Zpráva o konferenci ISTE 2012, jejímž hlavním cílem byla podpora vzdělávání ke kreativitě a osobní zodpovědnosti, postavená na obsahu přednášky profesora Zhao. Součástí je též vysvětlení, proč není Čína svými skvělými výsledky v mezinárodních srovnáních žáků nadšena.
Koncem června se tentokrát v americkém San Diegu konala asi vůbec největší světová konference věnovaná vzdělávacím technologiím, kterou každoročně pořádá ISTE
(The International Society for Technology in Education). Mezi zvanými
řečníky byl na prvním místě nám dobře známý sir Ken Robinson, jehož
proslulé vystoupení na TEDu z roku 2006 (Ken Robinson říká: Školy ničí kreativitu)
shlédlo již přes 11 milionů lidí. Jinou věhlasnou osobností, která byla
ozdobou zahájení, byl často citovaný odborník na umělou inteligenci
a autor přirovnání dělící populaci na digitální imigranty a domorodce
Marc Prensky (viz Technologická transformace vzdělávání podle Prenského).
Již samotný výběr řečníků naznačuje, že zaměření konference orientované
na kreativitu bylo poměrně kritické k aktuálně v USA prosazované snaze
o zavedení nových minimálních standardů znalostí (Common Core Standards) a plošného počítačového testování žáků.
Důkazem je i další zvaný řečník, profesor globálního vzdělávání na College of Education University of Oregon Yong Zhao
[1]. Profesor Zhao mě osobně zaujal již několikrát. Poprvé jsem na něj
narazil před více než rokem v souvislosti s aférou týkající se „tygří
matky“. Nebude na škodu nejprve připomenout souvislosti.
Na podzim 2010 v USA propukla kampaň kritizující veřejné školy
a jejich učitele. Dávala jim za vinu zhoršující se úroveň žáků, kterou
jako na zavolanou potvrdily i tehdy zveřejněné výsledky PISA 2009 (Bude PISA 2009 pro nás poučením?).
Američtí odborníci se rozdělili na dva znepřátelené tábory. Jedni
žádali zásadní změny vedoucí k propuštění „neschopných“ učitelů, jiní se
snažili učitele hájit (Strategie skutečné reformy školství).
První trvali na měření úspěšnosti škol i učitelů, chtěli implementovat
moderní metody zefektivňující (neboli zlevňující) výuku pomocí
technologií a byli obviňováni ze záměru privatizovat školství. Druzí
tvrdili, že měřit schopnosti učitele je mimořádně obtížné, poukazovali
na to, že do veřejných škol chodí nejhorší žáci, a odmítali se smířit
s tím, že by se cílem výuky měla stát pouze příprava žáků na plošné
testy (měřící též úspěšnost učitelů). Do toho v lednu 2011 vyšla kniha
profesorky práv z Yale Amy Chua s názvem Battle Hymn of the Tiger Mother
(Válečný pokřik tygří matky). Chua se dokonale trefila do noty kritiků
veřejných škol. Snažila se přesvědčit Američany, že jejich volný
a nenásilný způsob výchovy je chybný. Podle ní je podmínkou skutečně
úspěšné výchovy tvrdý dril a nepřekročitelná pravidla, jak je známe
třeba právě ze země, odkud Chua pochází - z Číny. Diskuze o tom, co je
lepší, se dostala až k nám - Půvab tygří výchovy.
Právě názor profesora Zhao na tuto problematiku je zvláště cenný [2].
Vzhledem ke své odbornosti (pedagogický vědec) a ke svému taktéž
čínskému původu je určitě mnohem lépe než my schopen posoudit, zda může
být model „tygří matky“ opravdu úspěšný. A Zhao se jednoznačně postavil
po bok většiny didakticky vzdělaných odpůrců drilu a zjednodušujících
standardů, kteří ve výchově kladou důraz na kreativitu, vlastní
iniciativu a podnikavost (vzpomeňme Problémy standardizace podle Socola).
Oponující si skupiny bohužel nelze jako u nás jednoduše označit jako
tradicionalisty/reformátory, protože zde reformu ve smyslu zavádění
technologií žádají všichni – jen odlišnou.
Zhao svou přednášku na konferenci ISTE 2012 nazval Global, Creative, and Entrepreneurial: Defining High-Quality Education. Překvapil účastníky tvrzením, že „školství Spojených Států je na špatné cestě“. Určitě bude stát za to, podíváme-li se na jeho názory trochu blíže.
