Tomáš Houška: Finské tajemství chytrých dětí

středa 8. srpna 2012 ·

Tento článek je malou reakcí na článek Anthony Tuna v Britských listech. Ani ne tak proto, že bych s ním nesouhlasil, ale spíše jsem si až příliš živě představil, jak snadno mohou být některé body dezinterpretovány. Navíc jsme si z Finska a jeho úspěchů pomalu a jistě vybudovali mýtus, který ne vždy musí zcela odpovídat realitě. Finský vzdělávací systém je velmi kvalitní a funkční. Opírá se mj. o národní povahu a historickou zkušenost Finů. Logicky. Není tedy snadno přenositelný. Není ale ideální a bojuje se svými problémy - například obrovským a nevyřešeným problémem v celé Skandinávii se v posledních letech stala masívní imigrace obtížně integrovatelných cizinců, kteří vytvářejí uzavřené komunity. V některých místech tvoří děti imigrantů (které nemluví finsky) kolem 20 % žáků ve třídě. A v přímém přenosu vidíme pád finského zázraku - Nokie, který se také podepisuje na ekonomice - a samozřejmě i podmínkách vzdělávání. To by nás mělo držet v racionální ostražitosti. Poučme se ze všeho, co je chytré a můžeme to přenést k nám, ale nesnažme se v tom vidět jakýsi dokonalý Ráj. (Mimochodem, až se ještě trochu prohloubí ekonomická recese a postihne náš automobilový průmysl, na který se naše ekonomiky tak spoléhá, budeme na tom ještě hůře než Finové s kolabující Nokií.)


Tedy si některé z bodů v článku dovolím okomentovat:
  • Vnímání učitelského povolání jako nezávislé, tvůrčí a prestižní profese.
    Což je ovšem důsledek, respektive výsledek dlouhodobého směřování ve společnosti. Tím nebudeme začínat, to je jeden z cílů. Ve Finsku je to i důsledek tradice. Stejně jako u nás toto vnímání zničilo 40 let komunismu, kdy vzdělaný člověk byl automaticky na hranici třídního nepřítele, a léta divokého "kapitalismu", kdy lidé jako Klaus vnímali školství jako třešničku na dortu, nikoli jako elementární a nejdůležitější sílu, která v dlouhodobém horizontu vytváří dynamiku - ale i prosperitu - společnosti. Nutně potřebujeme vytvořit standard kvality školy, standardy pedagogické práce a odměňování pedagogických pracovníků na základě množství, náročnosti a kvality jejich práce opírající se právě o zmíněné standardy (jak léta prosazuje Česká pedagogická komora a které čeští ministři školství nebyli schopni za 22 let vytvořit pro zaneprázdnění Indoši, státními maturitami, plošýnm testováním a desítkami zbytečných školských portálů). Pak bude možné očekávat splnění dalších bodů, např.:
  • Zásada číslo 1: Udělej VŠE, co je potřeba, aby dítě uspělo, i za cenu práce navíc.
  • Důraz na navázání osobního a dlouhotrvajícího vztahu mezi pedagogem a dítětem.
  • Pedagogické studium ve stylu „učitelství jako poslání“, vedené v duchu pedagogického výzkumu i praktické zkušenosti.
    K tomu by byla třeba zásadní nejen generační výměna na velkém množství pedagogických postů, speciálně těch na pedagogických fakultách.
  • Fakultní školy včetně středního stupně, podobně jako fakultní nemocnice v Čechách.
  • Neselektivní školní systém.
    Tady je třeba zdůraznit dvě zásadní věci. Klíčová poznámka k celému článku. Děti s různou úrovní a různou skladbou nadání potřebují odpovídající, tedy různé vzdělávání. Toho lze dosáhnout buď diferenciancí vnější (speciální třídy a školy řazené podle úrovně nadání – což je typické pro naše současné školství) nebo diferenciací vnitřní (velká míra individualizace a diferenciace uvnitř jedné smíšené třídy – a nejlépe na jisté úrovni kombinace obojího (velká míra individualizace a diferenciace, ale na některé předměty (typicky jazyky, matematika) skupiny míchané podle úrovně a nadání. Zavést diferenciaci vnější je jednodušší (proto u nás funguje), diferenciace vnitří vyžaduje kvalitativně jiný přístup k výuce, než který jsme zdědili po C&K školství. Druhý přístup je mnohonásobně efektivnější a správnější. Nicméně i vnější diferenciace je přes svá úskalí a limity mnohem efektivnější než diferenciace žádná. To, oč se máme snažit, je změna vzdělávacího prostředí a změna pojetí vzdělání mj. ve směru velké míry individualizace a diferenciace uvnitř výkonostně smíšených tříd. Tak, abychom vnější diferenciaci mohli odložit jako nepotřebnou. Absolutně chybné by bylo požadovat likvidaci současného systému, odstranění vnější diferenciace, bez toho, že bychom měli běžící, funkční a osvojený systém založený na diferenciaci vnitřní. A tento proces není na jedno administrativní opatření a už vůbec nemůže mít nic společného s rovnostářským voláním po administrativní likvidaci víceletých gmnázií, speciálních škol apod. To je proces na jednu až dvě generace, během nichž dojde k proměně našeho vzděálvacího systému.

