Zpráva o konferenci TEDGlobal 2012 zaměřená především na obsah přednášky Dona Tapscotta definující principy otevřenosti.
Hlavním tématem na šíření pokrokových myšlenek orientované konference TED, jejíž vrcholná sekce se letos konala od 25. do 29. června v Edinburghu (TEDGlobal 2012) byla „Radikální otevřenost“. Její motto říká toto: „Stále větší propojenost světa mění způsoby formování vztahů mezi lidmi (a pravidla sdílení).“
Přestože TED vybírá ty nejlepší řečníky z nejlepších a jejich přednášky publikuje na svém webu (některé jsou již opatřeny českým překladem), je obtížně představitelné, že by někdo našel čas ke sledování všech. Archiv konferencí TED konaných od roku 2007 na různých místech světa dnes obsahuje přes tisíc velmi zajímavých přednášek a nedávno byla založena i specializovaná sekce orientovaná na problematiku vzdělávání - TEDEd. Jen na této poslední akci bylo natočeno několik desítek vystoupení. Pokusme se z ohlasů vybrat to nejdůležitější.
Nikoho asi nepřekvapí, že řečníci opakovaně zmiňovali zásadní význam otevřenosti pro snižování stále se zvětšujících rozdílů mezi lidmi. Volná výměna informací (i dostupnost výukových materiálů) sama o sobě sice změnu k lepšímu nezaručuje, bez ní však budou veškeré naše snahy zcela jistě marné. S tím přímo souvisí i boj proti chudobě (hlavní téma Jamie Drummonda).
Pozoruhodné bylo vystoupení vrchního velitele NATO Jamese Stavridise. Význam jeho sdělení lze shrnout do jedné věty: „Místo, abychom za účelem zvýšení bezpečnosti budovali zdi, měli bychom stavět mosty.“ Zdá se, že význam volného sdílení informací ve světě, v němž hrozí terorizmus a existuje totalita, jež je přímo založena na ovlivňování sdílených informací a zamlčování toho, co se nehodí, chápou již i nejvyšší složky armády. Pokud to myslí opravdu vážně, a nejde jim ve skutečnosti jen o šíření vlastního výkladu světa, je to velmi dobrá zpráva.
Celá řada řečníků však opakovaně narážela na skutečnost, že zavádět skutečnou radikální otevřenost se nám v mnoha oblastech zatím nedaří (vzpomeňme např. různé dotace a dovozní přirážky na evropském trhu). Za všechny stojí za zmínku vystoupení profesora globální strategie na IESE Business School v Barceloně Pankaje Ghemawata, autora cenami ověnčené knihy o globální prosperitě World 3.0, v níž zavádí pojem „Globaloney“. Snaží se nám naznačit, že naše představy o existenci „plochého světa“ (viz Plochá třída v placatém světě) jsou značně zkreslené. Jako důkaz uvádí vybrané statistické údaje – ze všech telefonních hovorů jsou pouhá 2% mezinárodních, jen 3% celosvětové populace patří k první generaci imigrantů, americká zahraniční pomoc dělá všehovšudy 1% federálního rozpočtu (i když si každý Američan myslí, že je to mnohem více).
Přednášky odhalily zřejmou pravdu, že technický pokrok může znamenat velký přínos pro lidstvo i katastrofu. Tak třeba Beth Noveck, čelní představitelka projektu americké administrativy White House Open Government Initiative, jejímž cílem je otevřená dostupnost státních dat občanům, nastínila představu o vzniku nové super vlády, která má spojit výhody hierarchicky uspořádaných státních institucí s různorodostí, chaosem a zájmem účastníků sítě.
Zcela odlišný pohled přinesl bezpečnostní poradce Marc Goodman, který přišel s varováním, že stejné nástroje, které považujeme za přínosné, mohou využít teroristé a kriminálníci opačným způsobem. „I když přístroje podobné 3D tiskárnám budou možná brzy schopné vytvořit život zachraňující látku, podobná zařízení mohou zrovna tak vyrobit funkční pistoli. Třeba se brzy dočkáme individuálně upravených DNA-léčiv, ale stejná technologie umožňuje vyrobit i specializované na DNA citlivé bio-zbraně.“ Boj mezi dobrem a zlem je zkrátka věčný.
Asi největší ohlas mělo vystoupení nám známého autora pojmu „síťová generace“ Dona Tapscotta (viz Síťová generace podle Tapscotta), s jehož prací jsme měli příležitost se seznámit na Wikinomics Fóru 2010 při příležitosti vydání českého překladu jeho knihy Wikinomie. Ve své přednášce na TEDGlobal 2012 s názvem Four principles for the open world (4 principy otevřeného světa) vychází ze svého původního výzkumu odhalujícího odlišné vlastnosti nastupující síťové generace a dospívá k závěru, že se naše civilizace ocitla na přelomu vývojových stádií. Tvrdí, že je nezbytné transformovat naše instituce vzniklé v době průmyslové revoluce na základě úplně nových pravidel. Otevřenost je přitom základem. Má však mnoho různých významů. Proto Don Tapscott definuje tyto 4 principy, na jejichž základě bychom měli naše organizace měnit.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Bořivoj Brdička: Čtyři principy otevřenosti podle Tapscotta a TEDGlobal 2012
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat