CERMAT: Jak uspět u maturitní písemné práce z českého jazyka

středa 15. srpna 2012 ·

Zhruba za tři týdny zasedne více než 12 500 maturantů k testovým sešitům s cílem uspět u dílčí zkoušky písemná práce z českého jazyka a literatury v základní nebo vyšší úrovni.


Na základě zkušenosti z jarního zkušebního termínu a analýzy toho, co dělalo maturantům letos na jaře u „slohovek“ největší problémy, připravil odborný tým metodiků CERMATu podrobný návod, jak při psaní písemné práce postupovat a na co se zaměřit.

„Naším cílem je maximálně podpořit povědomí maturantů o tom, co vlastně písemná práce ověřuje a na co se soustředit od chvíle, kdy jim zadavatel zkoušky rozdá testové sešity. Příručka Jak na to – Písemná práce z českého jazyka, stejně jako její stručnější verze zamýšlená pro sociální sítě, může podle mého názoru výrazně zvýšit úspěšnost maturantů ať už těch, kteří si zkusí písemnou práci poprvé, nebo těch, kteří ji budou psát v opravném termínu,“ uvedl ředitel CERMATu Jiří Zíka.

Plnou verzi metodické příručky, která je určena maturantům i jejich učitelům, si mohou zájemci počínaje dnešním dnem stáhnout zde. Vedle praktických rad, jak postupovat při psaní písemné práce a na co si dát pozor, obsahuje také komentované konkrétní příklady žákovských prací z jarního termínu Maturitní zkoušky 2012. Její stručnější verze by pak měla posloužit uživatelům sociálních sítí, zejména návštěvníkům facebookového profilu Udělám maturitu a dalších.

Přesně za týden bude na těchto webových stránkách k dispozici maturantům také 12. číslo Maturitního zpravodaje, které je zaměřeno výhradně na podzimní zkušební termín. Přinese informace a praktické rady k úspěšnému zdolání maturitní zkoušky 2012.

23 komentářů:

Pavel PEŠAT řekl(a)...
16. srpna 2012 v 7:50  

Různé příručky a studijní materiály jsou obvyklou studijní pomůckou. V tomto případě nechci hodnotit obsahovou stránku, ale stránku formální. Je s podivem, že pro studijní text z českého jazyka nebyl CERMAT schopen zajistit slušného korektora, který by v publikaci odstranil elementární chyby.
Příklady:
1) s. 3: „V testovém sešitě je vám k dispozici jedna prázdná stránka...“ – jazyková neobratnost, lépe „v testovém sešitě máte k dispozici“...
2) s. 15: „přes 70% respondentů“ – mezi číslicí a znakem „%“ chybí mezera: značky se od číselné hodnoty oddělují mezerou http://prirucka.ujc.cas.cz/?ref=165&id=810, zápis 70% má význam sedmdesátiprocentní. Chyba se vyskytuje opakovaně!
3) s. 16: „Jmenuje se Helena. Věkově zajisté patří mezi mladší skupinu učitelů. Postavu jí může závidět snad každá žen.“ – chybí „a“ u „žen“.
4) s. 18: „Měla by dobře ovládat práce na počítači (Word, Exel).“ – velmi nestandardní zápis jména programu Excel.
5) s. 21: „Pane Svoboda, já vám povídám, že tohle je náhoda.“ – v oslovení má být 5. pád: „Pane Svobodo“!
6) V celém dokumentu jsou nevhodně psány odrážky, není dodržováno pravidlo, že odrážky začínají buďto velkým písmenem a končí tečkou, nebo začínají malým písmenem a končí čárkou (teprve poslední tečkou)!

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2012 v 8:29  

Ten komentář z 16. srpna 2012 7:50 je pořádný úlet, docela jsem se pobavil. Autor chtěl psa bíti, vzal si však špatný klacek. Milý pane, milá paní, kdybych chtěla, najdu tam podstatně více chyb. Nepochopil (a) jste, že autoři textu uvádějí úmyslně autentické texty z pravděpodobně reálných prací, tzn. i s chybami!!! Fakt jste mě pobavil (a). Prostě nemáte rád (a) Cermat, hledáte každou blbinu pro to, abyste Cermat napadl (a), ale nemyslíte u toho. Mně osobně se text velmi líbí, je potřebný, avšak měl být k dispozici už dávno.