    Druhý koment se týká porovnání reality obou školských systémů (ČR-Finsko). Aby Finové mohli reálně vyučovat ve smíšených skupinách, tedy nemuseli sahat k vněšjí diferenciaci, „selekci“, mají k tomu podmínky. Mají velmi liberální vzdělávací prostředí, kde úředníci minimálně zasahují do průběhu vzdělávání. Mají materiální podmínky, dostatek pomůcek atd. Mají na školách školní psychology, speciální pedagogy a asistenty učitele. Konečně mají rozjeté programy a projekty, které absorbují nadané děti a dávají jim potřebné stimuly.
  • Školní lékař, obědy a doprava do školy autobusy z vesnic zdarma do ukončení střední školy.
    Uvědomme si, že zaprvé žádné „zdarma“ neexistuje a za druhé jaká jsou zeměpisné reálie Finska. „Zdarma“ ve skutečnosti znamená z peněz daňových poplatníků. Někdy to může být správná cesta, jiny nikoli. Obecně platí, že čím méně věcí se platí přes daňový systém, tím je jich více levných, je méně korupce a služby jsou kvalitnější. Pojmu „zdarma“ bych se z výchovných důvodů zcela vyhnul. Z historického pohledu na české školství je navíc smysluplnější usilovat o zachování venkovských škol, kterých máme hustou síť (než svážení dětí autobusy) – a které patří k tomu nejlepšímu, co naše školství má. Volba lékaře je na rodičích – a je to správné, školní jídelny fungují prakticky ve všech našich školách. Není dobrý nápad platit je kompletně z veřejných peněz, nehledě na obecnou zkušenost s nízkou kvalitou školního stravování.
  • Začátek školní docházky ve 7. letech na bázi - nač ten spěch, uč se, když jsi na učení zralý.
    I tento bod není žádným axiomem, jednoznačně potvrzeným zjištěním. Tak je to ve Finsku historickou zvyklostí. U nadaných dětí může být dříve, u jiných dětí to může být i později.
  • Důraz na herní a tvůrčí aktivity, zejména na prvním stupni ZŠ.
    To naopak obecně potvrzenou zkušenost reflektuje. Mají-li se děti něco naučit, musí je to v první řadě bavit.
  • Začlenění dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do normálních škol.
  • Důraz na včasné odhalení případných potíží s učením, před tím, než se objeví problém.
  • Pedagogický tým zaměřený na speciální pedagogiku v každé škole.
  • Individuální přístup k dětem s vadami učení, či dětem s jazykovou bariérou.
  • 14% nekvalifikovaných učitelů. (2005)
  • NEexistující selekce, srovnávání či rozdělování dětí podle akademických dovedností v jakémkoliv věku.
    Ke všem těmto bodům platí totéž, co k neselektivnímu systému. Ano, tam je třeba směřovat. Bude to dlouhodobý proces a nebude možné ho realizovat za tristních okolností, kdy stát se na jedné straně snaží kompletně vše kontrolovat, přerozdělovat – a na druhé straně není schopný – a personifikován na politickou reprezentaci není ochotný – vzdělávací systém financovat aspoň na průměrnou úroveň. A to není řeč o kvantitativně vyjádřených částkách, ale o procentním podílu na HDP. Naše politické elity po celých posledních 22 let svou reálnou činností trvale a s jistotou dávají najevo, že na vzdělávání jimnezáleží, že nejde o prioritu, že jde maximálně o frázi použitou ve volební kampani.
  • Minimum domácích úkolů.
    Tady si dovolím oponovat. Vtip není v tom, jestli žáci budou nějaké domácí aktivity dělat a v jakém rozsahu. Vtip je v tom, jak je k nim budeme motivovat. Pokud jim onu aktivitu nabídneme a učiníme ji zajímavou, bude to jaksi zcela jinde, než když ji učiníme povinnou a budeme kontrolovat jjeí splnění. První cesta je žádoucí, druhá slepá.
  • NEexistence státních, srovnávacích, plošných testů, kromě jedné zkoušky v posledním ročníku střední školy.
  • Referenční, nikoliv direktivní osnovy, umožnující velkou míru svobody učitele při výběru co a jak učit.
    V tomto ohledu je mimochodem dvoustupňový systém kurikula postavený na rámcovém (obecně povinném) a školním vzdělávacím plánu velmi moderní a přesně v daném duchu - a katastrofální byl spíš Dobešův nápad ho zrušit.
  • Podpora spolupráce, kreativity a inovativního přístupu učitelů k výuce.
    Spolupráce je pojem, který našemu školství obecně kruciálně schází. Ať jde o kooperaci mezi učiteli, ale také o duch, který by vnímal správnost kooperace mezi žáky. V čemž jsme zpátky u přehodnocení našeho modelu vzdělávání postaveného na direktivitě, osobním výkonu a kontrolovaném individualismu.
  • Méně přímé výuky, více práce s osnovami a přípravy na výuku.
  • Formativní hodnocení žáků, zahrnující jejich přístup ke studiu a chování.

  • Finská maturita – ylioppilastutkinto - je (kromě jazyků) jednoúrovňová, kde dobré výsledky dílčích zkoušek mohou kompenzovat nezvládnutí jedné dílčí zkoušky, profilové předměty jsou zkoušeny formou psané eseje, hodnoceny školou a kontrolovány státem.
    Ano, maturity jsou u nás dalším neuralgickým bodem s výborným korupčním potenciálem pro dodavatele IT.
  • Decentralizovaný systém zřizovatelů škol zcela přenesen na lokální magistráty.
    Systém zřizovatelů v českém školství je jedno velké peklo, na které pravidelně upozorňuji nové ministry. Samozřejmě neúspěšně podoben Donu Quijotovi. Naše školská legislativa pečlivě a cílevědomně třídí školy podle zřizovatele. Školy s různým zřizovatelem mají různé postavení, pobírají různé dotace, vztahují se na ně různá opatření. Škola zřizovaná samosprávou může být jakkoli špatná a reálně vždy dostane normativ na žáka, škola zřízená soukromou osobou může být jakkoli dobrá a reálně nikdy nedosáhne na víc než na 90% normativu. A to jen součást problému. Našemu školství ohromně prospěje, až školská legislativa přestane řešit zřizovatele školy a jediné, co bude podstatné, bude kvalita škol.
  • Odbory vzdělávání od ministerstva po obecní úřady vedeny pedagogy a ne profesionálními politiky, či laiky.

