jiných školách přeučováni na jiný typ písma.
Inspirace z (a do) praxe
- Psycholožka dává rodičům 4 rady, jak dostat děti od počítačů. Možná se jim ale jejich dovednosti budou brzy hodit – jak odhaduje Josef Šlerka z FF UK, bude většina našich domácností do 10 let ovládaná pomocí internetu. Sledujte rozhovor s ním a s Vintem Cerfem, viceprezidentem Google, o vzniku a budoucnosti internetu a o meziplanetárním internetu.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 24.-25. 9. Konference k tématu Career Management Skills a vyhlášení vítězů Národní ceny kariérového poradenství 2012 (Brno)
- 24.-25. 9. seminář Komise pro práci s veřejností a muzejní pedagogiku (Jičín)
- 26. 9. Seminář k systému evaluace a monitoringu vzdělávání v ČR (Olomouc)
- 26. 9. Konference Podpora vícejazyčnosti v praxi (Praha)
- 3. 10. 24. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu (Praha)
- 5. 10. Veřejná diskuse ke zprávě OECD Rovnost a kvalita ve vzdělávání (Ústí n. Labem)
- 6. 10. konference CLIL do škol (Brno)
Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.
0 komentářů:
Okomentovat