Po konci minulého školního roku jsem si v článku Co mi dala a vzala problematika výuky informatiky? posteskl nad ne(z)řízeným procesem, souvisejícím se vzděláváním v oblasti ICT. To je dle mého soudu jednou z nezanedbatelných příčin klesající úrovně ICT gramotnosti a informatických kompetencí mladé generace.
Při sepisování článku jsem si přitom v tichosti dal závazek, že se přes prázdniny pokusím zužitkovat výstupy některých mých aktivit v minulém školním roce a založím pro potřebu mé školy Předmětový web pro informatiku.
Pro nedočkavé...
Původě jsem měl v plánu zpřístupnit tento web až po jeho ověření v praxi v rámci školního roku 2012/2013. Nakonec jsem ale usoudil, že by i přes jeho nespornou rozpracovanost a nedokonalost mohl být některým kolegům k užitku. Takže jsem "zabral", abych to stihl k začátku školního roku ... a kdo má zájem, může navštívit http://informatika.zsbelotin.cz/. Předesílám jen, že na škole vyučuji tzv. "povinnou informatiku" v 5. a 6.ročníku (s dojezdem v 7.ročníku), takže pro vyšší ročníky zde prozatím výukové materiály nenajdete.A aby toho nebylo pro začátek tohoto školního roku málo, rád bych čtenáře upozornil na učebnici informatiky pro 1.stupeň základní školy. Již ji mám pročtenou a velmi vřele doporučuji každému učiteli, který to s výukou "počítačů" na prvním stupni myslí jen trochu vážně.
O co jsem se opíral?
Musím přiznat, že jsem při stanovení svého závazku sestavit předmětový web netušil, kolik práce mi to přes prázdniny zabere. Měl jsem totiž dost "vstupních materiálů" a tak jsem se domníval, že to jen tak nějak poskládám dohromady. V zásadě se jednalo o:- vypracované DUMy do "ICT šablony" pro výuku informatiky v 5. a 6.třídě, které navíc vycházely z mých pracovních materiálů z dřívějška.
Chybou však bylo, že jsem dané materiály vytvářel "v offline podobě", abych dostál podmínkám pro tvorbu DUMů (výstup v PDF formátu). - třídní weby, které jsme v loňském školním roce rozběhli. Tyto weby měly mimo jiné motivoat k nalezení dalšího uplatnění Google Sites ve škole.
Momentálně spíše optimalizujeme využití třídních webů, nicméně zkušenosti z jejich provozu mi výrazně usnadnily naplánovat model předmětového webu. - podklady pro diskusi nad revizí RVP ZV a ICT standardem, které jsem si připravoval v rámci mého angažmá na celorepublikové úrovni.
Tyto podklady výraznou měrou ovlivnily mé osobní vymezení povinné výuky "počítačů", jehož výstupem jsou především tématické plány. Nicméně předem upozorňuji, že jsem hledal vlastní cestu, která je poněkud odlišná od uvažovaných změn na celostátní úrovni.
Nastolený směr
... co by mohlo následovat?
Ale to je spíše na nějaký společný projekt. Já osobně bych ho nejraději viděl na mikroregionální úrovni, jehož cílem by bylo nastavení "místního ICT standardu" za aktivní spolupráce určité skupiny základek v regionu. Ale asi moje naivita nezná "online" hranic ;-) ...
Převzato z autorova blogu Davidův sloupek
3 komentářů:
Nechcem byť učtipačný, ale čo si, pán Hawiger, predstavujete pod takým slovom "proudžekt"?
ad pan Blaha:
Se slovem "projekt" je v českých zemích problém. Využívá se v různých případech a souvislostech, přičemž s anglickým pojmem "project" má poměrně málo společného.
Bohužel je natolik zakořeněno do aktuálního pedagogického slovníku, že je lepší jej "zneužít" než složitě vysvětlovat, že se fakticky jedná "pouze" o vícehodinovou práci, kterou je třeba přece jen trochu lépe naplánovat...
než složitě vysvětlovat, že se fakticky jedná "pouze" o vícehodinovou práci
Velmi výstižné, pane Hawigere. Trošku jsme rezignovali na pojmenovávání věcí pravými jmény. Jako by ta práce pak trpěla nižší kvalitou. Ale to není Vaše, ani moje vina. Tak nějak se to žádá.
Díval jsem se pro inspiraci, které není nikdy dost, na plán výuky na webu vaší školy. Pracovní aktivity přesahující vícehodinové období pracovně nazývám "aplikací", ve smyslu použití nebo využítí něčeho, čemu jsme se dříve naučili. Pardon, v čem jsme se klíčově zkompetentnili.
Až půjdu do školního bufetu pro rohlík, budu mít povědomí rautu. A pokud mi kolegyně nabídne u mého stolu ve sborovně drobný pamlsek, požádám ji o patřičný příbor, neboť na banketu to ani jinak nejde.
Okomentovat