Zhao začal srovnáním problémů součastného vzdělávacího systému s GPS
navigací. Ta je sice schopná vás vést, ale, kam chcete dojet, musíte
vědět sami. Z toho vyplývá, že nastavíme-li jako cíl výuky minimální
standardy, nedostaneme na výstupu nic lepšího. Řekl doslova: „Nemám nic proti standardům, uznávám NETS (Standardy technologických dovedností pro žáky od ISTE), ale
ty nejsou ani všeobecné ani základní. Jsme svědky toho, jak snaha měřit
výukové výsledky dělá z učitelů i žáků otroky plošného testování.“
Kam až může vést „čínský“ model školství orientovaný na úspěšné
dělání testů, ukazuje Zhao na překladu příběhu matky z čínského portálu xinhuanet.com, která si stěžuje na to, že školní povinnosti její dceru příliš zatěžují: „Od
té doby, co šla dcera do 7. třídy, má doplňkové večerní (online)
vyučování. Nejdříve končilo v 18:50 a to jsem akceptovala. Ale od
devítky jim výuka končí ve 20:40. Domů přijde v deset a pak musí dělat
domácí úkoly. Vstává v 5 ráno. I v sobotu se učí od 7:30 do 20:00.
Dokonce i během prázdnin mají 5 týdnů (online) výuky.“ [3]
Takováto praxe, v níž je navíc veškerá výuková náplň zaměřená na
biflování testovaných znalostí, má neblahý dopad na psychické i fyzické
zdraví žáků. Jeden z nich to v bohaté diskuzi pod článkem komentoval
takto: „Jsem totálně vyčerpaný a vypadá to, že než dokončím školu, úplně zblbnu.“
Realita je taková, že asiaté vychováváni „tygřími matkami“ jsou
schopni téměř dokonale plnit požadavky, které před ně klade školní
výuka. Ve studiu prostě musí být velmi úspěšní, ale pak, když se mají
uplatnit v praxi, selhávají. To Zhao dokumentoval na statistice
celosvětově přijímaných patentů, na vysokém zastoupení asijských
studentů na amerických univerzitách a naopak na jejich nízkém počtu ve
vedoucích funkcích významných firem.
Celý článek spomocnik.rvp.cz
Bořivoj Brdička: Kreativita a podnikavost podle profesora Zhao na konferenci ISTE 2012
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Pěkné, díky, Pavel Pešat
Kam až může vést „čínský“ model školství orientovaný na úspěšné dělání testů, ukazuje Zhao
Kam až vede česká školní praxe, neorientovaná na téměř žádné testování, dnes už ani na zkoušení a objektivní klasifikaci (při ústním zkoušení se napovídá a žák se kroutí, pitvoří a "mluví" tak, že nelze téměř nic hodnotit)
dokazuje fakt, že po devíti letech povinné školní docházky žák nezvládá malou násobilku, vyjmenovaná slova, nezná hlavní město Francie ani Ruska, vládu Karla IV. řadí do 19. století a hrát neumí ani na bubny (srovnej článek Řev čínské matky - každé čínské dítě, má-li být úspěšné, hraje na klasický hudební nástroj, tedy housle nebo klavír, které nejlépe rozvíjejí myšlení, paměť i představivost).
Jestli je východní výchova jeden extrém, tak západní výchova je druhý extrém. Který z nich ale ten druhý převálcuje? odpověz si sám.
Opravdu stojí za přečtení!
Na vysvětlenou Zhao dodává: „Narodili jsme se se schopností tvořit a podnikat. Nemyslím si, že americké školy někdy byly schopny učit kreativitu lépe než jiné. Kreativita se nedá naučit, dá se jedině potlačit. Americké školy by se měly snažit ji co nejméně likvidovat.“
Já bych k tom u ale dodal, že se zde i mnohde jinde příliš zobecňuje. Čím dál víc se mi zdá, že pro některé děti je vhodný třeba i drilovací model a pro jiné zase liberální a pro jiné zase úplně jiný. Největší problém školství v tomto kontextu je tak jednotnost.
K2Největší problém školství v tomto kontextu...
je spíš skutečnost, že se přesně neví, na koho platí co.
Představa, že se škole dostane doporučení od nějaké vyšší autority toho tak, tam toho onak, je lákavá leč nereálná.
Pokud by se k tomu měli vyjadřovat rodiče, mohu s vysokou pravděpodobností říci, jak to asi dopadne.
Otce, kterého jsem musel mírnit v požadavcích na svého synka jsem zažil tak někdy v roce 1988.
Dnes je to asi tak: nechte ho nosit čepec a pohory i ve třídě, jinak se nám osobnostně nerozvine.
Okomentovat