Včera jsem na zpravodajském webu narazil na ódu o jedné pražské škole, ve které budou žáci namísto běžného civilního oblečení nosit uniformu. Docela jsem se zhrozil. Jako hlavní důvod bylo totiž uváděno omezení viditelných sociálních rozdílů mezi žáky. Ty vedlejší jsou také strašné: budování identity školy, podpora soudružnosti mezi žáky či možnost úspory za oblečení, pokud jej nehradí rodiče. Na Twitteru jsem pak dostal pár dalších argumentů pro jako např. kulturní rozměr či to, že škola nemusí řešit různé nápisy či obrázky na tričkách. Ani jeden z nich mi nepřipadne dostatečně pádný, abych dítě oblékl do sterility a poslal na frontu. Pardon, do školy. Ačkoliv… Zkusím zde vysvětlit, proč dané argumenty odmítám přijmout.
Z blogpostu Slávka Rydvala na Posterous.com vybíráme:
1. Omezení viditelných sociálních rozdílů. Nejčastější (a zřejmě tedy nejpádnější) důvod. Zde souhlasím s tím, že k omezení dojde. Ovšem pouze minimálně. Děti sice budou ve stejných hadřících, ale nic se nezmění. Stále někdo bude mít lepší telefon, někdo bude mít doma výkonnější počítač, někdo už bude na Facebooku. Sociální rozdíly tam budou neustále, ať už viditelné nebo ne. Nevěřím tomu, že to pocity odstrkovaným dětem jakkoliv změní. Pořád před sebou uvidí mazánka z lepší sociální vrstvy. Současná doba tomu více přeje, ale za vlády jedné strany to nebylo úplně jiné. Za sígra byl ten, kdo měl „Nu pagadi". Za ještě většího pak ten, kdo přinesl kradení zlata chobotnici. Někdo měl doma video a převyprávěl ostatním (tedy sockám) třeba Ramba. Sice jsme jako děti tiše záviděly, ale něco nám to do života dalo: naučily jsme se, že nemůžeme mít vše a že na tom spokojený život nestojí. A to nemá cenu rozebírat to, že mnohá prominentní děcka to pak dotáhla maximálně do učňáku s maturitou. Jinými slovy, děti by neměly být chráněné a izolováné od reálného světa za každou cenu. Mohlo by se stát, že až vylezou z uniformy, nabijou si hubu mnohem více, než kdyby stejnokroj neměly. Jenže škole (a potažmo rodičům) to nedochází nebo naopak nechtějí tohle řešit. Nemají na to čas a/nebo schopnost (čímž se můžeme dostat k obecnější kritice našeho slavného školství).
Přečtěte si: Školní uniforma je selhání školy a rodičů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
46 komentářů:
v britanii, kde jsou uniformy ve vsech skolach, zrejme selhava cela zeme :-)
Jistě že to bude věc názorů a ne všichni budou hned pro uniformy. Ale autor mi připadá jako silně protikonformně zarytý jedinec. Možná jen proto, že je chlap.
Já jako holka měla největší mindráky z nemoderního oblečení. Už v 70. letech, kdo neměl džíny, silonky, prošívanou bundu, mikinu z Tuzexu, byl outsider. Já největší, rodiče byli chudí. Na Západ nikdo nejezdil a bony ani marky nebyly. Co bych bývala dala za uniformu.
Myslím, že je to dobrá myšlenka. Zkráceně řečeno - mladí mají uniformnost do značné míry rádi: viz džínová móda, aj., stejná hudba, která zrovna frčí, stejné jídlo, které zrovna frčí a jen in, stejné značky mobilů, co jsou in... Dřív panenky Barbie, lego, Ninja želvy, Lví král, a jak se vše jmenovalo - na penálech, tričkách, ponožkách, všude.
Uniformy jsou vyhledávané i ve sportu - národní dresy, stejnokroje, od malých sportovců po národní reprezentanty.
Uniforma dodá členům instituce, včetně žactva, jakousi důležitost, sebevědomí, pro inteligentního jedince může být signálem k tomu, aby zapomínal na nedůležité vnější věci a přiklonil se k vnitřním hodnotám a myšlení.
Budou-li uniformy slušivé a praktické, jsem určitě pro.
Budou-li uniformy slušivé a praktické, jsem určitě pro.
