Politika je nedílnou součástí života v demokracii a schopnost se v ní orientovat jsou nezbytnou dovedností každého občana. Přesto však bývají politická témata na školách tabu, učitelé se jim vyhýbají a nemluví o nich. Mladí lidé tak zůstávají izolováni od politických debat a často vstupují do občanského života zcela nepřipraveni. Předkládaná publikace vysvětluje, proč je žádoucí o politických a kontroverzních tématech ve třídě hovořit a nabízí několik jednoduchých rad a postupů, jak s takovými tématy pracovat ve výuce. Obsahuje rovněž příklad vývoje konkrétní lekce na aktuální téma.
Publikaci si můžete stáhnout stáhnout v PDF, tištěnou verzi lze zdarma objednat prostřednictvím online formuláře.
E-kniha pro vás: Politika do školy patří
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
25 komentářů:
Výborně. jen jsem to vůbec nepochopil. je to nějaký návod jak založit tajné buňky ODS na školách ?
To možná taky, ale hlavním cílem je chválit "úspěšnou" hospodářskou politiku státu. Žijeme v období, kdy se krade tak, jak se nikdy v historii nekradlo. V roce 2010 přišla každé rodině složenka na 126 000,- Kč od jistého ministra. Za dva roky je to již 156 000,-. Prokrademe se do Řecka, Španělska,....?
Tak takhle nějak začínala normalizace. Budeme učit také poučení z krizového vývoje naší modré ptákostrany a červené rúžopartaje???
Akce Stopy totality... tak takhle to začínalo.
Prosím a kdy půjdeme po stopách současné mafiánské totality???
Když už do školy patří sex i náboženství, jak by tam mohla - v rámci všestrannosti - chybět politika?
je žádoucí o politických a kontroverzních tématech ve třídě hovořit
To rozhodně!
Žákům je třeba pravidelně podávat kompletní informaci o tom, který politický činovník prošustroval či rovnou rozkradl kolik společných peněz, které kauzy byly přičiněním koho řádně neprošetřeny, které pitomé právní normy přijaté hlasováním koho způsobily komu a jaká příkoří.
Je toho věru hodně k probrání. Jen aby se to za těch pár let školní docházky všechno postíhalo.
Děkujeme za komentáře. Odpovědi na většinu otázek naleznete právě v nabízené publikaci, stačí se do ní začíst. (Cílem není ani propagace jedné strany, ani chvála hospodářské politiky státu, ale naopak rozvoj schopnosti těmto věcem porozumět, kriticky je hodnotit a v souladu s vlastními závěry pak jednat.)
K často opakovanému tématu rozkrádání státu můžeme doporučit třeba různé počiny pod hlavičkou opendata, jako je např. celá řada online nástrojů pod odkazem "veřejné peníze" na webu www.nasstat.cz (účinnou obranou proti zneužívání veřejných prostředků je transparentnost). Jsou to dobré podklady k porozumění problému, k samotnému jednání (co s tím?) se pak nabízí nepřeberná řada nástrojů dostupných v demokratické společnosti, od občanského protestu přes využití zákonných nástrojů k vymáhání trestu až po vlastní odpovědný podíl na veřejné správě.
Jaroslav Petřík, Centrum občanského vzdělávání
...řada nástrojů dostupných v demokratické společnosti, od občanského protestu přes využití zákonných nástrojů k vymáhání trestu až po vlastní odpovědný podíl na veřejné správě.
Nezlobte se pane Jaroslave, ale Vy si myslíte, že za ProMoPro, Mosteckou uhelnou,Izip,.. , tedy za rozkrádání bude někdo někdy potrestán? Hluboce podceňujete moc a úlohu peněz od úrovně mediálních sdělení až po úlohu státního zastupitelství a soudců. Označil bych to vzletně - ta naše "demokracie česká". Zatím všichni, kteří poukázali na nějaké nešvary v politicko-hospodářské oblasti dopadli na obličejovou část. Pan Michalec by například mohl pohovořit na téma životního prostředí.
Kdo viděl včera Hyde Park Civilizace s Dr. Koukolíkem, už tuší, že s deprivanty v čele státu se dá těžko bojovat. Leda celý model zrušit. K tomu musíme vychovávat své žáky - jakmile se rozhodnu nechat za sebe "pracovat" (rozhodovat) jiné, zříkám se nároku na změnu (i na stížnosti). Počítá se jenom to, v čem se přičiním sám (to naznačuje i pan Petřík), ale nelze to aplikovat v současném modelu.
