Dominik Dvořák: Jak jsem zaváhal ve víře v užitečnost testování

úterý 7. srpna 2012 ·

Jakmile se v jakémkoli textu přiznám ke své víře v užitečnost testování, povzbudím tím ochotu čtenářů reagovat na příspěvek, i když zároveň reakce obvykle vůbec nesouvisí s tématem článku, ale právě jen s testováním. Většina čtenářů ovšem s mou vírou v testování polemizuje. Musím se přiznat, že jsem v poslední době trochu zaváhal a řekl jsem si, že bych o prázdninách měl k testování něco dostudovat.

Rád bych se s vámi rozdělil o dvě svá zjištění, jedno vyznívá spíš pro testy (v USA), jedno spíš proti testům (u nás). 1. Kupodivu plošné testování nebylo jen hloupým nápadem vysmívaného pravičáckého prezidenta G. Bushe jr. Vzdělávací koncepce „liberálního“, pro mnoho Američanů vlastně socialistického prezidenta Obamy ¨(http://www2.ed.gov/policy/elsec/leg/blueprint/blueprint.pdf) počítá s plošným testováním v pro nás nepředstavitelné míře. Líhne se model, podle kterého budou na základě nových standardů (CCSS) všichni žáci v ročnících 3-8 (nebo i výš) testováni čtyřikrát ročně jednotnými testy z mateřského jazyka a matematiky. Ještě moc nechápu, proč jsou touto cestou, když jim je skoro každý český odborník ochoten prozradit, že plošné testování je nesmysl, že výběrové testy ho plně nahradí.

Čili: zdá se, že svět testování (a to ani plošné) ještě nehodil přes palubu. V USA si prý dvě třetiny voličů myslí, že jednotné celonárodní testy jsou lepší než testy odrážející lokální vzdělávací priority. Kdo zná anglosaskou tradici vzdělávací autonomie, zírá. Samozřejmě, ty testy mají mít řadu vychytávek – mají být masivně podpořené použitím ICT, mají se orientovat na nejen na jednoduché dovednosti, ale i na náročnější myšlenkové operace… 2. Na druhou stranu, letní přemítání a studování ve mně probudilo obavu, že u nás testování opravdu fungovat nebude. Už dlouho sdílím obavy svých názorových odpůrců, že to nedokážeme udělat pořádně z podobných důvodů, proč máme zvlněné dálnice apod. Ale došlo mi, že i kdybychom nakrásně měli dobré standardy a testy, skutečně nám to nepomůže, pokud bude dál přetrvávat názor, který zazněl v debatě o čtenářské a matematické gramotnosti: „Učitelé testy nepotřebují.“ Dokud podstatnou část učitelů testové výsledky jejich žáků nebudou zajímat (nebo je budou zajímat jen z donucení), je asi opravdu zbytečné se s testováním námáhat.

Němci nedávno v diskusi o příčinách německých problémů v šetření PISA konstatovali: Středoevropské pojetí tradičně považovalo důležité cíle vzdělávání za neměřitelné, proto nic neměřilo. Ale teď přinejmenším významná část německé společnosti a odborníků změnila názor a věří, že to, co PISA měří, je důležitým cílem vzdělávání. A že mít data jen z šetření PISA nestačí. Je to bludný kruh: dokud si myslíme, že testování není ve vzdělávání důležité, neděláme ho dobře. A testování s chybami (jako státní maturita) nás jen logicky ujišťuje, že ho nemáme brát vážně. I o celé kategorie lépe udělaný test PISA budeme, poučeni částí odborníků, považovat za imperialistické spiknutí.

Takže zatímco Obamova koncepce chce testovat čtyřikrát do roka, pro nás bude plošný test dvakrát za základní školu zbytečně moc. A v naší situaci to může být i pravda. Testy budou mít smysl, jen když budeme mentálně nastaveni - ochotni a schopni – využívat jejich výsledků pro zlepšení vyučování a učení. V tom smyslu dávám skeptikům za pravdu.