Když hezky poprosíte, určitě Vám jich pár prodají a pak si je po libosti noste, Vy prokonformní bonůprostá ženo.
Osobně uniformy miluju. Také jsem si v armádě odsloužil pár let nad rámec svojí branné povinnosti. A policistka s pokutovým bločkem a klepety bývá častým objektem mých snových vizí.
V Anglii je to prostě tradice. Ono koneckonců podstatná část peněz, která se u nás vybere v rámci adopce na dálku pro indické děti, jde právě na školní uniformy, protože v Indii je logicky rovněž anglická tradice. Že to je vzhledem k nedostatku peněz v indickém školství kravina, nikoho nezajímá. Myslím si, že naše školství má dost jiných problémů než teď zrovna řešit uniformy.
A co když se navíc najde kopa dětí, kterým uniformy nebudou slušet a ostatní se jim budou posmívat? Ne každá děvenka v 9.třídě má nohy do krátké sukýnky. Zase tu budeme mít problémy, jen jiné než se značkovým oblečením.
Až budeme mít v našem školství k řešení jen takovéto problémy, bude opravdu dobře.
Jinak jsem osobně jsem pro uniformy, sociální rozdíly to stírá opravdu nejvýrazněji a s dalšími uváděnými pozitivními efekty souhlasím taky.
Vymyslet praktickou uniformu která sluší různým postavám a slouží dobře v různém počasí je sice i pro dobrého oděvního návrháře výzva, ale zdaleka ne neřešitelná. A koneckonců mírná motivace pro žáky, aby se občas zvedli od compu, trochu se hýbali a nebyli tlustí jak prasata (tj. jim uniforma slušela víc) je taky pozitivní efekt.
Být odpovědným orgánem státní správy nebo samosprávy ve školství, šel bych se do takové školy podívat, jestli už mají hotové všechno, co hotové mají mít.
Tak třeba nové hřiště mají pěkné, ale ten wordovský celoroční plán aktivit bych dal paní Volkové předělat.
Byť je to plán na školní rok 2011/2012. Prostě tak, cvičně, neboť je to síla. To schová snad jen uniforma pdf.
ale ten wordovský celoroční plán
Pane Pytliku, nebuďte na paní Volkovou tak příkrý, prosím, každý není IŤák Vaší úrovně...
Zato mají originální věc - zkratka ŠVP zřejmě znamená školní výšlap do přírody, jak si možno všimnout. To je úžasné a zcela nové pro budoucnost našeho školství!
Připouštím, zmíněný osten nesvědčí mnoho o kvalitě mého charakteru. Už jsem zkrátka takový. Kde se cítím silnějši v kranflecích, do toho peru. Státní politika, úrokové sazby, partnerské vztahy, zpěv, anglický jazyk, teorie strun, hloubkové potápění a mnohé další.
On pan Čeleda se svým "skolni_vz_program.doc.doc&qwuot; taky nic moc. Pravdou ovšem zůstává, že škola nese prápor nového věku a upoutává na sebe pozornost nejen pedagogické obce. V jejich vlastním zájmu by to mohli mít v pořádku.
Tak nějak.
Jakými kompetencemi a gramotnostmi případně pak asi budou vybavovat svoje zuniformované žáčky. A to ani nehovořím o jejich grafickém programu Toner Callisto.
Tedy pane Bláho, že Vás zrovna problematika školních uniforem takhle zasáhne... Vás asi na vojně hodně trápili, že :-)?
Štve mě, že s tím přišli dřív, prostě.
Venku leje, já mám rýmu jak z praku a ještě todleto.
To ty prázdniny hezky začínají.
Nějak jsme si uniforem (my hoši, mimo ministra obrany Vondry) užili dříve až až. Milé kolegyně, pokud se vám uniformy líbí, tak běžte na "jiné stránky". Jinak vážně. Nekopírujme kdejakou blbinu. České školství se musí vypořádat s mnohem většími problémy.
Vždyť je to zcela jednoduché. Nesouhlasím-li s uniformou, dám dítě do jiné školy. Zrovna v Praze by to neměl být problém.
Navíc je typické, že o "problému" diskutují hlavně ti, kterých se netýká. Ani jeden rodič a ani jeden žák z této školy se zde nevyjádřil.
