Blíží se nový školní rok a učitelé, přeživší požadavky a důsledky různých RVP, ŠVP, nudných školení, zpackaných státních experimentů a různých plošných testování, s obavami hledí do budoucnosti. Mají strach o živobytí. Strach z osekaných výplat či propouštění. Strach z výsledků různých testů a jejich dopadů na budoucnost jejich školy. Strach z arogantních inspektorů, rozčilených ředitelů, rodičů a drzých dětí. Ví se, že strach není nejlepší rádce či motivátor. Strach vyčerpává, ubíjí a posléze vyvolává apatii.
Z článku Jana Novotného v BritskéListy.cz vybíráme:
Je na pováženou, že vzdělaní lidé sebou nechají, výměnou za žvanec, manipulovat způsobem, který potlačuje jejich svobodu projevu, myšlení i cítění. Konec konců není to stát, kterému učitelé vděčí za svoji skrovnou obživu. Jsou to peníze občanů, které stát pouze - a často špatně - přerozděluje. Z tohoto titulu si pak osobuje právo zasahovat skrze politiky z povolání do školství. Internetové debaty dokládají, že problematice dlouhodobého vzdělávání nerozumí ani akademici z pedagogického výzkumu, natož rychle se měnící úředníci ministerstva. Pravda, v ruštině asi mnoho relevantních studií neexistuje. Proto lze model českého vzdělávání posledních dvaceti let nazvat postkomunistickým schizofrenním potácením se mezi kurikulární svobodou a svázaností, či neinformovaným tápáním v tunelu politických a finančních zájmů.
Přečtěte si: Za charakter dnešní společnosti mohou učitelé
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
Zdá se, že pan autor, který svým článkem onálepkoval jako blbce prakticky všechny, je jediným znalcem a expertem na vzdělávání u nás. Mohl by nám ostatním diletantům laskavě předestřít své názory trochu srozumitelněji?
Podle mě podává autor článku shrnující kritickou pravdu. Učitelé ve většině nejsou zralé osobnosti a téměř nikdo jim ke skutečnému růstu nepomáhá. Školský systém je organizačně a finančně nastaven tak, aby zůstali závislými nedouky ve smyslu porozumění dětem i sobě samému.
Jen k těm "rychle měnícím se úředníkům". Myslím, že je to špastný důsledek koncepce celého nedomyšleného školství, které se těžce ohýbá pod nemocným cynismem politických psychopatů.
Jinak proti rychlé výměně nic nemám. Jen čekám na někoho, kdo se tam omylem, ale z Boží prozřetelnosti prokouše, a ukáže, že vzdělávání není věda a místo, ale mezilidský přístup a sebezkušenostní aktivita.
Doposud je veškerá edukace zahalena nánosem nesmyslných akademických konstruktů, vzdělávacích cílů, vzdálených dětem a svázána nemocnými byrokratyckými obručemi, jak animuje autor článku v podobenství o testech.
Ale nebojím se. Když se má něco ozdravného zrodit, musí něco nemocného odhnít. To je přirozený proces lidkého učení a vývoje. Já vím, jen se to vleče už neuvěřitelně dlouho ...
(obyčejný člověk)
Bože, to je zase plk.
Postbolševismus na straně jedné a kritika firem prodávající své produkty nebo služby školám na straně druhé? Trochu rozpolcenosti nezaškodí, ale co je moc... Ovšem je to autorova prvotina, tak mu tu změť pomateností odpusťme.
PS: v textu je slovní spojení, kterému nerozumím - "poctivá, tvůrčí příprava". Netvůrčí příprava je nepoctivá? Nebo opisování stokrát opsaného je jediná správná cesta (aneb proč kupovat učebnice od těch zlých postbolševických vykořisťovatelů? Nebo je tvůrčí takové teoretické procvičování didaktických řídících stylů? Nácvik metodiky nasucho? Prostě ten článek nemá za mák smyslu.
Učitelé drží ve svých rukou nesmírnou moc rozhodnout, jestli tato země zůstane i nadále zemí, jakou je
Tady už končí veškerá legrace.
Jestlipak na tento fenomém upozornili bisští rozvědčíci předsedu vlády!
Žádní spoluotci, vštěpovatelé názorů pro svůj prospěch či členové tajných židovsko zednářských lóží, ale učitelé jsou oněmi hybateli společenského kvasu.
Pro prosazení svých mocenských zájmů je nezbytné ovládnout učitelstvo bez ohledu na jeho aprobaci a pedagogickou způsobilost.