Osobně si myslím, že problém co vlastně říkat o současné politice a dění v naší vlasti svým studentům je hodně složitá otázka. A těžko ji vyřeší předložený materiál, ve kterém se ztrácím. Dnes se opět spouta učitelů začala politicky angažovat hlavně v různých vznikajících stranách, protože se na to, co se tu děje už nemohou koukat. jenže jakmile takový kantor otevře pusu o politice, je hned napaden, že si takzvaně "honí triko". Osobně vyzkoušeno. Jsme totiž opět v situaci, kdy oficiální propaganda říká něco úplně jiného, než je pravda. Možná si to mnozí neuvědomují. ale je to tak. Vládne tu mafie jako v padesátých nebo v sedmdesátých letech. A jen odvážný kantor dokáže říci dětem pravdu bez obalu. Opět totiž ryjeme držkou v zemi. A ted to scytám, co? Zdeněk NUTZ
Odpověď Anonymní:
Vaše skepse je samozřejmě legitimní postoj a sdílí jej s Vámi většina lidí. Podle nedávného průzkumu Člověka v tísni tento postoj sdílí i přes 80% středoškoláků (http://www.jedensvetnaskolach.cz/download/pdf/jsnsnews_355.pdf, str. 2). Připadá mi to trochu, jako kdybych narazil na pláži na uvízlou velrybu, pokrčil rameny, řekl si: "Ta je stejně moc velká a nic s ní nezmůžu," a nechal ji tam chcípnout.
Souhlasím s Vámi, že peníze mají velkou moc, ale je na nás lidech, jakou moc jim přisoudíme. Podceňuji-li já úlohu peněz, podceňujete Vy úlohu občanů.
Jaroslav Petřík, Centrum občanského vzdělávání
P.S. V oblasti životního prostředí jste zřejmě měl na mysli pana Libora Michálka.
30. září 2012 12:46
Něco na tom bude. Dříve jsem si zprávy z RP, před rokem 1989, musel otočit naopak. Nyní to tak dělám s "demokratickými medii" z 85%.
... podceňujete Vy úlohu občanů.
S občany je manipulováno ve všech možných mediích. Jistý kandidát na prezidenta prohlásil, že je v ČR 30% hlupáků. Vyhrál tehdy volby a stal se předsedou vlády. Manipulace je někdy obrovská a pravda musí být proto často zamlčena. Proč se fanatičtí islamisté v Afganistanu nazývají teroristy a ti sami v Sýrii partyzány? Taková Gruzie, prezident Saakašvili byl označován za největšího demokrata v oblasti. Nyní se potvrdilo, že mučení a znásilňování odpůrců režimu bylo běžnou denní praxí polototalitního státu. Nyní to vypadá, že bude svržen možná i násilnou cestou. Samozřejmě čeští politici tehdy stáli na straně onoho diktátora. Budou někdy potrestáni nebo veřejně odsouzeni?
Nemají to tedy lehké kantoři výchovy k občanství, dějepisu, zeměpisu,..Jinak pane Petříku Vám lze jedině poděkovat za Vaši snahu.
Odpověď obyčejné učitelce:
TGM pravil: "Má-li naše demokracie své nedostatky, musíme překonávat ty nedostatky, ale ne překonávat demokracii." S Vaším návrhem celý model zrušit se neztotožňuji, neboť mi není známa lepší alternativa. Ani pan Koukolík jasné řešení nenabídl -- "založit zcela nové politické síly, které budou mít propracovanější kontrolní mechanismus a jasněji v hlavě".
Jiřina Šiklová v úvodním příspěvku před Koukolíkovým vystoupením připomněla, že demokracie není pouze shora, ale i zdola. A pan Koukolík pak nabádal k posílení kritického myšlení, vzdělání jako celoživotního procesu a duševní námaze: schopnosti sehnat si dostatek relevantních informací, zvážit je a porovnat, a na jejich základě se pak rozhodovat.
V tom všem jsem s panem Koukolíkem zcela souhlasil, kriticky se však dívám na jeho postoj ke starodávné poučce o tom, že moc korumpuje (a absolutní moc korumpuje absolutně). Pan Koukolík ji přijímá poněkud odevzdaně, s tím, že jediná obrana je nastavit účinné kontrolní mechanismy. Ty jsou sice nezbytné, ale dle mého názoru lze také pracovat na kultivaci budoucích elit k tomu, aby nezneužily všechno, co jim přijde pod ruku.
I ti "deprivanti v čele státu" chodili do nějaké školy a vyrůstali v nějaké rodině. Přestože teď už se s nimi dá jen "těžko bojovat", dá se ještě udělat maximum proto, aby ti další, kdo jednou přijdou na jejich místo, byli jiní.
Jaroslav Petřík, Centrum občanského vzdělávání
Pane Petříku, vy jste boží člověk.
