ČSSD má zásadní výhrady k návrhu ministra práce a sociálních věcí Jaromíra Drábka ohledně předškolního vzdělávání, který dnes schválila Nečasova vláda. Drábkův návrh počítá se zjednodušením předškolní péče o děti, kdy se místo školek mají zřizovat tzv. dětské skupiny. Před rokem, kdy pan ministr s tímto nápadem přišel, jsem varoval před důsledky, které toto opatření může mít. Omezovat předškolní péči o děti jen na "hlídání" a rezignovat na vzdělávací hledisko předškolní péče není nejšťastnější, spíše naopak.
Sociální demokracie má jiné, systémovější a pro veřejné rozpočty ekonomicky výhodnější řešení!
ČSSD navrhuje, aby byly nevyčerpané (či spíše z důvodu neschopnosti ministerstva školství nevyčerpatelné) miliardy z fondů EU alokovány do Regionálních operačních programů, kde by se za ně rozšířily kapacity stávajících mateřských školek. Peníze by se tedy vyčerpaly efektivně a výrazně by se vyřešily i problémy s předškolním vzděláváním. Další alternativou je založení fondu bezúročných půjček pro obce, které by si na výstavbu školek vypůjčili od státu. Příkladem může být prstenec kolem Prahy, kdy jednotlivé obce nemají žádný problém s personálem či naplněností, ale nemají peníze na výstavbu tohoto zařízení. Pokud kritici hovoří o tom, že v budoucnu hrozí riziko snížené porodnosti a nově vystavené školky by ležely ladem, lze argumentovat, že tyto budovy by mohly být v budoucnu jednoduše přestavěny na startovací byty nebo domovy pro seniory, u kterých lze očekávat, že jich bude v budoucnu nedostatek.
Předškolní vzdělávání je základním a rozhodujícím prvkem vzdělávacího systému, který zásadním způsobem ovlivňuje další úspěšnost či neúspěšnost dítěte v dalších stupních vzdělávací soustavy a dává pevné základy pro jeho budoucí úspěšnou pracovní kariéru. Předškolní vzdělávání má rovněž klíčový význam při utváření osobnosti a její socializace. Absolvování předškolního vzdělávání v neposlední řadě významně ulehčuje dítěti jeho vstup do základní školy, a to včetně socializačního hlediska. Při nástupu do první třídy je totiž obrovský rozdíl mezi těmi, kdo předškolní vzdělávání absolvoval a těmi, kteří do mateřských škol nechodili. I proto je nutné zajistit dostupnost kvalitních zařízení předškolního vzdělávání. Stát je totiž za kvalitu vzdělávání a jeho dostupnost zodpovědný.
Pokud ministr Drábek tvrdí, že se v tzv. dětských skupinách nebude tolik bazírovat na hygieně a vzdělání pečovatelů, je to podle mého názoru důkaz toho, že vláda chce na význam předškolního vzdělávání zcela rezignovat.
Pokud se budeme snažit řešit nedostatečnou kapacitu předškolních zařízení zaváděním "samospásných" novinek, tak hrozí reálné riziko poklesu úrovně předškolního vzdělávání v ČR, které bylo vždy na velmi vysoké úrovni. Je to jen další hřebíček do rakve českému školství ze strany současné pravicové vlády.
Zdroj: ČSSD.cz
Poznámka redakce: ROP mají v řadě krajů problémy s korupcí, čili podobná změna by byla z hlediska EK s velkou pravděpodobností neprůchozí. ROP se ale především netýkají Prahy, kde je kritický nedostatek míst ve školkách (často čtyřnásobek žádostí proti počtu míst).
ČSSD má vážné výhrady k vládou schválenému záměru předškolního vzdělávání, má systémovější řešení!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
vláda chce na význam předškolního vzdělávání zcela rezignovat
Tak ono to zasáhne už i školky?
Aspoň budou dětičky v klidu a a nebude to pro ně při přechodu do škol vyšších stupňů taková pecka. Také se zřejmě nenadějeme sdělení BIS, že se v předškolních zařízeních kupčí s certifikáty o dosaženém vzdělání tak, jak se tomu děje na školách vysokých.
Kam se ztratily mateřské školy, které zajišťovaly péči o předškoláky v době, kdy byly mnohem silnější ročníky? Přiznají si představitelé obcí, že jejich rušení a prodeje byla chybu? Současný stav není nic překvapujícího a někdo ho zavinil. Tentokrát kupodivu nikoli na úrovni centra.
Za evropské peníze se postaví školky, které se při další populační vlně směrem dolů výhodně zpeněží, pak, až se vlna opět zvedne, se zase postaví...
Musím říct, že dětské skupiny jsou za poslední dobu jedinou dobrou zprávou, kterou jsem slyšela. Naopak bych doporučovala, aby se ze školek nedělala vzdělávací centra. Proč se jim asi říká "mateřské"? Děti se přirozenou cestou naučí vše, co potřebují, mají-li k tomu prostor. Číst, psát a počítat je naučí ve škole, nevím, proč by se to měly učit ve školce. A co rodiny s více dětmi? Taky nemají extra záchod pro holčičky a pro kluky atd.
Absolutní souhlas s příspěvkem obyčejné učitelky. Maximálně by se snad dalo uvažovat o tom, že by se třídy MŠ zřídily při současných základkách, které zejí prázdnotou. Jenže zde je trochu problém, stát na to nemá peníze. Takže řešení přes skupiny, které si budou zřizovat firmy samy mi přijde vcelku elegantní.
Nevím, co je na tom podle ČSSD systémové? Než se vypíší projekty a než se realizují, uplynou cca 3 roky a to už bude baby boom zase v tahu, děcka na základkách a rozšířené školky za peníze EU prázdné.
Ono těch firem, které budou investovat do této oblasti zas tolik nebude. Bude to omezeno na velká města. Za pár let budeme vůbec rádi, že z 5 školek zbude 1 a to samé bude čekat ZŠ a SŠ. Jediným řešením je povolat muslimy z Iráku, Sýrie, Afganistanu, Turecka...Tam je stále ještě velká natalita. Ignorant
Okomentovat