Přečtěte si: Špatné nejsou maturity, ale znalosti, říká češtinář

pondělí 13. srpna 2012 ·

V tažení státních maturit zatroubil nový ministr školství Petr Fiala na ústup z dobytých, avšak nejistých pozic. V médiích i "všelidových" diskusích převládá kritický názor na státní maturity: je to paskvil, chudáci studenti, no a tihle centrální hodnotitelé slohovek a nedostatečné ze slohových zkoušek, tak to už je vůbec vrchol.

Z rozhovoru Zuzany Hronové s Josefem Soukalem v Aktuálně.cz vybíráme:

A.cz: Sloh byl vůbec velmi konfliktním místem státních maturit. Nezdá se vám tolik nedostatečných právě kvůli slohové práci příliš? Co říkáte nedostatečným za výbornou "slohovku", která se ovšem zcela přesně netrefila do zadaného slohového útvaru?

Předesílám, že jsem nebyl hodnotitelem, nicméně jsem se o hodnocení písemných prací hodně zajímal a "kalibroval" se s několika hodnotiteli na slohovkách svých vlastních studentů. Neudělovaly se nedostatečné za slohy, které se "zcela přesně netrefily do zadaného slohového útvaru": v takových případech se body v prvním kritériu pouze srážely, avšak práce se pouštěly do dalšího hodnocení.

Pokud v kritériu 1B skutečně práce neprošla, šlo nikoli "o ne zcela přesné trefení", nýbrž o naprosto flagrantní porušení zadaného slohového útvaru. Úplně stejné to bylo při hodnocení kritéria 1A - dodržení tématu.

Slohovky ukázaly, jak špatné jsou vyjadřovací schopnosti části dnešních středoškoláků. V některých případech se ale studenti stali "obětí" těch, kteří je měli na maturitu připravit, a to obětí naprosto zbytečnou.

V horkých diskusích o státních maturitách mi chybí dostatek sebereflexe. Mnohem jednodušší je nadávat na hodnotitele, než si připustit, že jsem se skutečně nedržel zadání, popřípadě že vlastně nevím, jak správně vypadá daný slohový útvar, třeba i proto, že mě to můj učitel zapomněl naučit. Přitom už vloni se mělo na školách hodnotit podle letošních kritérií centrálních hodnotitelů.

Čili ze strany kantorů stačilo žáky pořádně seznámit s kritérii hodnocení a nezanedbávat výuku slohu.

39 komentářů:

Martina Thumsová řekl(a)...
13. srpna 2012 v 15:06  

Děkuji za tento názor. Také jsem přesvědčená, že chyba je ve většině případů u studentů.

Anonymní řekl(a)...
13. srpna 2012 v 15:18  

Díky!
Konečně měl někdo odvahu a výdrž říci a napsat pravdu, nebo aspoň pohled taky z druhé strany problému.

Anonymní řekl(a)...
13. srpna 2012 v 15:26  

že mě to můj učitel zapomněl naučit.

Mám obavy, že chyba je naprosto někde jinde. Je to chyba systémová. Ono totiž těch přibližně 20 000 studentů na středních školách nemá co dělat. Je to úplně stejné jako 75% populace na VŠ. Genetiku nikdo neobčurá. Rodič

Martin řekl(a)...
13. srpna 2012 v 15:26  

Problém, který by měl všechny učitele a školské úředníky zajímat, je hrozná úroveň znalostí žáků a kašlání na školu jako celek. Klesající kvalita učitelů, protože na tu otročinu, co musí denně dělat, nepotřebuje mít VŠ, inteligence je ku škodě, dřív se z toho běsu zblázníte.
Jaké úlohy dát do maturity, to už je jen třešnička na dortu. Stejně bude pár let trvat, než to našinec skousne.

Anonymní řekl(a)...
13. srpna 2012 v 15:29  

Bude to bolet. Někdo bude muset tu 1/3 nadbytečných SŠ a osmiletých gymnázií zrušit. Kvalitu nelze hledat mezi žáky s IQ 70-80! Bohužel. Už si to konečně přiznejme. Trpí tím celý systém od ZŠ po VŠ. Rodič

Anonymní řekl(a)...
13. srpna 2012 v 15:39  

Konečně článek, který ukazuje realitu. Škoda, že ji nevidí také pan ministr...