40 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
8. srpna 2012 v 9:44  

Máte pravdu, změny v našem školství budou skutečně trvat několik generací. Jde jen o to, aby to nebyly změny k ještě horšímu.

Přídám ještě svůj názor k domácím úkolům. Domácí úkoly v našem školství jsou přebujelým fenoménem, a to zejméma na 1. stupni ZŠ. Obrovské množství domácích úkolů, které mají naši prvňáčci a druháčci, nemá ve světě moc obdoby. Snad jen v některých asijských zemích. A hlavně tyto domácí úkoly významnou měrou přispívají k výrazné selekci dětí. Zejména u průměrných dětí vznikají obrovské rozdíly. Vše závisí na ochotě a shopnostech rodičů se dětem věnovat. Děti pocházející z problematičtějších sociálních poměrů jsou ve škole ve velkých problémech. Skoro se dá hovořit o šikaně ze strany učitelů, kvůli neodevzdávaným či špatně vypracovaným domácím úkolům. Jenže každé dítě nemá štěstí na rodiče.

Anonymní řekl(a)...
8. srpna 2012 v 10:46  

Pro 8. srpna 2012 9:44

ad domácí úkoly

A z čeho se ty úkoly zadávají, prosím pěkně? Vždyť děti na konci 1. stupně velice často neumějí plynule číst, napsat samostatně pár řádek ani spočítat malou násobilku. Přetrvává to až do devítky, jak pozoruju žactvo kolem sebe.

poste.restante řekl(a)...
8. srpna 2012 v 12:20  

Podrobnější reakci napíšu později. Teď jen stručně k domácím úkolům.
Domnívá se nějaký pedagogický odborník, že je možné se naučit základům cizího jazyka nebo matematiky, za nějakých cca 2 - 4 krát 45 minut ve škole?
Do hudební školy se chodí většinou jednou týdně tak na hodinku. Znáte někoho, kdo se tímto způsobem naučil hrát na hudební nástroj?
Anebo je (má být) domácí příprava prostě běžnou součástí výuky?

Když jsem studoval na střední, říkávali nám učitelé, že pokud je domácí příprava kratší nežli dvě hodiny, je to pro většinu studentů nedostačující.

Anonymní řekl(a)...
8. srpna 2012 v 18:04  

Proboha nemelte dohromady střední školu s 1. stupněm. Já tedy opravdu považuji za zrůdnost našeho školství, že prvňáček, který je řekněme lehce pod průměrem, stráví 4 až 5 hodin ve školní lavici, další 4 hodiny mezi dvaceni řvoucími jedinci ve školní družině a pak doma 2 hodiny nad domácími úkoly. Jde přece o to, aby proboha s ostatními udržel krok a aby je měl učitel pokud možno všechny srovnané na jedné úrovni, aby se moc nenadřel. Kdo doma neměl prvňáčka s výukovými problémy od začátku školní docházky asi netuší, co to obnáší. Výsledkem je, že dítě začne školu za pár měsíců nenávidět.

Simona CARCY řekl(a)...
8. srpna 2012 v 20:34  

Pane Housko, mozna vam to uniklo, ale my jsme na tom se skolstvim pred kolapsem automobiloveho prumyslu hure, nez Finove po kolapsu Nokie. Chapu vasi snahu o nezbozsteni finskeho modelu, ale v tuto chvili jakykoli model s hlavou a patou je lepsi, nez ten nas zkompetentnovaci. To nemaji ani v Senegalu. Velvyslanci republiky Senegal se omlouvam, nemyslela jsem tim nic jineho, nez jmeno exoticke zeme......

obyčejná učitelka řekl(a)...
8. srpna 2012 v 22:18  

No, jestli jsem dobře četla, tak Finové "zkompetentňují" víc (a opravdu); my to máme spíš na papíře než ve třídách. Jestli právě to nebude ten problém.

poste.restante řekl(a)...
8. srpna 2012 v 23:17  

Anonymní 8. srpna 2012 18:04

Dobrá. Nechme stranou střední školu. Tak tedy konkrétní poznámka pro frustrované rodiče prvňáčků.
Jako prvňáček jsem odpoledne po vyučování také doma "obkresloval" do písanky smyčky, kolečka, šikmé čárky - abych se naučil psát. A také jsme měli za domácí úkol do matematiky zakroužkovat na obrázku 4 jablíčka. Neshledávám na tom nic nelogického, nesprávného a nedidaktického. Právě naopak. Výchova k systematické práci a přípravě na vyučování doma musí začít hned od první třídy. Vše pochopitelně přiměřeně věku a s ohledem na konkrétní schopnosti konkrétního dítěte. Blíže viz křivka zapomínání a spol.

Jestli on ten problém nebude spíše jinde, nežli v domácích úkolech.
:-)

poste.restante řekl(a)...
9. srpna 2012 v 0:06  

K článku.
S většinou z článku pana Houšky souhlasím.

Proto jen pár poznámek k jeho komentářům:
Obecně platí, že čím méně věcí se platí přes daňový systém, tím je jich více levných, je méně korupce a služby jsou kvalitnější. Pojmu „zdarma“ bych se z výchovných důvodů zcela vyhnul.
Zde autor trochu projektuje své vlastní politické názory.
Myslím, že čtenáře české školy není nutno "vychovávat" v chápání pojmu "zdarma".
Faktem je, že je zcela věcí svobodného rozhodnutí finských občanů, které služby a proč chtějí financovat z veřejných prostředků.