Nevím, kde berete na živobytí a vůbec na věci, které je nutno si opatřovat za peníze, tj. si na ně peníze nějak obstarat.
Možná že to jde skutečně všechno mimo vás, tak vám to rovnou prozradím.
Primárně nejde o to, jestli peníze podceňujete nebo přeceňujete. A zejména je naprosto lhostejné, co jim osobně přisuzujete nebo nepřisuzujete.
Primárně jde v tomto systému o to, jestli je máte nebo nemáte, resp. kolik jich máte (či nemáte).
Odpověď Zdeňkovi Nutzovi:
Dle mého názoru je naopak dobře, pokud se učitel, který se rozhodne mluvit o politice, sám politicky angažuje. Má tak mnohem větší kredibilitu (asi tak, jako když přednášející chirurgie na lékařské fakultě také operuje, a nejen čte odborné časopisy). Máte ale pravdu v tom, že je nesmírně obtížné zůstat nestranný a vzdělávat, ale neindoktrinovat. Příručka se této otázce krátce věnuje na str. 12, ale je pravda, že by si zasloužila mnohem větší pozornost. Bude-li zájem, zaměříme se na ni v COV při vývoji dalších materiálů.
Jsme ale vděční za Vaši zpětnou vazbu -- pokud se v příručce ztrácíte, co konkrétně Vám není jasné? Co můžeme udělat jinak, aby byla přístupnější a zřetelnější?
Obsáhlejší komentáře klidně pište na petrik@obcanskevzdelavani.cz
že je v ČR 30% hlupáků
To bude zřejmě pravda. Podle prof. Koukolíka (klobouk dolů, souhlas s jeho názory do mrtě) je 2/3 populace schopno kriticky myslet. Na ten zbytek se prý nemá moc tlačit.
Odpověď Anonymní (13:57):
Z Vaší reakce nabývám dojmu, že mezi oněch 30% hlupáků rozhodně nepatříte (pokud to ovšem zmíněný kandidát na prezidenta nemyslel ironicky a nechtěl naznačit, že už jen hlupáci se namáhají tady ještě myslet). Přesně taková schopnost kriticky zhodnotit, co se děje kolem (nejen v Afghánistánu, Sýrii či Gruzii) je předpokladem toho, abyste nenechal(a) sebou manipulovat, a bude-li takových víc, snad tu bude i trochu líp. TGM taky řekl: "Tož demokracii bychom už měli. Teď ještě nějaké ty demokraty." Souhlasím s Vámi, že to kantoři nemají lehké, a držím jim všem palce.
Odpověď Anonymní (14:05):
Nevím, jestli Vám rozumím správně, ale zřejmě naznačujete, že za hodně peněz si lze koupit všechno (a všechny). S tím bych si dovolil nesouhlasit. K uzavření obchodu je vždy třeba dvou stran, tedy ten, kdo kupuje, ale taky ten, kdo nabízí. Je pouze na volbě toho, kdo nabízí, zda dané věci (či službě) je ochoten přisoudit hodnotu peněz, či nikoliv. Takže - jinými slovy - ano, záleží na tom, co penězům přisuzuje. Podrobněji tuto myšlenku rozvíjím tady: http://australan.blogspot.cz/2010/12/drobilova-kauza-ilustruje-nasi.html
Před nějakou dobou jsem viděl Bruna a přestože jsem byl z většiny filmu jen zhnusený, jeden moment mi přišel silný -- totiž ten, kde Bruno najímá mimina k natáčení. Na co všechno byli jejich rodiče schopni přistoupit, jen aby se jejich dítě dostalo před kameru, bylo naprosto neuvěřitelné.
Hodnotu věcí v životě si určujeme sami, pro někoho je důležitější materiální bohatství a luxusní život, pro jiného zase zásady a spravedlnost. Společností pak hýbe to, čemu většina lidí přisuzuje nejvyšší hodnotu.
ad Jaroslav Petřík 14:02
"dá se ještě udělat maximum proto, aby ti další, kdo jednou přijdou na jejich místo, byli jiní"
Proto někteří z nás učí, ale deprivanti tu budou vždy, jak říkal F. Koukolík. Ta změna systému by měla sloužit k tomu, aby měli co nejméně prostoru ovlivňovat životy nás ostatních. Alternativní systém vidím např. ve Švýcarsku.
ad Jaroslav Petřík 14:02
"dá se ještě udělat maximum proto, aby ti další, kdo jednou přijdou na jejich místo, byli jiní"
Proto někteří z nás učí, ale deprivanti tu budou vždy, jak říkal F. Koukolík. Ta změna systému by měla sloužit k tomu, aby měli co nejméně prostoru ovlivňovat životy nás ostatních. Alternativní systém vidím např. ve Švýcarsku.
