Sto dnů hájení ministrovi školství prof. Fialovi skončilo a za pár dnů začne nový školní rok. Je tedy vhodná chvíle podívat se, jak si tento mezinárodně uznávaný politolog vedl v čele resortu, který zdědil po Josefu Dobešovi neblahé paměti ve značně žalostném stavu. A nutno říci, že výsledky příliš pozitivní nejsou – jako by Dobeš odešel, ale jeho duch resortu škodil dál.
Jako hlavní negativum vnímám drastické škrty v rozpočtu školství, naplánované na příští tři roky. Asi nejviditelnějším projevem tohoto tupého škrtání, jímž stát krok za krokem odmítá odpovědnost za vzdělávání budoucích generací, je zrušení tzv. „pastelkovného“. Školy nicméně ani nemají peníze na pomůcky, další vzdělávání učitelů, na školní plavání, či exkurze… takže se již před několika týdny začala vnucovat otázka, jak mají vlastně fungovat. Odpověď už známe – vůbec. Takže vesele optimalizujeme a slučujeme, díky čemuž budeme mít již od září ve třídě pohromadě až 34 žáků. Jedná se o takový „hezký“ návrat do poválečných let a časů normalizace.
Lze ocenit, že ministerstvo pod novým vedením alespoň nedělá nesmyslné experimenty. Co je to však platné, když štafetu v „pokusech na dětech“ převzali jiní. Krásným příkladem jsou nedávno avizované „Drábkovy dětské skupiny“, které mají řešit nedostatek míst v MŠ. Přitom jde o nošení dříví do lesa, neboť rapidně se snižující porodnost vyřeší do dvou let tento problém sama. Neznamená to ovšem, že o nic nejde. Právě naopak.
Jestli může na něco být náš školský systém hrdý, tak je to více než stoletá tradice předškolní výchovy a vzdělávání, která vychází z Komenského „Informatoria školy mateřské“, historicky prvního metodického návodu na světě, jak přistupovat k dětem před nástupem do školy. Tím se ovšem ministr Drábek netrápil, a tak dětské skupiny mohou zřizovat firmy a státní úřady, přičemž nemají tak tvrdé hygienické podmínky! Díky tomu se nemusí řídit pravidly pro stravování dětí, na sociálních zařízeních nemusí být malá umyvadla či vodovodní baterie, které zabraňují opaření. Ale to stále není to hlavní.
Nejvíce mne trápí otázka, jaká je nutná kvalifikace pro toho, kdo takovou skupinu povede- ale pro koho vlastně? Učitele? Vychovatele? Na to dosud žádné ministerstvo neodpovědělo. Třeba to bude to muset být člověk splňující vzdělání pro pedagoga MŠ. Anebo bude stačit kurz 46 hodin jako u pěstounů?
Ministru Fialovi nelze upřít ani pozitivní snahy. Především se snaží vrátit do resortu kolegiální atmosféru a dialog – to je po Dobešově éře, kdy komunikace s ministerstvem připomínala diskusi s Nejvyšším Sovětem podle staré anekdoty (Telefon do Nejvyššího Sovětu má jen sluchátko, mikrofon není potřeba), bezesporu úleva.
Stejně tak nelze než ocenit, že ministerstvo opouštějí postavy, spjaté s Dobešovou érou. Jako první se již v červnu poděkoval ředitel Cermatu Pavel Zelený, spojený s nepodařenými státními maturitami, nedávno byl ohlášen odchod mimořádně erudovaného akademika Ivana Wilhelma, který byl pro mne osobně velkým zklamáním. A nejen pro mne – byla to jeho reforma, upravující vysoké školství přesně podle požadavků byznysu, která vyhnala studenty i profesory do ulic.
Ministr Fiala je nyní na rozcestí. Buď představí odborné veřejnosti svůj návrh, jak uvést resort alespoň do stavu před Dobešem, nebo by měl sebekriticky uznat, že přecenil své síly, a vrátit se zpět k akademické práci. Odborná veřejnost si jej váží jako vědecké kapacity, vynikajícího pedagoga a dobrého manažera - a proto myslím nemá zapotřebí dělat zástěnu „reformám“, která nás vrhnou o staletí zpět před Marii Terezii.
PS: Už slyším nespokojené hlasy čtenářů, kteří budou říkat, že jenom kritizuji a nepřicházím s žádnými návrhy. Zavazuji se proto, že moje příští blogy budou o návrhu cesty, jak si jej představuje sociální demokracie. Předem však upozorňuji, že nebudu popisovat, jak uděláme nemožné na počkání a zázraky do tří dnů. Na to je naše školství již v příliš kritické situaci.
Zdroj: ČSSD.cz
Vlasta Bohdalová: Zářijová inventura školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
19 komentářů:
No jeste nedavno byl za "architekta reformy vysokych skol" oznacovan Nantl. Ten tam nejen stale je, navzdory nedavno zverejnene prudke kritice ze strany Univerzity Karlovy, ale dokonce byl povysen.
Subjektivní, pocitový výplod plný populistických hesel, bez povšimnutí stojí prabídné výsledky vzdělávání. Hérečka Bohdalová by to nenapsala líp - jen aby se zavděčila lidu, stojícímu fronty na diplomy a osvědčení.