Anonymní řekl(a)...
13. srpna 2012 v 18:04  

Až se tak trochu stydím za to, že jsem neuměl to samé dříve (před měsícem a něco)veřejně a nahlas říci také. Jako by mně ten pan učitel mluvil z duše. Pravda je, že jsme v té atmosféře, která pod vlivem médií a tzv. "odborníků" (např. pan Feřtek, Šteffl apod.)vytvářela téměř atmosféru strachu z vyslovení čehokoliv na podporu maturity i jejího průběhu, podělali. A přitom v mém okolí je tolik učitelů, kteří se pod výše uvedený příspěvek podepíšou. Pane ministře, nechtělo by to opravdu nějaké nezaujaté experty? A přihlédnout bez emocí k názoru většiny, nejen k názoru těch, kteří jsou víc slyšet a více křičí? A kdo že jsou ti křičící? Mnohdy ti, o kterých pan učitel píše (špatní učitelé, kterým vyhovuje ona cinknutá maturita), někdy i ti, kterým nová maturita vadí v podnikání (pan Šteffl) nebo ti, kterým jakákoliv mela kolem maturit přináší užitek (média, Eduin,...). Pane učiteli, děkujeme Vám za to, že jste se nebál publikovat názor, který rozhodně není menšinový.

Anonymní řekl(a)...
13. srpna 2012 v 19:46  

Ale vždyť tohle všichni víme a týká se to vzdělání a života vůbec, ne jenom češtiny. Proč mlčí mlčící většina národa? Protože je to pohodlnější!!! Jde o klídek, pohodičku, přeci nebudeme nakonec ještě dobře a zodpovědně vychovávat své děti, to dá příliš mnoho práce, ne? Mnohem jednodušší a snazší je jim říkat, jak jsou úžasní, jak jsou dobří, že jsou nejlepší děti na světě a že v životě stačí jenom otevřít hubu a hamburger s colou a třiceti tisíci zajisté přiletí a strefí se přesně. A hlavně jim všechno dovolit a nezaslouženě certifikovat! Nic horšího už pro ty děti a pro nás dospělé opravdu nejde udělat! A tak nakonec všichni dostanou, co chtějí a zodpovědný za marasmus života není jakoby nikdo, hlavně ne rodič, hlavně ne dítě, hlavně ne učitel, hlavně ne stát! Jenom to není pravda. Nic víc! Dnes si ještě můžeme chvilku nalhávat, jak jsme dobří! Pak už budeme jenom sklízet! Všichni, bez výjimky!

VM

obyčejná učitelka řekl(a)...
13. srpna 2012 v 22:16  

"...zrušením dvou verzí obtížnosti ... je to špatně, dokud u nás bude tak velký rozdíl mezi studenty středních škol. Část studentů, zejména gymnazistů, se bude takové maturitě smát. Maturita také úplně ztratí smysl z hlediska náročnějších vysokoškolských oborů."
To je ale pořádná hloupost! Vysoké školy se musí opřít o profilové předměty (podle svého zaměření), ne o didaktický test z češtiny. V tom jedna úroveň k ověření funkční gramotnosti bohatě stačí.

Martin řekl(a)...
13. srpna 2012 v 22:39  

Pro Obyčejná učitelka

"jedna úroveň "

Tvrdíte nesmysl. Nejde o úroveň češtiny, jak tvrdíte, ale o celkovou úroveň náročnosti maturitní zkoušky. Pokud, jak říká autor článku, bude tak lehká, že se jí budou gymnazisté smát, těžko ji mohou brát i vysoké školy vážně - když vyžadují maturitní vysvědčení pro zapsání se na VŠ. Jde o obrovskou disproporci náročnosti mezi SŠ (která by při jednotné úrovni musela poklesnout na úroveň 2. stupně ZŠ) a náročností vysokoškolského studia, které by tím bylo rovněž tlačeno dolů. Maturita musí mít hodnotu, cenu, a ne aby to byl cár papíru za nějaké cinknuté divadýlko, kdy ředitel zavelí - všichni musí projít. Tohle mají brát vysoké školy vážně?!
Dokud je taková obrovská diference mezi školami (G, SOŠ, SOU), je prozatím lepší mít dvě úrovně, dočasně.

