Ve Francii žáci na konci 2. stupně ZŠ skládají ze všech předmětů státní zkoušku zvanou „brevet“. Není to tedy maturita, ta se skládá jako u nás na konci středoškolského studia. V dějepisu k ní patří rozbor historických pramenů a krátká kompozice. Práce pak opravují učitelé anonymně, aby byla zajištěna objektivita. Letos jsem byla „poctěna“ povoláním k opravě této zkoušky, na vlastní kůži jsem tedy zjistila, že objektivně ohodnotit písemný projev není vůbec jednoduché.
Zde je letošní zadání písemné práce z dějepisu na téma „Život během 1. světové války na frontě a v zázemí“
Dokument 1: Francouzský voják Gaston Biron (31 let, 21. pěšecký pluk) píše své matce
6. září 1916, středa večer
Má drahá matko,
posílám Ti těchto pár řádek ze zákopů, kde jsme již od nedělního večera. Bahno máme až po pás, jsme neustále bombardováni, zákopy se rozpadají, nedá se to vydržet, dnes večer budeme útočit v 1. linii, ale nevím, jak to dopadne, je to hrůza. Už máme mrtvé i raněné, ale musíme zde zůstat ještě dva dny. Dal bych nevím co, jen kdybych mohl být daleko odtud. Ale musíme doufat. Sbohem a náruč polibků od Tvého syna, který Tě má rád.
Gaston
Úryvek z de Paroles de Poilus, lettres et carnets du front (1914-1918), Jean Pierre Guéno et Yves Laplume, Flammarion, collection Librio, 1998.
Dokument 2: Francouzská továrna na výrobu granátů během 1. světové války
Dokument 3: Francouzská pohlednice z 1. světové války
Text na pohlednici: kupte si 3. státní dluhopisy, přispějte k obraně národa. Pro Francii, která bojuje a pro tu, která každným dnem roste.
Zdroj: Paroles de Poilus, lettres et carnets du front (1914-1918), Jean Pierre Guéno et Yves Laplume, Flammarion, collection Librio, 1998.
Otázky (celkem 8 bodů):
Dokument 1 (3 body)
1 – Co nám říká tento dopis o životních podmínkách francouzských vojáků za 1. světové války? Uveďte příklady.
Dokument 2 a 3 (2 body)
2 – Jaké úlohy měly za války ženy?
Dokument 3 (3 body)
3 – Popište pohlednici a vysvětlete, co žádá od Francouzů a k jakému účelu.
Kompozice (10 bodů)
Na základě informací z dokumentů a svých znalostí napište text zhruba na 20 řádků. Popište v něm, jak vypadal za 1. světové války život na frontě a v zázemí.
Učitelé mají k dispozici detailní popis informací, které se mají odpovědích objevit a za kolik mají přidětlit body. U otázek je to relativně jednoduché, u kompozice pak složitější a kolegové mi potvrdili, že většinou opravují podle toho, jak to „cítí“. Obecným pravidlem je, že žák, který se spokojí s parafrází dokumentů, aniž by je doplnil o vlastní znalosti, nemůže mít víc než polovinu bodů. Zbytek záleží také na kvalitě písemného projevu, včetně pravopisných chyb, úprava a pravopis jsou totiž ohodnoceny čtyřmi body z celkových dvaceti (počítají se také další úkoly ze zeměpisu a z občanské nauky).
Učitelé jsou svoláni k opravám dva dny od 9 do 17h, každý z nich obdrží několik desítek písemek. V mém případě to bylo 62, jiní kolegové jich měli pouze 32, takže záleží na škole. V praxi ale většina kolegů vše zvládne během jednoho dne, ti rychlejší (nebo naopak méně svědomití) vše stihnou za půl dne.
A malou perličku na závěr: kolegyně se rozčilovala, že dostala k opravě příliš mnoho písemek – 62, zatímco až doteď jich nikdy neměla více než 40. „Podle mě to nutí učitele opravovat příliš rychle a svou práci odbýt,“ vykřikovala. Přitom je to tak, že svědomitý učitel prostě bude opravovat stejně rychle jako dříve, jen mu opravy zaberou celý a možná i dva – prázdniny mu tedy začnou o celý den později… což je asi pro některé příliš velká újma.
Zdroj: Blogy.RVP.CZ
0 komentářů:
Okomentovat