Počet žáků v praktických školách klesá

středa 8. srpna 2012 ·

Zpráva České školní inspekce konstatuje, že počet žáků zařazených v programech upravujících vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením se od školního roku 2009/2010 snížil. Jedná se o pokrok v implementaci legislativy České republiky zaručující rovný přístup a podmínky ve vzdělávání.


Právě dosavadní praxe v zařazování dětí do programů speciálního vzdělávání je významným tématem kritiky České republiky ze strany nevládních a mezinárodních institucí a představuje problém, kterým se intenzivně zabývá ministerstvo školství a další vládní instituce. Rozhodování o zařazení žáka do určitého vzdělávacího programu je podle českých zákonů v působnosti jednotlivých škol.

Z šetření České školní inspekce vyplývá, že se zvyšuje snaha škol zařazovat romské děti do hlavního vzdělávacího proudu. Podíl vykázaných romských žáků ve vzdělávacím programu pro LMP (lehké mentální postižení) se v posledních dvou letech snížil o 8,6 %, což naznačuje pozitivní trend v působení aktuálně platné legislativy, tedy vyhlášky č. 147/2011 Sb., která platí od školního roku 2011/2012. Tyto změny v legislativě se výrazněji projeví teprve v následujícím školním roce, kdy budou moci být žáci zařazováni do praktických škol nejvýše na rok a po této době proběhne opět diagnostika, zda žák zařazení do tohoto typu školy odpovídá. V případě žáků se sociálním znevýhodněním se tato doba zkracuje na 5 měsíců.

Výsledky šetření dále ukazují, že podíl bývalých zvláštních škol, kde se vyučuje současně podle RVP ZV LMP (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením) a RVP ZV (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání) se zvýšil o 19,2 %. Podle kvalifikovaného odhadu klesl podíl romských žáků na počtu všech žáků s diagnózou LMP klesl z 35,0 % na 26,4 %.

Inspekční zpráva navazuje na šetření ze školního roku 2009/2010, které bylo zaměřeno na podporu sociálně znevýhodněných žáků a romských žáků v tzv. vyloučených lokalitách. V loňském školním roce se ČŠI zaměřila na povinnost škol přednostně zajistit vzdělávání žáků bez lehkého mentálního postižení v běžných základních školách a správnost diagnostiky žáků se sociálním znevýhodněním. Údaje se týkají 41 bývalých zvláštních škol, kde proběhla následná kontrola na základě zjištěných nedostatků v předcházející inspekční činnosti, a 146 bývalých zvláštních škol, které odpověděly v rámci dotazníkového šetření.

K zásadním legislativním změnám došlo v oblasti stanovení podmínek, za kterých je možné žáka zařadit do vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením. Od 1. září 2011 musí dát k takovému zařazení žáka tzv. informovaný souhlas jeho zákonný zástupce. Šetření však ukázalo, že se stále vyskytují případy, kdy si rodiče nepřejí převést své dítě do hlavního vzdělávacího proudu, přestože jeho převedení doporučí školské poradenské zařízení. Od roku 2009 se tak 38 žáků v 15 kontrolovaných školách na základě rozhodnutím jejich zákonných zástupců vzdělává podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, ačkoliv nemají LMP diagnostikováno.

Na základě zjištění ČŠI a doporučení veřejného ochránce práv z července 2012 přistoupí ministerstvo k dalším systémovým opatřením, která mají posílit implementaci legislativy garantující rovný přístup ke vzdělání. Konkrétní opatření budou projednána koncem srpna meziresortní odbornou pracovní skupinou, kterou vytvoří zástupci ministerstva, ČŠI, kanceláře veřejného ochránce práv a vládní zmocněnkyně pro lidská práva. Navrhovaná opatření představí ministerstvo v září 2012.

11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
8. srpna 2012 v 16:56  

No on klesá počet žáků ve všech školách, tak proč ne v praktických.

Anonymní řekl(a)...
8. srpna 2012 v 17:53  

"Tyto změny v legislativě se výrazněji projeví teprve v následujícím školním roce, kdy budou moci být žáci zařazováni do praktických škol nejvýše na rok a po této době proběhne opět diagnostika, zda žák zařazení do tohoto typu školy odpovídá. V případě žáků se sociálním znevýhodněním se tato doba zkracuje na 5 měsíců."