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2012 v 8:56  

Vítám možnost prostudovat si pokyny k psaní PP z ČJL - jako nečeštinář. Po všech těch diskusích a mediálních soubojích je člověk zvědav.
Můj dojem - tohle vše by snad mělo být důkladně probráno, vysvětleno a procvičeno učitelem v hodinách během studia, ale jak se ukazuje, není, z jakých důvodů? Nabízí se vysvětlení, že základní požadavky na psaní slohových prací neznají nebo ignorují sami učitelé čj. Takže materiál lze brát i jako metodickou pomůcku pro učitele. Nechtěl bych ovšem být žákem těch, kteří tohle neovládají nebo nevyučují. Nebýt letošní centrálně hodnocené M, nikdo by na to nepřišel...?

Pavel PEŠAT řekl(a)...
16. srpna 2012 v 9:47  

To je nesmysl. Pečlivý čtenář bystře zjistí, že: 1) Chyby jsou i v doprovodném textu autorů. 2) Chyby jsou i v příkladech vzorových prací.
Pokud píšu příručku, ve které z ilustračních důvodů ponechávám původní chyby, pak je jasně vyznačím - buďto přímo v textu, nebo v doprovodném komentáři.
S mou láskou/neláskou k Cermatu to nemá co dělat. Má to co dělat s tím, že bych si jako řadový občan nepřál, aby lidé, kteří jsou schopni vypustit příručku k maturitě z českého jazyka s nedokumentovanými gramatickým a stylistickými chybami, stanovovali pravidla pro maturitní zkoušku mých dětí.

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2012 v 11:07  

Ale chyby máte ve všem, od odborných i publikovaných textů, přes knihy, skripta, příručky až po manuály, či kódy programů. V tomto případě to asi byla volba mezi rychlostí a chybovostí. Vydávat tuto příručku až třeba v říjnu by už nemělo ten správný efekt.

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2012 v 12:45  

Chápu, že ani kdyby se CERMAT postavil na hlavu, tak bude vždycky všechno špatně.
I když vypracoval metodiku hodnocení slohové práce (kdo z češtinářů se učil hodnotit slohové práce na univerzitě, ať zvedne ruku), i když vydal publikaci pro učitele i pro žáky a i když těm neúspěšným nabízí nový (a tedy patrně narychlo vzniknuvší) text s konkrétními příklady, ať už nedostatečných prací, nebo naopak těch zdařilejších...

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2012 v 12:54  

Za prvé (k p. Pešatovi) - i průměrně vzdělaný člověk - mám "jen"maturitu - se v tom lehce vyzná (co je taxt převzatý, autentický - vyznačeno to je). Pravzděpodobně nejste průměrně vzdělaný člověk - buď nevzdělaný, nebo nadprůměrně vzdělaný, kterýje pak úplně mimo. Navíc, pane Pešate, mimo autentické texty jsem nenašel žadnou gramatickou chybu. Doložte mi Vaše tvrzení.
Za druhé - že vyšel text pozdě? Ale pokud je mi známo, obecné zásady by měli učitelé znát, navíc byli školeni téměř všichni v předchozích dvou letech. A za skvělý počin považuji to, že to vyšlo s sutentickými texty z letošních maturit - a to skutečně dřív vyjít nemohlo.
Za třetí - opravdu mě pobavil první příspívající do této diskuse. Souhlasím s druhým přispívajícím (a to se týká i pana Pešata) - prostě nemáte rádi Cermat a tak se hnípete v hloupostech.
Za čtvtrté - typografické nedostatky - viz ono hnípání výše. Stylistické nedostatky - zásadní jsem nenašel, maximálně jsem někde cítil, že autor nechtěl být příliš komisní, aby to budec studenti byli schopni přečíst.. Vzhledem k tomu, že mám tři roky po maturitě, považuji se za mladého. A mně přijde text jako dobrý, svižně napsaný. Vůbec mně nevadí „V testovém sešitě je vám k dispozici jedna prázdná stránka...“ , naopak. Ale nevím, jestli to je takový prohřešek, taková neobratnost, která mladé lidi popuzuje.
Nakonec - pane Pešate, z dikce Vašeho příspěvku je patrné, že prostě nemáte rád Cermat. A z toho se to vše odvíjí. Tak si to ksakru přiznejte a nehnípejte. :-)

