Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
33 komentářů:
Tak tohle je historicky první věc, v níž musím v zásadě dát Chládkovi za pravdu. I když si myslím, že ani ministr není tak hloupý, aby nevěděl o nedostatku mnohých řemesel a o úpadku učňovského školství obecně. Teď půjde o to, co s tím udělá a jak brzy. A současně s tím konsolidovat i ZŠ, protože tam to začíná. To bude boj.
Aha, takže naženeme povinně děti do učení? Chládek myslí jako komunistický dobytek. Kdyby byl schopen vyšších mozkových funkcí, uvědomil by si, že maturant, je-li manuálně zručný, může mít dva či tři výuční listy. Učeň na maturitu dosáhne velmi obtížně - statistiky nezaměstnaných mluví jasně - nejhůře se na trhu uplatňují lidé se základním vzděláním a výučním listem, protože málokdo z nich je schopen rekvalifikace.
Problém leží jinde - málokomu z mladých se chce dělat rukama a navíc dělnické profese jsou často mizerně placené. Změňte posledně jmenované a do učilišť se pohrnou davy.
Čistě pro informaci - pojmem "maturant, manuálně zručný" je myšlen maturant z dob předrevolučních, krátce porevolučních, anebo ten z posledních let, kdy zjevně získávají maturitu i ti, kteří by byli v dobách předrevolučních (možná) učni?
Já jen, abychom měli jasno.
O špatně placených učňovských profesích sice nepochybuji, ale jen si dovoluji poznamenat, že zedník si za hodinu práce řekl víc, než já za tutéž dobu vydělám ve své kantorské profesi. Přesto na našem okrese studují na zedníka celkem dvě osoby a známý stavební podnikatel kvůli medostatku kvalifikovaných pracovníků z nouze zaměstnává původně vyučené kuchaře.
Je logické, že je nedostatek kuchařů, když vyučení kuchaři dělají práci místo zedníků...
Manuálně zručný maturant, odvážný učitel, osvícený ministr, schopný úředník, sympatický politik, pracovitý poslanec, neúplatný hejtman ...
už zbývá jen láskyplný Voldemort a zbitý Norris.
... a stále dokola
propaganda průmyslové lobby opakuje po goebblesovku stále stejnou lež.
Statistiky nezaměstnanosti ovšem trvale říkají něco jiného.
Doporučuji např. http://www.techyes.cz/filemanager/files/file.php?file=742 a to prosím na webu pro podporu technických oboru techyes.cz Liberecký kraj.
Zedník
Počet uchazečů: 565, 823, 986, 995, 954, 792
Počet volných míst: 27, 11, 1, 6, 31, 22
Údaje po řadě: 11/2010, 12/2010, 1/2011, 2/2011, 3/2011, 4/2011
Čili počet uchazečů (nezaměstnaných) je tedy v průměru asi 52 x (padesát dva krát) větší než počet volných míst. Tvrdit za těchto okolností, že nejsou zedníci, se mi zdá poněkud přehnané.
Svářeč
Počet uchazečů: 87, 91, 87, 89, 87, 85
Počet volných míst: 26, 25, 33, 23, 26, 37
Situace je sice lepší méně dramatické než u zedníků, ale stále je počet nezaměstnaných třikrát větší než počet volných míst
Nástrojař
Počet uchazečů: 49, 47, 42, 39, 40, 40
Počet volných míst: 7, 5, 6, 7, 11, 11
Počet nezaměstnaných je v prměru pět a půlkrát větší než počet volných míst
Samozřejmě, že zájmem všech zaměstnavatelů je, aby bylo co nejvíc zaměstnanců, které potřebují. Při převisu nabídky jim mohou dávat nízké platy.
Statistiky jsou v tomto smyslu dlouhodobé a tudíž nejspíš nelžou.
:-)
Nejspíš by přesto stálo za analýzu, kolik z uchazečů jsou čerství absolventi. A vlastně celková věková struktura nezaměstnaných uchazečů v jednotlivých profesích.
Chladek se konecne misto blbin zacal venovat zasadnim problemum skolstvi, jako je kolaps evropskych fondu na MSMT a ztrata miliard v minulych tydnech a nyni smerovani skolstvi. Prestoze Chladek dosud nebyl muj oblibeny politik, nyni zacinam menit nazor a zda se, ze to konecne chytil za spravny konec.