Anonymní řekl(a)...
13. srpna 2012 v 23:25  

Martine, obávám se, že ta nákaza není jen na středních školách, ale i na vysokých. Stejně jako není problém rozdat maturitní vysvědčení 90% populace, není to problém ani s diplomy. Proto se té argumentaci vysokými školami a jejich nároky podivuji. Některé školy si sice na svůj vlastní úkor drží určitou úroveň, ale ruku na srdce, v této zemi nejde o to, co kdo umí, ale o to, jaký má kdo titul. Je to jako máslové sušenky vyrobené z margarínu. Snažíme se tvářit, že ta nálepka má nějaký význam a ona ho přitom nemá. A čím více se snažíme, tím více se ty významy liší.

Martin řekl(a)...
13. srpna 2012 v 23:37  

Já vím, pane Doležele, ale zatím bych to všem tak na nos nevěšel, lépe někdy v lehkém bludu žíti...
Čím by nám kantoři na středních strašili studenty, když ne tím, co je čeká na vejšce :)

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2012 v 1:05  

Co říká pan Soukal v rozhovoru? Že máme hodně špatných učitelů, kteří žáky nenaučili ani základy slohu...

poste.restante řekl(a)...
14. srpna 2012 v 2:21  

máme hodně špatných učitelů, kteří žáky nenaučili ani základy slohu...
Jak typické.
Matka porodila génia a ti neschopní učitelé jí z něj ve škole udělali blbce.
Ze školy si žák nednáší jen to, co mu učitelé předají, ale právě tolik, kolik je ochoten si odnést on sám.

Souhlasím s většinou textu článku. I když výhrady k průběhu maturit mám a měl jsem nemalé, stále jsem přesvědčen, že při hodnocení písemných prací nebylo vše úplně košer, atd.
Přesto si myslím, že kardinální problém je opravdu v tom, že většina středoškolských studentů a současných maturantů se neumí ani pořádně vyjadřovat, natožpak napsat slušný sloh.
(Tajně jsem doufal, že právě objektivní hodnocení to naplno odhalí.)

Domnívám se, že příčina je v tom, že dnešní žáci většinově velice málo čtou literaturu. Z psaní SMS a čtení výžblechtů na "fejsbůku" si jeden může vyjadřovací schopnosti leda zmršit. A když pětkrát vidí napsané slovo s gramatickou chybou, pomalu si na to zvyknou, až někdy sami neví, co je správně.

Každý rok si dělám mezi studenty anketu, kdo a kolik toho přečte. Data si nepoznamenávám, ale zhoršuje se to.
Příčina ale není ve škole, nýbrž v rodině. Když rodiče děti ke knize nepřitáhnou na prvním stupni, později to jde mnohem hůře.
Je přece mnohem pohodlnější stáhnout referát o Čapkovi z netu, nežli si sám přečíst třeba Krakatit.

obyčejná učitelka
Tentokrát s Vámi nesouhlasím. Jak už psal Martin, důsledkem jedné úrovně maturit může být jen propad znalostí u části gymnazistů.
Učni na učebních oborech s maturitou na vyšší úroveň prostě nemají - proto šli na takový obor. Ale gymnazisté se teď už nebudou muset snažit vůbec.
Já bych prostě dvě úrovně maturit oddělil i názvem. Docela dobře to popsal pan Šteffl. Myslím, že i zde na ČŠ byl na článek odkaz.

Pavel Doležel a Martin.
S propadem úrovně na VŠ máte samozřejmě pravdu. Dokládá to třeba i skutečnost, že zástupci mnohých fakult jezdí po středních školách jako kdysi náboráři po základkách. Slibují skvělé kulturní vyžití, chválí nový bazén a saunu. Je to strašné, když slyšíte studenta techniky, jak říká, že kdo občas zajde na přednášku, tak školu "v pohodě dá".
(Když si vzpomenu, jak nás protřídili už při přijímačkách a i tak prošla ke státnicím tak pětina...)
Když ale Akreditační komise chce odesknout alespoň tu největší shnilotinu, nastane řev a ministr pěkně splní partajní pokyn...
Tak čemu se divíme.