"Školy nicméně ani nemají peníze na pomůcky, další vzdělávání učitelů, na školní plavání, či exkurze…"
S tím ,že školy nemají peníze na pomůcky a školní plavání souhlasím. Pokud se však týká školení, mám pocit, že učitelé jsou v poslední době trošku "přeškolení". Začalo to školeními SIPVZ, nesmyslnými školením "jak napsat ŠVP", a pokračuje to nekvalitními školeními zdrama hrazenými z projektů OPVK např. na finanční gramotnost. Teď jsou učitelé o duši školení na nekvalitních školeních na rozvoj čtenářské gramotnosti lektory, kteří o tom nic neví. Problém ani tak není v penězích na školení, ale v tom, že opravdu k něčemu je tak každé desáté školení. A také v tom, že se peníze vyhazují za školení, která nejsou k ničemu.
A exkurze? Ony u nás jsou školy, které hradily žákům exkurze? Naše škola na toto tedy nikdy žádné finace neměla a žáci si vždy exkurze kradili sami!!!
Dobeš pokazil naprosto vše. Podařilo se mu rozbít i ty kladné věci, které ještě fungovaly. Nečas za to přebral plnou politickou odpovědnost. Je odpovědný za to, že toho nejlepšího ministra školství neodvolal okamžitě po prvních signálech o jeho neschopnosti. Náprava chyb bude trvat několik desetiletí. Školství je hluboce podfinancované, tím pádem stagnuje a klesá jeho úroveň. Z "hovna ještě nikdo bič neupletl a nezapráskal s ním". Školství je pro pana Nečase dozajista prioritou a to hlavně před volbami.
prioritou a to hlavně před volbami
Existují nějaké eventuální "parlamentní" politické strany, kde tomu tak není?
A máme univerzálního viníka na příštích deset let - Dobeš.
Asi nějaký nadčlověk, sám dokázal všechno pokazit. Ne, že bych ho nějak musel, ale školství jde do kytek dlouhodobě. A do těch kytek ho vedou hlavně úředníci, kteří si právě díky neustálému střídání ministrů dělají co potřebují oni a ne to, co je potřeba.
29. srpna 2012 21:05
Nevěřím v kolektivní vinu. Chyby dělají jedinci. Bobika Nečas nevyhodil, protože by se rozpadla vláda národních loupežníků. Jinak se mu podařilo naprosto rozvrátit vedení MŠMT a nabrat tam svoje neschopné kumpány a přítelkyně.
Existují nějaké eventuální "parlamentní" politické strany, kde tomu tak není?
Před vládou Nečase to s platy a penězi do školství nebylo tak špatné.
Oprava: Do kytek ho vedou jednotliví úředníci + armáda hlupáků a flákačů.
Neustále se střídající ministři tomu jen napomáhají. Dobeš vyhodil vesměs grázly a doplnil armádu. Takže tam zůstali jen Ti nejodolnější lumpové, kteří přežijí vše, hlupáci a flinkové.
Fiala teď udělal jen akci škatulata, škatulata, hejbejte se, protože sám nikoho nemá a nechce se vydat Dobešovou cestou - brát kohokoli, kdo jde zrovna okolo. Nikdo rozumný by ani na MŠMT pracovat nešel.
Takže ještě minimálně dva roky to půjde se školstvím z kopce a pak se uvidí.
Před vládou Nečase
mi děda jako malému klukovi vyprávěl, že za jeho mladých let byl ten med tak nějak sladší.
Jen bych rád připodotknul, že na penězotoky indošího typu, maturitní taškařice a zkompetentňovací třeštění bylo založeno v časech, kdy současní spasitelé postávali v pozadí televizních záběrů na své guruy.
Tedy pokud nás české školství zajímá i jinak než jen zdroj obživy.
... než jen jako zdroj obživy.
(začal jsem poslouchat Události, komentáře)
Mi děda zase říkal, že za něj bylo deset deka salámu celý talíř a teď je to jen pár koleček.
Proto na to asi máme podobný názor.
Mi děda zase říkal,že se tolik nekradlo. Proto na to máme asi stejný názor.
Taky si pamatujete dobu, kdy, když jste potřebovali sešit, tužku, čtvrtku, inkoust, jste zašli do školního kabinetu a prostě si to vzali? Taky byla doba, kdy nám ředitel na začátku školního roku dal 100,- Kč na nákup kancelářských potřeb. Dnes financuji některé tyto věci ze svého vysokého učitelského platu.
nákup kancelářských potřeb
Pro Vás, nás je taková stovka na začátku roku pořád ještě prkotina. Ale v součtu všech je to už zajímavá částka na patřičné odměny pro činovníky, kteří takové úspory vymysleli.
Kdyby ty peníze aspoň ti šmejdi nebrali dětem, které si svůj nelehký úděl třeba na vozíku nebo v nemocnici samy nezavinily. Fuj!
Po shlédnutí reportáže o nemoci motýlých křídel dodávám:
bodejť by těm šmejdům napříč politickým spektrem všechny čtyři palce upadly.
Sice byly dřív červené propisky zdarma, ale zase nebyly interaktivní tabule!
Sice byly dřív...
Nebo naopak: dřív nebyl toaletní papír, ale třeba ve výrobě oceli jsme byli hodně vpředu.
Dobře promyšlený argumet je prostě neudolatelný.
Nebo neodolatelný?
O tu propisku tu fakt nejde.
Až Finanční úřad přikáže dané škole, aby vrátila dotaci, kterou na tabuli dostala, tak si učitelé budou kupovat za své nejen červené propisky, ale i toaletní papír. :-(
Okomentovat