První úspěšnou žalobu na státní maturitu má na svědomí studentka z jižní Moravy, která se ohradila proti hodnocení jejího výsledku maturitní zkoušky z češtiny. Obrátila se nejprve na krajský úřad, ten ale její stížnost odbyl. Proto podala žalobu ke krajskému soudu a ten její žalobě vyhověl. Stížností se tak bude muset znovu zabývat krajský odbor školství.
Z článku Petra Kozelky v Novinky.cz vybíráme:
V tomto případě soud došel k názoru, že odmítnutí stížnosti na hodnocení slohové práce krajský úřad provedl ledabyle. Nereagoval na jednotlivé argumenty studentky a učinil jen to, že si vyžádal kontrolní hodnocení Cermatu. Na tom ovšem podle Rause nemohl postavit svůj závěr, neboť z obecného a povšechného hodnocení nic konkrétního ve vztahu k nedostatkům písemné práce nevyplynulo. „Přezkoumávání průběhu maturit a výsledků hodnocení nemůže být jen formalitou,“ upozornil Raus.
Přečtěte si: Studentka uspěla s žalobou kvůli státní maturitě
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
25 komentářů:
Měli jsme to udělat všichni- podat 7000 žalob!!!!! By se Cermat pocral, když to takhle pocral!!
Zase jeden vysoce "objektivní" článek - podle něj prý krajské úřady vyhověly třetině odvolání...
By se Cermat pocral, když to takhle pocral!!
Ach, ta krásná naivita mládí...
Ach, ta krásná naivita mládí...
jojo, a zbytečná důležitost stáří ... někdo chce slohem měnit svět a vymýšlí píp píp
někdo chce slohem měnit svět
Ale kdepak. Myslel jsem to tak, že cermat je neprůstřelný a i kdyby bylo podáno 7000 žalob, tak při rychlosti našich soudů bude stejně cermat existovat dále, dokud ho nezruší Parlament.
Slohem rozhodně svět měnit nechci a jsem zastáncem zrušení slohové práce jako součásti maturitní zkoušky.
..proč rušit sloh? Sloh je krásný- český jazyk je tak krásný!!! Proč ho škatulkovat a dávat přesná dodržovací pravidla, když právě ten jazyk, slovní zásoba, nápad něco vymyslet a napsat s hlavou a patou, třeba i se smutnou, nebo veselou zápletkou, za čas třeba dvou hodin není nic špatného. Šetří se tam, kde by se nemuselo- byla spousta zbatečného papírování a čas krátký. Proč ale vyhazovat studenty od maturity ze slohu, že nedodrželi něčí přesně daná pravidla? Letos to byl opravdu omyl- škoda, studenti měli letos opravdu smůlu a ty žaloby se podat měly a pan ministr to měl zrušit dodatečně!
..myslím tím, že by nebylo špatné nechat sloh v maturitě, ale průměrovat ho do známky z čj. ;)
Ano, český jazyk je krásný - a část našich maturantů je schopna tento fakt promítnout i do svých vlastních textů.
Část z nich však nedokáže napsat smysluplný text ani na jednu stranu, místo mediálně oblíbených palačinek vaří čínu nebo peče bábovku a místo oficiální stížnosti napíše volnou úvahu bez jakýchkoli znaků formálního dopisu. Recenzi si představují jako volné převyprávění děje bez jakéhokoli náznaku hodnocení.
O stylistické, lexikální, gramatické a ortografické úrovni nemluvě.
Takže - pravidla ano, ale jejich výklad s rozmyslem.
Podle mě je naprosto v pořádku, že učitelé českého jazyka chtějí hodnotit vlastní texty studentů a posuzovat je z lingvistického hlediska. To podporuji. Proč by ale součástí hodnoceného měla být schopnost maturantů uvařit palačinky? Pokud někdo (jako já) neumí vařit palačinky, proč by nemohl napsat dostatečně barvitý text popisující postup vaření bábovky aniž by češtináři vyskakovali, že to není naplnění tématu? Na jednu stranu plně souhlasím s tím, že hodnotit smysluplnost textu, gramatiku, stylistiku a další mluvnické a jiné lingvistické kategorie je více než potřebné. Na hodnocení obsahu ale češtináři obecně nemají odbornost. Trochu to na mě tedy působí, jako pomsta nedoceněných češtinářů.
Studentka uspěla s žalobou, ale z toho neplyne, že soud posuzoval její práci a zpochybnil její hodnocení. Pouze shledal postup správního orgánu (Krajského úřadu) nedostatečným.
