České školy nemají na nákup nových učebnic. Nezbývá totiž dost prostředků v balíku peněz na takzvané ostatní neinvestiční výdaje, ze kterého by měly knihy kupovat. Hradí se z něj vše kromě mezd a ministerstvo školství ho od roku 2007 postupně krátí. Důsledkem toho je i postupný kolaps výroby a vývoje učebnic, které nikdo nekupuje.
Z článku Jany Kosové v Rozhlas.cz vybíráme:
Nakladatelé i školy by uvítali, kdyby stát každý rok garantoval, kolik peněz konkrétně na učebnice vyčlení. Například v Rakousku je to, podle Frause, na jednoho žáka a rok od 50 eur na prvním stupni po 170 eurech na třetím stupni škol.
Nakladatel Jiří Fraus zároveň upozorňuje na to, že vývoj nových učebnic byl v učebnicových nakladatelstvích utlumován od roku 2008 a teď je zcela zastaven. Není totiž možné ho z prudce klesajícího prodeje financovat. A návrat by nebyl jednoduchý - vývoj jedné soustavy výukových materiálů pro jeden předmět na jednom stupni školy zabere pět až sedm let. Výraznou pomoc by pak znamenalo, kdyby učebnice byly pouze v digitální podobě. Neřešily by se některé náklady a bylo by možné bez problémů každoročně učebnice aktualizovat.
Přečtěte si: V Česku kolabuje vývoj a výroba učebnic - stát nedává školám dost peněz
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Nesmějte se, prosím, příliš hlasitě, ale slyšel jsem, že se ve školství nějak nedaří čerpat evropské peníze.
Tudy cesta nevede?
Než se pokoušet čerpat na kdejaké pitomostě třeba typu Baumrukových turnajů...
To by musel vydávat učebnice nějaký kámoš, jinak to nejde!
Co se divite, Fiala ma prece spoustu prace s vydavanim smernic a vyhlasek, jak se maji spravne pojmenovavat materske skolky a Vy tady otravujete s nejakym bezvyznamnym kolapsem :-)
Fiala je horsi ministr nez Dobes, bohuzel.
Z dob své školní docházky (1970-1982)si pamatuji, že jsme se v knížce málokdy zapisovali mimo tabulku a ta byla tak pro 5-6 žáků. Knížka, která se tehdy vyřazovala byla v mnohem lepším stavu než ty, co dnes běžně žákům půjčujeme. Některé knihy, které obsahově vyhovují jsou také 10 a více let staré.
Pokud jde o "evropské" peníze, je (pokud tedy ještě má sys mluvit v přítomném čase) tu relativně jendoduché řešení: Hodně zjednodušit byrokracii (ten idiotský Benefit není befel z Bruselu, to vymysleli soudruzi u nás), nastavit kritéria, co musí splnit škola, která si chce na peníze sáhnout a peníze rozdat přímo školám a to ne na nesmysl, ale na to, co školy opravdu potřebují - pomůcky, učebnice, odměny učitelům. Tedy jestli učitelé ještě pamatují, co to slovo znamená.
A jde-li o ty garance - to nevidim jako dobrou cestu. Proč by zase měl někdo na mšmt rozhodovat o tom, jak škola bude zacházet se svými penězi? Podstatné je, že školy musí mít dostatek "volných" penez, tedy takových, které řediteli zbudou v rozpočtu, když zaplatí provoz a nárokové složky mezd. A jak tuhle část rozpočtu použije, nchme na řeiteli, od toho je ředitel. Kdybychom mu vzali i tyhle pravomoce, žádné ředitele ve školách nemusíme mít. Problém není v tom, že to není přikázané, problém je v tom, že oblast vzděláí je tragicky podfinancovaná. A jestli by něco mělo být "přikázáno", tak třeba fakt, že těch "volných" peněz musí být třeba 30% rozpočtu školy. A věřme, že kdyby stát zvolnil stavbu dálnic o 10%, potřebné peníze by v rozpočtu byly aniž by rozpočet povylezl o jedinou korunu.
Stále nechápete jednu věc. Školství je přece prioritou, blíží se volby! To nám toho zase soudruzi ze všech možných politických stran naslibují pozlacené školství. Ignorant
A je někde zmapováno, co přesně požaduje EU a co si aktivně přidali čeští úředníci, pane Houško? Jestli si třebas jen nevymýšlíte...
V Česku kolabuje vývoj a výroba učebnic -....
V Česku kolabuje všechno! Jen korupci a krádežím se daří! Školství stále jede setrvačností, ale vše jednou skončí. Jen tak, žáci mají knížky dějepisu staré 18 let, geodézii mají dokonce z roku 1985 a že v ní chybí polovina listů? Cesta do středověku se otevírá?
Stejně je všechno na internetu, tak co plašíte s učebnicemi!
To je skoro stejná pitomost, jako že břidlicové tabulky a křídy by taky stačily.
Nic takového jako je skutečná "up to date" učebnice na internetu bezplatně nenajdete.
Nebo dokažte, že jen nekecáte, aby řeč nestála, a dejte sem pár odkazů, ať vidíme, co si pod tím pojmem představujete.
Okomentovat