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2012 v 5:03  

Pro "obyčejnou učitelku":
V rozhovoru není prostor vysvětlovat vše podrobně, proto upřesňuji: VŠ, která netrpí nedostatkem uchazečů o studium, by jako první podmínku k přijetí mohla uvést vyšší úroveň maturity, resp. určité procento úspěšnosti maturity (ať základní, či vyšší). Už tím by "prosela" okruh zájemců o studium a mohla by se pak lépe soustředit na specifické požadavky ke studiu (vlastní testy apod.).

J. Soukal

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2012 v 6:47  

Nějak to dříve lépe fungovalo, když se oprostíme od ideologického balastu té doby. Na ZŠ se nikdo s nikým moc neštval a byla jak kázeň, tak i výsledky. Písemná maturitní část byla centrálně vyhlašována (ČJ+RJ). Na SŠ, kterých bylo nepoměrně méně než dnes (při dvojnásobném počtu narozených oproti dnešku), byli přijímání vesměs výborní žáci. Na VŠ náš obor dokončilo 7 z 34. Myslím si, že pes je zakopaný v dotaci na žáka (ta známá honba za žáky s dostatečnou na SŠ) a v množství SŠ,VŠ. Rodič

obyčejná učitelka řekl(a)...
14. srpna 2012 v 11:12  

Už se to tu několikrát probíralo: jednotná závěrečná zkouška (jedno, jak se bude jmenovat) přece nemá být vstupenkou na prestižní VŠ (tj. na tu, kde je poptávka vyšší než nabídka). Ani dnes se učeň neuchází o maturitu proto, aby mohl na VŠ. Kvalitní a patřičně náročné přijímací zkoušky jsou lepší garancí kvalit přijímaných studentů než nějaká státní maturita ve dvou úrovních (jiná věc je, že mně osobně lépe vyhovuje přístup matfyzu (přijmou všechny, ale během prvního roku si je "prosijí").
A na okraj - kvalitu VŠ by měla nekompromisně hlídat třeba akreditační komise. Pak bychom nemuseli mít obavy o kvalitu "výstupů".

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2012 v 12:51  

Pro "obyčejnou učitelku":
Polemizujete s něčím, co jsem netvrdil. Narozdíl od vás si ale myslím, že je škoda nevyužít maturitu jako určité síto - základní, jediné, podle potřeby - přijímacího řízení. Šetřilo by to práci a náklady školám a šetřilo by to i kapsu studentů.

J. Soukal

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2012 v 12:52  

během prvního roku si je "prosijí"

Mám stejný názor. Není přece potřeba, aby 75% populace mělo nějaký titul. Tedy VŠ (státní i soukromé) by neměly být "dávačky". Ignorant

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2012 v 13:03  

"Prosívání" v prváku je důsledek zrušení přijímaček. U nás se tak na školu dostanou lidi s "nějakými" studijními předpoklady, pokud se bere na základě scio testů, ale ten student třeba vůbec nemá zájem o obor, nemá k němu psychické předpoklady. Navíc je jich v seminářích hrozně moc, takže výuka je ryze frontální nalejvárna. Týká se hlavně učitelských fakult, kde se dříve muselo dokládat, že má uchazeč předchozí praxi s dětmi, atd. Při osobních (a vlastních) písemných testech se to dalo poměrně do velké míry zjistit.

Nabrání kvant studentů do prváku, s tím, že se prosijou, má hlavně účel v přílivu velkého finančního toku pro fakultu (na hlavu studenta) a že se uměle udržují velké úvazky pedagogů.

poste.restante řekl(a)...
14. srpna 2012 v 13:33  

Opakuji pořád dokola.
Hlavní příčinou úpadku českého školství je princip financování škol "za hlavu studenta/žáka".

Školy to vede k naprosto defektnímu chování a při současném populačním propadu je důsledkem, že škola se bojí vyhodit žáka, který není schopen splnit studijní podmínky, nebo chováním narušuje výuku ostatních.
I mnohé základní školy se třesou při každém zápisu do první třídy a s hrůzou očekávají termín přihlášek na víceletá gymnázia.
Důsledky jsou zničující. Celá generace vyrůstá v naprosto zparchantělém prostředí.