V době, kdy většina škol nemá peníze na učebnice či běžné provozní náklady, je příspěvek 100000 Kč na uniformy od pražské městské části přinejmenším podivný.
Re: "Navíc je typické, že o "problému" diskutují hlavně ti, kterých se netýká. Ani jeden rodič a ani jeden žák z této školy se zde nevyjádřil." Proč by neměli diskutovat, prosím? Pokud v Horní Dolní dělají pitomosti za veřejné peníze, tak je to jen jejich věc?!
Když tak použijí "obecní" peníze na základě rozhodnutí zastupitelstva, je to opravdu hlavně jejich problém.
Nicméně pokud je takhle použili aniž předtím sanovali základní potřeby školy, je to na pováženou. Ovšem bohužel jen z pohledu přispěvatelů České školy, nikoli obecné veřejnosti, ta je stále se stavem školství spokojená a zároveň se o něj vůbec nezajímá (s výjimkou státní maturity, resp. spiš maturitního vysvědčení).
Bohužel ovšem té škole nebo té obci těžko co může vyčítat školní inspekce, orgán státu, který se na financování těch základních potřeb škol vykašlal...
P.S.: Ale až jednou možná někdy bude peněz na školství dost, stejně by mohlo dojít i na ty uniformy ;)
diskutují hlavně ti, kterých se netýká
V našem světě školním se všechno týká všech.
Za chvíli je tu webová mapka škol, kde už uniformu mají, projekt za pár set milionů na celostátní mnohakolovou soutěž o nejhezčí návrh uniformy i s modními přehlídkami a videoklipy pod záštitou nějaké celebrity typu Baumruka a v neposlední řadě vášnivé diskuse o uniformní gramotnosti a modelinkové výchově.
Neuvedomil jsem si, ze to je hrazeno z verejnych penez, beru tedy zpet svuj predchozi pozitivni prispevek... Z verejnych penez by to hradit nemeli.
Pro pana Wagnera.
Pochopitelně není pravda, že většina škol nemá peníze na učebnice či běžné provozní náklady. Jak to víte? Např. naše škola má peníze na běžné provozní náklady, ale máme jich méně a tak se méně běžně provozujeme.
Otázka také je, co považujete za běžné provozní náklady. Např. zastupitelstvo Prahy 7 považuje peníze na školní uniformy za běžné provozní náklady a zastupitelstvo Prahy 1 ne. To zase před několika lety vybavilo za 16 miliónů své školy interaktivními tabulemi, které jistě výrazně přispěly ke zkompetentňování synů a dcer Prahy 1.
Tak už to prostě chodí. Třeba náš stát, představovaný vládou, parlamentem a senátem, považoval a považuje za běžné provozní výdaje statisícové platy a následné důchody našich europoslanců a eurokomisařů excelentních typů pana Falbra, Špidly, Remka či Ransdorfa.
Školní uniformy mám za velmi dobrou věc. Za první republiky nebyly v našich školách až tak neobvyklé. Jakékoliv opatření, které přispívá ke zklidnění, zvýšení kázně a umírněnosti našich dětí považuji za řádově lepší než např. výchovu k multikulturalismu nebo evropanství, za které jsme utratili násobně více peněž než za školní uniformy.
Docela se mi líbí představa, že ve třídě nesedí bezpohlavně oblečen individuum v zmatlaných kapsáčích a mikině, opatřené na hlavě kšiltovku překrytou kapucí, z pod kterých trčí zamaštěné dredy, o kterých prohlašuje, že jsou integrální součástí jeho osobnosti, a kterému musím několikrát za hodinu říkat, aby kšiltovku a kapuci sundal z hlavy a z huby vyndal žvýkačku. Mé pokyny sice splní, ale vzápětí kšiltovku, kapuci a žvýkačku vrátí na původní místo, protože jsou součástí image jeho košaté osobnosti.
Uniforma je potlačení projevu osobnosti, je to nesvoboda. Což takhle zavést uniformy pro učitele? Anebo při vstupu do jiných států uniformovat občany ČR....kvůli dobré rozlišitelnosti. Atd.
Po delším čase tady čtu, prosím Vás chlapi /pane Blaho, pane Wagnere/, držte se, ať Vás z toho všeho neklepne, fandím, vždy je pro mě radost Vás číst.