Našemu školství ohromně prospěje, až školská legislativa přestane řešit zřizovatele školy a jediné, co bude podstatné, bude kvalita škol.
Jistě. Jen až co někdo dokáže specifikovat, co že to ta "kvalita školy" vlastně je a jak se měří, či váží. :-)
Prostě máme zřizovatele škol veřejné, anebo soukromé subjekty. Už z této logiky plyne odlišný přístup k financování, protože prostě je rozdíl mezi ošetřením v okresní nemocnici, anebo na soukromé klinice.
Ale tento sporný bod není nijak kardinální.
Ve skutečnosti mohou být efektivní jak centralizované, tak decentralizované systémy zřizovatelů škol. O kvalitě školy rozhodují především kvalitní učitelé a nikoliv právní forma zřizovatele.

Myslím, že podstatu problému vystihla obyčejná učitelka.
Finové realizují skutky, konkrétní činy.
Naše politické reprezentace mají jen plná ústa slov, ale školství pro nikoho skutečnou prioritou nikdy nebylo.
Jediné, co zřizovatele i inspekci zajímá, jsou správně vyplněné papíry.
Například nyní se chystáme na revizi ŠVP. Čili na žáky bude zase méně času.

Osobně bych v kontrastu oproti finskému modelu vypíchnul hlavně dva neuralgické body našeho vzdělávacího systému.
1. Minimální důraz na vzájemnou pomoc a spolupráci a naopak snaha o "konkurenci za každou cenu".
Vždyť za permanentním úsilím o zavedení plošného testování se dají tyhle prvky "soutěživosti" vystopovat také.

2. Hluboce podprůměrné prostředky vkládané do školství obecně.
Jen z vody se polévka neuvaří.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 7:46  

Ale v olympiádě jsme to Finsku natřeli! :-)

http://sport.lidovky.cz/medailove-poradi-zemi-na-olympiade-v-londyne-fm9-/ln-sport-oh.asp?c=A120723_190207_ln-sport-oh_vrb

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 9:06  

Vážně si myslíte, že testování
(stejně tak potom i zkoušení a klasifikace) může u někoho vychovat konkurenční chování? A je vůbec soutěživost tak špatná - viz olympiády?
Je to naopak.
Pokud by se zavedlo pravidelné, dobře promyšlené plošné testování, dodalo by našemu národnímu hurá soutěžení včetně korupčnictví trochu férový rozměr. Všem měřit stejně a podle stejných pravidel. Jenže to se právě mnohým u nás nezamlouvá, na rozdíl od Finů.



1. Minimální důraz na vzájemnou pomoc a spolupráci a naopak snaha o "konkurenci za každou cenu".
Vždyť za permanentním úsilím o zavedení plošného testování se dají tyhle prvky "soutěživosti" vystopovat také.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 9:10  

a postihne náš automobilový průmysl

Docela reálná představa, ale "školství bude prioritou". Určitě v předvolebním období pro všechny politické strany.
Domácí úkoly ano. Po probraném a ve škole procvičeném učivu by měl následovat přiměřený domácí úkol.
Tomáš Houška má pravdu v nepřenositelnosti finského modelu. Nám se to "náramně" podařilo, protože naše RVP je dokonalou kopií.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 9:14  

Stále přemýšlím nad tím, proč USA "kupují mozky" hlavně z asijských zemí. Kdysi to byli i naší absolventi. Zřejmě bude v našem systému nějaká chyba.

poste.restante řekl(a)...
9. srpna 2012 v 11:56  

Anonymní 9. srpna 2012 9:06
Na vysvětlenou.
Jsem zastánce testování, ovšem nikoliv celoplošného. Myslím, že testy potřebujeme, jako jeden ze zdrojů informací o průběhu vzdělávacího procesu.
Ale v pozadí celoplošných testů stále cítím a někdy i přímo vidím v reálu snahu především zmagořených politiků o vytváření "žebříčků", posuzování kvality škol podle výsledků žáků a spol. Takové myšlenky považuji za zhoubné.

Zdravá soutěživost mezi žáky, různé atletické soutěže, nebo vědomostní olympiády nejsou nic špatného. Jen se nesmí z "úspěchu za každou cenu" stát modla.
Cílem vzdělávání žáka přece není dosáhnout co nejlepšího průměru, percentilu, nebo bodového skóre.

A naopak ve výuce schopnosti spolupráce, koordinace činností atd. oproti světu výrazně zaostáváme.
Když se zeptáte personalistů, jaké vlastnosti vyžadují po uchazečích, pak práce v týmu bude mezi třemi nejdůležitejšími kritérii téměř vždy.
Kdysi na každé větší škole hrávali žáci divadlo, různá vystoupení a akademie bývaly častým vyvrcholením školního roku, party kluků montovaly dohromady společnou motokáru, ve Svazarmu se šlo na společnou brigádu a pak se za vydělané peníze pořizovalo vybavení cičišť a dílen, atd.
Když dnes chce dítko v nějaké oblasti uspět, stojí to rodiče nemalé peníze a dělat něco jen pro radost, bez očekávání medailí a titulů, tak to už se vidí velice zřídka.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 12:44  

"Po probraném a ve škole procvičeném učivu by měl následovat přiměřený domácí úkol."

No právě - přiměřený domácí úkol. Co je však přiměřeného na tom, že žáci dostávají úkoly všichni stejné. Výborný žák v první třídě ho dělá následovně: zadané čtení nedělá (čte plynule a tak to nepotřebuje), úkol do počtů má za pět minut a snad jen to psaní může někomu dělat trable - nad úkolem stráví cca 15 minut.
Slabý žák dělá úkol následovně: nad článkem ho rodiče moří půl hodiny, psaní je morda na hodinu a úkol do počtů už zoufalý rodič děcku radši nadiktuje - stráví nad ním cca 2 hodiny s nervózním rodičem, možná je také varianta, že ho dělá sám a vše má stejně špatně. Ptám se: Je to k něčemu?