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2012 v 16:51  

Normativy by samy o sobě nevadily, kdyby byly navázány na nějaká další kritéria. Vždy budete muset shora financovat školy částečně i podle počtu studentů, ale stát měl od začátku dát podmínky, že financovat na vysokých školách bude pouze ty žáky, kteří dosáhnou alespoň nějakého výsledku ve státním maturitním testu. Že financovat na střední bude jen ty, kteří dosáhnou alespoň nějakého výsledku ve výstupním testu ze ZŠ apod. Možná by se to i dalo odstupňovat podle těch výsledků. A aby pravdoláskaři zase neprskali, může klidně existovat možnost opakovat výstupní a maturitní testy třeba v půlročních intervalech dle libosti, aby každý měl šanci se doučit a ve studiu pokračovat.

Matfyz pochopitelně prosívá studenty pouze z finančních důvodů. Mimochodem, školné má přesně stejné důsledky, jako normativ.

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2012 v 17:05  

navázány na nějaká další kritéria

ano, takhle to beru. Jen se obávám, co se místo toho urodí v hlavách expertů.

poste.restante řekl(a)...
14. srpna 2012 v 18:04  

Provoz škol se odvíjí od počtu tříd, nebo dělených skupin, nikoliv od počtu žáků.
Učit soustružníka stojí jiné peníze, nežli gymnazistu, atd.

Můj nejmladší měl původně nastoupit do první třídy s 30 dětmi. Jedno dítě s asistentem, několik dys-, několik dětí z logopedické třídy ve školce.
Možnost rozdělit na dvě třídy po 15 je pro ředitele ekonomicky naprosto likvidační. To se zafinancovat nedá. Dá se to leda "vyspravit" z početnějších tříd na druhém stupni. Pokud jsou.
To by výše normativu musela být číselně někde úplně jinde, aby normativní financování, třeba s dvaceti kritérii mohlo fungovat.

30 dětí s hromadou vývojových poruch v první třídě.
Umí si někdo představit, jaký "záhul" to je pro učitelku?
A jaký především pro děti samotné?

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2012 v 18:52  

14. srpna 2012 18:04

Dovedu si to představit. Máme ve škole 3 první třídy takto "vybavené". Učitelky jsou vedeny na psychiatrii. Problémoví jedinci nejdou zařadit do menšího kolektivu, protože mají IQ 71,75. Rodiče chtějí, škola chce, rodiče dětí ve třídě chtějí, postižené dítě chce,...,ale PPP bohužel doporučení dát nemůže. Máte pravdu, je to naprostá devastace výchovně vzdělávacího procesu. Až tam jsme díky multikultuře dospěli. Jen se děsím, až tyto děti nastoupí k nám na průmyslovku. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2012 v 21:04  

Dobré by bylo popsat maturitní modely v zahraničí a pak si zvolit ten, který se nejlépe osvědčil...

Zen řekl(a)...
14. srpna 2012 v 22:43  

14. srpna 2012 13:03

Ale houbicky. Ja osobne mam za sebou MFF UK v 80. letech. Prijimacky byly a stejne byla v prvnich dvou rocnicich radna probirka (pravda, kdo neprosel v odbornych smerech, ten byl vetsinou presunut na ucitelak :-P)

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2012 v 23:19  

Pavel Doležel 14. srpna 2012 16:51

To beru i s chlupama!

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2012 v 9:18  

to Zen: Jistě, i já jsem ještě dělal na Matfyz přijímačky a hodně kolegů skončilo na učiteláku a hodně skončilo na VŠE a leckde jinde, ale jde o to, že dnes Matfyz nabírá bez přijímaček a to je právě důsledkem financování na hlavu. Ono to financování na hlavu má pestrou historii kopírující přesně hloupost, dutost a fajnovost ministerských úředníků ideově zakotvených v časech centrálního plánování. Ta realita se ne a ne přizpůsobit tomu jejich plánování.

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2012 v 9:33  

to anonymni: "Dobré by bylo popsat maturitní modely v zahraničí a pak si zvolit ten, který se nejlépe osvědčil."