Podle mě do toho stát opět nemá co kecat. Chce-li nějaká firma líheň řemeslníků, je i pro ni výhodné, aby si ji zřídila a své zaměstnance si vychovala. I v jejím zájmu bude, aby měli co nejširší rozhled, aby je v případě potřeby mohla převést na jinou práci. Každý mistr měl vždy tovaryše a učedníky! Jenže dneska je jen málo firem s řemeslnickou ctí, spíš jsou to šíbři, kteří místo hrdé značky založí firmu, okradou zákazníky, zruší firmu, založí novou... A jak z toho ven? Obec by měla každého nepoctivého "řemeslníka" vykázat za brány města a měly by se oživit cechy. Pak by učňovské školství sílilo samo od sebe. Žádný befel shora nepomůže, stipendia už vůbec ne.
Pane Šteffle, pokud má váš příspěvek být k danému tématu relevantní, měl byste uvést, kolik z uchazečů o zednickou profesi je vyučených zedníků. Podle mě tyto statistiky nejsou relevantní. Samozřejmě že seženete na každou práci 200 joudů, kteří vám namažou med kolem huby, ale přitom jsou schopni se zazdít. Nám také obkladačské práce dělali Ukrajinci a vypadá to podle toho.
Podle mého mínění tady mnozí předvádějí základní chybu v myšlení. Ona totiž úvaha, že když mám nejvyšší míru nezaměstnanosti mezi nejméně vzdělanými, tak ji snížím tím, že k rodnému listu budu rovnou dávat maturitní vysvědčení je stejná, jako úvaha, že vzdělanost národa zvýším tím, že Ostraváky přestěhuji do Prahy, když nejhorší výsledky v maturitních testech mají Ostraváci.
Stejný nesmysl je představa, že čím vyšší podíl populace bude mít vysokoškolské vzdělání, tím bude vyšší HDP na hlavu.
Podle mě do toho stát opět nemá co kecat
Paní Obyčejná učitelko, s dovolením, stát a jedině stát má co kecat do toho, co skrze daně ze svého rozpočtu platí a garantuje. V soukromém školství si dělejte co chcete, pokud si veškeré náklady sama zaplatíte.
Neměla byste myslet jen na profit soukromých firem, ohledně zájmu o pracovníky. Co u nás bylo státních podniků, skoro všechno šlo zu grunt, a místo abychom se snažili některé perspektivní obnovit a podpořit, budete se ohánět třeba i špatnými soukromými firmami, které většinou myslím jen stylem "malá domů".
Současný stav zániku šikovných řemeslníků je důsledkem šílenců typu EDUini a jejich ideologie. Všem maturitu! ať má Scio kšefty.
Očividně máme málo kuchařů, ale nejméně jeden senátor hrubě přebývá v obou významech slova. Přebývá v senátu a i celkově je jaksi navíc.
"vzdělanost národa zvýším tím, že Ostraváky přestěhuji do Prahy, když nejhorší výsledky v maturitních testech mají Ostraváci"
Ano. Resp. musíme zvýšit atraktivitu té oblasti (nejen) pro učitele. Není "geneticky modifikovaná" směrem dolů.
"stát a jedině stát má co kecat do toho, co skrze daně ze svého rozpočtu platí a garantuje"
Ty daně jsou moje, Vaše atd. A to, čemu říkáme stát, s nimi nakládá, slušně řečeno, velmi špatně.
"Co u nás bylo státních podniků, skoro všechno šlo zu grunt..."
Zu grunt jsme je už převzali v 89. Vydojené. A další státní a polostátní (ČEZ, Lesy, Dráhy...) se dojí dál. A tam jdou ty naše daně.
A co se týče "maturity každému", nejde o to, jestli se to nějak jmenuje a jak. Ale čím více vzdělání se každému dostane, tím lépe se bude umět o sebe postarat, tím snáze se profesně přeorientuje podle momentální potřeby atd. Taky ale bude méně "poslušný" a manipulovatelný, což se našemu "státu" nelíbí. Já chci domů řemeslníka, který bude při své práci používat hlavu, ne jenom kladivo.
