Bořivoj Brdička: Siemensova duplikační teorie hodnoty vzdělávání

čtvrtek 20. září 2012 ·

Zpráva o teorii George Siemense, podle níž se hodnota digitalizovatelných učebních materiálů sama o sobě bez dalších interaktivních vazeb žáka s výukovým prostředím blíží nule.

Svou duplikační teorii hodnoty vzdělávání (Duplication theory of educational value) publikoval nám dobře známý duchovní otec konektivismu George Siemens na svém blogu Elearnspace 15 září 2011 [1]. Říká toto:

Jestliže něco může být s minimálními náklady množeno, nemá to pro vzdělávání žádnou skutečnou hodnotu. Výukový obsah lze snadno kopírovat, a tak nemá sám o sobě cenu. Cenu má to, co nelze předat bez vynaložení dalších nákladů – osobní zpětná vazba, cíleně orientované řízení při poznávání komplexního tématu, motivování k poznávání, záměrné otázky vedoucí k hlubšímu pochopení problému apod. Jednoduše řečeno, hodnota vzdělávání spočívá hlavně v přínosu jiných lidí – typicky učitele. Osobní kontakt (interakci) kopírovat nelze.“ Lze ho pouze v některých zatím velmi omezených výukových situacích naprogramovat nebo nahradit umělou inteligencí.

Internet zcela změnil naše vnímání ceny některých produktů, zvláště pokud jde o výrobní náklady. U každé papírové knihy platíme papír, tiskárnu, dopravu. Tyto náklady jsou u digitálního obsahu nulové. Web ve skutečnosti funguje do určité míry jako obrovský kopírovací stroj. Firmy, které se v minulosti zabývaly kopírováním digitalizovatelného obsahu ve velkém, se dnes musí přeorientovat na jiný typ služeb. Že digitální výukové materiály nemají přímo hodnotu měřitelnou penězi, je názorně vidět třeba na vývoji ceny encyklopedie Encarta od Microsoftu.

Vývoj ceny encyklopedie Encarta (Encarta price curve of death)

Nakladatelství jako Pearson či McGraw-Hill si fakt, že se hodnota výukových materiálů blíží nule, uvědomují. Proto se snaží transformovat svou činnost na poskytování služeb kombinujících výukový obsah s funkcí počítačových systémů a přínosem instruktorů. Místo obsahu prodávají výukové postupy. Pearson např. nabízí zdarma systém OpenClass: LMS založený na Google Apps, McGraw-Hill nedávno překvapil dohodou s Western Governors University, podle níž plnou cenu nabízených kurzů platí jen ti studenti, kteří výuku úspěšně dokončí (McGraw-Hill Education Establishes First-Ever "Pay-for-Performance" Business Model In Partnership With Western Governors University).

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
20. září 2012 v 16:35  

O jakém "digitalizovaném učebním materiálu" se tu vlastně mluví? O trapnostech vytvářených pod názvem "DUM" za peníze z EU v OPVK?

Že "zdigitalizovaná" notorieta nemá hodnotu je fakt "objev"!

Autor příspěvku i původního článku pravděpodobně moderní profesionální elektronický prostředek pro výuku v životě neviděli.
Jeho hlavní vlastností, vedle toho že je právě oním interaktivním prostředím, je to, že je za ním "schována" sofistikovaná vzdělávací metoda.
A kromě toho obvykle nejde zkopírovat.

Mimochodem, jmenovaná nakladatelství patří spíše mezi ty, která "state of the art" (vzhledem ke své velikosti a setrvačnosti) horko těžko dohánějí.

BoBr řekl(a)...
22. září 2012 v 9:42  

Děkuji panu Frauzovi za milý příspěvek. Je vidět, že se výjimečně přece jen na něčem shodneme. Zdravím!

Anonymní řekl(a)...
22. září 2012 v 21:43  

Pane Brdičko, nakladatelství, do kterého se už léta bůhvíproč až obsesivně navážíte, a teď ho dokonce začínáte vidět všude, vlastní (mj.) pan Jiří Fraus (se "s") a také se podle něj jmenuje.
Nebo máte výjimečně na mysli někoho jiného?
(Netrefil jste se ovšem tak jak tak.)

BoBr řekl(a)...
23. září 2012 v 19:56  

Jak vidno, nevím, k kým mluvím. Není ale divu - je to anonym. Pokud by se pan Fraus rozhodl se vynořit z anonymity, omluvím se. Skutečně jsem měl na mysli tohoto význačného podnikatele.

Anonymní řekl(a)...
24. září 2012 v 10:11  

To je fakt obsese... nebo paranoia?
Ten pan Fraus, pane Brdičko, vystupuje veřejně pod svým jménem ve všech možných médiích.
Pod vaše články v České škole příspěvky nepíše, smiřte se s tím.
Možná ze stejného důvodu, proč sem já píšu jen občas a anonymně.
Protože se v diskusi na této platformě je až příliš častým zvykem (ne všech přispěvatelů, samozřejmě) řešit "kdo píše" a ne "co je napsáno".

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.