Pavel PEŠAT řekl(a)...
16. srpna 2012 v 16:52  

Tak ještě jednou. Z metodického a didaktického hlediska pokládám za zcela nepřístojné a nedůstojné, pokud ve vzorových textech pro studenty jsou nevyznačené chyby. Student je ten, kdo se z toho textu má poučit a pokud si nevědomky zapamatuje chybné formulace, diskutabilní stylistiku, gramatické chyby atd., přichází úsilí autorů vniveč. Představte si učebnici matematiky, kde je jednou cos(pi/2)= 1 a jinde cos(pi/2) = 0,5 nebo třeba nula. Jak se v tom má vyznat student, který se tím jakž takž prokousává, je rád, že dostane dostatečnou a ono je třeba polovina jeho neúspěchu způsobena tím, že se jen naučil chyby svého učitele - to je asi tragické, ne? Samozřejmě, chybka se vloudit může - obsahová, formální atd. Od toho jsou ale oponenti a korektoři, aby text uvedli na pravou míru. A zde je jádro pudla. Nemám zcela zásadní výhrady vůči státní maturitě (o jejíž podobě by se ještě dalo a mělo diskutovat), s mnohými kolegy z CERMATu se dokonce znám osobně a jejich úsilí si vážím. Mám ale zcela zásadní výhrady vůči procesům, které jsou v CERMATU nastaveny a které často jejich práci znehodnocují. Nezpochybňuji tedy dobrý záměr napsat příručku o tom, jak tvořit pěkný sloh. Je mi jasné, že se do konceptu příručky mohou vloudit chyby. Není mi však jasné, jak se může stát, že je v rozjitřené atmosféře diskusí kolem slohové části maturity publikována příručka - učebnice bez jazykové korektury a obsahové oponentury. Právě to je bod, který degraduje CERMAT jako systém a mou důvěru v něj. Pokud začne CERMAT fungovat tak, že v jeho výstupech nebudou elementární chyby, budu ho mít "zase rád".

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2012 v 17:49  

Dobrý den, pane Pešate, předchozí příspěvek Vás požádal, abyste doložil gramatické chyby v průvodním textu oné příručky. Také marně čekám, až nějaké doložíte. A co se týká vlastních úryvků z prací maturantů, co je tom špatného, že jsou uvedeny s chybami? Zvláště, je-li to zřetelné a i z logiky věci to vyplývá. Maturant s průměrným IQ by se v tom měl bezpečně vyznat. Nezlobte se tedy, že Vás také naprosto nechápu.

Pavel PEŠAT řekl(a)...
16. srpna 2012 v 17:58  

K příspěvku 16. srpna 2012 12:54. Z textu obsahujícího řadu překlepů je zřejmý ledabylý přístup k psaní. Pokud je toto výsledek Vašeho studia mateřského jazyka, chápu Vaše rozhořčení nad mými připomínkami. Na úrovni, ze které text posuzujete, se skutečně text může jevit jako vyhovující. Já bych si dovolil mít na učebnici vyšší nároky. K původním textům autorek se vztahuje příklad č. 6 a mám zásadní problém s tím, že chyby obsahují dokonce i texty označené jako vzorové. K typografickým chybám - dovolil bych si zde parafrázovat jednu kolegyni... Tyto chyby jsou na libovolné vyšší intelektuální úrovni nepřijatelné. Mimochodem, kde se Vám podařilo udělat maturitu a s jakým hodnocením?

Pavel PEŠAT řekl(a)...
16. srpna 2012 v 18:27  

K příspěvku 16. srpna 2012 17:49. Pokud nechápete, co je špatně na tom, že je jako vzorové řešení publikováno řešení s chybami, doporučuji Vám prostudovat si nějakou základní učebnici pedagogiky. Chcete-li příklad toho, jak je někdy těžké chyby odhalit, vezměte si nějakou složitější teoretickou učebnici z přírodních věd a až si budete 100% jistý, že jí rozumíte, pak v ní sám můžete hledat chyby. Mimochodem, jak je to s maturantem s průměrným IQ? Takový by snad ani neměl být, průměrné IQ je 100. Maturitu jako výběrovou zkoušku by měli složit lidé s poněkud vyšším IQ než jen průměrným...

