Petr Sál: Návrh a realizování projektu propojení výtvarné výchovy a informatiky na základní škole

pondělí 20. srpna 2012 ·

Zpráva o mezipředmětovém projektu, který realizovali dva studenti PedF během své praxe na jedné malé ZŠ.


Během pedagogické praxe jsem s jednou kolegyní z výtvarné výchovy rozhodl vytvořit projekt, ve kterém bychom realizovali propojení dvou předmětů, které vyučujeme. Za mě to byla informatika a za kolegyni výtvarná výchova – projekt se měl týkat deváté třídy a měl být realizován během dubna 2012.

Projekt byl zaměřen na impresionistické pojetí barev, jejich využití například při stínování objektů a používání světla v obraze. Žáci si měli vyzkoušet též ustupování jedné barvy a přecházení do barvy druhé.

Byly rozvíjeny klíčové kompetence k učení, k řešení problémů a komunikační kompetence.

Projekt:

Samotný projekt měl dvě části, jejichž spojovacím článkem byla v informatice problematika využití barevných modelů v grafickém editoru a ve výtvarné výchově vnímání barev v různých obdobích. V hodinách výtvarné výchovy (jedna dvouhodinová lekce) se žáci dozvěděli o impresionistech, kdo byli, čím se vyznačovali atd. - tedy informace obecnějšího charakteru. Dále se dozvěděli o technikách, které novátorsky využívali a jak konkrétně změnili vnímaní barev. V praktické části tohoto tematického mikrobloku měli jednoduchý úkol. Namalovat za použití temper a štětců válec a využít šest základních barev k jeho „vystínování“. Zde si měli uvědomit, které barvy jsou nejsvětlejší a jak přecházejí do sebe.

V části informatiky, která zabrala jednu vyučovací jednotku, měli žáci aplikovat poznatky z hodiny výtvarné výchovy a pokusit se stejný objekt nakreslit ve webovém bitmapovém editoru Pixlr. Tato činnost doplňovala předchozí výuku, kde se žáci seznámili (během čtyř hodin) s prostředím editoru, s jednotlivými nástroji, postupem práce ve vrstvách a s prací s barevnými modely a šablonami. Druhý doplňující úkol byl opět nakreslit válec, tentokrát ale s použitím automatické výplně tak, aby světlo dopadalo na válec přímo z pohledu pozorovatele. Důraz byl kladen na vlastní iniciativu a nápad, jak vytvořit dvě nezávislé výplně, které se nebudou překrývat.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.