No to jsem zvědav, jak to budou pedagogickou psychologické poradny zvládat, když už dnes, kdy se děcko se SVP vyšetřuje v delších časových intervalech, je čekací doba na vyšetření 3 měsíce. Zase jedno nařízení mimo realitu. Nehledě na to, že vyšetření by logicky mělo probíhat po skončení školního roku, neboť šibovat s těmito dětmi v průběhu školního roku považuji za zrůdnost. Stejně tak je zrůdnost šibovat s dětmi ze sociálně slabých rodin, co 5 měsíců. V tomto státě se opravdu už někdo zbláznil? Z těch děcek uděláme ještě větší chudáky než už jsou.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 8:54  

Tak se tedy pochvalme. Jsme borci. Proč někteří nadřazují výchovu nad genetikou? Stále jsem přesvědčen o tom, že dítě (žluté,zelené,bílé,černé,.)s IQ 70 nelze vzdělávat v kolektivu 30 žáků na ZŠ hlavního vzdělávacího proudu. Bez asistenta, bez peněz a se špatně zaplacenými učiteli. Toto dítě potřebuje menší kolektiv s kvalitními odborně vzdělanými učiteli. Zas to tak s multikulturou nepřehánějme.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 11:09  

Jako učitel a rodič dítěte s mentálním postižením jsem zcela jistě oprávněn vyjádřit názor, že jedině "zvláštní škola" a následně škola praktická jsou nejvhodnější pro tyto děti. Běžná ZŠ neznamená pro dítě a rodiče nic jiného než jednu stresovou situaci za druhou (učitelé s takovými dětmi prostě NEUMÍ pracovat..., v nejhorším případě šikanu), a k čemu je učební obor na SOU, když dítě není schopno splnit požadavky závěrečných zkoušek a výuční list nedostane? Proto by měly existovat praktické školy dopravně dostupné - nejlépe tedy při ZvŠ. Nejen zdraví, ale i postižení jedinci či jejich zákonní zástupci by měli mít možnost vlastní volby!!! Co je na tom těžkého k pochopení? P.S. Je to drahé? Ano vzdělání je drahé, ale procentuálně právě tohle oproti všem možným a nemožným SŠ a VŠ drahé určitě není. Díky za přečtení :-)

poste.restante řekl(a)...
9. srpna 2012 v 12:11  

Anonymní 9. srpna 2012 11:09
Naprosto souhlasím. (A přeji štěstí Vám i Vaší ratolesti.)

Dokonce odmítám i argument, že taková výuka je drahá. Předně hlavní finanční zátěž hendikepovaného dítěte vždy nese rodina a stát spíše jen "vypomáhá".

Pokud ale dítěti ve "zvláštní škole" umožníme dosáhnout jeho pomyslného maxima, rozvinout jeho schopnosti a začlenit se následně do běžného života, (byť s některými omezeními), pak to pro společnost vyjde pořád mnohem levněji, nežli celoživotně o takové dítě pečovat.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 12:50  

Pro 9. srpna 2012 11:09

Mezi učiteli neznám nikoho, kdo by tento názor nepodpořil.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 15:31  

9. srpna 2012 12:50

Myslím, že jsme zajedno. O sjednocení těchto typů škol se pokoušela svého času banda okolo Dobeše. Zároveň jsou tyto naše názory pod tlakem multikulturních názorů a včleňování takto intelektově postižených žáků s velmi nízkým IQ do běžných škol.

poste.restante řekl(a)...
9. srpna 2012 v 17:21  

Řekněme si naplno, že zdrojem potíží jsou četné zprávy o neadekvátním zařazování romských dětí do zvláštních škol. A přiznejme si také, že část romských dětí končila ve zvláštních školách nikoli z důvodu intelektového, či zdravotního postižení, ale z důvodu mizerné sociální vyspělosti.

Jenže řešení, se kterým přišlo MŠMT a spol. je typické pro současnou dobu "úspor za každou cenu". - Nebudou zvláštní školy, nebudou stížnosti a kritika ze zahraničí. Většina zastánců inkluze a multi-kulti zatleskala. Všichni zapomněli, že s vaničkou se vylévá i dítě a navíc, že jiné vaničky nemáme a společné sprchy nejsou na takový provoz vhodné a ani připravené.

Řešení je přitom prosté a jednoduché. Pro žáky se sociálním a třeba také jazykovým hendikepem zřídit spádové vyrovnávací třídy s odpovídajícím pedagogickým a personálním zajištěním. Tím mám na mysli asistenty, speciální pedagogy, jazyková školení učitelů atd. Etnikum přitom vůbec není rozhodující, takže o segregaci mluvit nelze. Vše pochopitelně na základě doporučení PPP a se souhlasem zákonných zástupců.
Má to jedinou chybu - stálo by to o něco více, nežli současný systém.
"Levnější" je tak rozbít to, co dosud vcelku dobře funguje a hodit vše na triko běžným základkám, kterým nedáme žádné peníze navíc. (Možná první rok ano, ale v dalších letech to už rozpočet neumožní. Jako vždy.)
Důsledky si domyslí každý, kdo problematiku jen trochu zná.

Protiva řekl(a)...
9. srpna 2012 v 18:59  

Článek: tragický - ČŠI totiž jásá nad tím, že potřebné děti necháváme na holičkách.

Diskuse: skvělá a skvěle odborná.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 20:14  

to poste.restante

Skvěle vystiženo.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 22:25  

9. srpna 2012 17:21
Naprosto s Vámi souhlasím. Není k tomu co dodat. Je nám to všem jasné, ale jak se zachovají "ti" nahoře? Budou ignorovat názory praktiků? Zatím se do v 95% tak dělo. Ignorant

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.