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2012 v 20:12  

Pane Pešate, 32 roků učím, o pedagogice toho - myslím si - vím dost, ale takové věci pedagogika neřeší, pravděpodobně jste měl na mysli jinou vědu :-) Domnívám se, že nikoho nepřesvědčíte, že pro inteligentního člověka je text matoucí a že neohalí a nepochopí uvedené chyby ve zvýrazněném textu. Před chvílí jsem zkusil text ukázat svému vnukovi, hned to pochopil, nepohoršoval se a bez mého ovlivňování to vše v pohodě bral. Ale nechme toho. Jen pořád čekám na výčet těch gramatických chyb autora v textu (samozřejmě mimo ukázky).

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2012 v 20:21  

Ad 16. srpna 2012 7:50

Připomínky v komentáři jsou úplně mimo. Prošla jsem si všechny uvedené "chyby" a musím jen říct, že pan Unknown se zřejmě neorientuje v zadání úkolů a celkově v kontextu kapitol, když nechápe, co je uvedeno jako příklad chybného postupu, a co je naopak uznáváno jako správné nebo možné řešení. Nemá cenu na něj reagovat.

Pavel PEŠAT řekl(a)...
16. srpna 2012 v 20:51  

K příspěvku 16. srpna 2012 20:12. Nemám důvod, proč přesvědčovat inteligentního čtenáře. Ten, jak píšete, chyby pozná sám a pokud byl maturantem, také odmaturoval. Jak jsem vyrozuměl z kontextu a úvodního článku, příručka je však určena primárně těm, co neodmaturovali - aby si uvědomili své chyby a neopakovali je. To pravděpodobně Váš vnuk nebude. Hodnocení slohu některých z těch, kteří u písemné části propadli, bylo přinejmenším diskutabilní - to se konec konců ukázalo u přezkumů na odvolání. To jsou ti, kteří si potřebují zjistit, resp. ověřit, jak to vlastně má být, co je správně a co ne. Zda byla skutečně chyba u nich. A uvádění příkladů s neoznačenými chybami pro tuto cílovou skupinu považuji za neseriózní a nezodpovědné. Co je a co není pedagogika - prosím laskavě nahlédněte na http://cs.wikipedia.org/wiki/Pedagogika. Pokud se domníváte, že edukační procesy včetně metodiky přípravy a využívání studijních materiálů do pedagogiky nepatří, pak se rád nechám poučit, jak to vidíte Vy. Mimochodem, mohla byste svůj příspěvek podepsat nebo označit jménem uživatele? Abych Vás nemusel hloupě oslovovat "16. srpna 2012 20:12"?

Pytlik Blaha řekl(a)...
16. srpna 2012 v 22:51  

podrobný návod, jak při psaní písemné práce postupovat

Trošku, ale doopravdy trošku mi to připomíná metodickou příručku:
Jak uspět ve finále v běhu na sto metrů.
- před závodem se už necpěte hamburgramami,
- vezměte si dobré boty a pohodlný dres,
- požádejte známého na tribuně, aby vám pro všechny případy pohlídal státní vlajku,
- nemyslete na státní dluh a další nepříjemné věci,
- nezaspěte na startu, ale také nevybíhejte před startovním signálem,
- utíkejte co možná nejrychleji a v cíli předsuňte svoje těžiště,
- když shodou okolností vyhrajete, udělejte pár opiček pro ozvláštnění podniku.

Chtělo by se připodotknout, že kdo léta pilně trénuje a na závody se připravuje, zpravidla tyto věci už dávno ví.
Poněkud postrádám metodickou příručku o zodpovědném studiu pro žáky a také jejich zákonné zástupce! Moje dlouhodobě podlomená neestrádní autorita na to už dost dobře nestačí.

Anonymní řekl(a)...
17. srpna 2012 v 8:29  

Ad Pytlík:

Ano, kdo se připravuje na závody, tak zřejmě ví. S největší pravděpodobností je připravován trenérem, který také ví, jak a na co závodníka připravovat. Tady však končí celá paralela. Jsem totiž přesvědčený, že většina učitelů (schválně nepíšu trenérů, protože učitelé spíš žákům dokazují, co neumí, než aby je někam vedli a rozvíjeli, tedy trénovali) studenty na práci podle zadání nepřipravují. Jako příklad uvádím Společenské vědy. Kolik škol si za poslední roky upravilo ŠVP tak, aby bylo možné odučit vše, co požadují Katalogy z tohoto předmětu? Odpovím si sám - skoro žádna škola tak neučinila. Howgh.

