Publikujeme komentář z webu Respektu, v němž autor Tomáš Feřtek
vysvětluje, jak by mohla vypadat maturita od roku 2015 a na jaké otázky o
její podobě si ministerská maturitní komise ještě musí odpovědět.
Původní text i s diskusí najdete ZDE.
Co je v maturitě státní, ať zadává a
kontroluje stát, co chce po studentech škola, ať zadává a kontroluje
škola a nikdo jí do toho nemluví. Tak by se dal co nejstručněji
formulovat princip příští možné „státní“ maturity. Tedy té zhruba od
roku 2015, až skončí platnost současné „hibernované“ verze (o ní
podrobněji ZDE), pro kterou se ministr Fiala rozhodl pro příští dva roky a snaží se ji protlačit parlamentem.
Překvapivé je, že i srpnové jednání
Fialovy „maturitní komise“ bylo nečekaně konsensuální na to, jak
bezbřehé možnosti v koncipování podobné zkoušky existují. Na druhou
stranu je fakt, že příští maturita existuje jen ve hrubých obrysech a
onen základní princip vznikl během velmi stručné diskuse. Ale
neprotestoval nikdo, od politiků přes kraje po ředitele škol.
Máme za sebou první dva roky s velmi
ambiciózní maturitou, kdy stát zasahoval v co možná maximální míře.
Zadával i kontroloval testy z celé šíře maturitních předmětů, pod plnou
kontrolou měl písemné práce, ale předepisoval i to, jakým způsobem se má
ústně zkoušet v profilové, tedy školní části maturity. Z učitelů se
stali z centra řízení zkoušející, kteří museli dodržovat velmi striktní
časový harmonogram. Po svém mohly školy dělat maturitu jen v odborných
předmětech. Výsledek byl – dejme tomu nepříliš přesvědčivý. Důvodů bylo
mnoho a mnoho se o nich i psalo.
V dalších dvou letech nás pravděpodobně
čeká zamražená a ostrouhaná verze téhož. Hlavním cílem je příliš
neuškodit. Stát zadá a zkontroluje jen didaktické testy ze tří předmětů,
výjimkou je cizí jazyk, který poběží jako dosud. Písemky z češtiny se
budou opravovat na škole. Ústní zkoušení nejspíš proběhne podle
dosavadního manuálu Cermatu. Nikdo už nečeká, že by se na základě téhle
maturity přijímalo na vysoké školy, nebo že by spasila kvalitu těch
středních. Jediným cílem je nezpůsobit žádný další průšvih. I to je po
těch dvouletých zkušenostech docela velká ambice.
Nový model 2015+ chce řešit základní
rozpor, který je v konceptu státních maturit skrytý. Zároveň totiž
chceme hlídat onu tolikrát vzývanou „spodní laťku“ i mít náročnou
maturitu, která „získá svou ztracenou váhu i autoritu“. Navrhované
řešení je průzračně prosté. Stát ať zadává a kontroluje testy, které
ohlídají ono maturitní minimum. A na škole ať je ambice, aby maturita
s jejím razítkem měla váhu. Do toho, jak to udělá, jí stát nijak
zasahovat nebude – kromě toho, že doručí úředně jmenovaného maturitního
komisaře. Je tedy možné, že některé školy se časem vydají inovativním
směrem – standardní písemku a ústní zkoušení nahradí obhajoba závěrečné
práce, maturita online, nebo nějaká jiná forma, která nás zatím
nenapadá.
Mělo by to jednu výhodu – modernější
maturita by vznikala postupně na školách „evoluční“ cestou, a ne
centrálním rozhodnutím, kdy každá chyba způsobí centralizovanou a tedy
mnohem větší paseku. Nevyřešených problémů je samozřejmě spousta. Má být
součástí státních testů povinně i angličtina a matematika? Co se
školami, které žádné ambice nemají? Co s pětinou studentské populace,
pro kterou je i minimální laťka těžko překročitelná?
Rizikových míst je hodně a na místě je proto jedno důrazné varování.
Autoři onoho předchozího modelu silně centralizované státní maturity
s nižší a vyšší úrovní určitě také byli zpočátku přesvědčeni, že jde o
průzračný a funkční koncept. A kritiky odmítali jako škarohlídy a
záškodníky. Jak to dopadlo, víme. Takže by bylo dobré hledat slabiny
toho nového modelu, dokud je ještě čas, a naslouchat kritikům velmi
pozorně. Hodně se tím ušetří. Řeč není jen o penězích.Zdroj EDUin.cz
6 komentářů:
stát ... doručí úředně jmenovaného maturitního komisaře
Velmi, velmi se přimlouvám za to, aby to byl komisař certifikovaný s autoritou zabezpečení vzdělávacích zájmů státu, garantující deklarovanou kvalitu maturitní zkoušky.
Ne v nějaké škoĺe právě postradatelný trumpeta, který ani nezná příslušné právní normy, natož aby na něco dohlédl.
Vzhledem k tomu, že už teď byl komisařem pouze ten, kdo splnil kvalifikační předpoklady - absolvování kurzu zakončeného testem, předpokládám, že to nebyl "postradatelný trumpeta". Otázkou je, zda skutečně zachytí to, že zadavatel má aprobaci na zadávaný předmět (a napovídá) nebo že ve třídě zadavatel ne plně dohlíží na pořádek. Proto by zadavatelé z jiných škol na některých školách (někteří, kteří se bojí říci nahlas, vědí na kterých; já ne) byli vhodní.
ten, kdo splnil kvalifikační předpoklady
Tak to mi spadl kámen ze srdce.
Tuto problematiku už nijak zvlášť nesleduji. Přesto, pořád ještě platí, že v profilové části maturity rozhoduje o klasifikaci žáka v daném předmětu zkušební komise hlasováním?
Ano, zkoušející a přísedící, předseda a místopředseda a třídní. Taky už jsem to - výjimečně - zažil.
Ano
V tom případě je ovšem hodnota takových otestovaných kvalifikačních předpokladů poněkud skličující.
Vy jste, pane Krtku, svědek vyjímečného neporušování základních komisních principů. Jednou budete mít ve svém rodišti pamětní desku.
Mozna b bylo lepe, kdyby misto obrysu ti, co ziskali od ministra politicky mandat mluvit do neceho, cemu nerozumi, jasne a jednoznacne definovali, jak bude jejich imitace statni maturity fungovat a v cem bude spocivat zejmena jeji prinos. Zatim rezignovali na jednotnost, na srovnatelnost a na siri zaberu, ktere dosud Cermat zajistoval. Bude to urcite zabavne cteni.
Okomentovat