Zpráva o teorii George Siemense, podle níž se hodnota digitalizovatelných učebních materiálů sama o sobě bez dalších interaktivních vazeb žáka s výukovým prostředím blíží nule.
Svou duplikační teorii hodnoty vzdělávání (Duplication theory of educational value) publikoval nám dobře známý duchovní otec konektivismu George Siemens na svém blogu Elearnspace 15 září 2011 [1]. Říká toto:
„Jestliže něco může být s minimálními náklady množeno, nemá to pro vzdělávání žádnou skutečnou hodnotu.
Výukový obsah lze snadno kopírovat, a tak nemá sám o sobě cenu. Cenu má
to, co nelze předat bez vynaložení dalších nákladů – osobní zpětná
vazba, cíleně orientované řízení při poznávání komplexního tématu,
motivování k poznávání, záměrné otázky vedoucí k hlubšímu pochopení
problému apod. Jednoduše řečeno, hodnota vzdělávání spočívá hlavně
v přínosu jiných lidí – typicky učitele. Osobní kontakt (interakci)
kopírovat nelze.“ Lze ho pouze v některých zatím velmi omezených
výukových situacích naprogramovat nebo nahradit umělou inteligencí.
Internet zcela změnil naše vnímání ceny některých produktů, zvláště
pokud jde o výrobní náklady. U každé papírové knihy platíme papír,
tiskárnu, dopravu. Tyto náklady jsou u digitálního obsahu nulové. Web ve
skutečnosti funguje do určité míry jako obrovský kopírovací stroj.
Firmy, které se v minulosti zabývaly kopírováním digitalizovatelného
obsahu ve velkém, se dnes musí přeorientovat na jiný typ služeb. Že
digitální výukové materiály nemají přímo hodnotu měřitelnou penězi, je
názorně vidět třeba na vývoji ceny encyklopedie Encarta od Microsoftu.
Vývoj ceny encyklopedie Encarta (Encarta price curve of death) |
Nakladatelství jako Pearson či McGraw-Hill si fakt, že se hodnota výukových materiálů blíží nule, uvědomují. Proto se snaží transformovat svou činnost na poskytování služeb kombinujících výukový obsah s funkcí počítačových systémů a přínosem instruktorů. Místo obsahu prodávají výukové postupy. Pearson např. nabízí zdarma systém OpenClass: LMS založený na Google Apps, McGraw-Hill nedávno překvapil dohodou s Western Governors University, podle níž plnou cenu nabízených kurzů platí jen ti studenti, kteří výuku úspěšně dokončí (McGraw-Hill Education Establishes First-Ever "Pay-for-Performance" Business Model In Partnership With Western Governors University).
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
5 komentářů:
O jakém "digitalizovaném učebním materiálu" se tu vlastně mluví? O trapnostech vytvářených pod názvem "DUM" za peníze z EU v OPVK?
Že "zdigitalizovaná" notorieta nemá hodnotu je fakt "objev"!
Autor příspěvku i původního článku pravděpodobně moderní profesionální elektronický prostředek pro výuku v životě neviděli.
Jeho hlavní vlastností, vedle toho že je právě oním interaktivním prostředím, je to, že je za ním "schována" sofistikovaná vzdělávací metoda.
A kromě toho obvykle nejde zkopírovat.
Mimochodem, jmenovaná nakladatelství patří spíše mezi ty, která "state of the art" (vzhledem ke své velikosti a setrvačnosti) horko těžko dohánějí.
Děkuji panu Frauzovi za milý příspěvek. Je vidět, že se výjimečně přece jen na něčem shodneme. Zdravím!
Pane Brdičko, nakladatelství, do kterého se už léta bůhvíproč až obsesivně navážíte, a teď ho dokonce začínáte vidět všude, vlastní (mj.) pan Jiří Fraus (se "s") a také se podle něj jmenuje.
Nebo máte výjimečně na mysli někoho jiného?
(Netrefil jste se ovšem tak jak tak.)
Jak vidno, nevím, k kým mluvím. Není ale divu - je to anonym. Pokud by se pan Fraus rozhodl se vynořit z anonymity, omluvím se. Skutečně jsem měl na mysli tohoto význačného podnikatele.
To je fakt obsese... nebo paranoia?
Ten pan Fraus, pane Brdičko, vystupuje veřejně pod svým jménem ve všech možných médiích.
Pod vaše články v České škole příspěvky nepíše, smiřte se s tím.
Možná ze stejného důvodu, proč sem já píšu jen občas a anonymně.
Protože se v diskusi na této platformě je až příliš častým zvykem (ne všech přispěvatelů, samozřejmě) řešit "kdo píše" a ne "co je napsáno".
Okomentovat