Uniformy pro učitele, to je ono! Že nás to dřív nenapadlo...
2. Nikoliv uniformy, ale společenský oděv – páni oblek s kravatou a dámy kostým.
Je jasné, že mladý flexibilní pedagog (ještě lépe vyučující, abych byl genderově korektní), hýřící aktivitami, alternativními edukacemi a celý zkompetentnělý, leč nasazený ve vytahaném tričku a zmuchlaných kraťasech, noblesou neoplývá a těžko tak může po studentech chtít něco lepšího.
Uniforma je potlačení...
Aby náhodou nedošlo k omylu. Proti uniformám zhola nic nemám. Právě naopak.
Docela se mi líbí představa, kterak na chodbě i v učebně buseruji žactvo za nepředpisové nošení stejnokroje, za nesprávně zavázané tkaničky, nezapnuté knoflíky, různě vytvořené záhyby, nevhodné doplňky a kterak následně podávám návrhy na udělení výchovných postihů. Černé puntíky, křížky, napomenutí, důtky, dopisy rodičům, přehledy, statistka ... úplně jsem se rozzářil.
Jenže! První jsou na pořadu dne povinnosti a pak teprve zábava. Teprvá až žáky zkompetentníme a zgramotníme na padrť, můžeme se věnovat svým koníčkům.
P.S.
Neuzavírejte mne, prosím, s panem Wagenerem do jedné závorky. Každý zasloužíme závorku vlastní.
Pro Anonymní 4. července 2012 13.25
Uniforma nijak osobnost nepotlačuje. Z historie známe mnoho vynikajících osobností (např. generál Douglas MacArthur, divizní generál Heliodor Píka, generál Ivan Stepanovič Koněv,
Albrecht z Valdštejna atd.), které nosily uniformu.
Správně píšete, že potlačuje projevy osobnosti, což je základní předpoklad existence lidské společnosti, obecně jakékoliv společnosti či společenstva. Jen kvůli jedincům, kteří projevy své osobnosti nepotlačují, se vedou války, existují předpisy, zákony, policie a vězení atp.
Takže něco, co nepatrně potlačí hypertrofované osobnosti a ega dnešních žáků a studentů je třeba vítat, nikoliv zatracovat.
Porovnejte třeba na chování řidičů v Anglii a v České republice.
Pardon, nosili.
Mám dojem, že celá tato diskuse je zbytečná, protože na ZŠ nikdo nikoho chodit v uniformě nedonutí. Co si jako představují, že budou dělat s dětmi, které v uniformě nepříjdou? Ze zákona je vyloučit z vyučování nemohou, takže o čem se tady bavíme?
Uniformu může vyžadovat výběrová elitní škola typu Oxford, Cambridge, Harvard. Kdo se nepřizpůsobí podmínkám soukromého podniku, má smůlu, nebude mu poskytována žádná služba. Ale státní, povinné základní školství? Nenechte se vysmát. Ty haranti akorát z toho budou mít prdel.
Ale osobnosti nosily, ne? Dle vašeho výběru osob se zřejmě nějak neshodneme na tom, co je to vlastně ta osobnost.
Víte co - nechme hádání. Ať si to školy rozhodnou samy, jestli chtějí, nebo nechtějí. Pokud se většina dětí a rodičů a učitelů shodne a třeba přispěje sponzor... tak proč to nezkusit.
To je jako když se u nás hádali, jestli se má v prvních třídách učit děti hrát na zobcovou flétnu. Jen o málo větší část rodičů byla pro. Po půl roce už se zapojili všichni, rodiče zakoupili flétničky, děti pískají. Občas je to o uši, ale baví je to, umí spoustu písniček, veřejně vystupují. Prstíkům to prospívá v šikovnosti, dechu v záběru, dítě se zklidní a soustředí. A taky to mnozí zatracovali, dnes není co řešit.
4. července 2012 11:22
Pane řediteli, to jste opravdu přehnal. Nejsme v Číně, Japonsku,... nebo na soukromých školách. Vaše názory korespondují s těmi bolševickými - jednotná "rubaška" pro všechny.
To 18:56
A co kroje na vesnicích? U nás se nosí mezi starými lidmi dodnes. Jeden typ na práci, jeden na svátek. Stejná látka, stejný střih, stejné ozdoby. Že by za to už v tom baroku mohli taky bolševici??