Pytlik Blaha řekl(a)...
17. srpna 2012 v 9:14  

Ad Howgh:

Ono jde především o to, jestli se má připravit na absolvování jednoho konkrétního závodu v životě s diplomem na památku nebo jestli se mají lidičky naučit běhat ku prospěchu svému a svého okolí, ku kultivaci celé populace, že?

obyčejná učitelka řekl(a)...
17. srpna 2012 v 9:20  

Howghu, a jak to víte, že skoro žádná? Jste snad z ČŠI? Ale ani ta nestačí zkontrolovat všechny školy... Tak jak to víte?

Anonymní řekl(a)...
17. srpna 2012 v 11:01  

Ad Pytlík:

Pane Pytlíku Bláho, souhlasím s Vámi. Ale to se dostáváme do diskuze, zda má učitel připravovat na to, co bude stát, tedy ten, kdo tu srandu platí, jednou testovat (a taky, co školským zákonem nařizuje - není to dobrovolná činnost) nebo to, co je podle učitele lepší pro kultivaci celé populace, jak píšete. Ono to učení podle učitelových dojmů, pocitů, přesvědčení, chuti, nálady, lenosti (dosadit lze X dalších substantiv) má svůj háček - může to být úplně špatně, nemusí z toho být vůbec nic. Samozřejmě, že to není záležitost všech učitelů, ale nejhorší je setkat se z názorem - já vím nejlíp, co mám učit.

Ad Obyčejná učitelka - ano, inspekční zprávy, ŠVP na webech škol, osobní zkušenost... Najdete mi více škol nej v řádů jednotek, kde se učí Katalogy požadovaná politologie, sociologie, právo, filozofie, psychologie, náboženství, ekonomika, etika. Ne jako samostatné předměty, ale jako součást předmětu společenské vědy. Učitel společenských věd "přece ví", že nejdůležitější je psychologie a filozofie (klidně dosaďme jiné dva předměty), to ostatní vyhodnotí pro rozvoj žáka za nepotřebné... Ehm. Tak to je, ať se Vám to, Obyčejná učitelko, líbí či nelíbí na většině školách. Napsat na všech nebylo správně, na všech jistě ne, nejsou se třeba i výjimky. Já se setkal zatím s jednou školou, která bere ŠVP, resp. Katalogy vážně.

obyčejná učitelka řekl(a)...
17. srpna 2012 v 12:23  

Vzhledem k tomu, že jsem "vyvedla" už dvě devítky a mám i vlastní děti, dovolím si tvrdit, že přinejmenším zveličujete... Moje zkušenost je opačná.

Anonymní řekl(a)...
17. srpna 2012 v 14:13  

Ad Obyčejná učitelka: Možná jsme se nepochopili, já mluvil o SŠ. I když na ZŠ to nebude moc jiné, možná tam byla kolem ŠVP a RVP jen větší panika. Ruku na srdce, co se zavedením RVP - ŠVP na školách změnilo?

obyčejná učitelka řekl(a)...
17. srpna 2012 v 17:10  

Pochopila jsem Vás přesně. Svou poznámkou jsem Vám chtěla sdělit, že mám zprávy z různých středních škol. Takže zrovna "společenská věda" (resp. ZSV) se mi jeví vcelku v cajku, zato přírodní vědy (fyzika, chemie, biologie) - to je jiná káva, hodně odstátá, zatuchlá... Ale taky ne všude.

Pytlik Blaha řekl(a)...
17. srpna 2012 v 20:53  

Ad Howgh:
se dostáváme do diskuze

Tak to tedy já s dovolením ne.
Zkompetentňuji důsledně podle školního vzdělávacího programu, který je, jak předpokládám, v souladu s rámcovým vzdělávacím programem, což mi působí nemalé problémy, neboť si žáci i jejich vzdělaní rodiče nezřídka stěžují, že výuka je náročná.
Škoda, že mne stát, prostřednictví zřizovatele, nechává poněkud na holičkách. Když už se tak vehementně beru za jeho zájmy.

V tomto případě jsem jen lehce poukázal na fakt, že je vytvořena metodika pro dílčí úspěch, což nemusí být ukazatelem trvalé a hlubší kvality. Neříkám, že je to špatně, jen mám takový neodbytný pocit, že je to tak nějak málo.
Možná by měl stát i ve vlastním zájmu zapracovat na té hlubší, a tedy použitelnější, kvalitě.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.