EDUin: Budoucí model státní maturity by měl vyřešit její hlavní rozpory

pondělí 27. srpna 2012 ·

Expertní komise navrhuje jasně oddělit státní a školní část maturity.


Srpnové jednání expertní komise pro reformu maturitní zkoušky debatovalo o možné podobě státní maturity po roce 2015. Navrhuje model založený na principu, který stanoví, že co je v maturitě státní, ať zadává a kontroluje stát, co chce po studentech škola, ať zadává a kontroluje škola a nikdo jí do toho nemluví.

Nový model maturity chce řešit základní rozpor, který je v konceptu státních maturit skrytý. Zároveň by totiž měla hlídat „spodní laťku“ i být náročnou maturitou, která získá svou ztracenou váhu a autoritu. Komise navrhuje, aby stát zadával a kontroloval jen testy ze tří základních předmětů (čeština, matematika, angličtina), které by hlídaly maturitní minimum. Na každé škole pak by měla zůstat ambice, aby maturita s jejím razítkem měla váhu. Do toho, jak toho dosáhne, by stát nijak nezasahoval.

Modernější maturita by za takové situace vznikala postupně na školách „evoluční“ cestou a ne centrálním rozhodnutím. I tak ale bude nutné rozhodnout, zda má příští maturitní model směřovat například k povinné angličtině pro všechny střední školy, případně má být povinnou součástí maturity matematika. Rozdílné názory existují i na to, co přesně by měla maturita ověřovat.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin a člen komise, řekl: „Dohoda o možném budoucím modelu maturity byla překvapivě rychlá, i když zatím se mluvilo jen o základních obrysech jejího možného konceptu. Ten by sice umožnil logicky skloubit dva rozporné požadavky – hlídání spodní laťky a představu maturity jako náročné závěrečné zkoušky, ale samozřejmě zbývá velmi mnoho podstatných otázek k řešení. Bylo by dobré, kdyby byl tento koncept od začátku podrobován kritické analýze a hlasy kritiků byly včas brány v potaz, aby se neopakovaly smutné konce konceptu založeného na nižší a vyšší maturitní úrovni.“

4 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
27. srpna 2012 v 13:09  

Myslím, že navrhovaný nový model v sobě obsahuje větší rozpory než model dosavadní:
1) Především z valné části rezignuje na objektivitu maturity, umožní, aby student na stejném typu školy získal na jedné škole maturitu za výkon, který jinde nestačí. Přesvědčení p. Feřteka, že navrhovaný model umožní skloubit „hlídání spodní laťky“ a „představu náročné maturity“, je pěkné, ale tento model umožní se na představu náročné maturity úplně vykašlat. Otvírá se ještě větší prostor pro „nákup“ maturitního vysvědčení.
2) Nebude-li se zvyšovat náročnost testů a neúspěšnost studentů, bude řada, možná většina maturantů nucena skládat něco, co pro ně nemá žádný význam, neboť to pro ně bude příliš jednoduché. Bude to zbytečná zátěž i pro stát a školy.
3) Jako češtinář konstatuji, že tzv. spodní laťku v daném předmětu nelze ohlídat pouze testem, rozhodující je písemný a mluvený projev studenta; teprve zde se plně ukáže, jak student jazykem vládne, jaké má znalosti a zda je dokáže aplikovat na konkrétním jazykovém materiálu.
Ze závěru komise je patrné, že v ní až na p. Hausenblase, velkého odpůrce nynější státní maturity, nesedí žádný češtinář.
4) Svěříme-li písemnou a ústní zkoušku učitelům, nevidím žádný důvod, proč by titíž nemohli ověřit to, co se ověřuje testem, tedy zjednodušeně řečeno určitý stupeň čtenářské gramotnosti a ve velmi omezené míře znalost konkrétních faktů. Učitel zná studenta dlouhodobě a dokáže posoudit úroveň jeho schopností a znalostí s větší přesností a spolehlivostí, než jaké můžeme dosáhnout jednorázovým testem. (Stranou ponechávám možnosti, že test je možné opsat či že je v něm možné částečně uspět i nahodilým zaškrtáváním odpovědí.)

Z kusých informací nelze činit přesnější závěry, ale zdá se, že v souhrnu maturitní komise navrhuje rozvolnit i to, co u nás fungovalo do zavedení státní maturity, a přidat testy, pro značnou část studentů zbytečné (snad jako dárek příštím výrobcům testů). Maturita - odmyslíme-li si její základní smysl - bude jen těžko fungovat jako jedno z kritérií přijímacího řízení na VŠ, studenti budou naháněni např. do testů studijních předpokladů a přípravných kurzů k nim. Koneckonců, proč šetřit jejich kapsu.
A o metodickém přínosu státní maturity pro jednotlivé učitele (jsou i tací, včetně mne, kteří uvádějí, že se v souvislosti se státní maturitou lecčemu přiučili) si můžeme napříště nechat jenom zdát.
Josef Soukal

Anonymní řekl(a)...
27. srpna 2012 v 19:08  

16Nový model maturity je dobrý, protože ho navrhla komise, jejímž členem je i p. Feřtek. Co se týká odborníka na češtinu pana Hausenblase, myslím, že si čtenáři České školy udělali obrázek díky prapodivnému tvaru "cílích", který použil a následně ohnivě a vskutku "fundovaně" obhájil.

Simona CARCY řekl(a)...
27. srpna 2012 v 19:12  

Pokud kastracni komisi ke statni maturite kormidluji novinari, odpovida vysledek ocekavani, tak neplacte. Dulezite jsou lobbisticke zajmy cloveka, ktery za penize ze solarniho byznysu plati tu a tam nejake pevce, kteri na povel zastavaji potrebna stanoviska a peji naucene pisne jako mantru. Mluvil tady nekdo o Marcelovi?

Anonymní řekl(a)...
27. srpna 2012 v 19:15  

Nemel byt nekdy v techto dnech spusten proces Marcelovy teplakizace?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.