Naprosto souhlasím, propuštěný učitel má aspoň nějakou perspektivu. Tady u nás je 15% nezaměstnanost a o práci nezavadíme.
naženeme povinně děti do učení?
Instalatér mi právě sděloval výši svého příjmu za měsíc. 45 700,- Kč. Dosáhne toho učitel? Naprostá degradace vzdělávacího procesu.
Mám obavy, že je jich více, ve znaku mají modrou neprůstřelnou knížku. Začínají mít podobnou pověst jako komouši před rokem 1989. Tedy špatnou.
Téměř naprostý souhlas s Anonymním z 1. srpna 2012 23:27.
Jen ve druhé větě bych vyměnila slova "myslí jako" za slovo "je".
Když už chce pan Chládek něco říkat veřejnosti, tak by si měl alespoň zapnout košili, vzít kravatu a oholit se. Vypadá, jako když vylezl po 10 pivech z putyky a bohužel i tak mluví.
"Naprostá degradace vzdělávacího procesu" - připomíná mi to hada požírajícího sama sebe - i to málo vzdělanců je moc, je třeba je zlikvidovat zcela. A jak jinak, než ubírat jim na mzdách (dříve byl učitel a úředník pod penzí terno, a dnes?), relatizovat význam vzdělání, upřednostňovat ekonomické zájmy, platit instalatérům 1500,- na hodinu... No, je v tom i určitá naděje...
P.S.: A ještě malá " "útěcha" " - je to po celém světě stejné, i když m+řítka jsou jiná.
Stokrát řečená lež se stává pravdou. Čísla, která uvádí pan Šteffl, ukazují skutečnou situaci. To ale průmyslovou lobby nezajímá. Čím více vyučených, tím méně jim můžou platit. A ČSSD potřebuje voliče. Vzdělaný volič je volit nebude. Proto v krajích omezují osmiletá gymnázia a tlačí na zvýšení počtu učňů.
Docela upřímně lituji, že jsem se v mládí radši nevyučil nějakému řemeslu. Že bych jako dělal nějakou pořádnou práci a že by na tom světě po mně něco zbylo... hezkého.
Máme nedostatek zedníků...
Což o to, máme též nedostatek studentů. Vysoké školy zejí prázdnotou a lákají do svých lavic mnoho set neexistujících studentů, aby ani místečko nepřišlo nazmar.
Tak nevím, jestli se ve svém věku nemám ještě pokusit vylepšit ten populační propad...
pokusit vylepšit ten populační propad
Kdyby se tak člověk mohl rozmnožovat pomocí výtrusů, něco jako kapraď. Stačilo by ve špičce zajít na náměstí na návětrnou stranu a lehce (a bezpečně) se komíhat. Sám bych trousil až do roztrhání výtrusnic.
to obyčejná učitelka: Cituji: "Ano. Resp. musíme zvýšit atraktivitu té oblasti (nejen) pro učitele. Není "geneticky modifikovaná" směrem dolů."
No vidíte a já bych se byl vsadil, že na takovou blbost nikdo nenalítne a tu máš čerte obyčejnou učitelku.
Cituji: "Ale čím více vzdělání se každému dostane, tím lépe se bude umět o sebe postarat, tím snáze se profesně přeorientuje podle momentální potřeby atd."
Jak jste na to proboha přišla? Jako, že se historik přeškolí na matematika, nebo fyzika? Ono to totiž není o tom, jakého vzdělání se komu dostane, ale o tom, jakého vzdělání kdo dosáhne. Ono to nefunguje tak, že tomuhle se dostane vzdělání za to, že umí násobit a tomuhle za to, že si pamatuje jednu knihu skoro nazpaměť. To vzdělání nejsou rohlíky, které jeden poptává a fruhý nabízí a když se sejdou, dojde ke směně a šmitec. Vzdělávání (nabývání vzdělání) je dlouhý a náročný proces, který funguje u někoho bez problémů a u jiného téměř vůbec. Představa, že podstatou vzdělávání je naučit idiota si zavazovat tkaničky je sice pěkná, ale žijeme ve svět fyzikálním a vyplýtváme-li zdroje na blbosti, nebudou nám zbývat na věci podstatné. Zní to možná nepopulárně, nemoderně, nelidsky, ale je to tak. Zavírat před tím oči je možné jen nějakou dobu.
