Hledáme-li odpověď na otázku, proč se naše země tak hrozivě propadla v mezinárodních srovnávacích testech kvality vzdělávání, je odpověď, respektive jedna z příčin nasnadě.
Je jí mimo jiné způsob, jakým čerpáme prostředky z operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, na co nemalé prostředky jdou, a ke komu.
Podotýkám, že tohle není laciná kritika Libereckého kraje v předvolebním čase. Jde mi o systém, nastavený státem a Ministerstvem školství, systém, který začíná tím, že počítač náhodně vybere nezaujatého hodnotitele, a končí projekty, nad jejichž společenskou účelností mohu s úspěchem pochybovat, samožerným uzavřeným matrixem, který produkuje školitele, aby školili další školitele, kteří budou školit lektory, a ti si pak na to napíší projekt.
Vůbec je zvláštní, v jakém nesouladu je tento systém se skutečnými potřebami (nejen) Libereckého kraje a hlavně s tím, co doporučují odborníci ve školství, co potřebují ředitelé škol a pedagogové.
Smeten byl projekt, který by usnadnil život žákům s kombinovanými vadami a autismem. Prý pro formální pochybení. Chtít z projektu zaplatit kompenzační zdravotní pomůcku, to je opravdu drzost. Jo, takhle projíst to na konferencích, utratit za prezentace v PowerPointu a brožurách na křídovém papíře či mzdách, to by šlo.
Neustále slyšíme knížecí rady, kterak se mají do běžné výuky zařazovat žáci s handicapem, jenže to by musely být peníze na vpravdě polomytického „asistenta pedagoga“ – nepodpořeno. Nebudou peníze ani na tzv. přípravné třídy, významně a úspěšně pomáhající žákům ze sociálně slabého a nepodnětného prostředí začlenit se do školní docházky. Proč? Asi proto, že jsou potřeba a fungují, což se v tomto zvráceném systému patrně nesmí.
V tomto kontextu tedy není překvapením, že nebyl podpořen projekt, který by pomohl hradit školám školní psychology a speciální pedagogy, což by si přáli ředitelé i kantoři.
Nevadí, společnosti s ručením omezeným nás proškolí, ti holt projekty psát umí. Například pro profesní vzdělávání řidičů nad 3,5 tuny (3,4 milionu), na kvalifikované interní lektory (2,78 milionu), vzdělání strážných a psovodů bezpečnostních služeb pouhé 2 miliony, či všemi dlouho očekávané vzdělávání lektorů vzdělávacích institucí za 900 tisíc.
Zatímco stát nemá prostředky na učebnice a základní pomůcky, možná si místo čítanek budou žáci číst v krajině a hledat si v ní své místo, jak zní název projektu za 2,9 milionu.
Jelikož se do toho nikomu nechce, já zkrátka musím kousnout do kyselého jablka. Opravdu je nutné, aby vedle eseróček šlo tolik peněz do obecně prospěšných společností, jichž si jinak vážím, na módní environmentálně-vzdělávací projekty? Není to trochu luxus?
Jako učitele mě zkrátka tento systém uráží a čekám, zda 28. srpna budou na zasedání zastupitelstva Libereckého kraje tyto projekty schváleny.
Jsme na nejlepší cestě stát se národem absolutně proškoleným, ale naprosto nevzdělanými, opovrhovanými poskoky u pásů montoven.
Mgr. Tomáš Vlček
2. místostarosta Česká Lípy
učitel českého jazyka a dějepisu
kandidát do zastupitelstva Libereckého kraje za politické hnutí Starostové pro Liberecký kraj
Zdroj: ParlamentníListy.cz
Tomáš Vlček: Vzdělávání pro konkurenceschopnost - byznys jako řemen
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Dávám panu Vlčkovi za pravdu. Podobným způsobem se zachází s projekty i v jiných krajích. V mém Zlínském kraji kupříkladu vyloženě zneužívá OPVK kraj k podpoře středních škol a školících blbin. Z některých výzev v 1.1 byly byřazeny ZŠ, protože prý mají šablony. Když však byly zavedeny šablony pro SŠ, proč z následující výzvy nebyly vyřazeny SŠ? Navíc kraj z OPVK nesmyslně podporuje učňovské vzdělávání způsobem, nad kterým člověku zůstává rozum stát. Učňáci jsou na školy lákáni na stipendia, která dotávají za to, že se do školy vůbec obtěžují chodit (dostávají prostě prachy za to, že nemají absence), místo, aby je z učňáku vyprali, když tam nechodí a neplní si svoje povinnosti. Tomu opravdu říkám příkladná výchova mladé generace a smysluplné využití financí z OPVK.