Přesně toto vnímám jako jednu z největších možných chyb. Zaprvé vy nezjistíte, co se osvědčilo a co nikoliv. Zadruhé vždy najdete tlupu zastánců a tlupu zapřísáhlých odpůrců. Objektivní analýzy se vždy zaměřují na nějaký měřitelný výstup a jsou zpracovány prakticky výhradně statisticky. Kdo statistiku neovládá a nerozumí matematickému modelování, neměl by výstupy interpretovat, protože tím téměř s jistotou napáchá více škod, než užitku. Zatřetí to, co funguje jinde, většinou funguje za specifických podmínek, které jsou jinde. Zastupitelská demokracie také nefunguje všude stejně.

obyčejná učitelka řekl(a)...
15. srpna 2012 v 10:20  

A co když jsou na Matfyzu prostě jen chytří: nedají na různé předžvýkané výstupy (viz různé plošné jednotné testy) a počkají si, co se skutečně z těch bývalých "nesvéprávných" středoškoláků (tím nehodnotím žáky, ale přístup středních škol) vyloupne díky vnitřní motivaci? Kdyby to takhle dělaly všechny vysoké školy (nemám na mysli ty různé zkratky, které se tváří jako VŠ), zůstali by jen ti kvalitní studenti.

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2012 v 11:13  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2012 v 14:29  

Musím se pousmát. Někteří z vás tady žijí v nějakém školském mikrosvětě. Stále jste si nevšimli, že počet narozených je poloviční? Tedy poloviční by měl být i počet velmi nadaných. Počet středních škol je však téměř dvojnásobný (díky soukromým SŠ a VŠ). Na osmiletá gymnázia se berou v některých oblastech nejen skrytí, ale skuteční trojkaři. Na SŠ se berou žáci dostateční. Nejhorší na tom je to, že titul dostávají i takoví jako Forrest Gump. To je vizitka VŠ ( státních i soukromých). Potom se nedivme, že třeba padají mosty, protože ing.Forrest Gump to neumí spočítat! Rodič

Martin řekl(a)...
15. srpna 2012 v 21:21  

to Rodič, 14:29

titul dostávají i takoví jako Forrest Gump

No to jste tedy ujel, pane! FG pokud vím inženýrský titul nedostal a ani mu nespadl žádný most. Vaše urážky jsou trapné, protože tahle postava naopak kdekoho převyšuje. Jedině to, že jste skvostný oscarový film neviděl by vás mohlo omluvit z neznalosti. Opravdu nepodařené přirovnání.

Že je málo žáků a moc škol a učitelů, to víme všichni.

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2012 v 22:32  

V zahraničí je taky málo žáků a mnoho škol. Maturitu tam má ještě více lidí než u nás. Na VŠ jde vyšší procento maturantů než u nás. Proberte se!

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2012 v 23:58  

Forrest Gump

Takových je na středních a vysokých dosti velké množství. Když má někdo IQ 70, tak se to prostě neokecá. Vůbec jste nepochopil nadsázku. A již vůbec nemám nic proti výbornému filmu.

Pytlik Blaha řekl(a)...
17. srpna 2012 v 0:40  

Že je málo žáků a moc škol a učitelů, to víme všichni.

Vskutku? A kdo to řekl?
Mistr světa, pan generální nebo uliční výbor?

Mám spíš pocit, že je čím dál tím víc žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a pořád málo učitelů, kteří těmto dětem mohou pomoci odpovídajícím způsobem.
Málo je slušných lidí a zbytečně moc pitomců.

Anonymní řekl(a)...
17. srpna 2012 v 11:51  

Málo je slušných lidí a zbytečně moc pitomců.

A bude to horší a horší. Lidi se pitomci nerodí, nýbrž stávají. A ve školství? Kolik tam ještě vydrželo slušných lidí mezi kantory a vedoucími? Každý slušňák je záhy pošlapán, zašlapán, znechucen, zničen nebo odejit. Co nedokážou zpovykaní žáčkové a rodičové, dodělají "slušnější" kolegové nebo šéf.
Pak se divte, že už mezi mladými začínají mít navrch ukřičené generálky (chlapi už snad vůbec nenastupují), a od těch snad chcete empatii k různě postiženým dětem?

Anonymní řekl(a)...
17. srpna 2012 v 13:03  

No to jste tedy ujel, pane!

Čtěte prosím pozorně. Děkuji

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.