Neni jasne, proc tu anglosaskou tradici uniforem ve skolach nekdo oznacuje za rusky zvyk?!
už v tom baroku
Cha! Školní uniformy jsou předzvěstí chytře maskovaného pokusu o oportunistický odklon od reformního rvp a návrat k výukovým metodám rakouskouherským.
Jupííí. Můj čas přichází.
Vivat Herbart! Elementární kázeň nade vše.
Vzhled a estetiku radím nepodceňovat, má to větší význam, než si jsou mnozí ochotni připustit. Už Werich věděl, že šaty dělaj člověka. Ona ta pruhovaná uniforma někomu ego zmenší, jiná je zase může posílit. Pak jde ještě o to, jakým směrem, ale od toho tady snad škola je.
Uniforma je potlačení projevu osobnosti, je to nesvoboda. Což takhle zavést uniformy pro učitele?
Pokud je mi známo, na většině soukromých gymnázií je učitelům zakázáno chodit do školy v džínách a je doporučen typ oděvu. To za potlačení osobnosti nepovažujete? Pokud vím, neozval se proti tomu nikdo - navenek si rýpnou, aby řeč nestála, ale v nitru každý soudný člověk uzná, že státní zaměstnanec na určité profesní úrovni musí dbát i na svůj zevnějšek. Pak to lze vyžadovat i od žáků.
že státní zaměstnanec na určité profesní úrovni musí dbát i na svůj zevnějšek.
Měl by dbát. Bohužel plat 20 000,- hrubého nutí většinu chodit právě v těch džínách.
Závorka opravdu nebyla v pořádku, dokonce by nebyla v pořádku ani závorka separé - omlouvám se - naopak, patříte mimo závorku - sólo. Je fajn, že někdo má ještě zdravé názory.
5. července 2012 12:27
Dle Vašich kritérií určitě nejsem soudný člověk a vůbec mi to neva, naopak. Stádo v žádné podobě nepreferuji a chci se oblékat pohodlně, chci si volit oblečení v barvách, které mi vyhovují atd. a totéž dopřát i jiným - např. dětem. Zkrátka - jsem toho názoru, že je dobré, když můžeme být svobodní tam, kde to ještě možné je - např. ve volbě svého oblečení.
6. července 2012 23:18
Taktéž odmítám jakoukoliv uniformitu. Neužili jsme si ji dost v letech 1948-1990? Svobodně se oblékat asi patří k jedné z posledních svobod současného světa.
Odmítání uniformy a jiných forem sešňěrovávání je projevem boje za osobní svobodu a pokusů o jejich potlačování pod jakoukoliv záminkou. Pryč s uniformitou v myšlení, ve školách, v oblékání.
Ale představte si že půjdete na fotbal nebo hokej a ani vy a ani hráči nebudou vědět kdo je kdo, kdo hraje s kým a proti komu? V hospodě nerozernáte obsluhující personál od hostů, a lékař nebo sestra v civilu není ve službě.
A jednotný pracovní oděv v některých firmách vypadá lépe, než když je každý pes jiná ves. A také se jednotliví zaměstnanci poznají a odliší od zaměstnanců jiných firem. A na to si žáci odborných škol zvykají už od začátku svého vzdělávání.
Samozřejmě je právem každého jedince bojovat za svou svobodu a odmítat to, co nechce.
každý pes jiná ves
No právě. Tak tomu neříkejme uniforma ale kroj. Třeba tím lehce omezíme panmixii pro potřeby šlechtění žactva pro konkurenceschopnost v epoše tzv. postcermatovské.
Také bychom mohli použít naší populací poměrně dobře uchopitelný výraz dres. Výrazně lépe by pak bylo možné identifikovat žáky, kteří po pravém křídle zaútočili na květinové záhony v místním parku.
Nebo by se mohly použít spíš pojmy ze světa módy. Třeba: Po dobu mého šestiletého funkčního období bude dívčí top v barvě Light Coral a chlapecký pak Dark Sea Green.
Teď chvíli vážně. Netrpělivě jsem čekal, kdo s tímto nápadem konečně přijde. Mylím, že si ještě užijeme velké legrace. Děti se nebudou pro školu rozhodovat podle vzdělávacího programu či podle dopravní obslužnosti, ale podle nejmovějšího modelu školní uniformy.