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 13:04  

Cílem vzdělávání žáka přece není dosáhnout co nejlepšího...

- čeho tedy? Vzdělání? Moudrosti? Rozhledu? Jenže jak se to dá zjistit, jestli žák vůbec něčeho takového dosáhl, když on nám to sám nijak neprojeví? Mám ve třídě žáky, které nelze zkoušet ústně (mají fóbie, rodiče si stěžují na stresování), a písemný projev zase nikdo nevyluští, jak je nečitelný. Jiní experti si nechají vše napovídat, opisují tak rafinovaně, že na ně prostě nic nemáte a přesto víte, že to není z jejich hlavy.

Náš systém nepodporuje a nepodněcuje k nejlepším výsledkům, naopak být jedničkářem je trapas, často důvod k šikaně. Být průměr a ještě lépe podprůměr je IN, pane kolego. V takových podmínkách vidím trochu té "soutěživosti" jako jedině správné. A to ještě zdaleka neznamená, že testování zaručeně hned povede k soutěživosti žáků.
A politika, "zmagořeného" pro cokoli co se týká školství a vzdělávání, no toho bych tedy rád poznal.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 14:24  

Cituji: "Když se zeptáte personalistů, jaké vlastnosti vyžadují po uchazečích, pak práce v týmu bude mezi třemi nejdůležitejšími kritérii téměř vždy."

Komunikace a schopnost spolupracovat jsou většinou jen nutnými podmínkami, ale samy o sobě k ničemu nejsou. Musí dotyčný vědět, o čem je potřeba komunikovat a na čem spolupracovat. Nehledě na to, že já stále nevěřím tomu, že spolupráci, či komunikaci se lze naučit výukou, nebo trénováním. To člověk buď je extrovert, nebo introvert a komunikace mu dělá anebo nedělá problémy. Samozřejmě, že se komunikaci dá nacvičit praxí, ale komu je to nepříjemné, tomu to nepříjemné zůstane. Jsou to osobnostní rysy, jako je třeba sklon k lenosti, nebo intelekt. To je alespoň má osobní zkušenost. Je možné, že někdo bude mít jinou. Byl jsem na několika kurzech vedených všelijakými personalisty, psychology a trenéry komunikace a všechny stály za prd.

poste.restante řekl(a)...
9. srpna 2012 v 14:30  

A politika, "zmagořeného" pro cokoli co se týká školství a vzdělávání,
Psal jsem o "zmagořených politicích" - nikoliv o "politicích zmagořených pro školství".
Ale pokud by Vám stačil politik komunální úrovně, jsem Vám k dispozici. ;-)

Náš systém nepodporuje a nepodněcuje k nejlepším výsledkům, naopak být jedničkářem je trapas, často důvod k šikaně. Být průměr a ještě lépe podprůměr je IN, pane kolego.

Tak tomu bylo, co má paměť sahá. (Sám jsem si také vytrpěl svoje.)
Ale proč by s tím měly testy něco změnit? No tak podprůměrný žák dostane další potvrzení své podprůměrnosti. Myslíte, že se začne hnedle víc učit, anebo že si vybije frustraci na "tom mizerném šprtovi"?
Ostrakizace jedničkářů je prostě běžná dětská řevnivost. Pokud nepřekročí hranice, nejde o nic fatálního.
Horší ale je, že v dospělosti se to nemění a to už je spíše záležitostí celospolečenského klimatu a postavení vzdělanosti ve společnosti. V některých státech je tomu přesně obráceně, tak se tam podívejme, jak je to možné.

Mimochodem, co je tedy cílem vzdělání podle Vás?
Soudě dle Vaší argumentace jsou to asi co nejlepší skóre v celostátních testech.

poste.restante řekl(a)...
9. srpna 2012 v 14:42  

Pavel Doležel
Zdravím.
Komunikace a schopnost spolupracovat jsou většinou jen nutnými podmínkami, ale samy o sobě k ničemu nejsou.
Souhlasím. Ale v některých profesích jde o podmínku opravdu nutnou.

Osobnostní profilaci žádná výuka či školení nespraví.
Na druhou stranu své chování vědomně upravovat můžeme. Třeba jen vynechat z řeči vulgarizmy či urážky.
Tady se ale bavíme o tom, že žáci se musí naučit odevzdávat úkoly v termínu. Že když pracují na společném úkolu, a jeden se na to vykašle, poškodí tím i ostatní. Že když je jeden slabší, ostatní mu pomohou. Že práce se dá dělit a přitom využívat individuálních dispozic a schopností.
Že v každé větší skupině se třeba vynoří přirození "organizátoři". Jak řešit konflikty s "věčnými kverulanty" atd.
Tohle se "učilo" dříve při hrách na partyzány, při fotbálku na plácku u školy, anebo v různých kroužcích a třeba i v tom nenáviděném "Pionýru".
Ptám se, kdo to učí děti dnes?

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 14:48  

to poste.restante

Mimochodem, co je tedy cílem vzdělání podle Vás?

Milý pane, Komenský by řekl krátce - Uč se, hochu, moudrým býti. - Kdo chce rozumět, ten rozumí i po staletích.
Napadá mě i modernější odpověď: cílem vzdělání je, aby žák uměl obhájit svůj názor, i když s ním většina (v daném časovém úseku) nesouhlasí.

Tak tomu bylo, co má paměť sahá.