Teda pane Blaho, nevím, co trousíte, ale humoru z vás lítají mraky. Vy byste rozchechtal i sochu golema v bývalých kasárnách.
humoru ... mraky
Však ony mne ty humory přejdou. Už brzy. Tak proč si ještě nedopřát.
To je jako s tím:
Představa, že podstatou vzdělávání je naučit idiota
je doopravdy mylná. Nevím, jestli podstatou, ale dnes je jeho cílem vesměs nějak to přežít a hlavně, jde-li něco urvat, tak chutě do toho, než přivřou kohoutky úplně.
"Projekty" už mydlí kde kdo - školští činovníci, inspektoří, odbory... Na kdejakou ptákovinu se vymyslí projekt.
Že kvůli pár tisícovkám na přilepšenou vylítnou miliony na hodně málo prospěchu (viz povinná propagace) už nikoho nezajímá. Jen když se čerpá a čerpá a čerpá.
Dost dobrý argument: když nevyčerpáme, tak to propadne. Takový permanentní Indoš. Tfůůjtajbl.
omezují osmiletá gymnázia
Do primy gymnázia v našem městě nastupuje 16 žáků. Co myslíte ? Zrušit, nezrušit, zrušit, nezrušit,...kopretiny došly.
Otázka. Má cenu, aby 75% občanů mělo nějaký titul? Někteří absolventi neumí racionální čísla, trojčlenku, procenta,... tedy základy dříve vyučované na triviální škole v 18. století.
Pane Šteffle, obecně máte spíš pravdu, ale degradujete to zbytečným, nicméně zcela nehorázným zneužitím statistiky.
Jo, starý Winston Churchill věděl, o čem mluví.
Už jste při svém hojném vzdělání taky někdy slyšel o tom, že hrubé stavby klasické zděné budovy (což je u nás pořád ještě většina stavebnictví a většina práce profese "zedník") se stavějí jen od Josefa do Václava? A teď se znovu podívejte na tu Vaši statistiku zedníků "na pracáku".
Máte v ní s největší pravděpodobností většinu takových, které zaměstnávají malé firmy jen když mají práci, zatímco přes zimu se uchylují pod "ochranná křídla" pracáku!
od Josefa do Václava
To je dobrý postřeh platící třeba i pro zahradníka exteriérů.
Jak ale vysvětlit takového automechanika nebo strojního zámečníka?
Dnes je skoro jedno, jestli jsou vyučení anebo mají maturitu - mladí absolventi bývají často opravdu k nepoužití, a to jak na ruce, tak na hlavu.
Dva mí známí podnikají. Oba mají stejnou zkušenost - když přijmou absolventa, do měsíce nebo dvou ho propustí pro neschopnost. Ať se jedná o automechaniky, ti neumějí opravit vůbec nic, nebo o středoškoláky, kteří nejsou schopni telefonicky zaznamenat objednávku, vyřídit přípravu zboží, připravit k expedici. Dělají hrubé chyby v záznamech, pletou se, nepamatují si osobní jednání. Neustále chodí další a další, ti mládenci mají za rok po maturitě už taky 10 razítek od zaměstnavatelů, a zase letí. Nakonec prý v zoufalství je lépe zaměstnat i předpenzijní pracovníky, protože i ti se lépe zapracují a plní nároky.
Tak kde je chyba, p. Šteffle??
3. srpna 2012 23:11
Dnes je úplně jedno to, zda má dotyčný VŠ,SŠ nebo je vyučený. V některých oborech je to dokonce srandovní. Co například s takovými zemědělskými inženýry? Absolvent VŠ nedokáže opravit strojírenská zařízení a stroje, stavební inženýr sice trochu umí stavební mechaniku, ale nedokáže si zorganizovat na pracovišti práci a lidi, někteří absolventi VŠ nezvládají aritmetiku, algebru, matematickou analýzu. Oni dokonce neovládají matematiku (počty) ze ZŠ.
Okomentovat