Stejné problémy jsou všude. Je zajímavé, jak se peníze nedostanou k prioritní ose učitel-žák. Tuto informaci lze jen a jen potvrdit. Ignorant
Je tohle všechno vůbec možný??
Teď už se nedivím fakt ničemu.
Chudáci děti a školy.
Viníky pranýřovat a natuho zavřít, škody nahradit.
Pridavam souhlas,evropske fondy jsou neskutecny byznys zejmena pro mlade lidi, kteri se vsim okolo zivi, platy jsi stanovuji nehorazne, k nicemu vetsina z projektu neni, a mladi se kapsuji bez namahy a prace. Ti, co by si penize opravdu zaslouzily,tj. Ucitele, skoly a zaci maji uz nekolik let smulu. Evropske oenize at dostanou skoly primo a vyuziji je konkrtne na rozvoj v te ktere obkasti. Je to cele vysmech a pokud vse v EU funguje takto, pak se neni cemu divit, ze se nedari.
Pane Vlčku, máte náš obdiv, že se nebojíte ukázat na zvěrstvo.
Schovávají se za fondy, a místo toho okrádají školáky a postižené - to je něco tak odporného, že by snad měla začít konat policie, jestli má podněty. Nebo je to stále v intencích politických rozhodnutí - tedy řešení vyšumí?!
Být z Liberecka, rozhodně Vás volím. Ostatně myslím si, že jiné kraje na tom budou se vzdělávacím byznysem podobně.
Opravdu nechápu, proč na "šablony" nešla většina peněz z OP VK, ale jen minimální část. A proč kraje neudělaly pro své školy obdobu šablon... Teď budeme většinu peněz vracet, případně je ČR nedostane proplacené z EU. (Radek Sárközi)
V našem kleptostánu by spíš bylo divné, kdyby to bylo jinak.
Ve školství se totiž krade nejpohodlněji!
Když ukradnete 90 % peněz na stavbu dálnice, i řadoví občané na to celkem brzy přijdou. Možná dokonce ještě do příštích voleb.
Když ukradnete 90 % peněz na zlepšování vzdělávání - a přesně tak tomu v programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost je; za ukradené lze s klidem označit nejen peníze na evidentně "tunelové" projekty typu "vzdělávání pomocí inzerátů v médiích", ale i většinu powerpointových prezentací a wordovských "pracovních listů", vzniklých na školách a naprosto nic nového v kvalitě výuky nepřinášejících - tak tedy, když ukradnete 90 % peněz na zlepšování vzdělávání, projeví se to až po 10, spíš 15, 20 letech.
Projeví se to sice katastrofálně, ekonomové to dokonce nedávno docela přesně vyčíslili, ale kde už všichni dnes kradoucí v tu dobu budou... a kdo si vzpomene...?
Jen tak pro radost si dělávám analýzy (h)různých jevů, dění a zúčastněných osob.
Odvážím se tvrdit, že pokud se dnes někdo pozastavuje nad "byznysem jako řemen", je to:
a) prostinký a náležitě chudý učitel/ka, který/á bere učitelování jako smysl svého života, takže mu věnuje veškerou svoji anergii a čas,
b) novinář, který momentálně nemá žádné téma a už jej nebaví psát o Ivetě Bartošové,
c) Hibernatus z Lobendavy.
Nejhorší na tom je to, že k žákovi se z EU OPVK nedostane skoro nic. V ČR jsou fakt "frajeři!", kteří to dokáží. Přeloženo: Jsme zloději!!! Ignorant
Okomentovat