Zdroj: dvorak-blog.eduin.cz

12 komentářů:

BoBr řekl(a)...
7. srpna 2012 v 21:39  

Dobře, pojďme se tedy zase bavit o tom, co testovat a k čemu ty výsledky použít. Já osobně nikdy nebyl proti, ale v USA je skutečně proti testování velká opozice. Právě to nové testování, které již nemá být jen o faktických znalostech, dělá se víckrát za rok proto, aby bylo možno měřit přidanou hodnotu, a jeho výsledky jsou primárně určeny učitelům, by asi skutečně mohlo být pro naši diskuzi východiskem. Možná by takové testování nakonec mohlo přispět i ke zlepšení našich výsledků v PISA. Máte snad ten pocit, že se něco takového u nás chystá? Já zatím ne.

Anonymní řekl(a)...
8. srpna 2012 v 8:57  

Pokud by šlo o informaci pro školu a učitele, pak všemi deseti. Vždyť ani všechny závěry z evaluace školy odborníci nedoporučují zveřejňovat, aby nedošlo k dezinterpretaci. Ale máte pravdu, že v našem pojetí jde spíše o bič.

Anonymní řekl(a)...
8. srpna 2012 v 9:38  

jde spíše o bič

O bič na koho?

poste.restante řekl(a)...
9. srpna 2012 v 0:41  

Rozdíl mezi plošným testováním u nás a v USA je asi jako rozdíl mezi velením armádě, nebo četě.

Systém, který neměřím, neřídím.
TESTY POTŘEBUJEME.

Pokud bych se snažil ukormidlovat vzdělávací systémy několika desítek států v stamilionovém konglomerátu různých etnik, sociálních a náboženských společenství, nejspíš bych o PLOŠNÉM testování uvažoval také.

V desetimilionovém státečku s víceméně jednotnou vzdělávací soustavou PLOŠNÉ testy NEPOTŘEBUJI.

(Ledaže potřebuji někde nějak ulít nějaké peníze z EU do soukromé či stranické kasy.)

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 8:21  

Ale jo, testovat. Učím 27 let, a co pamatuji, tak žáky testuji. Dokonce jsem i používal testy okresní předmětové komise, a porovnávali jsme si výsledky. Ono to testování totiž bylo nástrojem učitelů pro učitele. Teď je ale nástrojem nekompetentních politiků, kteří odhalili kouzlo tabulek a potřebují do nich data, aby potom mohli nekompetentně rozhodovat.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 10:03  

Nedělám si iluze o mínění voličů, byť to jsou až 2/3 voličů. Ptát se v ČR na testování veřejnosti by bylo ještě o kousek vtipnější :)))

poste.restante řekl(a)...
9. srpna 2012 v 12:02  

Ono to testování totiž bylo nástrojem učitelů pro učitele. Teď je ale nástrojem nekompetentních politiků, kteří odhalili kouzlo tabulek a potřebují do nich data, aby potom mohli nekompetentně rozhodovat.

Vystihnul jste to naprosto přesně.
Jen bych doplnil slůvko "aby potom mohli nekompetentně a ÚČELOVĚ rozhodovat."
S Vaším svolením si dovolím Vás příležitostně citovat.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 13:15  

O jakém testování to mluvíte? U nás na škole se nikdy netestovalo, pokud se pamatuju. Takže si doplňte - nástrojem některých učitelů pro některé učitele... Možná že by šlo to "některých" i nahradit jiným slovem.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 14:12  

to 9. srpna 2012 10:03

Ptát se učitelů, jestli si přejí (potřebují) testování žáků, je jako ptát se řidičů, jestli si přejí (potřebují) silniční kontroly! :)

poste.restante řekl(a)...
9. srpna 2012 v 14:13  

Vy neznámkujete a nepíšete písemky?
Netestujete průběžně znalosti žáků?
Z čeho a jak děláte klasifikaci?
:-)

