Nový školní rok bude pro desítky škol dost obtížný. Kvůli nedostatku peněz museli propustit některé učitele a třídy s menším počtem dětí sloučit s jinými. Někde dokonce vzniknou třídy se 34 žáky, což je maximální povolený počet. Odborníci varují, že zvýšením počtů dětí ve třídách utrpí kvalita výuky a častější hrozí i šikana.
Z článku Kláry Bílé, Mirka Kašpara a mta v Rozhlas.cz vybíráme:
Podle předsedkyně Asociace ředitelů základních škol Hany Stýblové utrpí slučování tříd a propouštěním učitelů hlavně kvalita výuky.
„Bude to mít důsledky i pro učitele, ale největší důsledky to bude mít pro žáky, protože individuální přístup v takovém velkém počtu dětí ve třídě je pochopitelně velmi obtížný. To, co mají školy naplánováno, jak zavádět nové metody a jak učit děti moderními způsoby, v tomto počtu dětí prostě nebude možné,“ předpokládá Stýblová.
Přečtěte si: Školy čeká kritický rok. V některých třídách bude až 34 dětí, část učitelů skončí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Ministr chce zabránit dalším úsporám
To jako že začne rozmařile rozhazovat?
Úspory jsou případně realizovatelné tam, kde se plýtvá. Vytváření odpovídajících podmínek pro práci s dětmi mezi plýtvání rozhodně nepatří. To ať vláda nasměruje svoje úsilí do státních zakázek ve stavebnictví, do armády, do svých vlastních řad. Třeba ministr Heger má v pracovně almaru na šanony za sto tisíc. Taková prkotina. Kdyby ji prodal, kolik by se za to koupilo velkoplošných náplastí pro ta motýlí nebožátka?
Takže jestli chce pan Fiala něčemu bránit, tak omezování škol omezenými pitomci.
A bude hůř, protože jisté elementy nemají z čeho krást. Nezahojily se finančně ani na zdravotní "reformě". Ta důchodová je relativně daleko. Očekávám brzké zpoplatnění chodníků a vzduchu, který dýcháme. Jiné cesty není, musí se šetřit.
Třídy se slučují jednak proto, že je málo dětí, jednak proto, že ředitelé z hlouposti, či spíše vychytralosti, naberou do 1. ročníku ZŠ či SŠ např. 37 žáků - a pak nemají na výplaty.
Ta vychytralost spočívá v tom, že ředitel z těch 37 žáků musí vytvořit dvě třídy - a pak jde za zřizovatelem loudit o mimonormativní prostředky na mzdy (zachránil však dva úvazky, což je sice pro ty dva zachráněné kolegy příjemné, celospolečensky ovšem nežádoucí).
"ředitelé z hlouposti, či spíše vychytralosti, naberou do 1. ročníku ZŠ či SŠ např. 37 žáků" - To je samozřejmě například u ZŠ na malém městě nebo větší obci nesmysl, protože on totiž ty děti musí vzít, protože jiná dostupná škola není. Ale ani v Praze velmi často jiná možnost není, protože rodič je přeci jenom pánem situace a těžko ho můžete donutit přihlásit dítě do ZŠ o kilometr vedle.
Je třeba poukázat na to, že počet žáků ve třídě nemá na kvalitu vzdělání vliv. Jak uvádí společnost McKinsey v "How the world´s best-performing systems come out on top", srovnávali 112 studií - a jen 9 z nich prokázalo pozitivní závislost mezi velikostí třídy a výsledky žáků v testech znalostí, dalších 103 buď neprokázalo závislost žádnou, nebo dokonce negativní.
Jižní Korea a Singapur vykazují průměrně 30 žáků na učitele (průměr OECD je 17 žáků na učitele) a světe div se, v testech PISA obsazují žáci pravidelně nejvyšší příčky. Nehledě k tomu, že při stejném objemu finančních prostředků lze učitele zaplatit téměř dvojnásobně, že ano.
Všechny studie ale ukazují silnou závislost mezi kvalitou učitelů a výsledky žáků...
Takže, přiznejme si - ve velikosti tříd problém nebude...
U první třídy by asi 34 žáků ve třídě při dnešní kvalitě populace a rodinné předškolní výchovy problém byl. Na to nepotřebujeme studii McKinsey, ale především praxi.
Diskuse je spíše o horším problému: při "nevýhodném" počtu dětí v ročníku, který přesáhne limit 34 musí ředitel ročník dělit a nemá na to peníze.
I nejlepší ministr Dobeš považoval za optimální počet 26...
Jižní Korea a Singapur vykazují průměrně 30 žáků na učitele
Záleží na společensko kulturních okolnostech. S rákoskou či potěhem k přiměřenému použití lze zvládnout dětí i dvojnásobek.
Pokud se ve třídě sejdou okresní "elity", pak nejvýše pětinu a po třech letech radši do velkochovu hovězího.
Ono to souvisí i se statutem povolání učitele ve společnosti. Pokud bude status nízký až zanedbatelný, tak školství nepomůže ani poměr žák:učitel 1:1.
Problémy jsou prostě jinde, řešit počet žáků na učitele jako primární problém je opravdu mimo mísu.
Okomentovat