Pane Doležele,
nevím, jak jste přišel na to, že češtináři nemají kompetenci k tomu, aby posuzovali obsah slohových prací. Pokud vím, i Vy, když reagujete na příspěvky, se zaměřujete na jejich obsah a sám vytváříte příspěvky, které na jejich obsah reagují.
Ad palačinky vs. bábovka: to je právě záležitost obsahu. Kdybyste si přečetl celé zadání, dozvěděl byste se navíc, že se od žáka očekával výstup do časopisu, tedy text s publicistickými prvky - což je něco trochu jiného než napsat pracovní postup à la 6. třída.
Témat bylo deset - žáci měli tedy dostatek možností výběru.
Mnoho lidí se pohoršuje nad příliš jednoduchými zadáními a zkrácenou délkou slohových prací oproti dřívějšku. Skutečnost? Část maturantů není schopna vyhovět požadavkům na slohovou práci i v takto zjednodušené podobě.
Čtyřicet hrubých chyb ve slohové práci nebylo výjimkou.
Závěr: Pomsta nedoceněných češtinářů? Proč? Osobně nemám potřebu se nikomu mstít. Pojmenovávám pouze reálný stav věcí. A než aby ho připustili i ostatní, raději budou vidět chybu v CERMATu (neříkám, že chyby nedělá), v zadáních, češtinářích, hodnotitelích... Naši dospívající facebookoví 4ever muck mYláčkové přece za nic nemohou...:)
Dodatek:
"Část maturantů není schopna vyhovět požadavkům na slohovou práci i v takto zjednodušené podobě."
- oprava "i" za "ani"
Já jsem naprosto přesvědčen o tom, že češtináři nemají dostatečné kompetence k posouzení obsahu libovolného textu. Uvedu příklad: "Každá harmonická diferenciální forma nesingulární projektivní algebraické variety je racionální kombinací kohomologických tříd algebraických cyklů."
Pokud jste češtinář(ka), můžete mi k obsahu tohoto sdělení poskytnout nějaké bližší informace? Co tvrzení vlastně znamená, co z něj plyne, s čím je konzistentní a co mu naopak odporuje, vyjma jednoduché negace? Posuzování jazyka a jazykových kategorií je v pořádku. Posuzování obsahu ze strany češtinářů je podle mě opravdu hra na všeználky.
Navrhuju udělit panu Doleželovi doživotní titul Největší Brouk Pytlík! Toto ocenění by mělo být spojeno se zákazem psaní do diskuzních fór...
to anonym: Díky, ale já už mám ocenění Maxi Brouk Pytlík a to je spojeno pouze s averzí k dementním anonymům.
"Každá harmonická diferenciální forma nesingulární projektivní algebraické variety je racionální kombinací kohomologických tříd algebraických cyklů."
Lidský mozek musí tvrdě pracovat, aby se dostal na další úroveň abstrakce.
Já nevím, jestli právě tohle nebyl ten problém - Mnoho lidí se pohoršuje nad příliš jednoduchými zadáními a zkrácenou délkou slohových prací oproti dřívějšku. Skutečnost? Část maturantů není schopna vyhovět požadavkům na slohovou práci i v takto zjednodušené podobě.
Čas na psaní byl krátký, to je myslím jasný. Druhá věc je, jaká práce patří k tomu jednoduchému zadání. Kde je hranice primitivní práce? Já si právě myslím, že někteří studenti byli učeni psát sloh jinak a hodnoceni jinak- proto to dopadlo tak jak dopadlo. Chyba byla právě možná v té zjednodušené podobě a krátkém čase!
40 hrubých chyb v práci na 200-250 slov je katastrofa a takové práce nemají projít- ale pokud se nepletu, tak za to se odečítaly JEN body a taková práce mohla klidně projít.
Jeden by nevěřil. To je na tom ČR až tak špatně, že si maturant musí zajistit maturitu přes soud? To je v této rozkradené zemi až tak velký binec?
pro p. Doležela
Nimium fumiget cave.
18. srpna 2012 22:48
Navrhuji pana Deležela na prvního náměstka pana Fialy.
to anonymní 20. srpna 2012 0:39
Žádné takové datum tady není, odkud jste ho vzal/a?
Navrhuji toho, co neumí opsat něčí jméno, na titul šlendrián roku.
Ach jo.
co neumí opsat něčí jméno,
Vy jste divný, něco se Vám stalo? Taková blbost, aby Vám neprasklá cévka v mozkovně. Bacha!
S těmi Pytliky opatrně, prosím.
Abychom se v tom tady vyznali.
Jen bych rád připomněl, že jsem starší.
Pytlik Blaha řekl(a)...
:))))
Okomentovat