U malých dětí jde možná o řevnivost, jak říkáte. Ale u nás je to jev všeobecný v dospělosti. Rád bych slyšel Váš nápad, co s tím dělat. Protože u Finů je tomu rozhodně jinak, žil jsem tam nějaký čas.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 15:39  

9. srpna 2012 12:44

Prvnímu stupni opravdu moc nerozumím. Učím na druhém stupni a střední škole.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 15:47  

9. srpna 2012 14:42
poste.restante

Trochu budu oponovat. Za mých mladších let nás ve třídě o počtu 30 bylo 16 žáků s vyznamenáním. Bavím se o druhém stupni ZŠ. Z gymnázia nás odešlo na VŠ 90%. V té době byli šikanováni "hloupější spolužáci". Bylo ostudou dostat pětku. Dnes se to překlopilo a je to otázka zhruba 10-15 let. Ignorant

obyčejná učitelka řekl(a)...
9. srpna 2012 v 15:50  

"...odlišný přístup k financování, protože prostě je rozdíl mezi ošetřením v okresní nemocnici, anebo na soukromé klinice..."
Ten rozdíl je jen v kvalitě, jinak stejné úkony hradí pojišťovny stejně v obou zařízeních.

"A je vůbec soutěživost tak špatná?"
Ne špatná, ale taky ne nutná. Jsou lidé (děti) přirozeně nesoutěživí, ale pomáhající, spolupracující, podporující... a jiní soutěživí. Ti druzí si najdou způsob, jak svou soutěživost uplatnit - olympiády, sport... Proto neí nutné, ani žádoucí (si myslím) na soutěživosti stavět obecné vzdělávání. Mnohé to může demotivovat, brát jim radost z práce. A to fakt ve škole nepotřebujeme.
A jenom poznámka na okraj - schopnost spolupracovat a komunikovat nesouvisí s extraverzí či introverzí. Ty určují snad jen "ukecanost" či schopnost aktivně navazovat kontakty.

poste.restante řekl(a)...
9. srpna 2012 v 15:52  

Anonymní 9. srpna 2012 14:48
S tím obhajováním názoru opatrně. Vynikají v tom hlavně demagogové.

Uč se, hochu, moudrým býti.
Skvělé!
Já totiž chápu také školu jako "dílnu lidskosti" a nikoliv jako "prostředek k získávání kompetencí".
Tak teď už mi jen zkuste poradit, jak to mám vysvětlit členům školského výboru parlamentu, anebo rady kraje. Protože oni chtějí MĚŘIT. Ti více modří pletou navíc pořád něco o efektivitě a nákladech. Ale i ti více oranžoví skloňují "přiadnou hodnotu vzdělávání".
To nemyslím ironicky.
Prostě je obtížné vysvětlit některým lidem, že veličiny jako moudrost, anebo vzdělání jsou objektivně neměřitelné.
Že sice můžeme ohodnotit prostřednictvím testů některé schopnosti a znalosti, vyjádřit je i číselně, ale je to pořád jen malá část pomyslného ledovce, zatímco to převažující prostě změřit neumíme.
Jenže oni se shlédli v PISA testech a mají utkvělou představu, že když výsledky testů žáků nacpeme do přehledných tabulek a grafů, tak že hnedle vyřešíme problémy jedním rázem.

Já ve Finsku nežil, takže odtud radu nepřinesu. To by jste mohl tedy spíše Vy.
Já jen vím, že mne k lásce ke vzdělání a k učení odmalička vedli rodiče. Že mi maminka vyprávěla různé historky ze svého života a že mi četla před spaním. Že k narozeninám a za vysvědčení jsem nedostával tehdejší obdobu dnešních PS2 a iPodů, ale vždycky knihu. (Kromě jiného, samozřejmě.)
Že mne vždycky bavilo a boví dodnes dozvídat se nové věci a učit se.
Dnešní společnost poměřuje hodnotu všeho penězi. Jestliže žáci vidí, že vzdělání je jen zbytečnou ztrátou času, chápou to také tak.
Ve vědomostních soutěžích můžete vyhrát i deset tisíc. Když ale vystrčíte zadek na kameru v nějaké reality show, dají Vám i deset milionů.

Je zkrátka trpělivě a stále dokola vysvětlovat lidem, že jediná cesta k prosperitě této země vede skrze vzdělané a zodpovědné občany. Že surovin máme málo a dělníci do montoven vyjdou jinde levněji. Pochopili to Japonci, přišli na to v Singapuru. I ti Finové přece dnes vědí, že těžbou dřeva a pálením vodky se už dnes uživit nedá. A Nokia, i když má dnes problémy, potřebovala kvalifikované pracovníky.
Nejspíš musíme se vzdělaností národa opravdu padnout tvrdě na hubu, aby se z toho stalo téma pro chlapy v hospodě a potažmo i pro politiky, kteří chtějí ve volbách uspět.
Jsem v tomto ohledu optimista. Zdá se, že rychlost onoho pádu vzdělanosti se v poslední době zvyšuje... ;-)

poste.restante řekl(a)...
9. srpna 2012 v 15:58  

Ignorant
V mé srovnatelné třídě bylo s vyznamenáním tak kolem 7, rozhodně do 10 žáků. Na gympl šlo asi kolem 5.
Ale je faktem, že dostat tenkrát pětku byla ostuda. Ovšem třídním grázlíkům jsem nějaký čas jako jedničkář ležel v žaludku pořádně. :-)

poste.restante řekl(a)...
9. srpna 2012 v 16:10  

Obyčejná učitelka
jinak stejné úkony hradí pojišťovny stejně v obou zařízeních.
No ano. Rozdíl je přece právě v tom, co zaplatí pacient ze svého. :-)

S Vaší poznámkou stran soutěživosti souhlasím.
Potíž je v tom, že lidé, kteří podle obecných měřítek "dosáhli úspěchu" patří povětšinou právě mezi ty soutěživé. A tak si zákonitě myslí, že stejný model uvažování, který je k úspěchu přivedl, je automaticky uplatnitelný i na všechny ostatní.