V době všech těch školních malérů zase jedna mediálně zajímavá kamufláž. Na Jedničce už ve zpravodajství overálky mají, Nova bude mít pěkne vyvatovávací téma a Prima přikvačí s Top módní policií.
Nazdár vzdělanosti! Pořešíme kanýry.
Ministr Fiala ustaví nějaký ten výzkumný ústav a budeme pátrat po té správné barvě podněcující touhu po vzdělání. Pár projektů, školení učitelstva, zavedení výchovy k uniformitě, outletová gramotnost na pořadu dne. Vzpomínám, jak jsme se u kompů autoevaluovali barevnými kruhy. To byla prdel, panečku.
7. července 2012 12:54
A to se mají snad žáci veřejné základní školy nějak odlišovat od svých vrstevníků? To tedy nechápu.
Nápady k tématu ještě tady:
http://www.blisty.cz/art/64084.html
Nevím, proč - naskočil mi do mysli Bohumil Hrabal. V nějaké uniformě. Co by asi tak napsal, jako nivelizovaný člověk bez možnosti projevit svou osobnost....
Pro 7. července 2012 7:09
"Samozřejmě je právem každého jedince bojovat za svou svobodu a odmítat to, co nechce." - nojo, jak tak asi může "bojovat" za svou svobodu dítě školou povinné?
Svoboda - pomalu sci fi.
Předně. Myslím si, že naše současné školství má mnohem důležitější problémy k řešení, nežli jsou žákovské uniformy. Pro vedení příslušné školy to platí dvojnásob.
Kromě toho si myslím, že samotná myšlenka, že jednotný oděv setře, či spíše zamaskuje sociální rozdíly mezi žáky, je naprosto pitomá. Sociální status si žáci dokáží vyprofilovat i bez unifoem, stejně jako s nimi. Někdo bude jezdit do školy tramvají a mobil bude mít z bazaru. Jiného přiveze limuzína a v batohu bude mít nejnovější iPad.
Jde i o problém právní.
Může veřejná škola předepsat svým vnitřním předpisem povinný školní oděv? Jistě to může učinit v případě praktického vyučování, tělocviku, kde si to vyžadují okolnosti. Ale může tak učinit i pro běžnou výuku?
Může veřejná škola de facto nutit rodiče žáka k dalším, nijak neopodstatněným výdajům, ergo může tyto finanční prostředky utrácet z veřejných zdrojů městská část? Nejde jen o přihrání kšeftíku? Z jakých prostředků bude hrazen oděv, který si žák poškodí?
Jak k tomu přijdou ostatní veřejné školy?
A může škola vyloučit z výuky žáka, který tento podzákonný předpis nedodrží?
Osobně spíše pochybuji.
Uniforma je systém podřízenosti a nadřízenosti. Na veřejných školách opravdu nemá co dělat. Ignorant
8. července 2012 14:08
Pan řídící s neprůstřelnou průkazkou ODS by asi v této situaci udělal nejlépe, kdyby položil svou funkci. Jeho nesmyslný nápad nebudu ze svých daní podporovat! Ignorant
nápad nebudu ze svých daní podporovat
Matka švagra jedné mojí kamarádky z dětství prý také ne. Trošku mi ale vrtá hlavou jak toho chcete, pane Ignorante, dosáhnout.
Nějak se tu v tom ztrácím... Proč označujete pořád někdo blogera S. Rydvalu za pana řídícího, nebo co?
A jinak všem odpůrcům - v hlasování pod článkem v blogu je to zatím zhruba 3 tisíce proti 6 tisícům ve prospěch uniforem. Já osobně si myslím, že zas až tak o tolik nejde. A pokud se tím někdo nadchne, proč mu bránit a nadávat? Ach jo, ti učitelé.
8. července 2012 20:20
Ještě že se ptáte. Jedině Vúdú (voodoo). Je sice pravda, že do panenky zvané Dobeš jsem píchal špendlíkem a jehlou hodně dlouho. Ignorant
Já se zavedením uniforem naprosto souhlasím. Některým děvčatům to v nich bude veeelmi slušet!! (bez ironie)
Jinak Váš argument se mi nezdá dostatečně validní.
Okomentovat