Teď vážně.
Čtěte prosím pozorně. Kolega se 27 lety praxe napsal:
"Dokonce jsem i používal testy okresní předmětové komise, a porovnávali jsme si výsledky."
Čili systém tady existoval, jen byl v porevolučních časech zlikvidován.
To, co je nám ale servírováno pod hlavičkou celoplošného testování, nemá primární cíl sloužit jako zdroj informací a zpětná vazba pro učitele. Anóbrž jako "zdroj informací" pro veřejnost, která má přece "právo kontrolovat jak efektivně jsou vynakládány veřejné prostředy". A potažmo jde především o klacek rádobypolitků, kteří chtějí mít alibi a ospravedlnění pro svá rozhodnutí.
(Je to stejné, jako kdyby komise řidičů autobsu hodnotila průběh neurochirurgické operace a následně měla právo odnímat lékařům atestace.)

Nebo Vy si snad myslíte, že krajským či místním zřizovatelům jde primárně o žáky a kvalitu jejich vzdělávání?

Takže znovu - testy ano.
Ale setsakramentsky opatrně s jejich výsledky a hlavně s interpretací těchto výsledků.

Anonymní řekl(a)...
9. srpna 2012 v 14:29  

Pro poste.restante

"To, co je nám ale servírováno pod hlavičkou celoplošného testování, nemá primární cíl sloužit jako zdroj informací a zpětná vazba pro učitele." NE? A VÍTE TO JISTĚ?
V tom případě nemá vůbec smysl o plošném testování uvažovat - nebo se jeden z nás dvou mýlí nebo je čtenářsky negramotný. Nebo je součástí mafie a ví víc než ostatní.

"Čtěte prosím pozorně. Kolega se 27 lety praxe napsal:..."

Čtu pozorně a opakuji - ani před 31 lety se na naší škole žádné testy žáků nedělaly, protože bych o nich věděl. Tvrdím jen to, že ty testy, o nichž mluvíte, se dělaly jen na některých školách. Podobně jako později srovnávací testy SCIO.

poste.restante řekl(a)...
9. srpna 2012 v 16:50  

Hm. Tak jak to, že když se tedy celá leta netestovalo a žáci přitom uměli více a lépe, nežli ti dnešní, dneska to najednou bez testů nejde? :-)
Dřívější systém "testů" okresních předmětových komisí byl založen do jisté míry na dobrovolnosti. To ale dnešní systém POVINNÝCH a PLOŠNÝCH testů moc není, že?
Celkem slušnou zpětnou vazbu poskytovaly také výsledky přijímacích zkoušek na střední školy. To dnes samozřejmě není možné.
Opakuji. Nejsem proti testování. Právě naopak.

A VÍTE TO JISTĚ?
Nejsem členem mafie a mýlit se mohu. Informace se snažím získávat různými prostředky a přiznávám, že některé mé zdroje nejsou veřejnosti dostupné. Vlastní čtenářskou gramotnost se zdráhám posuzovat.
Projekt testování nevzniknul primárně z definovaných cílů prověřování výstupů vzdělávání.
Věřit nemusíte.
Co ale jistě vím, to jsou mediální výstupy. Třeba výsledků loňských maturit. Znám intenzivní snahu zřizovatelů dopídit se výsledků testů. Obzvláště tam, kde vyvstává otázka uzavření některých škol. Vím o zřizovateli, který chce na základě výsledků testů přidělovat školám prostředky z rozpočtu. Znám ředitele, který na základě výsledků testů již dnes přiděluje osobní hodnocení.
Ale hlavně. Po předchozích zkušenostech nevěřím proklamacím, nedůvěřuji rádoby dobrotivým účelům a snažím se prověřovat a hodnotit. Jsem-li schopen odhalit a pojmenovat problémy a rizika, činím tak. Přesvědčte mne, že se mýlím.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.