NENÍ A NIKDY NEBYL.
Vítězové většinou zapomínají na ty stovky ostatních, kteří zůstali v závodě za nimi a hlavně na ty tisíce dalších, kteří s nimi ani nikdy závodit nechtěli, anebo nemohli.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 17:00  

Při množství peněz, které náš stát do školství dává (nemluvě o tom, kolik se záhy chystá dávat) tady o srovnání s Finskem i kteroukoli jinou civilizovanou zemí tlacháme zbytečně.

I kdyby - čistě teoreticky - začalo být naše školství od zítřka rozumně a efektivně řízeno, dokud se prostředky do něj vkládané nezvýší alespoň o polovinu (tj. v poměru k HDP zhruba na průměr vyspělých zemí), spíše na dvojnásobek (v poměru k HDP zhruba průměr vyspělých, ale srovnatelně velkých, tj. malých zemí), není šance se našemu okolí vyrovnat. Nejsme o tolik chytřejší než všichni ostatní a nikdy nebudeme!

A dokud se ani učitelé na veřejnosti všichni a pořádně nahlas jasně nevyjádří, že je to špatně a že změna je už otázkou prosté sebezáchovy, nelze čekat, že změnu zařídí řadoví občané, kteří do problematiky zdaleka tolik nevidí. O politicích vůbec nemluvím, od těch nic dobrého čekat nelze, z těch jsme si "dokázali" vytvořit opravdu silný koncentrát nejhorších vlastností nás všech.

obyčejná učitelka řekl(a)...
9. srpna 2012 v 17:37  

"Vítězové většinou zapomínají na ty stovky ostatních, kteří zůstali v závodě za nimi."
Dívali jsme se s kamarády a jejich dcerkou, mojí žačkou (8 let), na Bolta. Vyhrál, ale jeho krajan se zranil a na dráze upadl. Ta holčina koukala, jak se Bolt raduje z vítězství, doslova zírala a pak se zeptala: proč nejde za tím kamarádem, který upadl, a nepomůže mu? A když se nedočkala (čekala opravdu dlouho), zeptala se, jestli to můžeme vypnout, že je to ošklivé...

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 17:45  

To poste.restante, obyč. učitelka

Vítězové většinou zapomínají na ty stovky ostatních, kteří zůstali v závodě za nimi a hlavně na ty tisíce dalších...

Nedělejte z toho kovbojku, prosím.
Znám jedničkáře i skvělé specialisty, kteří nejsou ani trochu soutěživí, není to pravidlo, co píšete, a neplatí to jako zákonitost.

Nikdo nechce od všech špičkové olympijské výkony. Jen bychom měli už konečně dupnout, aby všichni absolventi základek uměli normálně číst, psát, počítat počty, uvažovat aspoň občas o něčem jiném než o pornu a počítačových hrách, měli návyk pracovat, když se to od nich čeká a mají k tomu všechny podmínky. Je to tak moc??

Rozdíl mezi námi je ten, že já už konečně dupnout hodlám, zatímco p. poste.restante to ještě bude několik let rozfilozofovávat a mudrovat o nesmrtelnosti chrousta. To nepomůže, fakt že ne. Je vidět, že Vám ještě NENÍ TAK ZLE jako jiným.

Protiva řekl(a)...
9. srpna 2012 v 19:18  

Poste restante, Pavle Doležele,
mluvíte mi z duše.


"...množství peněz, které náš stát do školství dává ..." - k této kouzelné, 100krát omleté formuli mohu jen dodat, že napsat v Česku státní rozpočet určitě není legrace. A pozor také na strukturu vydávaných peněz, např. hodně peněz do vzdělávání v USA znamená také výdaje za svážení žáků školními autobusy, které činí až 60% rozpočtu jednotlivých škol.

poste.restante řekl(a)...
9. srpna 2012 v 19:25  

Anonymní 9. srpna 2012 17:45
Je fantastické, kolik psychoanalytických informací dokážete získat z našich textů.

Tak předně. Víte prdlajs jak mi je, anebo kdy v minulosti bylo. Navíc nevíte nic o tom, jak učím a jaké mám nároky na své žáky či vlastní děti. Takže si, prosím, své soudy o mé osobě, anebo obyčejné učitelce nechte od cesty. Snad bych přešel Vaši neomalenost vůči mé vlastní osobě, ale dotknul jste se také dámy a to gentleman nedělá.

Tato debata je do jisté míry akademická, a souvislost s naší konkrétní praxí z ní dovozujete jen Vy. O mně se například ví, že jsou požadavky, ze kterých neslevím, byť by to mělo stát žáka opakování ročníku, anebo propadnutí u maturity. To že Vy si hodláte "dupnout" až nyní, je pouze Váš osobní problém. Nezkoušejte tedy na partnery v diskusi projektovat své vlastní problémy a frustrace. Není to hodno ani Vás, ani doposud korektně vedené diskuse. Z dosavadního průběhu debaty usuzuji, že umíte argumentovat věcně, dost dobře tedy nechápu, proč ujíždíte k podpásové úrovni.

Teď k tématu. Napsal jsem "VĚTŠINOU" a to proto, že se s tímto modulem uvažování "vítězů" příliš často potkávám. O tom, že ale nejde o pravidlo mne není nutno přesvědčovat. Naopak znám mnoho úspěšných lidí, jejichž míra empatie je nadprůměrná.
Podstata rozporu je v tom, že zatímco Vy stále zřejmě preferujete soutěživé prvky výuky a hodláte si je i "vydupat", já a obyčejná učitelka nemáme nic proti soutěživosti, jen si myslíme, že to není model aplikovatelný automaticky pro všechny a především, že v našem současném školství není dostatečně rozvíjena jeho protiváha. A to je smysl pro spolupráci a kolektiv.

poste.restante řekl(a)...
9. srpna 2012 v 19:38  

Protiva.
A pozor také na strukturu vydávaných peněz...