Arogance moci je obrovská a za peníze je možné koupit prakticky cokoliv. Včetně "pravdy".
Ale zeptám se skeptiků. Je jiná možnost, nežli pokusit se ovlivnit myšlení nastupující generace? Nemyslím manipulovat jejich myšlením, ale naopak vést je ke kritičnosti a objektivnosti. Paralelně se vede diskuse o čtenářské gramotnosti apodle mne se tato témata prolínají.
Většina politiků své moci zneužívá jen proto, že my ostatní jim to dovolíme.
Média námi mohou manipulovat jen proto, že jsme líní chápat a posuzovat informace. Vždyť dnešní zpravodajství, to je přece infotainment = information + entertainment.
Někdo tu vzpomínal Afghánistán. Jak nádherně lze demonstrovat názorové posuny i mediální manipulaci, když žákům připomenete film Rambo 3 a pak přidáte aktuální zpravodajství CNN.
Ani Orwell by to nevymyslel lépe.
Škola nežije ve vakuu a politka do školy patří. Kde jinde se mají budoucí občané dozvědět, jaká jsou jejich občanská práva?
Souhlasím také s názorem, že je mnohem přesvědčivější, pokud informaci předkládá učitel, který se sám angažuje ve veřejném životě. Nelze mluvit o občanské angažovanosti a současně být jen "hospodský mudrc". Jen je třeba od takového učitele vyžadovat maximální profesionalitu a občas ho i zkontrolovat. Pokušení k manipulaci může být značné.
Je také korektní, aby žáci věděli, za koho učitel "kope" mimo školu - což ale v době internetu není problém. Aby si pak sami mohli stanovit a ohlídat jeho objektivitu. Nepodceňoval bych je v tomto ohledu. Mladý člověk manipulaci odhalí často snáz a rychleji, nežli člověk starší.
Pro pana Petříka.
Z Vaši příručku je třeba poděkovat, že rozproudila tuto zajímavou diskusi kantorů o politice.
Kdybych mohl něco poradit, zkuste míň používat cizí slova a neobvyklé zkratky. Třeba se dopracujeme k něčemu smysluplnějšímu.
Pane Jaroslave, píšete to správně, myslíte to opravdově. Zřejmě chcete změnit názor, že demokracie je jen pro horních 100 000 obyvatel této země. Kauza Janoušek nám ukáže to, jak na tom skutečně jsme. Zda peníze, moc, kamarádi a vliv na ty správné lidi mají větší vliv na dnes již vyprázdněné slovo demokracie. Ignorant
Odpověď obyčejné učitelce (15:10):
"Proto někteří z nás učí" -- a proto si Vaší práce v Centru občanského vzdělávání velmi vážíme a snažíme se ji podpořit. Držíme palce.
"Ta změna systému by měla sloužit k tomu, aby měli co nejméně prostoru ovlivňovat životy nás ostatních." -- pak ale musíme být připraveni se na veřejné správě podílet sami a sami nést odpovědnost za ta rozhodnutí. Čím méně moci zůstane v rukou politických elit, tím méně bude státní aparát efektivní a tím více odpovědnosti se naloží na bedra každého z nás. Neříkám, jestli je to dobře nebo špatně, jen upozorňuji, že je třeba si to uvědomit a počítat s tím.
"Alternativní systém vidím např. ve Švýcarsku." -- tak to ano, myslel jsem, že zrušením celého modelu máte na mysli opuštění demokracie jako takové, nikoliv její proměnu. Při odkazování na modely v zahraničí jako na příklady vhodné následování mám vždy obavu, zda daný příklad vnímáme v jeho celistvosti, tedy i s těmi stinnými stránkami, nikoliv pouze těmi hezkými, o kterých slýcháme (případně si je sami domýšlíme). Nebylo by třeba špatné podívat se na Švýcarsko skrze soubor občanských povinností, které na každém Švýcarovi leží, potom by náš pohled mohl být vyváženější. Každopádně dobrý příklad k zamyšlení.
Děkuji za dobré připomínky.
Odpověď ostatním (poste.restante, Anonymní 17:56, Ignorant):
Díky za podporu a držíme palce do další práce. Budeme rádi, když budete využívat našich produktů a ještě radši budeme, když nám dáte vědět, jak se Vám s nimi pracuje, co můžeme vylepšit, a jaké další pomůcky v oblasti občanského vzdělávání byste potřebovali. Co se týče cizích slov a zkratek, v nových připravovaných materiálech se jich zkusíme vyvarovat co nejvíce (příp. je opatříme slovníčkem a vysvětlivkami).
Okomentovat