"Je na pováženou, že vzdělaní lidé sebou nechají, výměnou za žvanec, manipulovat způsobem, který potlačuje jejich svobodu projevu, myšlení i cítění."
Ne všichni vážení, ne všichni!!! Ale tak je to snad ve všech zaměstnáních, nejen u učitelů.
A v tom, co mohou či nemohou učitelé ovlivnit, bych také brzdil. Rozhodně nemohou ani za to, že děti jsou čím dál tím víc obéznější, jak se nám včera snažili novináři vnutit v MFDNES, natožpak, aby mohli za charakter dnešní společnosti.
vzdělaní lidé sebou nechají ... manipulovat
Tak já třeba jsem zmanipulovaný až běda.
Až budu mít chvilku, udělám si seznam všech, kteří se mnou vořou. A pak se hluboce zamyslím nad otázkou, jestli za tu společensko vzdělanostní neourodu mohou voráči nebo ta moje bědná role.
Přiznejme jim úctu a odměny, které si zaslouží. Dejme jim volnost kreativně a svobodně pracovat. Zaplaťme asistenty ve třídách. Nenechme politiky a obchodníky aby zasahovali nedomyšlenými experimenty do křehkých procesů pedagogiky a vzdělávání, kterým nerozumí. Pak bude existovat jiskra naděje, že za 30 let ode dneška bude tato společnost lepší.
Pan autor to jistě s učiteli i se společností myslí dobře. Jenže trochu zjednodušuje. Společnost je jak známo taková, jakou má vládnoucí garnituru - a tu současná generace učitelů už nevychovávala. Navíc do politiky se hrnou individua, která více než po vzdělanosti touží po moci a vlivu. Ve špatné zkorumpované společnosti těžko můžou vyrůstat rovní, poctiví, pracovití a čestní lidé, kdyby se škola přetrhla.
Pan autor má zřejmě více na mysli stav duší, tedy výchovný dopad školy. Jenže u nás dvacet let hlásáme, že vychovávat mají rodiče, škola má pouze vzdělávat. Ovšem, že je to špatně, škola přinejmenším vychovává, ať chce, nebo nechce a nebo o tom neví (ano, i krátkozrakých učitelů jsou spousty, mnozí nevidí, jak špatným vzorem chování jsou pro žáky). A kdyby škola uznala své právo a logickou povinnost podílet se i na výchově žáků, má k tomu vůbec možnosti? Dnes už minimální. Rozjívené rozmazlené děti nezkrotí ani sebevětší osobnost v začátku školní docházky, v dalších letech se dobré pracovní návyky a standardní slušné chování (i tomu se totiž musí dítě učit!!) už u mnoha dětí nedoženou.
Testování samo o sobě není ani špatné, ani škodlivé, pokud se dělá rozumným způsobem. U nás ve škole se netestovalo nikdy, na sousedních školách v okolí taky ne, a výsledky letošních testů jsou nejrůznější, vztah dětí ke škole také. Pokud pan autor testování hodlá zatracovat (ještě než jsme se je u nás vůbec naučili a začali dělat), očekávám od něj adekvátní náhradu!!
Jak děti donutit, aby braly školu vážně? Aby doma napsaly úkol a aspoň hodinu denně se mrkly na látku, když při vyučování měly na práci důležitější věci? Jak vysvětlit rodičům, že škola není dávačka a učitel není povinen dávat pěkné známky za nic?
Společnost je jak známo taková, jakou má vládnoucí garnituru
Vládnoucí garnitura je, jak ještě známěji, taková, jaká ji volí společnost.
P.S.
Ze všeho nejdřív byla slepice od pátého dne tvoření.
"slepice"
Mně to pořád připadá, že jenom hledáme viníka. Tak teď už ho máme - nebo ne? Když pomyslím, že za pár dní to peklo začne nanovo, chce si mi jít na půdu, najít pevný trám...
jenom hledáme viníka
Kdežpak! Viníci jsou už dávno známí...
Jsou to přece vždycky všichni ti ostatní.
"Když pomyslím, že za pár dní to peklo začne nanovo, chce si mi jít na půdu, najít pevný trám..."
Nebylo by v tom případě dobré rychle dát výpověď?
http://www.prace.cz/poradna/pravni-radce/detail/article/vypoved-z-pracovniho-pomeru-dana-zamestnancem-vzor/
dát výpověď
Ano. Právě jsem ji odeslala.
Co si mám z článku odnést? Ignorant
Okomentovat