O tom není sporu.
Dozajista bychom při konkrétní analýze struktury výdajů na vzdělávání v jednotlivých zemích zjistili mnohé zajímavosti.
Také myslím, že bychom všichni našli mnoho případů nesmyslného plýtvání a neefektivního nakládání s už tak malými prostředky.

Ale podíl výdajů na školství z HDP je jakýsi hrubý abstrakt, který se při vědomí jistého zjednodušení dá pro srovnání použít. A pozice ČR je obecně známá.

Podprůměrné financování školství bylo u nás i v dobách, kdy se ekonomika pyšnila šestiprocentním nárůstem a "přebytkové" rozpočty sestavoval současný prezident. Mnohé dnešní problémy financování vzdělávání byly založeny právě tenkrát.

Tomáš Houška řekl(a)...
9. srpna 2012 v 21:54  

Poste restante má absolutní pravdu v tom, že cizí jazyky nebo hra na nástroj jsou bez každodenní domácí přípravy nemyslitelné. Já bych věci neviděl černobíle: Na rozdíl od finského japonské školství to má tak, že škola je 6 dnů v týdnu a to až do pozdního odpoledne, výjimka je neděle, kdy děti mají volnočasové kroužky. Domácí příprava je mazec, který by nikdo z nás nechtěl zažít. (Rubem je likvidace kreativity a trochu specifické sociální vazby.) Ale to je samozřejmě extrém a ani ten zavádět nebudeme. Vtip nebude v tom, jestli ano nebo ne, ale v míře a v tom, jak děti namotivujeme. U těch malých to prostě chce vymýšlet přehršel her, které domácí úkol změní v zábavu. (Moje dcera během prvního stupně denně dělala nějaké blázniviny na téma Harry Pottera a ač to byly docela rozsáhlé domácí úkoly, nikdy jí nenapadlo (dodatečné díky skvělé Lence Vnoučkové)

S těmi kompetencemi je to u nás ošidné: FInové velmi pravděpodobně popsali a kodifikovali model, který vyplývá z přirozeného vývoje u nich a evolučně nabývaných pedagogických zkušeností. My jsme do toho skočili rovnýma nohama rovnou z C&K modelu. FInové popsali to, co už stejně dělají. My jsme vybudovali newspeak a do něj naroubovali to, co chceme maskovat, že neděláme. Máme ubláboené ŠVP plné newpeaku, ale realita je stále úplně jinde. RVP je běžně vnímána ne jako cesta, ale pruda, jak novými slovy okecat, co dělám, jen abych to nemusel dělat jinak. A nemyslím to tak zle, jak to může vyznít. Moc dobře rozumim nechuti učitelů angažovat se v něčem, co přinese práci navíc, když peněz (a s nimi i společenské prestiže) trvale ubývá a o resortu a jeho hospodaření rozhodují v lepším případě mamlasové, v horším lupiči. Prostě je to nadlouho.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 22:35  

já už konečně dupnout hodlám

Myslím, že je to opravdu nutné, protože ti darebáci nahoře na nás dělají neustále dlouhý nos. Je vskutku čas je vyměnit. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
10. srpna 2012 v 23:33  

Koho máte na mysli? Anděly?

Anonymní řekl(a)...
11. srpna 2012 v 12:26  

Jste mě zaskočil. Zapomněl jsem, že jsem v Česku. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
11. srpna 2012 v 12:55  

Národ, kterému není vlastní výchova a úcta ke spravedlnosti, k autoritám, který se stará jen o to, co přináší užitek hned teď bez ohledu na použité prostředky a z vysoka kašle na pravdu a na budoucnost, nemůže dopadnout dobře. Stav morálky společnosti rozhoduje o „úspěšnosti“ jakéhokoliv lidského systému viz např. situace ve Finsku, jak tady někdo psal. O morálním stavu naší společnosti jsme dennodenně s různou mírou serióznosti informováni sdělovacími prostředky. Dostat se mezi naši elitu znamená být stejný nebo ještě horší než je ona. Nalháváme si, že právě my bychom nikdy nepodlehli korupčním tlakům, že my bychom nikdy neudělali žádnou špinavou práci pro udržení svého koryta a lžeme si tak dovedně, že si věříme. Příkladem jsou VV, které, jako nová strana, deklarovali na počátku svého nástupu jen ty nejlepší úmysly. A tak nám elity opět nastrčí skrze politické strany nějaké vhodné (pro ně) panáky, kteří nám něco hezkého slíbí (to v Česku stačí, zvlášť když je panák sympatický a to vždycky je a umí se prezentovat a umí to těm druhým „nandat“) no a my ho zvolíme. Že ničemu nerozumí, nemá zkušenosti, že neumí držet slovo, že jeho dosavadní život a dílo nestojí za nic, jde stranou. Nemělo by!

VM

Pytlik Blaha řekl(a)...
11. srpna 2012 v 15:00  

Finské tajemství chytrých dětí

Jen technická poznámka:
Tajemství chytrých dětí nespočívá ani tak v kvalitě školského systému, jako v kvalitě genetické výbavy.

Anonymní řekl(a)...
11. srpna 2012 v 22:05  

11. srpna 2012 15:00

Tím jste chtěl říci to, že jsme až tak zdegenerovali?

Anonymní řekl(a)...
11. srpna 2012 v 22:35  

Ovšem chytrý prevít je pořád prevít!

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. srpna 2012 v 14:40  

až tak zdegenerovali

Nemyslím si, že máme hloupé děti. Naopak. Jak se říká: Umějí v tom chodit.
Spíš je máme takové nemyté, nečesané, nevycepované...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.